Temel Fotoğrafçılık Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Pantolon üzerindeki bir yamanın detay olarak fotoğrafta alınması sonucu, bütünde yoksulluğa çağrışım yapan bir fotoğraf, Gestalt kuramının ilkelerinden hangisine bir örnektir?
Tamamlama |
Basitlik ve yalınlık |
Şekil zemin ilişkisi |
Devamlılık ve benzerlik |
Simetri |
Gestalt kuramının basitlik ve yalınlık ilkesi, minimal fotoğraflar, tekli obje çekimleri ve detay çekimlerinin bütüne yaptığı çağrışımlar olarak özetlenebilir. O¨rneklenecek olursa, pantolon üzerindeki bir yamanın detay olarak fotoğrafta alınması sonucu, bütünde yoksulluğa yaptığı çağrışım gibi.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Bauhaus Okulu örneklemine yakın kontrast ögeleri arasında yer almaz?
Yuvarlak-kare |
Çapraz-kare |
Kaba-zarif |
Yüzey-leke |
Sivri-küt |
Bauhaus Okulu örneklemine yakın kontrast ögeleri: Nokta-çizgi, Büyük-küçük, Çapraz-dairesel, Sert-yumuşak, Yüzey-çizgi, Uzun-kısa, Düz-eğik, Kaba-zarif, Çizgi-leke, Geniş-dar, Yuvarlak-kare, Ağır-hafif, Yüzey-leke, Çok-az, Yatay-dikey, Güçlü-zayıf, Boşluk-doluluk, Fazla-eksik, Yüksek-Alçak, Durağan-hareketli, Açık-koyu, Sıvı-katı, Sürekli-aralıklı, Siyah-beyaz, Sivri-küt, Işık-gölge Şe?af, parlak-mat, Ön plan- arka plan
3.Soru
Aşağıdaki aydınlatma kaynak ve araçlarından hangisinin kontrolü diğerlerine göre daha zordur?
Spotlar |
Yansıtıcılar |
Floresan lamba |
Güneş ışığı |
Flaşlar |
Güneş ışığı doğal bir aydınlatma kaynağı olarak çoğunlukla fotoğrafların ana ışığıdır. Görüntü genel olarak cepheden aydınlanır. Bu aydınlatma kaynağının yönü ve yoğunluğu gün içerisinde değiştiğinden dolayı fotoğrafçı doğru görüntüyü üretmek için uygun zaman ve koşulları takip etmelidir. Yapay ışık ise güneş ışığı dışındaki her türlü aydınlatma kaynağıdır. Stüdyolarda kullanılan aydınlatma kaynakları, yansıtıcılar, flaşlar, floresan lambaları vs. aydınlatma kaynaklarıdır. Bir görüntüdeki ışığın niteliği genellikle ışık kaynağının ve fotoğraf makinesinin birbirlerine göre nasıl konumlandığına bağlı olarak değişir. Doğal ışık kaynağı altında çalışırken ışığın denetlenmesi ve kontrol edilmesi çok daha zordur. Doğru cevap D'dir.
4.Soru
Fotoğraf kelimesi ne anlama gelir?
Işıkla çekmek |
Işıkla çizmek |
Işığı yansıtmak |
Resim yapmak |
Resim çizmek |
Fotoğraf kelimesi Yunanca “Phos” kelimesi “ışık”, “Graphe” kelimesi ise “çizmek” anlamına gelmektedir. Birleştirilmiş tam anlamı ise “ışıkla çizmek”dir. Doğru cevap B'dir.
5.Soru
Fotoğrafı çeken fotoğrafçının konuyu oluştururken inisiyatif kullanması,konuya müdahil olarak çektiği fotoğraf ile ilgili kararları alması aşağıdakilerden hangisine bir örnektir ?
Aktif Düzenleme |
Pasif Düzenleme |
Açık Kompozisyon |
Kapalı Kompozisyon |
Hiçbiri |
Fotoğrafı çeken fotoğrafçının konuyu oluştururken inisiyatif kullanması,konuya müdahil olarak çektiği fotoğraf ile ilgili kararları alması aktif düzenlemeye bir örnektir.
Doğru yanıt A seçeneğidir.
6.Soru
Aşağıdaki beyaz ayarı menüsündeki ayarlamalardan hangisi yeşil tonun baskınlığı kırar?
Gün ışığı modu |
Bulutlu gökyüzü modu |
Flüorasan ışık modu |
Tungsten ışık modu |
Flaş ışığı modu |
Flüorasan ışık modu: Bu ışık türü yeşil dalga boyundadır. Bu mod ile yeşil tonun baskınlığı kırılacaktır.
7.Soru
Işık en iyi hangi renkten yansır?
Beyaz |
Sarı |
Siyah |
Kırmızı |
Gümüş |
Işık en iyi gümüş renkten yansır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ‘sert kalite’nin tanımıdır?
