Tefsir Tarihi ve Usulü Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Muhammed'in Kuran'ın tamamını tefsir ettiğine dair bir delil niteliği taşıyabilir?
“Onlar Kur’ân’ı düşünmüyorlar mı? Yoksa kalpleri kilitli mi?” (Muhammed (47), 24) gibi, insanları Kuran'ı anlamaya teşvik eden âyetlerin varlığı. |
Hz. Âişe'nin şöyle demiş olması: “Hz. Peygamber, Cebrâil’in kendisine öğrettiği belirli âyetlerden başka Kur’ân’dan bir şey tefsîr etmezdi”. |
Bugün elimizde mevcut olan hadis kitaplarında Hz. Peygamber’in Kur’ân tefsîrine yönelik merfû rivâyetleri sayıca az olması. |
Hz. Muhammedîn İbn Abbâs için, “Allah’ım onu dinde fakih kıl ve ona te’vîli öğret” diye dua etmiş olması. |
Hz. Muhammed'in Kur’ân’ın mesajını ilk önce hayata geçiren ve ashâbına da bunu bizzat gösteren model bir insan olması. |
A, B, C ve D seçeneklerinde sıralananlar Kuran'ın bir kısmının Hz. Muhammed tarafından tefsir edildiğini ileri sürenlerin delilleridir.
Hz. Peygamber’in Kur’ân’ın tamamını tefsîr ettiğini söyleyebiliriz. Şöyle ki Allah Resûlü, Kur’ân’ı sadece metinsel anlamda tebliğ edip uygulamalarıyla ilgilenmeyen bir peygamber değildi. Aksine Kur’ân’ın mesajını ilk önce hayata geçiren ve ashâbına da bunu bizzat gösteren model bir insandı. Yani Hz. Peygamber yaşayan bir Kur’ân’dı. Böyle olunca o, Kur’ân’ı baştan sona fiilen tefsîr etmişti. Bu anlayıştan hareketle denilebilir ki Hz. Peygamber’in bize bırakmış olduğu Kur’ân tefsîri kısmen sözlü; kısmen de fiilî bir tefsîrdir. Ancak onun sözlü tefsîri de esasen fiile döküldüğü için, baştan sona bütün Kur’ân, Allah Resûlü tarafından yaşanarak tefsîr edilmiş demektir. Doğru cevap E'dir.
2.Soru
Kur’an’ı anlama ve yorumlamada yeni yönelişlerin dikkat çekici bir özelliği ?
Öze dönüş Kur’an’a dönüş demektir. |
Kur'an'ın kıraatinin tekrarı üzerinden öze dönüş mümkündür. |
Geleneği ihya etmek ile öze dönüş mümkündür. |
Kur'an'ın anlaşılması hadislerin anlaşılmasına bağlıdır. |
Kur'an'ı anlamak için ilk dönem tefsirlerini bilmek gerekir. |
Öze dönüş Kur’an’a dönüş demektir. dolayısıyla Kur'an'ı anlamada yeni yönelişlerde öze dönüş söylemi ile Kur’an’a dönüşü savunulmaktadır.
3.Soru
Keşf, ilham ve sezgi yoluyla elde edilen bâtıni/ledünni bilgiyle Kur’ân âyetlerinin bir kısmını veya tamamını yorumlama yöntemi hangi tefsir ekolü ile açıklanır?
Hâricî |
İşârî |
Kelâmî |
Mutezilî |
Şiî |
İşârî tefsîr ise, keşf, ilham ve sezgi yoluyla elde edilen bâtıni/ledünni bilgiyle Kur’ân âyetlerinin bir kısmını veya tamamını yorumlama yönteminin ismi olmuştur.
4.Soru
“Arap dilinin kuralları dahilinde hareket edilerek Kur’ân’dan anlamlar üretmek” olarak tanımlanan Te’vîl çeşidi aşağıdakilerden hangisidir?
Rüşd’ü te’vîl
|
İrfânî te’vîl
|
Burhânî te’vîl
|
Beyânî te’vîl
|
Ehl-ü te’vîl
|
Arap dilinin kuralları dahilinde hareket edilerek Kur’ân’dan anlamlar üretmek” olarak tanımlanan Te’vîl çeşidi Beyânî te’vîl’dir. Ayrıca Kur’ânî nassların anlamlarını subjektif bir tercihle ortaya çıkarmak olarak ta ifade edilebilir.
5.Soru
Kur’ân’daki ibâdât, muamelat ve ukubat ile ilgili âyetleri yorumlayan akıma verilen isim nedir?
İşârî tefsîr
|
Fıkhî tefsîr
|
Mezhebî tefsîr
|
Mutezile tefsîr
|
Hâricî tefsîr
|
Fıkhî tefsîr, Kur’ân’daki ibâdât, muamelat ve ukubat ile ilgili âyetleri yorumlayan akıma verilen isimdir. İlgili akımın konusu, ahkâm âyetleridir. Gayesi ise Kur’ân’ın hükümlerini ortaya koymak suretiyle insanların dünya hayatlarını düzenleyip ahiret mutluluğunu kazanmalarını sağlamaktır.
