Tefsir Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 12 Soru1.Soru
I.Allah
II. Hz. Peygamber
III. Ebedi Hayat
IV. Allah yolunda cihat
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri , Kur'an'a göre pozitif olarak bağlanılması gerekenlerdendir?
II ve III |
III ve IV |
I, II ve III |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Kur’a^n’a göre pozitif olarak bağlanılması/sevilmesi gerekenler şunlardır: Alla^h, Hz. Peygamber, ebedi^ hayat, Alla^h yolunda cihattır. Kur’a^n’da, negatif anlamda bağlılık gösterilen şeylere gereğinden fazla itibar edilmemesinin de altı çizilmektedir. Ayrıca dünya, mal, çocuk, kadın, binek, ev gibi geçici ve fa^ni^, sonlu şeylere bağlanılmaması da sürekli olarak hatırlatılmaktadır.
2.Soru
“Mallarını Allâh yolunda verenlerin durumu yedi başak bitiren ve her başağında yüz tane bulunan tek tanenin durumu gibidir…” (Bakara, 2/261) ayetinde "ha-be-be" köküne ait kelime hangi anlamda kullanılmıştır?
Tane |
Sevgi |
Yeğlemek |
Bağlılık |
Tutku |
Bu ayette ha-be-be kökü "tane, tohum" anlamında kullanılmıştır.
3.Soru
F-t-n kökünün ilk temel anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
Sapmak |
Gölgelemek |
Konuşmak |
Yakmak |
Bozmak |
F-t-n kökünün ilk temel anlamı yakmak, bir şeyi ateşle yakmaktır. Doğru cevap D'dir.
4.Soru
Nuh suresiyle ilgili seçeneklerde verilenlerden hangisi doğrudur?
Sure pek çok peygamberden bahsetmektedir |
Surede geçen olayla ilgili yer ve zaman bellidir |
Şahıslarla ilgili fiziksel özellikler bellidir |
Surede miraç olayı anlatılmaktadır |
Sure baştan sona bir peygamberin yakarışı olması bakımından tektir |
Nuh Suresi sadece Nuh(as)'dan bahsetmektedir. A seçeneği
Surede yer ve zaman belli değildir.B seçeneği
Surede kişilerin fiziksel ve biyolojik özellikleri belli değildir.C seçeneği
Surede şirk inancını korumak için son derece katı ve inatçı olan bir toplumu
ıslah etmeye çalışan bir peygamberin gizli ve açık davet yöntemleriyle, bu insanları şirkten caydırma ve doğruya ulaştırma mücadelesi konu
edilmektedir. D seçeneği
E seçeneği doğru cevaptır.
5.Soru
Arapça’da sevgi anlamına gelen yaklaşık olarak altmış isim bulunmaktadır. bu kelimelerden bir kısmı Kur'an'da zikredilmektedir. aşağıdaki kelimelerden hangisi Kur'an'da sevgi kelimesinin türevi olarak zikredilen kelimelerden değildir.
خلة/ hullet |
ود / Vudd |
حب / Hubb |
حنان / Hanân |
عشق/ Aşk |
Kur’ân’da geçen, “ علاقة /alâka”, “ غرام /ğarâm”, “ حنان /hanân”, “ هوى /hevâ”, خلة“ /hullet”, “ صبابة /sababe”, “ شغف /şeğaf”, “ ود /vudd” gibi “sevgi” anlamına gelen kelimeler olmakla birlikte Kur’ân’da “aşk” kelimesi geçmemektedir.
6.Soru
Kur'an'da bir şeyi diğerine tercih etme anlamında geçen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Rabıta |
İstehabbe |
Hubbu |
İstihbab |
Hibb |
Doğru cevap B'dir. Hubb kelimesi, Kur'an'da "bir şeyi diğerine tercih etmek" anlamında istehabbe şeklinde geçmektedir.
7.Soru
Hangi bağlamda geçerse geçsin ve semantik geçmişi ne olursa olsun, muayyen ve sabit bir anlam ifade edecek şekilde kullanılan kelimelere “terim” denmektedir
Semantik Analiz, kelimelere, üzerinde ittifak edilen mânâlar vererek, cümlenin mânâsının doğruluğunu ifade etme merhalesidir
Çeşitli kelime lerin ilişkilerinden doğan ve birbirinden bağımsız olmayan bölgelere “semantik alanlar” denir
Islah ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisinden bahsedilmemiştir?
Karı-Kocanın Arasını Islâh |
Çocukların Islâhı |
Öksüzleri Islâh |
Bitki ve hayvanların Islahı |
Savaş Halinde Olan İki Müslüman Topluluğun Aralarını Islâh |
Karı-Kocanın Arasını Islâh
Çocukların Islâhı
Öksüzleri Islâh
Savaş Halinde Olan İki Müslüman Topluluğun Aralarını Islâh konuları işlenmiştir.