Fotoğrafta parlaklık unsurunu belirleyen ışık miktarıdır. |
Bir ışık kaynağının kalitesi, ışık kaynağı ve özne arasında belirli malzemeler yerleştirmek suretiyle dağıtılmasıdır. |
Işığın artış veya azalışının ışık kaynağının konuya olan mesafesinin değişiminin karesi ile ters orantılı olmasıdır. |
Fotoğraf görüntüsünün veya nesnelerin en açık ve en koyu tonlarının farkıdır. |
Tek bir noktadan, güneş veya flaş gibi kaynaklardan gelen ışıktır. |
Tek bir noktadan, güneş veya flaş gibi kaynaklardan gelen ışık “Sert kalite” olarak tanımlanır.
9.Soru
Fotoğrafı çeken fotoğrafçının konuyu oluştururken inisiyatif kullanması, konuya müdahil olarak çektiği fotoğraf ile ilgili kararları alması nasıl bir düzenlemedir?
Aktif Düzenleme |
Pasif düzenleme |
Açık düzlemli |
Tek kaçışlı perspektif |
Hava perspektifi |
Fotoğrafı çeken fotoğrafçının konuyu oluştururken inisiyatif kullanması, konuya müdahil olarak çektiği fotoğraf ile ilgili kararları alması aktif bir düzenlemedir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatsal anlamda komposizyonun bir parçası olarak görüntünün estetize edilmesinde aydınlatmanın temel işlevlerinden birisi değildir?
Nesneleri görünür kılması |
Lekeleri ortadan kaldırması |
Rengi vurgulaması |
Hacim ve derinlik izlenimi vermesi |
Fotoğrafın siyah-beyaz yapısını oluşturması |
Aydınlatma bu yönüyle salt fotoğrafın pozlanmasında bir etken değil sanatsal anlamda da kompozisyonun bir parçası olarak görüntünün estetize edilmesinde işlev kazanır. Bu işlevleri sıralayacak olursak;
-
Işık nesneleri görünür kılar,
-
Işık lekeyi vurgular,
-
Işık dokuyu vurgular,
-
Işık hacim ve derinlik izlenimi verir,
-
Işık saydamlığı vurgular,
-
Işık rengi vurgular,
-
Işık fotoğrafın siyah-beyaz yapısını oluşturur,
-
Işık atmosfer yaratır.
Doğru cevap B seçeneğidir.
11.Soru
Seçeneklerden hangisi fotoğrafın fotoğrafik özelliklerinden biridir?
Nokta ve çizgi |
Leke |
Doku |
Boşluk |
Ufuk çizgisi |
Ufuk çizgisi, fotoğrafın fotoğrafik özelliklerinden biridir.
12.Soru
Aşağıdaki kontrast ögelerden hangisi yanlış eşleştirilmiştir?
Durağan-hareketli |
Sivri-küt |
Ağır-zayıf |
D) Kaba-zarif |
E) Sert-yumuşak |
Kontrast dil literatürümüzde zıtlık, karşıtlık olarak da açıklanır. Bu kompozisyon ögesi fotoğraf yüzeyinde birkaç şekilde karşımıza çıkar. Çoğu zaman akla ilk gelen siyahla beyaz veya açıkla koyudur. Kontrastlık konunun veya anlamın kontrastlığı olarak da karşımıza çıkabildiği gibi farklı boyutlarıyla da karşımıza çıkan bir ögedir. Alman Bauhaus Okulu örneklemine yakın kontrast ögeler tablosuna göre yanlış eşleşen seçenek ağır-zayıf’tır. Ağır-hafif veya güçlü-zayıf doğru eşleştirme olacaktır. Doğru yanıt C’dir.
13.Soru
DSLR fotoğraf makinelerinde beyaz ayarı menüsünde yeşil ışığın baskınlığını kırmak amacıyla tercih edilen ışık modu aşağıdakilerden hangisidir?
Gölge modu |
Bulutlu gökyüzü Modu |
Flüorasan ışık modu |
Flaş ışığı modu |
Tungsten ışık modu |
DSLR fotoğraf makinelerinde beyaz ayarı menüsünde yeşil ışığın baskınlığını kırmak amacıyla tercih edilen ışık modu flüorasan ışık modudur.
Doğru cevap C şıkkıdır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ortam ışığı değildir?
Gün ışığı |
Tungsten ev ampülleri |
Floresan |
Ateş ışığı |
Projektör |
Işık kaynakları genel olarak ortam ışığı, yapay ışıklar ve flaşlar olarak sınıflandırılabilir. Ortam ışığı; gün ışığı, tungsten ev ampülleri, floresan ve ateş ışığı olarak dört sınıfta incelenmektedir. Doğru cevap E'dir.
15.Soru
Işık kaynağının doğrudan tavandan gelmediğini anlamanın en hızlı yolu, yere ve gölgelere bakmaktır. Bu bilgiden yola çıkarak hangi durumda ışık kaynağının nesnenin üzerinde olduğunu söyleyebiliriz ?
