Türk Düşünce Tarihi Final 22. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Batı’da Avenpace veya Avempace olarak bilinen, eserleri XVI. yüzyılın başlangıcından itibaren Latince ve İbraniceye çevrilmeye başlanan ve ruhların istilası teorisinin sahibi İslam filozofu kimdir?


İbn Bâcce

İbn Tufeyl

İbn Rüşd

İbn Sînâ

Fârâbî


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi varlığın tekliği anlayışını savunan düşünürlerdendir?


Hocazade

Kemal Paşazade

Davud el-Kayseri

Mestçizade Abdullah Efendi

Molla Fenari


3.Soru

Aşağıdaki düşünürlerden hangisi İslam dünyasında Aristoteles'in pek çok eserini şerh etmiş ve O'nu en iyi anlamış kişi olarak ün yapmıştır? 


İbn Sînâ 
İbn Rüşd 
Fârâbî
Gazzâlî 
Kindî 

4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi gözlem ve deneye önem vermesiyle tanınan ve bunları matematik diliyle açıklama çabasıyla farklı olan bir düşünürdür?


Ebû Bekir er-Râzî

İbn Sina

Biruni

İbn Haldun

İbn Miskeveyh


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi tarihte olup bitenleri ve toplumların başına gelenleri ve gelecekte olabilecekleri anlama hususunda genellemeler yapılabilecek tarzda bir bakış açısı geliştirebilmeyi kendisine görev edinen ilimdir?


Hikmet

Kelam

Fıkıh

Ümran

İlahiyat


6.Soru

Filozofları küfürle itham eden düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Gazzali

Kindi

Gelibolulu Mustafa

İbn Rüşd

Molla Fenari


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi tarihte olup bitenleri ve toplumların başına gelenleri ve gelecekte olabilecekleri anlama hususunda genellemeler yapılabilecek tarzda bir bakış açısı geliştirebilmeyi kendisine görev edinen ilimdir?


Hikmet

Kelam

Fıkıh

Ümran

İlahiyat


8.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


İslâm düşünce geleneği Mecusiliğin evrenin oluş-bozuluş ve yönetiminde iki ilkenin zorunlu olduğu şeklindeki tezine cevap vermek zorunda kalmıştır.
İslâm düşünce geleneği Dehriyye olarak anılan grupların evrenin zamanın eseri olduğu şeklindeki görüş ve eleştirilerine cevap vermiştir.
İslâm düşünce geleneği Brahmanların Mutlak Tanrı’nın birden fazla olduğu tezine cevap vermek zorunda kalmıştır.
İslâm düşünce geleneği Hristiyanların teslis inancına cevap vermiştir.
İslâm düşünce geleneği tabiatçıların evrenin bir var edicisinin olmadığı tezlerine cevap vermiştir.

9.Soru

İslâm düşüncesi Batı’ya birkaç yolla geçmiştir. Bunların en önemlisi aşağıdakilerden hangisidir?


HıristiyanlarınMüslümanlarla Sicilya, Endülüs (İ spanya) ve kı sa süreli olarak Güney İtalya’nın fetihlerinde doğrudan teması 

Batılıların İslâm ülkelerine eğitim için gitmeleri ve İslâm eğitim kurumlarının taklit edilmesi

Diplomatik ilişkiler

Haçlı savaşları

Arapçadan yapılan tercüme hareketleri


10.Soru

Gazalli’nin Tehâfutu’l-Felâsife eseri kim tarafından Latince’ye çevrilmiştir?


Gerardo da Cromena

St. Thomas d’Aquine

Gherardo da Cremona

Albertus Magnus

Duminique Gundisalvei


11.Soru

İbn Bâcce'ye göre insan mutluluğa nasıl ulaşılabilir?


Maddi varlıklarla

Soyut varlıklarla

Akli bilgiyle

Toplumla içi içe olmayla

Entelektüel kabiliyetlerle


12.Soru

Tarihsel olayları birleştirerek yorumlayan, sentezleyen ve aktarılan tarihsel bilginin bizzat kendisini eleştiren tarih düşünürü kimdir?


