Türk Düşünce Tarihi Ara 18. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Felsefeyi, insanın kapasitesi ölçüsünde sahip olduğu ve ebedî küllî şeylerin hakikatlerinin mahiyetlerinin ve sebeplerinin bilgisi olarak tanımlayan İslam filozofu kimdir?
Fârâbî |
İbn-i Sina |
Kindî |
İbn Rüşd |
İbn Hindû |
Kindî: “Felsefe, insanın kapasitesi ölçüsünde sahip olduğu ve ebedî küllî şeylerin hakikatlerinin mahiyetlerinin ve sebeplerinin bilgisidir.” Bu tarifte felsefe, nesnelerin mahiyetlerinin ve nedenlerinin bilinmesi olarak anlatılıyor.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “el-Munkiz” adlı eserin yazarıdır?
Gazzâli |
Sühreverdî |
Fârâbî |
İbn Haldûn |
İbn Rüşd |
El-Munkiz isimli eser Gazali’ye aittir.
3.Soru
İbn Rüşd’ün din ve felsefenin her biri adına belirlemiş olduğu alan ve sınırları aşmayarak ayetlerin iç bütünselliğine dikkat çektiği eserinin adı nedir?
Tehâfütü Tehâfüti'l-felâsife |
el-Keşf an-Menâhic-il Edille |
Makale fi'1-büzûr ve'z-zer |
Kitâbü'ş- Şiir |
Kitâbü's-Semâ ve'l-'âlem |
İbn Rüşd, din ve felsefenin her biri adına belirlemiş olduğu alan ve sınırları aşmayarak ayetlerin iç bütünselliğine dikkat çektiği el-Keşf an-Menâhic-il Edille adlı kitabını yazar.
4.Soru
Kindî''''nin, "Makale fi’r-red ale’n-nasâra" adlı eserinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
Hristiyanlıktaki teslis akidesini eleştiren bir risaledir. |
Üzüntüden Kurtulma Yolları |
Nefis Üzerine Kısa Birkaç Söz |
Oluş ve Bozuluşun Yakın Etkin Sebebi |
İlk Felsefe Üzerine |
Reddiye: Makale fi’r-red ale’n-nasâra. Hristiyanlıktaki teslis akidesini
eleştiren bir risaledir.
5.Soru
İslâm Düşünce tarihinde ilk bilim tasnifi yapan kişi kimdir?
Aristo
|
Eflatun
|
Kindi
|
Farabi |
Ibni sina |
Kindi İslâm Düşünce tarihinde ilk bilim tasnifi yapanlardandır. Kindi ilimleri öncelikle dini ve insani olmak üzere ikiye ayırır. Dini (ilahî) ilimlerin kaynağı vahiydir. Vahiy, istek ve iradeye gerek kalmadan, çaba harcamadan, mantık ve matematik yöntemlere başvurmadan Allah'ın peygamberlerin temiz ruhlarını aydınlatmasıyla oluşan bir bilgidir. İnsanî ilimler felsefenin çatısı altında toplanmış olup biri doğrudan ilim, diğeri başka ilimler için bir alet ve bir başlangıç sayılmak üzere başlıca İkiye ayrılır.
6.Soru
Hangi hareketin Tanrı’yı dışlayarak evreni sadece tabiatın bir eseri olduğu iddiası cevaplanmalıydı?
Dehrilik
|
İlhad
|
Tabiatçılık
|
Brahmanizm |
Mecusilik |
Yine tabiatçılar olarak isimlendirilen bir grubun Tanrı’yı dışlayarak evreni sadece tabiatın bir eseri olduğu iddiası da cevaplanmalıydı. Bu son iki eleştiri ise Tanrı’nın mutlak ezeliliğine ve varlığına yönelik bir meydan okumaydı.
7.Soru
İbn Rüşd’e göre nefsin aklî kısmının kendisiyle özdeşleştirildiği erdem aşağıdakilerden hangisidir?
Hikmet
|
Şecaat
|
İffet
|
Cömertlik
|
Dostluk
|
8.Soru
Yabancı eserlerin Arapça’ya tercümesi ile ilgili ilk sistematik tercüme faaliyeti olarak kabul edilen Me’mûn’un açtığı Beytü’l-Hikme (Bilgelik Evi) adlı tercüme okulu hangi şehirde hangi yılda açılmıştır?
