Tefsir Tarihi ve Usulü Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıda verilen unsurların hangisi Esbab-ı Nüzulun çeşitlerindendir?
Ansızın nüzul olan ayetler |
Uzun sürede inen ayetler |
Anlaşılması zor olan ayetler |
Bilinmeyenin bilinir kılınması amacıyla inen ayetler |
Doğrudan peygambere sorulan sorulara cevaben inen ayetler |
Doğrudan Hz. Peygamber’e yöneltilen sorulara cevaben inen a^yetler: “Sana kıyametin ne zaman kopacağını soruyorlar. De ki: ‘Onun bilgisi ancak Rab- bimin katındadır ve kıyameti tam vaktinde ortaya çıkartacak olan O’ndan başkası değildir. Kıyamet, göklerin ve yerin taşıyamayacağı kadar ağırdır ve hiç beklemediğiniz bir anda kopuverecektir!’ Sanki sen onu biliyormuşsun da saklıyormuşsun gibi sorup duruyorlar! Onlara de ki: ‘Onun vaktini ancak Allah bilir. Fakat, insanların çoğu bilmez”
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sahâbîlerin yapmış olduğu tefsîrin genel özellikleri arasında sayılamaz?
Yaptıkları açıklamalar, garip, muğlak, müphem, müşkil ve mücmel lafızlarla sınırlı idi. |
Ahkâm âyetlerinden hüküm istinbatında bulunmuş değillerdi. |
Tefsîr bu dönemde henüz tedvin edilmemişti. |
Âyetlerin nuzûl sebeplerini açıklamışlardı. |
Sahabiler arasında ihtilaflar çıkmamıştır. |
Sahâbîlerin yapmış olduğu tefsîrin genel özelliklerini şöylece sıralamak mümkündür: 1. Sahâbîler Kur’ân’ı âyet âyet baştan sona tefsîr etmemişlerdi. Zira onlar, Kur’ân’ın tümünü tefsîr etmeye ihtiyaç duymuyorlardı. Bu yüzden yaptıkları açıklamalar, garip, muğlak, müphem, müşkil ve mücmel lafızlarla sınırlı idi. 2. Zaman zaman sahâbîler arasında bir kısım ihtilâflar ortaya çıkmıştı. Ancak bu ihtilâflar tezat ihtilâfı olmayıp tenevvü (çeşitlilik) ihtilâfı idi. 3. Ahkâm âyetlerinden hüküm istinbatında bulunmuş değillerdi. 4. Tefsîr bu dönemde henüz tedvin edilmemişti. 5. Âyetlerin nuzûl sebeplerini açıklamışlardı. Onların en önemli özelliği âyetlerin inmesine sebep olan olaylara şâhit olmalarıydı
3.Soru
Aşağıdaki İslâm âlimlerinden hangisi bilimsel tefsir ekolünde eser yazmıştır?
Muhammed Abduh
|
Reşid Rıza
|
Mustafa el-Merâğî |
Seyyid Kutup
|
Tantâvî Cevherî
|
A, B, C ve D seçeneklerinde adı geçen âlimler İctimâî tefsîr ekolü temsilcileridir. E seçeneğinde adı geçen Mısırlı Tantâvî Cevherî ise bilimsel tefsîr ekolünün en önemli temsilcilerinden biridir. Bilimsel tefsîr ekolü, 20. asırda Mısırlı Tantâvî Cevherî ile zirveye ulaşmıştır. Cevherî, el-Cevahir fi Tefsîri’l-Kur’ân adlı 25 ciltlik bir bilimsel tefsîr yazmıştır.
4.Soru
Tefsîr ekollerinin ortaya çıkmasını sağlayan en önemli etken nedir?
Temsilcilerinin interdisipliner şahıslar olması
|
İslâm coğrafyasının genişlemesi
|
Arap olmayan unsurların Müslüman olması
|
İslam toplumunda siyasi karışıklıklarının baş göstermesi
|
Akaid ve iman konusunda ihtilafların ortaya çıkması
|
Tefsîr ekollerinin ortaya çıkıp gelişmesinde birçok etken vardır. Ancak bunlar arasında en önemli etken, A seçeneğinde belirtilen, temsilcilerinin interdisipliner (değişik ilimlerde ihtisas sahibi) şahıslar olmasıdır. Yani, hem tefsîr alanı, hem de başka alanda uzman olan şahısların tefsîre dair çalışma yapmaları neticesinde ilgili akımlar ortaya çıkmıştır.
5.Soru
İbadet, hukuk, ahlak ve insan-ilişkileriyle ilgilenen mezheplere ne denmektedir?
