Tefsir Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hucurat suresinde yasaklanan davranışlar arasında aşağıdakilerden hangisinin bahsi geçmemektedir
Gıybet etmek |
Mümin kardeşinin kusurunu araştırmak |
Yalan yere şahitlik yapmak |
Başkalarının duruları hakkında aşırı zanda bulunmak |
Hoşlanılmayan lakaplar takmak |
Hucurat suresinde yalan yere şahitlik yapma fiiliyle ilgili bir sakındırma yer almamaktadır.
2.Soru
- “...............”, Allah ile, din ile ilgili her gerçeğin “üstünü örten” bir nankördür.
- "...............", Allah'ın yanında O’nun gücünü paylaşan başka bir varlık olduğuna inanan insanda veya başka bir varlıkta ibadet edilmeye la^yık bir özellik gören ve onların şefaatını uman kişidir.
- ".................", İnanç açısından Kur’ an’ a göre “inandım” deyip de inanmayan kişidir.
yukarıda tanımları verilen Kur'an'da geçen insan tipleri aşağıdaki şıklarından hangisinde doğru şekilde eşleştirilmiştir?
- “...............”, Allah ile, din ile ilgili her gerçeğin “üstünü örten” bir nankördür.
- "...............", Allah'ın yanında O’nun gücünü paylaşan başka bir varlık olduğuna inanan insanda veya başka bir varlıkta ibadet edilmeye la^yık bir özellik gören ve onların şefaatını uman kişidir.
- ".................", İnanç açısından Kur’ an’ a göre “inandım” deyip de inanmayan kişidir.
yukarıda tanımları verilen Kur'an'da geçen insan tipleri aşağıdaki şıklarından hangisinde doğru şekilde eşleştirilmiştir?
|
|
|
|
|
Soruda verilen tiplemelerin doğru eşleştirilmesi E şıkkında olmuştur.
4.Soru
Nuh Peygamber hangi surede "çok şükreden bir kul" şeklinde geçmektedir?
Al İmran |
Enam |
Saffat |
Tahrim |
İsra |
Nuh Peygamber,“Allah’ın seçtiği” (Ali İmran 3/33); “diğer peygamberlerden daha önce hidayete erdirdiği” (En’am 6/84); “Muhsin (iyilerden)”/(Sâffât, 30/80); “Mü’min” (Sâffât, 30/80), “Sâlih” (Tahrîm, 67/10); “Çok şükreden bir kul” (İsrâ, 17/3) olarak tanıtmaktadır. Doğru cevap E seçeneğidir.
5.Soru
Maruf kavramını ilişkilendiremeyeceğimiz konu aşağıdakilerden hangisidir?
Sadaka ve infak |
ticaret |
Adalet |
Kadınlar ve Anne-Baba |
İfade ve beyan |
Kur'an-ı Kerim insanların birçok durum, tutum ve davranışlarını maruf kapsamına alırken, marufu, insanların genel düşünce çerçevesi içinde aklın kabul edip reddetmediği şey olarak mütalaa eder. Maruf ve münker karşıt iki durumdurlar, biri istenen, diğeri istenmeyendir. bu bakımdan maruf kavramı Kur'an'da bir çok konu bağlamında ele alınır fakat ticaret konusu ile ilişkili bir ele alıştan söz etmek mümkün değildir.
6.Soru
Kur'an'da "حب,حبة/hubb" kelimesinin semantik anlamına baktığımızda sıralanan anlamların hangisini görmekteyiz.
- Tane, tohum
- Özlemek, hasret kalmak
- Yeğlemek, tercih etmek
- Bir şeye bağlılık
I ve II |
I,II ve III |
III ve IV |
I, III ve IV |
I ve IV |
Kur'an'ın "حب,حبة/hubb" kelimesine verdiği anlamlar arasında özlemek, hasret kalmak anlamı yoktur.
7.Soru
İnanıp Salih Amel İşleyenlere Vadedilenlerden değildir?
Güzel Bir Gelecek ve Mutluluk |
Tevbelerinin Kabul Görmesi |
Kötülüklerinin İyiliklerle Değiştirilmesi: |
Karanlıklardan Aydınlığa Çıkmaları: |
Hiçbiri |
İnanıp Salih Amel İşleyenlere Vadedilenler; Güzel Bir Gelecek ve Mutluluk, Güzel Bir Hayat, Bol Rızık ve Mağfiret, Tevbelerinin Kabul Görmesi, Kötülüklerinin İyiliklerle Değiştirilmesi, Karanlıklardan Aydınlığa Çıkmaları, Sevginin Oluşması, İnsanların En Hayırlıları Olmak, Dinamizm Kazanmaları, Cennet'i Kazandırması, Yüksek Dereceler Elde Ettirmesi, Korku ve Hüzünden Emin Kılması, Çalışmalarını Zayî Etmemesi, İyi İnsanlar Arasına Dahil Etmesi, İlâhî Rahmete Kavuşturması olarak açıklanmıştır.