6.Soru
Kıssalar çerçevesinde Kur’ân âyetlerini tarihsel metinler olarak değerlendiren ilk sistematik çalışma olan “Kur’ân’da Öyküleme Sanatı” adlı eserin sahibi aşağıdakilerden hangisidir?
Ebu İsa İshak b. Yahya
|
Wilhelm Dilthey
|
Halefullah
|
Elmalılı Hamdi Yazır
|
Ömer Nasuhi Bilmen
|
Halefullah; Kıssalar çerçevesinde Kur’ân âyetlerini tarihsel metinler olarak değerlendiren ilk sistematik çalışma olan “Kur’ân’da Öyküleme Sanatı” adlı eserin sahibidir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İctimâî tefsîr ekolünün olumlu bulunan yönlerinden biri değildir?
Mezheplerin tesirinde kalmadan doğrudan ahkâma ve mesaja yönelme.
|
Kevnî âyetleri, pozitif bilimlerin ispat edilmiş verileriyle yorumlama
|
Belağatın anlamdaki fonksiyonuna binaen edebi dile ağırlık verme
|
Vahiy-vâkıa ilişkisini büyük ölçüde gerçekleştirme
|
Pozitivizmin etkisinde kalarak akla gereğinden fazla önem verme
|
İctimâî tefsîr ekolünün olumlu bulunan yönleri şu şekilde sıralanabilir:
- Körükörüne taklidi reddedip araştırma ve doğruyu bulma konusunda çaba gösterme.
- Kur’ân mesajına engel olan ilgisiz ve faydasız bilgilerden, isrâiliyattan uzak durma.
- Mezheplerin tesirinde kalmadan doğrudan ahkâma ve mesaja yönelme.
- Kevnî âyetleri, pozitif bilimlerin ispat edilmiş verileriyle yorumlama.
- Sarf, nahiv ve benzeri ilimleri bir araç konumunda görüp yeterince kullanma.
- Belağatın anlamdaki fonksiyonuna binaen edebi dile ağırlık verme.
- Vahiy-vâkıa ilişkisini büyük ölçüde gerçekleştirme; bir taraftan Kur’ânın mesajını insanlara iletirken, diğer taraftan da toplumda ortaya çıkan problemlere çözüm üretme.
8.Soru
Arap edebiyatında meseller yapılarına göre kaç kısma ayrılmaktadır?
Bir |
İki
|
Üç
|
Dört
|
Beş
|
Arap edebiyatında meseller, yapılarına göre Sâir mesel, Kıyâsî mesel ve Hurafî mesel olmak üzere C seçeneğinde de belirtilen toplamda üç kısma ayrılmaktadır.
9.Soru
Hangi âyetler; anlamları açık, anlaşılmasında dışarıdan bir delile ihtiyaç duymayan, tek bir veche imkan tanıyan âyetlerdir?
muhkem
|
müteşabih
|
hurufu mukatta
|
İcaz-ul Kuran
|
Üslübu’l Kuran
|
Muhkem ayetler en açık ve herkes tarafından anlaşılan ayetlerdir. Örneğin helal ve haram ile ilgili ayetler bu tür ayetlerdendir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangileri Kur’an’ın mushaflaşma sürecinde yer alan aşamalardan biridir?
I. Sahabenin ezberlemesi
II. Cem
III. İstinsah
I
|
II
|
I-II
|
I-III
|
I-II-III
|
Kur’an’ı Kerimin mushaflaşma süreci şu aşamalardan oluşmaktadır; 1. Sahabenin ezberlemesi, 2. Kur’an’ın yazılması, 3. Kur’an’ın toplanması (cem) ve 4. Kur’an’ın çoğaltılması (istinsah).
11.Soru
Türkiye’de özellikle İttihatçı söylemin egemen olmasından sonra Türkçe Kur’ân ve Türkçe tefsîr çalışmaları hız kazanmıştır. Daha sonra Türkiye’de pek çok Kur’ân meâli basılmıştır. Bu meâllerin bir kısmı, özgün çalışmalar niteliğindedir. Aşağıdakilerden hangisi buna bir örnektir?
Ömer Rıza Doğrul’un meâli
|
Kadıyanî Mevlana Muhammed Ali’nin meali
|
Elmalılı Hamdi Yazır’ın meâli
|
Bedri Noyan’ın Meali
|
Meselâ Hasan Basri Çantay’ın Meali
|
Türkiye’de özellikle İttihatçı söylemin egemen olmasından sonra Türkçe Kur’ân ve Türkçe tefsîr çalışmaları hız kazanmıştır. Daha sonra Türkiye’de pek çok Kur’ân meâli basılmıştır. Bu meâllerin bir kısmı, özgün çalışmalar niteliğindedir. Meselâ Hasan Basri Çantay’ın Meali, buna bir örnektir.
12.Soru
Birisine hitaben ‘O, bir arslandır’ ifadesinde hayvanı değil de onun cesaret yönünü karşılamak üzere kullanılırsa hangi anlam türünün ortaya çıktığı aşağıda verilen şıklarda doğru olarak verilmiştir?