İtikâdî
|
Fıkhî
|
Kelâm
|
Ehl-i Sünnet
|
Ehl-i bidat
|
İbadet, hukuk, ahlak ve insan-ilişkileriyle ilgilenen mezheplere fıkhî mezhepler denmektedir. Tefsîr literatüründe, fıkhî mezhep kavramı ayrı bir ekol (fıkhî tefsîr ekolü) olarak incelenirken, mezhebî tefsîr ekolleri itikat ve Kelâm alanındaki mezheplerle özdeşleşmiş, çeşitlere ayrılmıştır. Tefsîr alanında “mezhebî ekol” kavramı, temelde itikat alanıyla ilgili olup bir anlamda Kelâm ilmi ile ilgilenen mezhepleri kapsamaktadır. Bu bağlamda itikâdî mezhepler, Ehl-i Sünnet ve Ehl-i bidat olarak iki kısma ayrılmaktadır.
6.Soru
Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde Hz. Peygamberin Ashabının başvurmadığı bir konuya yer verilmiştir?
İtikadı konular |
Hz. Peygamber tarafından izahı yapılan meseleler |
Fikri hükümler |
Olumlu yanı olan polemikler |
Cevapsız kalan elzem konular |
Ashâbın israiliyâta baş vurmadığı konulardan bazıları şunlardır: İtikâdî konular.?
7.Soru
Kur’ân tefsîrini özellikle tevhid ve adalet prensipleri üzerine temellendirildiği, bu prensiplerin yanında dayandığı en önemli unsur akıl olan, aklın kudretli bir unsur, insanın bütünüyle hür ve özgür olduğunun benimsendiği mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
Eşarilik |
Şiilik |
Mutezile |
Maturudilik |
Haricilik |
Mutezile, Kur’ân tefsîrini özellikle tevhid ve adalet prensipleri üzerine temellendirmiştir. Bu prensiplerin dışında mutezile ekolünün dayandığı en önemli unsur, akıldır. Aklın kudretli bir unsur, insanın da bütünüyle hür ve özgür olduğunu benimseyen mutezile, akıl unsurunu, doktrinlerini tevhid ve adalete uygun olmayan her şeyden temizleme aracı olarak kullanır. Onlara göre, sağlam akıl ile sahih nakil (nass) birbiriyle çelişmez. Şâyet akıl ile nakil arasında bir çelişki ortaya çıkarsa, o zaman nakil mutlaka te’vîl edilmelidir. Doğru cevap C'dir.
8.Soru
Kur’an’daki kelimelerin asli^ manaları ile izafi^ manalarını ya da metindeki odak kavramını tespit etmek için müfessirler hangi yöntemi kullanıldığı söylenilebilir?
Göstergebilimsel |
Tarihsel |
Anlambilimsel |
Biçimsel |
Kültürel |
Semantik ilminin, kelimelerin anlamlarını tespit ederken kullandığı yöntemlerin önemli bir kısmı, adı konmaksızın tefsi^r kaynaklarında da kullanılmıştır.
9.Soru
Türkiyede yazılan mealleri okuduktan sonra dini bilgilerin yetersiz olduğunu fark edip ne tarzda eserler ortaya çıkmaya başlamıştır?
Mealler
|
Tefsirler
|
Meal-Tefsir
|
Siyerler
|
Menkıbeler
|
Türkiyede meal hareketinden sonra dini bilgilerde eksikliğin varlığını fark edip kısa meal-tefsir eserleri ortaya çıkmaya başlamıştır.
10.Soru
I. Mana ve mesajı ileten eşsiz bir üslubu vardır
II. Belagat ve fesahat şartlarını yerine getirme açısından benzersizdir
III. İfadey-i meram tarzı insaf ve vicdan sahibi her insanı derinden etkiler
Kur'an'ın üslubu ile ilgili yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
Şiir ve nesir tarzının ötesinde kendine has niteli-ğiyle ön plana çıkan bir diğer husus da Kur’ân’ın üslubudur. Kur’ân’ın ifadey-i meram tarzı insaf ve vicdan sahibi her insanı derinden etkilemiş, kendine hayran bırakmıştır. Mana ve mesajı ileten üslubu; veciz olmak, harmoni, hazifler, bela-gat ve fesahat şartlarını yerine getirme gibi pek çok nitelik ihtiva eder.
11.Soru
I- Bu harflerin bilgisi sadece Yüce Allah’a aittir.
II- Bu harflerin manaları vardır ve bu manaların araştırılmasında bir sakınca yoktur.
Yukarıda ifade edilen açıklamalar hangi kavramla alakalıdır?
muhkem
|
müteşabih
|
hurufu mukatta
|
İcaz-ul Kuran
|
Üslübu’l Kuran
|
Huruf-u mukattaa bazı surelerin başında anlamı bilinmeyen ayetlerdir. Bu konuda muhtelif görüşlerden biri onların bilgisinin yalnızca Allah a ait olduğudur. Diğer bir görüşte ise bu ayetlerin araştırılmasında bir mani olmadığı yönündedir.