8.Soru
Medine’yi terk edişlerinden sonra Nadîroğulları’nın tarlaları ve ağaçları kimlere dağıtılmıştır?
Yetimlere |
Muhacirlere |
Kadınlara |
Geride kalan Nadiroğullarına |
Askerlere |
Surede anılan fey, Nadîroğulları’nın bıraktığı taşınmaz mallardır. ‘Ganimet’ anlamında kullanılan enfâlden ayrı olarak ‘Barış yoluyla elde edilen savaş gelirleri’ anlamına gelir. Nadîroğulları’nın tarlalarına ve ağaçlarına el konularak Medine’yi terk edişinden sonra 7 ve 8. ayetlerde geçtiği üzere, inançları uğruna yurtlarını terk eden muhacirler arasında paylaştırıldı. Bu malların muhacirlere verilmesinin gerekçesi, tüm zamanlarda geçerli olan şu ilkeye dayanmaktadır: “Ganimetlerin aranızdaki varlıklı kimselerin tekelinde olan bir servet ve güç kaynağına dönüşmemesi için Allah dağıtımın böyle olması gerektiğine hükmetmiştir.” Doğru cevap B'dir.
9.Soru
Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde ‘amel’ kavramıyla ilgili verilen bilgilerden hangisi gerçeği yansıtmamaktadır?
Amel, bir davranıştır |
Amel, bir amaca bağlı olarak yapılır |
Amelde niyet vardır |
Amel yalnızca faydalıdır |
Amel bilinçli bir aksiyondur |
Amel, canlılardan bilinçli bir şekilde meydana gelen davranışlardır. Fiilden daha özel bir anlam arz etmektedir. C¸ünkü fiilde bilinç her zaman söz konusu değildir ve iyilik ve kötülük yapmayı da, bilgili ve bilgisiz, kasıtlı ve kasıtsız davranışları da kapsamaktadır. Aynı zamanda bir maksat olmaksızın canlılara nispet edildiği gibi cansız (cemadat) varlıklara da nispet edilmektedir. S¸u halde amel, fiilden ayrılmaktadır. C¸ünkü amelde maksada bağlı olarak yapılan işler söz konusu olduğu halde, fiilde durum böyle değildir. Zira amel niyete, iradeye bağlı olarak yapılmaktadır. Başka bir ifade ile bilinçli bir aksiyondur ve bundan dolayı da insanlar yaptıkları davranışlardan sorumlu tutulurlar.
10.Soru
I. Alâka
II. Sabâbe
III. Ğarâm
IV. Hevâ
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Kur’ân’da “Sevgi”yi ifade eden kelimelerden biridir?
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II, III ve IV |
I, II ve III |
Verilen kelimelerin hepsi Kur’ân’da “Sevgi”yi ifade eden kelimelerden biridir.
11.Soru
Kur’ an’ a göre “inandım” deyip de inanmayan kişiye ne ad verilir?
Kur’ an’ a göre “inandım” deyip de inanmayan kişiye ne ad verilir?
Mümin |
Müslüman |
Münafık |
Kafir |
Müşrik |
İnanç açısından Kur’ an’ a göre “inandım” deyip de inanmayan kişi münafıktır. Münafık, yalan söyleyen, hileye ve aldatmaya başvuran, iki yüzlülük sergileyen, bu arada, kendisine güvenmeyen, istikrarsızlık içinde kıvranan, kısacası kalbi/gönlü hasta olan (Bakara, 2/90) sevimsiz ve tehlikeli bir tiptir ve bir şeyler bilip anladığını sandığı halde daima cahilce bir değerlendirme içindedir. Kur’an’da münafıklar değişik surelerde dile getirilmekle birlikte (Bkz. Bakara 2/8-20; Mücadele, 58/16; Maide, 5/142) aynı adla yani “münafikun” diye bir sure ile de Kur’an’da anlatılmaktadır.
12.Soru
Allah’ın varlık ve birliğini, nübüvveti ve ahireti inkâr eden kimseye verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Fesâd |
Kâfir |
Münafık |
Müşrik |
Salâh |
Fesâd malı zorla almak, bir şeyin bozulması anlamlarına gelmekte
olup, itidali terketmek demektir. Kâfir, Allah’ın varlık ve birliğini, nübüvveti ve ahireti inkâr eden kimse-dir. Kur’an’da bir de Allah'a ortak koşan tiplerden bahsedilir ki buna da müşrik denir. İnanç açısından Kur’an’a göre “inandım” deyip de inanmayan ise, münafıktır. Salâh, layık olmak, iyi olmak, iyi bir hal üzere olmak, bir kişinin fesadından sonra iyi olması, bir işi güzel ve kaliteli yapmak, istikamet ve musâlaha (barışma) anlamlarına gelmektedir.