Şam 930 |
İsfahan 880 |
Bağdat 830 |
Antakya 830 |
İskenderiye 880 |
İlk sistematik tercüme faaliyeti Me’mûn’un Bağdat’ta 830 yılında Beytü’l-Hikme (Bilgelik Evi) adlı tercüme okulunu açmasıyla olmuştur.
9.Soru
İbn Bacce Batı literatüründe ne şekilde anılır?
Themistius |
Tufeyl |
İbnü's-Sâiğ |
Rüşd |
Avempace |
İbnü's-Sâiğ olarak da tanınan İbn Bâcce Batı literatüründe genellikle Avempace diye anılır.
10.Soru
Afgânî’nin çıkardığı Urvetu’l-Vuskâ dergisinin, egemenliği altındaki Müslüman topraklarına girişini kimler yasaklamıştır?
Fransızlar |
Ruslar |
İngilizler |
Araplar |
Mısırlılar |
Afgânî’nin çıkardığı Urvetu’l-Vuskâ dergisinin, İngilizler’in egemenliği altındaki Müslüman topraklarına girişi yasaktı.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam dünyasında İbn Rüşd’ten sonra felsefenin gerilemesiniin nedenleri arasında yer almaz?
Meşşâî filozofları tenkid etmesi ve onlara bazı görüşlerinden dolayı küfür ile itham etmesi |
İslâm dünyasında ortaya çıkan Selefçiliğin, 14. ve 15. yüzyıllarda yeniden canlanması |
Gazzâlî ve sonrası dönemlerde felsefenin kelâm ve tasavvuf kavramlarından ayrıştırılması |
İslâm dünyasında doğa bilimlerinin 14. yüzyıldan itibaren duraklamasıdır. |
Felsefenin zararlı olduğu kanaatinin İslâm dünyasında yaygınlık kazanmasıdır. |
Gazzâlî’den sonra bazı nedenlerden dolayı saf bir felsefenin duraklamaya geçtiğini söyleyebiliriz. Bu nedenlerin başında, Gazzâlî ve sonrası dönemlerde felsefenin kelâm ve tasavvuf ile iç içe sokulması gelir.Oysa C seçeneğinde verilen bu kavramların ayrıştırılması olduğundan cevap C seçeneğidir. Diğer seçenekler İslam dünyasında felsefenin gerilemesinin nedenleri arasında sayılabilir.
12.Soru
XII. yüzyılda Meşşailiğe karşı eleştiri getiren ve Meşşai felsefeye karşı mistik tecrübe ve deruni sezgiye dayanan düşünceyi savunan İşraki okulunun kurucusu kimdir?
Şehabeddin es-Sühreverdi |
Farabi |
İbn Bacce |
İbn Rüşd |
Gazali |
XII. yüzyıla kadar İslâm Dünyasında en yaygın felsefe okulu Meşşâilikti. Bu yüzyılda Meşşâîliğe karşı İşrâkî okul tarafından eleştiriler getirilir. Okul Şehâbeddin es-Sühreverdî (ö. 587/1191) tarafından kurulmuştur.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İsmail Hakkı İzmirli'nin görüşlerine uymaz?
İlim ile dini bir bütün kabul eder, doğru bilginin dini verilere kesinlikle ters olmadığını vurgular. |
İnsanın kendine, ailesine, din kardeşlerine yönelik çok yönlü sorumluluğu olduğunu bildirir. |
Aklî ve naklî delilleri birlikte kullanır, gerektiğinde aklı nakle üstün tutar. |
İyiliğin Allah’tan kaynaklandığı ve kötülüğün ise, O’na isnat edilemeyeceği görüşünü savunmuştur. |
İslâm akıl nurunu söndürmez, basiret meşalesini köreltmez. |
Allah bizim yararımızı bizden daha iyi bilir. O halde şer, yasaklandığı için kötü değildir. Kötü olduğu için yasaklanmıştır. İyiliğin Allah’tan kaynaklandığı ve kötülüğün ise, O’na isnat edilemeyeceği görüşü doğru değildir. Çünkü Allah tüm fiillerin yaratıcısıdır. Doğru yanıt "D" şıkkıdır.
14.Soru
70'li yıllarda politikadan uzak kalarak ilmi araştırmalara yönelen ve Yaşayanlara Çağrı isimli eseri yazan kişi kimdir?