8.Soru
Kur'an-ı Kerim'de geçen surelerin isimlerinin bazı sahabiler tarafından farklı adlandırıldıkları bilinmektedir. Haşr suresini "Beni Nadir Suresi" olarak isimlendiren sahabi aşağıdakilerden hangisidir?
Abdullah b. Selam |
Abdullah b. Mesut |
Abdullah b. Ömer |
Abdullah b. Revaha |
Abdullah b. Abbas |
Haşr suresini "Beni Nadir Suresi" olarak isimlendiren sahabi Abdullah b. Abbas'tır
9.Soru
Türkçe’de fitnenin ön plana çıkan anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
Karışıklık
|
Durgunluk
|
Sakinlik
|
Dinginlik
|
Sessizlik
|
10.Soru
Semantik analiz hakkında aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Semantik analizin içeriğini sentaks (sözdizim) ve gramer (dilbilgisi) konuları oluşturur |
Semantik analiz yapmak için etimoloji ilminden faydalanmak gerekir |
Semantik analizin en temel kavramı odak kelimedir. |
Semantik analiz bir kelimenin tarih boyunca aldığı anlamları anlamamıza yardımcı olur |
Semantik analiz bir kavram üzerinden ittifak edilen manaların tespiti için önem arz eder |
Semiotiğin iki ana bölümü olan sözdizim (sentaks) ile anlambilim (semantik) arasında da bağıntı vardır. fakat bu iki alan birbirinden bağımsızdır.
11.Soru
I. Kur'an kavramlarının arap dilindeki anlamlarının tespit edilmesi gereklidir.
II. Kur'an öncesi Arapça'ya da bakılmalıdır.
III. İlk dönem şiirn ve sözlükleri kaynak olarak kullanılabilir.
IV. Kur'an da kullanılan kelimelerin farklı anlamları olup olmadığına bakıp farklı anlamları çözümlemek gereklidir.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Kur'an'ın daha sağlıklı yorumlanması için dikkat edilmesi gereken hususlardandır?
I, II, III ve IV |
I ve III |
II ve IV |
I, II ve III |
I, II ve IV |
Kur'an kavamlarının anlam çerçevesini doğruya en yakın şekilde tespit edebilmek için onların aslı olan kelimenin Arap dilindeki anlam(lar)ını tespit etmek gerekir. Bunun için Kur'an öncesi Arapça'ya kadar gidilmelidir. Zira Kur'an bu ortamda nazil olmaya başlamıştır. İlk dönem sözlükleri ve şiirleri bu konularla ilgili olarak bir takım malzeme sunmaktadırlar. Bu nedenle Kur'an kelimelerinin tahlili bu noktadan başlarsa daha sağlıklı bir temele oturtuluş olur. Şüphesiz bu yeterli değildir. Kur'an, bir kelimeyi normal bir kelime olarak kullanması yanında ona farklı anlamlar yükleyerek; anlamı daraltarak veya genişleterek yeni bir kavram olarak takdim eder. İşte asıl çözümlenmesi gereken nokta burasıdır. Bu yapılabildiği oranda Kur'an daha sağlıklı bir yorum ortamına kavuşmuş olacaktır.
12.Soru
Hucurat süresinin 3. Ayetinde Allah’ın resulüne saygılı davranan müminlerden ve onlara müjdelenenlerden bahsedilmektedir. Fakat, ayeti kerimede resüllulah’a saygı konusunda kusur edenlerin özellikle hangi nitelikten mahrum oldukları aşağıdaki şıkların hangisinde bulunmaktadır?
Takva |
Huşu |
İhlas |
Sabr-ı Celil |
Emin olma |
Ayette bahsedilen kişiler Allah’ın yaptığı sınavı başarıyla geçenlerdir, dolayısıyla takva sahibi olanlardır. Hz. Peygamberin huzurunda seslerini yükseltenler, aynı zamanda takvadan mahrum olanlardır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi zulümün anlamlarından değildir?
Haddi tecavüz etmek |
Adâletsiz davranmak |
Maksadı aşmak |
Hakkı teslim etmemek |
Hoşa gitmeyen şeylerin tamamı |
Adâletin zıddı olan zulüm sözlükte, haksızlık etmek, adâletsiz davranmak ve hakkını vermemek demektir. Aslında herhangi bir şeyi yerli yerinde kullanmamak da zulümdür. Yani “zulüm”; ister fazla, isterse eksik olsun, herhangi bir şeyin kendine ait olan yerin dışında başka bir yere konulması anlamındadır. Ayrıca bu kelimenin, maksadı aşmak, hakkı teslim etmemek ve haddi tecavüz etmek anlamlarına geldiği de ifade edilmiştir. Doğru cevap E'dir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dosdoğru yol anlamını verir?
Yevmü'd din |
İyyake na'büdü |
İyyake neste'in |
En'amte aleyhim |
Sıratel müstakim |
Sıratel müstakim ifadesi, dosdoğru yol anlamını verir. Dosdoğru yol, mutedil yol, işlek yol, devam eden yol ve sabit yol anlamlarına gelir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Kur’ân siyâkı açısından “hubb" kelimesinin “bağlılık, bağlanmak" anlamına gelen kökünü ifade etmektedir?
