Tefsir Tarihi ve Usulü Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kur’ân’ın resmî olarak bir cilt halinde toplanması ve çoğaltılması süreci dikkate alındığında hangi ifadenin doğru olduğu söylenebilir?
Hz. Osman döneminde resmî olarak bir cilt haline getirilmiştir. |
Hz. Ebû Bekir döneminde nüshalar halinde çoğaltılmıştır. |
Resmî olarak bir cilt halinde toplanması Hz. Ali’nin döneminde olmuştur. |
Resmî olarak bir cilt haline getirilmesi Hz. Ebû Bekir döneminde olmuştur. |
Hz. Peygamber hayatta iken resmî olarak cilt haline getirilmiştir. |
“Kur’ân’ın Toplanması ve Çoğaltılması” konusu incelendiğinde doğru cevabın "Resmî olarak bir cilt haline getirilmesi Hz. Ebû Bekir döneminde olmuştur." olduğu görülebilir.
2.Soru
Resûlullah (s.a.v.) vahiy aldığı esnada kendisinde görülen hallere yönelik oryantalistlerin attıkları maksatlı iftiraları çürüten delillerden değildir?
bazı vakitler kendisinde titreme kendinden geçme durumları olmuştur. |
Vahiy esnasında Resûlullah ise şuur ve idrakini hiç kaybetmemiştir. |
Resûlullah’ta görülen haller arasında hastalarda görülen titreme hali yoktur. |
Resulullah'ın hayatında belli bir düzen ve tenasüp söz konusudur. |
Resulullah (s.a.v) duygusal dünyasında bir aşırılık ve anormallik kaydedilmemiştir. |
Oryantalistlerin bu tür maksatlı iftiralarını çürüten delillerden bazıları şunlardır:
1. Tıbbî olarak sabittir ki saralı, nöbet esnasında idrak ve düşünme kabiliyetini
tamamen kaybeder; gerek kendisinde ve gerekse çevresinde olup bitenlerden haberi olmaz. Vahiy esnasında Resûlullah ise şuur ve idrakini hiç kaybetmemiştir.
1. Ünite - Kur’ân’ın Nüzûlü ve Metinleşmesi 9
2. Saralı, hastalığı esnasında saçmalar. Vahiy esnasında Resûlullah’ta böyle bir
menfî durum kesinlikle vâki olmamıştır.
3. Saralı şiddetle titrer. Vahiy esnasında Resûlullah’ta görülen haller arasında
şiddetli titreme hali yoktur.
4. Saralı, nöbetten sonra bütün uzuvlarında şiddetli bir ağrı ve bitkinlik hisseder. Bu durumuna çok üzülür. Hatta bazıları intihar etmeye bile kalkışır. Vahiyden sonra ise Resûlullah’ta bu tür olumsuzluklar asla meydana gelmemiştir. Hz.
Peygamber, vahiy hali geçtikten sonra insanlığı, hem dünyevî ve hem de uhrevî
hayatını düzenleyerek mutluluğa götürecek ve huzura kavuşturacak esasları ihtivâ
eden vahiyleri tebliğ etmişti
3.Soru
Kur’ân’ın nâzil olmaya başladığı gün aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Cuma
|
Pazar
|
Pazartesi
|
Salı
|
Perşembe
|
Vahyin Resûlullah’a indiği günün başlangıcını şu hadisten öğreniyoruz: “Hz. Peygamber’e Pazartesi günü oruç tutma meselesi soruldu. O da cevâben şöyle dedi: Ben o gün doğdum ve bana Kur’ân o gün inmeye başladı”. Demek ki Kur’ân’ın nâzil olmaya başladığı gün Pazartesi’dir.
4.Soru
Hz. Peygamber’e (SAV) Vahiy hangi melek vasıtasıyla indirilmiştir?
Azrail
|
Mikail
|
Cebrail
|
İsrafil
|
Kiramen Katibin
|
Hz. Peygamber’e (SAV) Vahiy Cebrail.Meleği vasıtasıyla indirilmiştir.