Lugavi hakikat |
Dini hakikat |
Umumi örfi hakikat |
Lugavi mecaz |
Hususi örfi hakikat |
“Esed” (arslan) kelimesi, aslana yönelik olarak “bu hayvan arslandır” sözünde, bilinen yırtıcı hayvan için kulla nılırsa, luğavi^ haki^kat; bir insana hitaben “Ahmed bir arslandır” ifadesinde de hayvanı değil de onun cesaret yönünü karşılamak üzere kullanılırsa luğavi^ meca^z olur. Birincisinde, temel anlam “aslan”; ikincisinde ise meca^z anlam olan “cesaret” kastedilmiştir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, “Senedi sahîh olup, ya Arapça kâidelere ya da Hz. Osman döneminde çoğaltılan nüshalardan birinin hattına uygun olmayan kırâata” verilen isimdir?
Mevzû kırâat
|
Âhâd kırâat
|
Şâz kırâat
|
Meşhur kırâat
|
Mütevâtir kırâat
|
Âhâd kırâat; “Senedi sahîh olup, ya Arapça kâidelere ya da Hz. Osman döneminde çoğaltılan nüshalardan birinin hattına uygun olmayan kırâata” verilen isimdir.
14.Soru
Tefsir alanında ''mezhebi ekol'' kavramı temelde hangi alan ile ilgili olduğu aşağıda verilen seçeneklerde doğru olarak verilmiştir?
Fıkıh |
Şia |
Kelam |
Mutezile |
Hariciyye |
Tefsi^r alanında “mezhebi^ ekol” kavramı, temelde itikat alanıyla ilgili olup bir anlamda Kela^m ilmi ile ilgilenen mezhepleri kapsamaktadır.
15.Soru
Bir şeyin benzerini yapmaktan muhatabı âciz bırakan olağan üstü duruma, hârikulâde işe ne isim verilir?
Mucize
|
İ’caz
|
Siyak
|
Kıssa
|
Ayet
|
Bir şeyin benzerini yapmaktan muhatabı âciz bırakan olağan üstü duruma, hârikulâde işe Mucize adı verilir.
16.Soru
I. İctimai tefsir ekolü
II. Mezhebi tefsir ekolleri
III. Fıkhi tefsir ekolü
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri klasik tefsir ekollerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
Klasik tefsir ekolleri; mezhebî (kelâmî) tefsîr ekolleri, işârî tefsîr ekolü ve fıkhî tefsîr ekolüdür. İctimai tefsir ekolü çağdaş tefsir ekollerindendir. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
Dinî bir terim olarak herhangi bir şer’î hükmün yerine başka bir şer’î hükmün gelerek öncekinin ortadan kalkması anlamına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Esbab-ı Nüzul
|
Tehaddî
|
Tedricîlik
|
Nesh
|
Tağlîb kuralı
|
Kelime manası olarak “yok etmek, gidermek, bir şeyi bir yerden başka bir yere nakletmek” olan nesh şer-i bir durumun yerine başka bir şer-i durumun getirildiğini ifade etmek için kullanılır.
18.Soru
Râgıb İsfahânî müteşâbih âyetlerin kaç kısımda incelenebileceğini ifade etmiştir?
Bir
|
İki
|
Üç
|
Dört
|
Beş
|
Râgıb İsfahânî, müteşâbih âyetlerin C seçeneğinde belirtildiği üzere üç kısımda incelenebileceğini ifade eder:Bilinmesi mümkün olmayan mutlak müteşâbihlerdir ki bunları ancak Allah bilir.İnsanın sebeplere sarılarak manasını bilebileceği izâfî müteşâbihlerdir. Bilgisi sadece ilimde derinlik kazanmış bazı kimselere tahsis edilmiş müteşâbihlerdir.
19.Soru
Konulu tefsir yönteminin gelişmesinde aşağıda verilen hangisi etkenin tesirli olduğu söylenemez?
Kur’anın temel amacıyla uygunluk |
Çağdaş problemlere çözüm arayışı |
Sade ve kesin bir dil gütmesi |
İslam davetçisine yardımcı olması |
Oryantalistlerin Kur’a^n hakkındaki iddialarına cevap verme |
Açıklamalarında sade ve kesin bir dil gütmesi hemen hemen birçok ekolün gütmüş olabileceği bir yöntem olması düşünülmektedir. Bu sadece konulu tefsir yöntemi için söylenemez.
20.Soru
Bir usu^l terimi olarak düşünüldüğünde hükmü kaldırılmış olan a^yete ‘_______________’, hükmü ortadan kaldıran a^yete de ‘______________’ denmektedir. Üsteki boşluklara gelmesi gereken uygun ifadeler hangisidir?
Menfi-Müspet |
Mensuh-Nasih |
Fıkhi-Kelami |
Afaki-Akdi |
İtikati-İhlasi |
Bir usu^l terimi olarak düşünüldüğünde hükmü kaldırılmış olan a^yete mensu^h, hükmü ortadan kaldıran a^yete de na^sih denmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