Gölgeler uzunsa |
Gölgeler küçükse |
Renk doygunluğu düşükse |
Gölgeler büyükse |
Işık kalitesi yüksekse |
Tavan aydınlatmasında ışık doğrudan konunun üzerindedir. Gölgeler nesnelerin şeklini tanımladığı için, bu düz ışıklandırma kendi başına çoğu zaman istenilen sonuçları vermez. Işık kaynağının doğrudan tavandan gelmediğini anlamanın en hızlı yolu, yere ve gölgelere bakmaktır. Gölgeler gerçekten küçükse ışık kaynağı üstünüzdedir.
Doğru cevap B şıkkıdır.
16.Soru
Fotoğraftaki kırmızı rengin dalga boyu aralığı aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir ?
380-440 nm |
440-485 nm |
485-500 nm |
500-565 nm |
625-740 nm |
Kırmızı rengin dalga boyu aralığı 625-740 nm'dir.
Doğru yanıt E seçeneğidir.
17.Soru
Görüntünün oluşması için objektif yoluyla film ya da algılayıcı yüzey üzerine düşecek ışık miktarını belirleyen ve bu yolla alan derinliğini de ayarlamaya yarayan sistem, aşağıdakilerden hangidir?
Görüntünün oluşması için objektif yoluyla film ya da algılayıcı yüzey üzerine düşecek ışık miktarını belirleyen ve bu yolla alan derinliğini de ayarlamaya yarayan sistem, aşağıdakilerden hangidir?
Pozlama |
Diyafram |
Enstantane |
ISO değeri |
Pozometre |
Diyafram, görüntünün oluşması için objektif yoluyla film ya da algılayıcı yüzey üzerine düşecek ışık miktarını belirleyen ve bu yolla alan derinliğini de ayarlamaya yarayan sistemdir.
Doğru cevap B seçeneğidir.
18.Soru
Kelime anlamı açık koyu olan ‘’Chiaroscuro’’ hangi ressam ile anılır?
Rubens |
Leonardo da Vinci |
Caravagio |
Raffaello Santi |
Michelangelo |
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kompozisyonu oluşturan yapısal ögelerden olan nokta etkisine örnek verilir?
Sıra dağlar, ağaçlar, eğrilen yollar, kıvrılıp akan ırmaklar |
Bir sokak fotoğrafında gölgelerin oluşturduğu çoğunluk yüzeyin leke etkisi |
Bir gece fotoğrafında ışık veya ışıkların oluşturduğu açık lekeler |
Zengin duvar dokusu önünde çekilen bir portre fotoğrafı |
Uçsuz bucaksız bir denizde ilerleyen bir gemi |
Uçsuz bucaksız bir denizde ilerleyen bir gemi Kompozisyonu oluşturan yapısal ögelerden olan nokta etkisine örnek verilir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fotoğraf okurken dikkate alınan özelliklerden değildir?
Aktif/pasif düzenleme |
Yatay/dikey çerçeve türü |
Işığın türü, sertliği |
Fotoğraf makinasının aynası |
Leke ağırlığı ve konumu |
Fotoğraf okuma üzerine birçok yaklaşım ve metot vardır. Bu metotlar, aynı zamanda ileri fotoğraf okuma bilgisi de gerektirir. Ancak bu ünitede yer verilen okuma, fotoğraflar üzerinden kompozisyonun yapısal ve fotoğrafik ögeleri üzerinden yapılmıştır. Fotoğraf okunurken:
- Kompozisyonda görselin aktif ve pasif düzenleme biçimlerinden hangisine sahip olduğu,
- Kompozisyon içerisindeki konunun açık mı, kapalı mı olduğu,
- Kompozisyon yapısal ve fotoğrafik ögelerinin neler olduğuna bakılır. Kompozisyon ögeleri fotoğrafa başlangıç için fotoğrafın anahtarıdır diyebiliriz. Bu ögelerden yapısal ögeler fotoğrafın yüzeyinin yapısına yönelik temel ögelerdir. Görsel sanatların bir çoğunda temel tasarım yada plastik ögeler olarak da bilinir. Konu ve imgenin temsilini destekleyen, fotoğrafın inşasında yer alan en temel görünür ögelerdir. Bu ögeleri şunlardır: Nokta ve çizgi, Leke, Doku, Boşluk (Espas), Ritim, Renk, Denge, Kontrast (Zıtlık), Perspektif, Şemalar, Oran ve Orantı, Ölçek. Fotoğrafik ögeler kompozisyon kurgusu içerisinde fotoğrafın imge gücünü artırmak ve ifadesini bulduğu yapısal elemanları güçlendirmek adına önemli ögelerdir. Bu ögelerin bir çoğu fotoğraf makinesinin olanakları ölçüsünde sağlansa da bir bölümü fotoğraf dilinin de önemli başlıkları arasında yer alır. Temel fotoğraf eğitiminde bilinmesi gereken bu ögeleri açıklarsak: Işık, İlgi Merkezi, Bakış Açısı, Hareket, Hız, Çerçeve Seçimi, Keskinlik, Belirginlik, Ufuk Çizgisi, Gestalt Algısı’dır.
Ancak fotoğrafın çekildiği makinanın aynalı olup olmadığı fotoğraf okumanın elemanlarından değildir. Doğru yanıt D’dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