Roger Garaudy |
Abdülaziz Bekkine |
Hilmi Ziya Ülken |
Muhammed İkbal |
Elmalılı Hamdi Yazır |
Roger Garaudy yaptığı çalışmalar ve savunduğu fikirlerle kısa zamanda ilgi çekti ve sadece Fransa da değil, tüm dünyada hatırı sayılır bir düşünür olarak eserleri kuramcılar arasında oldukça önemli bir mevki işgal etti.
70’li yıllar onun için politikadan uzak ve ilmi araştırmalarla dolu bir dönem oldu. Araştırmacı ve dinamik karakteri onu yeni sahalara yöneltti. Batı Medeniyeti’nin, üçüncü dünyanın ve daha genelde insanlığın temel problemleri ve geleceği hakkında yoğun araştırmalar yaptı. Bu çalışmaların önemli ürünlerinden biri olarak Yaşayanlara C¸ağrı isimli eserini yayınladı.
15.Soru
I. Hz. Peygamberin vefatı
II. Kuran ve sünnetin anlaşılma çabaları
III. Hz. Ali ve Mu'aviye arasındaki hilafet yüzünden ortaya çıkan olaylar
IV. İç savaşlar
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri İslam düşüncesinin ortaya çıkış aşamasında etkili olmuştur?
Yalnız I |
I, II |
I, II, IV |
I, II, III, IV |
I, II, III |
Öncülerin tamamı İslam düşüncesinin ortaya çıkış aşamasında etkili olmuştur.
16.Soru
I. İslâm Felsefesi II. Kelam III. Tasavvuf IV. Hadis Yukarıdakilerden hangisi İslâm Düşüncesinin disiplinlerinden sayılamaz?
Yalnız IV
|
I ve II
|
II ve IV
|
I, II ve III,
|
II, III, IV
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kindi’ye göre eni, boyu ve derinliği olmayıp değeri büyük ve yetkin olan, cevheri de yüce Yaratan’dan gelendir?
Akıl |
Zeka |
Ilim |
Vahiy |
Nefis |
Kindi’ye göre nefis madde gibi eni, boyu ve derinliği olan bir şey değildir; o basit, şerefli, değeri büyük ve yetkindir. Güneş ışınlarının güneşten geldiği gibi onun cevheri de yüce Yaratan’dan gelmektedir. (Kindî, Nefis Üzerine, 130). Kindî’ye göre nefis, bedenden önce vardır; bedenden sonra da varlığını sürdürecektir.
18.Soru
İbn Bâcce’nin ahlak ve siyaset konusundaki görüşleri hangi düşünürle benzerdir?
Aristo
|
Farabi
|
Eflatun
|
Sokrates |
Hegel |
İbn Bâcce’nin ahlak ve siyaset konusundaki görüşleri özellikle Fârâbî’ye oldukça benzerdir. İnsan fiilinin ortaya çıkışını istek, öfke ve akıl güçlerinin çatışmasında açıklar. Yönetim çeşitlerini bireyin kendisini yönetmesi, ailesini yönetmesi ve şehir yönetimi olmak üzere üçe ayırır. Buna ilaveten Yüce Allah’ın evreni yönetmesini de tedbir kavramı altında inceler. Erdemli yönetim, bozuk yönetim ve bunların karakterlerini açıklamada da Fârâbî’ye oldukça benzerdir.
19.Soru
İbn Bâcce’nin insanı akli yetkinliklerine göre derecelendirirken ifade ettiği, yetkinlik bakımından en düşük seviyede olan mertebe aşağıdakilerden hangisidir?
Nuzzâr |
Su’edâ |
Kâmil |
Cumhûr |
Ehil |
İbn Bâcce insanları aklî suretleri elde etmelerine ve buna bağlı olarak oluşan akli yetkinliklerine göre derecelendirir. Yetkinlik bakımından en düşük mertebe Cumhûr mertebesidir.
20.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi Cemâleddin Afgânî’yi savunan yazılar yazmıştır?
Necip Fazıl Kısakürek
|
Sezai Karakoç
|
Mehmet Âkif Ersoy
|
İbn Bâcce |
İbn Tufeyl |
Afgânî’nin “Peygamberlik bir sanattır.” sözü üzerine Afgânî aleyhine kampanyalar genişletildi.. Ve nihayet Afgânî materyalizmi reddeden eserler yazmasına rağmen bir kolaycılık aracı olan dinsizlikle itham edildi. Bu dedikodular dolayısıyla Mehmet Âkif Ersoy daha sonraları Afgânî’yi Sırât-ı Müstakîm’in 90 ve 91. sayılarında savunan yazılar yazdı.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