Ha-Ba-Be |
Ve-De-De |
A-Tı-Fe |
E-Le-Fe |
Ra-Hi-Me |
“Hubb” kelimesi, “Ha-Be-Be” kökünün temel anlamı olan “lüzum ve sebat”ı yani “bağlanmak ve sebat etmek” anlamını içine almaktadır. Kelimenin kökündeki “bir şeye bağlanmak” anlamı “ Ve-De-De”, “ Ra-Hi-Me”, “ ‘A-Tı-Fe”, “E-Le-Fe” gibi köklerde yoktur. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
Kur’ân-ı Kerîm’de, hem “sevgi” hem de “korku”nun ifrat derecesi onaylanmamaktadır. Her iki duyguyu da dengeli bir şekilde algılamak gerekir. Kur’ân’da “sevgi” ile “korku” gibi iki aşırı duygunun arasında durmakla birlikte “sevgi” ve “korku”nun birleşmesinden doğan bir pozitif duygudan söz etmektedir. aşağıdakilerden hangisi bu duygunun ismidir?
Rıza |
Sabır |
Rahmet |
Takva |
Vefa |
Sevgi ve korkunun birlikte düşünülmesi, iki zıddın bir arada düşünülmesi demek değildir. Kur’ân-ı Kerîm’de, hem “sevgi” hem de “korku”nun ifrat derecesi onaylanmamaktadır. Her iki duyguyu da dengeli bir şekilde algılamak gerekir. Kur’ân’da “takvâ”, “sevgi” ile “korku” gibi iki aşırı duygunun arasında tam merkezindedir. Dolayısıyla “takvâ”da; “sevgi” ve “korku”nun birleşmesinden doğan bir saygı söz konusudur. Bu özelliğinden dolayı “takvâ”; “sevgi” ve “korku”nun çift yönlü rolünü oynamakta, aynı zamanda hem hareket ettiricilik, hem de frenleyicilik görevini yapmaktadır.
17.Soru
- Beni Nadîr kabilesinin Medine’ye gelişini
- Medine’deki İslâm toplumu ile üç Yahudi kabilesinden biri olan Benî Nadîr kabilesi arasındaki çekişmeyi
- Antlaşma şartlarını ihlal eden Benî Nadîr kabilesinin Medine’den sürülmesini
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri hangisi “Haşr” suresine konu edilmiştir?
I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Medine’deki İslâm toplumu ile üç Yahudi kabilesinden biri olan Benî Nadîr (Nadîroğulları) arasındaki çekişmeyi ve antlaşma şartlarını ihlal eden bu kabilenin daha sonra Medine’den sürülmesini konu edinmektedir. Nadîroğulları’nın Medine’ye gelişi çok eskilere dayanmaktadır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 20. ayette belirtilen inkarın sebeplerinden değildir?
Herhangi bir bilgiye dayanma ihtiyacı duymayanlar |
Yol gösterici bir rehbere dayanmayanlar |
Tecrübeye dayanmayanlar |
Bir belgeye dayanmayanlar |
Sağduyuya dayanmayanlar |
Allah’ın göklerdeki ve yerdeki her şeyi hizmetinize sunduğunu, sizi görünen ve görünmeyen onca nimetin içinde yüzdürdüğünü görmez misiniz?! Böyle iken bazı insanlar ne sağlam bir bilgiye, ne aklıselim ve sağduyu gibi bir rehbere ve ne de vahye dayalı olarak Allah hakkında ileri geri konuşmaktadır.
19.Soru
Aşağıda "Ha-Be-Be" kökünün bazı türevleri ile anlamları eşleştirilmiştir. Bu eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
Hibb: Kulağa bağlı olan küpe |
Habeb: Dişlerin diş etleri ve çene kemiğine bağlı olarak dizilişi |
Muhabb: Tohumun kök salarak toprağa bağlanması |
Habib: Kendisine bağlanılan, sevgili |
Habbe: Sürekli toğrağa bağlı kalan tohum |
Doğru cevap C'dir. Muhabb, kendisine bağlanılan/ sevgili demektir.
20.Soru
Fitne kelimesinin aslı olan f-t-n kökünden türeyen kelimelerin Kur’ân-ı
Kerîm’de geniş bir kullanım alanı bulunmaktadır. Kur’ân’da elli sekiz âyette
yer alan f-t-n kök ve türevleri toplam kaç defa tekrar etmektedir?
40 |
47 |
58 |
60 |
68 |
Fitne kelimesinin aslı olan f-t-n kökünden türeyen kelimelerin Kur’ân-ı
Kerîm’de geniş bir kullanım alanı bulunmaktadır. Kur’ân’da elli sekiz âyette
yer alan f-t-n kök ve türevleri toplam altmış defa tekrar etmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