12.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi Esbab-ı Nüzulü bilmenin faydalarından biri olduğu söylenemez?
Ayetlerin manalarını anlamak kolaylaşır |
Ayetlerin hikmetlerini tespit etmeyi kolaylaşır |
Ayette kastedilen asıl mananın belirlenmesi kolaylaşır |
Yanlış yönlendirmelerin ve istismarın önüne geçilmiş olur |
Ayetleri bir nesilden diğer bir nesle aktarmak kolaylaşır |
Esbab-ı Nüzulü bilmenin ayetleri bir nesilden diğer bir nesle aktarma hususunda kolaylık sağladığı söylenemez.
13.Soru
Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada, esasen Kur’ân’ın tarihsel ve dilsel formuyla; yani Kur’ân’ı oluşturan her türlü imkânın kodlarını tespit etmekle yakından ilgili olan yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Geleneksel yaklaşım
|
Tarihsel yaklaşım
|
Semantik yaklaşım
|
Semiyotik yaklaşım
|
Hermeneutik yaklaşım
|
Semiyotik yaklaşım ister dilsel ister dilsel olmayan bütün süreçleri ele alan Kur’ân’ı anlama ve yorumlamadaki modern yaklaşımlardan biridir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi/hangileri çağdaş tefsîr ekolüdür?
I. Konulu tefsîr ekolü
II. Fıkhî tefsîr ekolü
III. İctimâî tefsîr ekolü
IV. İşârî tefsîr ekolü
V. Bilimsel tefsîr ekolü
Sadece I
|
II ve IV
|
I, III ve V
|
Sadece V
|
II, III ve IV
|
19. yüzyıl sonrası gelişen akımlara, çağdaş tefsîr ekolleri denmektedir ki bunlar, konulu tefsîr ekolü, ictimâî tefsîr ekolü ve bilimsel tefsîr ekolüdür.
15.Soru
"Kur’an yetkinliğini inmiş olduğu dilden alır". diyen modernist düşünür kimdir?
Fazlurrahman |
Nasr Hamid Ebu Zeyd |
Muhammed Arkoun |
Hasan Hanefi |
Cabirî |
Ebu Zeyd’e göre Kur’ân, yetkinliğini inmiş olduğu dilden alır. Bununla birlikte
Kur’ân bir dil olmayıp, dil içinde bir “söz”dür. Bu sebeple, dil, değişmeye direnen bir yapıda olsa da söz hem değişen hem de değiştiren bir enstrümandır. Yani
Kur’ân hem tarihsel şartların oluşturduğu bir kültürel üründür, hem de kendisi
o dönemde yeni bir kültür üretmiştir.
16.Soru
Bir bilim ve sanat dalında ayrı nitelik ve özellikleri bulunan yöntem ve akıma ne denir?
Tefsîr
|
Ekol
|
Dirâyet
|
Rivâyet
|
Fırka
|
Ekol kavramı, bir bilim ve sanat dalında ayrı nitelik ve özellikleri bulunan yöntem ve akım anlamına gelmektedir.
17.Soru
Arap dilinde lafızları da anlamları da farklı kelimelere ne ad verilir?
mütebâyin |
müterâdif |
mütekârib |
müşterek |
mütezâd |
Arap dilinde lafızları da anlamları da farklı kelimelere mütebâyin (ayrı anlamlı lafızlar), bu olguya da tebâyün (ayrı anlamlılık) denir. Doğru cevap A’dır.
18.Soru
canlı varlıkların birbirleri arasında bildirişim amacıyla kullandıkları her tür işaret sistemini ele alan ilim aşağıdakilerden hangisidir?
Semantik |
Semiyotik |
Anlambilim |
Etimoloji |
Hermeneutik |
Semiyotik, canlı varlıkların birbirleri arasında bildirişim amacıyla kullandıkları her tür işaret sistemini ele alır.
19.Soru
Yorum pratiğinin aşırı derecede nazarileştirilmesine karşı “nesnel yorumsamacılık hermenötiği” geliştiren bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?
Gadamer
|
Dilthey
|
Heidegger
|
Habermas
|
Hirsch
|
Yorum pratiğinin aşırı derecede nazarileştirilmesine karşı “nesnel yorumsamacılık hermenötiği” geliştiren bilim adamı ‘’Hirsch’’ dir.
20.Soru
Bir tefsîr terimi olarak, her biri kendi içinde müstakil bir çeşit olan ve belli prensip ve kurallara sahip lafız türlerini karşılayan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Elfâzu’l-Kur’ân |
Garîbu’l-Kur’ân |
Mücmel-Mübeyyen |
Mübhemâtü’l-Kur’ân |
Belagü'l-Kur'an |
Bir tefsîr terimi olarak Elfâzu’l-Kur’ân, her biri kendi içinde müstakil bir çeşit olan ve belli prensip ve kurallara sahip lafız türlerini karşılayan bir kavramdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