İbn Sina

Bîrûnî

İbn Miskeveyh

İbn Haldun

Farabi


13.Soru

Gazzâlî'nin  Tehâüt’ü yazmaktaki temel sebebi hangisidir?


Felsefeyi yermek

Hadisleri yorumlamak

Batınîlik anlayışını yaymak

Felsefeyi övmek

Hakikatin bilgisine ulaşmak


14.Soru

Onun tarihçilik anlayışı hakkında eseri Tecâribü'l-ümem'den bilgi elde edilebilir. Ona göre tarih sadece rivayetleri nakletmek değildir. Aynı zamanda yorumdur. Akılcılık, tenkitçilik ve faydacılık prensiplerine bağlı kalınarak yapılan bir tarihçilikte amaç geçmiş olayları doğru tesbit etmek, bunları sebepleriyle açıklamak, nihayet bu olaylara dayanıp gelecek için var sayımlar üretmektir. 

Yukarıda hakkında bilgi verilen ve İslâm düşünce geleneğinde tarih düşüncesinin önemli ikinci ismi olan kişi kimdir?


İbn Kemal

Gazâlî

Birûnî

İbn Miskeveyh

İbn Haldun


15.Soru

Aşağıdaki Osmanlı düşünürlerinden hangisi tehafüt geleneğine bağlı değildir?


Mestçizade Abdullah Efendi

Yahya Nev’i Efendi

Müeyyedzade

Rıza Tevfik

Kemal Paşazade


16.Soru

Ümran ilminin konusu aşağıdakilerden hangisidir?


Geleceğin anlaşılması

 

Toplumsal değişimin incelenmesi

 

Rivayetlerin aktarılması

 

Sebep –sonuç ilişkisinin ortaya çıkarılması

 

Yanlışların düzeltilmesi


17.Soru

İbn Miskeveyh’e göre tarihçi aşağıdakilerden hangisini yapmamalıdır?


Tarihi olayları yorumlamalı

Belge yorumlarken devrin ahlâk, iktisat ve toplum psikolojisiyle ilişkileri kurmalıdır

Hurafe ve rivayetleri aktarmalı

Gelecek için varsayımlar üretmeli

Bilgileri toplarken eleştiri yöntemini kullanmalı


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd sonrası tehâfütlerin kaleme alınmasının başlıca nedenlerinden değildir?


Felsefe ve kelam arasında ortak olan temel problemleri bilimsel seviyede tartışma isteği

Din-Felsefe ilişkisinin incelenmesi

Gazzâlî ve İbn Rüşd’ün Tehâfüt’lerinin incelenip karşılaştırma yapılmak suretiyle değerlendirilmesi

Fikrî alandaki dinamizmin yeniden canlandırılıp devam ettirilmesi arzusu

Aristocu seleflerine Gazzâlî’nin yönelttiği ithamların araştırılması 


19.Soru

İbn Haldun'a göre şehirli bir yaşam tarzının getirdiği düzene uyma zorunluluğu ve toplumsal iş bölümü insanlarda hangi davranışa yol açmaktadır?


Bağımlılık ve sınırlanmışlık

Zayıf asabiyet

Rahat yaşama alışmışlık

Korkaklık

İyiliklere duyarsızlık


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Muhammed Abduh’un görüşleri arasında değildir?


Kişinin bütün kayıtlardan bağımsız olarak düşünebilme, serbestçe araştırma yapabilme hakkını her zaman savunmuştur

İyi kavramını ortaya koyarken aklın rolünün öneminden bahsetmiştir

İlim ve felsefe terimlerinin mümkün olduğu ölçüde, İslâm Osmanlı felsefe-kelamtasavvuf-dil geleneği hesaba katılarak üretilmesini savunmuştur

Mantık ve düşüncenin genelde bilimsel olan tabiatı yüksek bir ahlakî rol üstlenmesi gerektiğini savunmuştur

Hür irade konusuna son derece pragmatik yaklaşır