5.Soru
Senedi sahîh olmayan kırâata verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Mevzû kırâat
|
Âhâd kırâat
|
Şâz kırâat
|
Mütevâtir kırâat
|
Meşhur kırâat
|
Senedi sahîh olmayan kırâata Şâz kırâat denir.
6.Soru
Süyûtî’ye göre temel kriterlerin dışında bir müfessirin kaç ilme âşina olması gerekmektedir?
7
|
9
|
11
|
15
|
17
|
Temel kriterlerin dışında Süyûtî bir müfessirin, 1. lügat, 2. nahiv, 3. sarf, 4. iştikak, 5. meânî, 6. beyân, 7. bedîî, 8. kırâat, 9. Kelâm, 10. fıkıh usûlü, 11. esbâb-ı nüzûl, 12. nâsih-mensûh, 13. fıkıh, 14. hadis, 15. mevhibe (ilham) ilmine âşina olmasını şart koşmaktadır.
7.Soru
I. Allah'ın Hz. Peygamber’e Kur’ân’ı tefsîr etmesini emretmesi
II. Kur’ân'da bilimsel hakikatler içeren kozmolojik âyetler bulunması
III. Kur’ân’da mecâz, kinâye, istiâre ve teşbih gibi edebî sanatların yer alması
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Kur’ân’ı tefsîr etmeyi zorunlu kılan bazı hususlardandır?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Allah'ın Hz. Peygamber’e Kur’ân’ı tefsîr etmesini emretmesi, Kur’ân'da bilimsel hakikatler içeren kozmolojik âyetler bulunması, Kur’ân’da mecâz, kinâye, istiâre ve teşbih gibi edebî sanatların yer alması Kur’ân’ı tefsîr etmeyi zorunlu kılan bazı hususlardandır.
8.Soru
İslâmi ilimlerde birçok önemli eserler veren Beydâvî hangi tefsîriyle asıl şöhretini kazanmıştır?
Medâriku’t-Tenzîl
|
Hakâiku’t-Te’vîl
|
Rûhu’l-Meâni fî Tefsîri’l-Kur’âni’l-Azîm
|
Tefsîru’l-Menâr
|
Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl
|
A ve B seçeneklerindeki tefsîrler Nesefî’ye aittir. C seçeneğindeki Âlûsî ait tefsîrlerden biridir. D seçeneğindeki tefsîr ise Reşid Rızâ’ye aittir. İslâmi ilimlerin hemen her alanında çok önemli eserler veren Beydâvî, asıl şöhretini E seçeneğinde adı geçen Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl adlı tefsîriyle kazanmıştır.
9.Soru
Kur’ân’a dair nakilleri bir araya toplayarak onu baştan sona tefsîr eden ilk kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Ubeyd b. Mu’âviye
|
Abdürrezzak b. Hemmâm
|
Mukâtil b. Süleyman
|
Süfyân es-Sevrî
|
Yahyâ b. Ziyâd el-Ferrâ
|
Kur’ân’a dair nakilleri bir araya toplayarak onu baştan sona tefsîr eden ilk kişi Mukâtil b. Süleyman’dır. Belh şehrinde dünyaya gelen Mukâtil, Merv ve Bağdat’ta ilim tahsil etmiş, daha sonra da Basra’ya giderek ölünceye kadar (150/767) orada yaşamıştır. Selef âlimlerinden olan Ahmed b. Hanbel ve İmâm Şâfii Mukâtil’i tefsîr ilminde bir otorite kabul etmektedir.
10.Soru
Kur’ân’ın titizlikle toplanması sonucu oluşan Mushaf ilk önce kime teslim edilmiştir?
Hz. Ömer’e
|
Hz. Ebû Bekir’e
|
Hafsa’ya
|
Hz. Osman’a
|
Mervan b. Hakem’e
|
Kur’ân’ın titizlikle toplanması sonucu oluşan Mushaf ilk önce Hz. Ebû Bekir’e.teslim edilmiştir.
11.Soru
Bazı sahabiler naklin bulunmadığı yerde tefsir için neye başvurmamıştır?
Kur’an-ı Kerim |
Sünnet |
Kendi içtihadları |
Peygamberin söylediklerine ve yaptıklarına |
Halife |
Bir kısım sahâbî naklin bulunmadığı yerde kendi içtihâdlarıyla Kur’ân’ı tefsîr etme cihetine gidiyordu. Bu durumdaki sahâbîler, herhangi bir âyeti tefsîr ederken öncelikle Kur’ân’a, sonra da Resûlullah’ın sünnetine başvuruyorlar; şayet aradıklarını bu iki kaynakta bulamazlarsa, o takdirde kendi içtihadlarıyla tefsîr ediyorlardı.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi son inen ayet konusundaki görüşlerden biridir?
Nisa (4) 170
|
Maide (5) 119
|
Nasr (110) 1-3
|
Bakara (2) 280
|
Bakara (2) 285
|
En son nâzil olan âyet hakkında ise görüş ayrılığı vardır. Bu âyetler şunlardır: Maide (5) 3, Nasr (110) 1-3, Bakara (2) 278, Nisa (4) 176 ve Bakara (2) 281’dir.
13.Soru
İnsan, melek ve cin gibi varlıkların veya bir topluluk ya da kabilenin veyahut bir kelime ve nitelemenin Kur’ân’da açık değil de ism-i işâretler, ism-i mevsuller, zamirler, cins isimleri, belirsiz zaman zarfları ve belirsiz mekân isimleriyle zikredilmesi anlamına gelen kavram nedir?
Mücmel
|
Mübhem
|
Mutlak
|
Müşkil
|
Melâhim
|
A seçeneğindeki Mücmel, kendisinden ne kastedildiği anlaşılamayacak derecede kapalı olan âyet demektir. C seçeneğindeki Mutlak, herhangi bir lafzın anlam yönüyle kayıt altına alınmaması, bir başka kelime ya da niteleme ile belirginleştirilmesi demektir. D seçeneğindeki Müşkil, Kur’ân’ın bazı âyetleri arasında ihtilaf ve tezat gibi görünen hususlar olarak tanımlanmaktadır. E seçeneğindeki Melâhim, Harp Tarihi demektir. Yani soruda açıklaması yapılan kavram B seçeneğindeki Mübhem’dir.
14.Soru
“İman edip imanlarına zulüm karıştırmayanlar var ya, işte onlar korkudan emin olacaklardır, hidâyette olanlar da bunlardır” (En’am (6), 82) âyeti nazil olduğunda bu durum sahabeye ağır gelmiş, “hangimiz haksızlık yapmaktan kurtulabiliriz ki” diye endişelerini belirtmişlerdir. Peygamberimiz onlara, “siz Lokman’ın oğluna söylediği sözleri görmüyor musunuz?” diyerek
“Hani Lokman oğluna nasihat ederken, evladım dedi, sakın Allah’a şirk koşma, çünkü şirk büyük bir zulümdür” (Lokman (31), 13) âyetini okumuştur. (Taberî, 2000). Böylece Peygamberimiz En’am sûresindeki zulmü, Allah’a şirk koşma olarak açıklamıştır.
Yukarıdaki örnekte Peygamberimizin uyguladığı tefsir metodu aşağıdakilerden hangisidir?
Kuran’ın Rivayetle Tefsiri |
Sahabe Tefsiri |
İşari tefsir |
Kuran'ın kuran'la tefsiri |
İçtimai tefsir |
Örnekte Peygamberimiz Kuran'daki bir ayeti başka bir ayetle açıklamış ve ilişkilendirmiştir. Böylece Kuran'ı Kuran'la tefsir etmiştir. Doğru cevap D'dir.
15.Soru
İslam bilginlerinden hangisi “lâmestüm” şeklindeki kırâatı esas alarak söz konusu kelimenin cinsel ilişki anlamına geldiğini ve el ile dokunmanın abdesti bozmayacağını ileri sürmüştür?
İmam Hamza
|
İmam Şâfii
|
İmam Malik
|
Ahmet b. Hanbel
|
Ebû Hanîfe
|
E seçeneğinde adı geçen Ebû Hanîfe “lâmestüm” kelimenin cinsel ilişki anlamına geldiğini ve el ile dokunmanın abdesti bozmayacağını ileri sürmüştür.
16.Soru
Kur’ân bilindiği üzere belirsiz zaman aralıklarında inmiştir. Buna göre Kur’ân’ın hikmetleri düşünüldüğünde hangisinin olmayabileceği söylenebilir?
İlâhî irade tarafından bazı hükümlerin zamanı gelince değiştirilmesi sağlanmıştır. |
Ümmî olan Arapların Kur’ân’ı anlamaları kolaylaşmıştır. |
Mekkeli müşrikler Kur’ân’ın bir bütün halinde inmesini istememişlerdir. |
İlâhî bir kitap olduğunun gösterilmiştir. |
Meydana gelen olayların çözümü sağlanmıştır. |
“Vahyin Hz. Peygamber’e Parça Parça İndirilmesinin Hikmetleri” konusu incelendiğinde Mekkeli müşrikler Kur’ân’ın bir bütün halinde inmesini istememişler gibi b,r durum söz konsu değildir.
17.Soru
Kur’ân’ın ilk defa bir cilt halinde toplanması için kurulan heyetin başkanı aşağıdakilerden hangisidir?
Zeyd b. Sâbit
|
Ali b. Ebî Tâlib
|
Mu’âz b. Cebel
|
Ebû’d-Derdâ’ Uveymir b. Zeyd
|
Ubeyd b. Mu’âviye
|
Kur’ân’ın ilk defa bir cilt halinde toplanması için kurulan heyetin başkanı Zeyd b. Sâbit’tir.
18.Soru
Kur’ân metnine yönelik tefsîr faaliyeti ilk olarak kim tarafından yapılmıştır?
Hz. Ebu Bekir
|
Hz. Ali
|
Hz. Osman
|
Hz. Ömer
|
Hz. Muhammed (s.a.v.)
|
Kur’ân metnine yönelik tefsîr faaliyeti hiç kuşkusuz, E seçeneğinde de belirtildiği üzere Hz. Peygamber ile başlamıştır. Çünkü Kur’ân ona vahyedilmiş ve Yüce Allah “Ey Peygamber! Sana Rabbinden gönderileni tebliğ et. Eğer bunu yapmazsan O’nun yüklediği elçilik görevini (insanlara) ulaştırmamış olursun” (Mâide (5), 67); “Sana Kur’ân’ı gönderdik ki insanlara indirileni onlara açıklayasın” (Nahl (16), 44) âyetlerinde de belirtildiği gibi, Hz. Peygamber’e Kur’ân’ı tefsîr etme görevini vermiştir.
19.Soru
İslam bilginlerine göre Hz. Peygamber’in tefsîri kaç fonksiyon icra etmektedir?
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
İslâm bilginlerine göre Hz. Peygamber’in tefsîri, B seçeneğinde belirtildiği üzere iki fonksiyon icra etmektedir. Bunlardan birine beyân denilir ki o, Allah Resûlü’nün Kur’ânî nassları gerektiği şekilde açıklaması anlamına gelir. Diğeri de teşrî’ fonksiyonudur. Bununla da Peygamberimiz gerektiği durum ve şartlara göre hüküm koymaktadır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ebû’l-Leys es-Semerkandî’ye ait eserlerden biridir?
Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân
|
El-Keşf ve’l-Beyân an Te’vîli’l-Kur’ân
|
Meâlimu’t-Tenzîl
|
Bahru’l-Ulûm
|
Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm
|
A seçeneğindeki “Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân” adlı eser İbn Cerîr et-Taberî’ye aitir. B seçeneğindeki “El-Keşf ve’l-Beyân an Te’vîli’l-Kur’ân” adlı eser Ebû İshâk es- Sa’lebî’ye aittir. C seçeneğindeki “Meâlimu’t-Tenzîl” adlı eser Ebû Muhammed el-Hüseyin el-Begavî’nindir. D seçeneğindeki “Bahru’l-Ulûm” adlı eser de Alâeddîn Ali b. Yahyâ es-Semerkandî’ye ait bir tefsîrdir. E seçeneğinde adı geçen “Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm” ise Ebû’l-Leys es-Semerkandî’ye ait eserlerden biridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