Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Ara 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Erlik’in oğullarından biri değildir?
Kerey Kaan |
Pay Maatır |
Kaan Karaş, |
Kömür Kaan |
Erke Soltan |
Erlik’in oğullarının adları Kerey Kaan, Pay Maatır, Kaan Karaş, Kömür Kaan, Mattır, Padış Biy, Padış Kerey, Biy Yabaş, Temir Han’dır. Erke Soltan Erlik’in kızının adıdır.
2.Soru
Türk mitolojisinde en yaygın olarak bilinen "Yada" taşıyla ne yapılabildiğine inanılır?
Ay tutulması gerçekleştirilebilir.
|
Ateş yakılabilir.
|
Dağ oluşturulabilir.
|
Kar yağdırılabilir.
|
Güneş karartılabilir.
|
3.Soru
Yakın veya uzak geçmişte de olsa tarihi bir dönemde yer alan ve anlatanla dinleyenin gerçek olduğuna inandığı anlatıya ne ad verilir?
Mit |
Destan |
Masal |
Efsane |
Hikaye |
Yakın veya uzak geçmişte de olsa tarihi bir dönemde yer alan ve anlatanla dinleyenin gerçek olduğuna inandığı anlatıya efsane denir. Pek çok dilde mit ile neredeyse aynı anlamda kullanılsa da farklılıkları vardır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi iyi bir ruh olarak bilinmektedir?
Çarşamba Karısı |
Yol Azdıran |
Sarıkız |
Kul |
Demirkıynak |
Bazı evlerde yaşadığına ve yaşadığı eve bet bereket, sağlık ve huzur verdiğine inanılan çoğunlukla görünmemekle birlikte sarışınlığından dolayı “Sarıkız” olarak adlandırılan ve “iyi” bir ruh veya güç olarak tasavvur edilen olağanüstü varlıktır. Diğer seçenekler kötülük yapan yaratıklar içinde yer almaktadır.
5.Soru
Türk mitolojisinde göçerevli terimiyle ifade edilen barınak biçimi olan çadır, aşağıdakilerden hangisini sembolize eder?
Gök kubbe |
Kutup Yıldızı |
Samanyolu |
Güneş |
Ay |
Göçerevli terimiyle ifade edilen barınak biçimi olan çadır -ki gerçekte söz konusu olan göçen sadece evler değil, zamanı geldiğinde topyekûn bir şehrin göçmesidir-etrafında dünyayı algılayışın biçimi de değişir. Bu yeni dünya ve kâinat imajına göre, Türkler birçok başka halklar gibi gök kubbeyi bir çadır (yurt) gibi tasarlar. Evreni bu algılayış biçimi, kendi içinde sistematik bir anlayışa ve yorumlayışa sahiptir. Buna göre, “Samanyolu çadırın dikiş yeri, yıldızlar da ışık gelsin diye açılmış deliklerdir”. Saha (Yakut) Türklerine göre yıldızlar “dünyanın pencereleri”dir. Göğün çeşitli katlarının (genellikle 9, fakat kimi yerlerde 12, 5, 7 kat) havalandırılması için açılmış deliklerdir. Zaman zaman tanrılar, çadırın bir yerini açıp içine bakarlar; göktaşları, akan yıldızlar (meteorlar) bunun belirtisidir. Sonuçta, söz konusu olan dünya imajında yer alan çadır şeklindeki gök kubbe anlayışının Türk mitolojisindeki yeridir.
6.Soru
Mitlere inanan insanların tüm davranış ve etkinliklerini onlara göre temellendirmesi ve açıklaması aşağıdakilerden hangisidir?
Ölü mitler |
Mitoloji |
Yaşayan mit |
Güneş mitolojistleri |
Mitograf |
Mitlere inanan insanların tüm davranış ve etkinliklerini onlara göre temellendirmesi ve açıklamasına yaşayan mit ya da mitlerin yaşaması adı verilir.
7.Soru
Fars mitolojisi ve Fars edebiyatındaki özelliklerinden anlaşıldığı kadarıyla eski devirlerden beri İran toplumunda kutsanan bir yaratık olan, Şahnâme’ye de mitolojik, efsanevî özellikler taşıyan metafizik özellikleri bulunan bir öge olarak giren mitolojik öge hangisidir?
Simorğ |
Pir-i Muğan |
Nevruz |
Nahid |
Muğ |
Fars mitolojisi ve Fars edebiyatındaki özelliklerinden anlaşıldığı kadarıyla eski devirlerden beri İran toplumunda kutsanan bir yaratık olan, Şahnâme’ye de mitolojik, efsanevî özellikler taşıyan metafizik özellikleri bulunan bir öge olarak giren mitolojik öge Simorğ’dur.
8.Soru
Toplum hayatında ortaya çıkan örgütlenmeler, nüfûzlu kimselerin himayesine sığınma, huzur sağlamaya yönelik fikrî, felsefî akımlar aşağıdaki ihtiyaç türlerinin hangisinden etkilenerek ortaya çıkmıştır?
Sevgi ihtiyacı |
İtibar ihtiyacı |
Güvenlik ihtiyacı |
Kendini gerçekleştirme ihtiyacı |
Fizyolojik ihtiyaç |
Toplum hayatında ortaya çıkan örgütlenmeler, nüfûzlu kimselerin himayesine sığınma, huzur sağlamaya yönelik fikrî, felsefî akımlar hep bu “güvenlik ihtiyacı” ndan doğan etkinlik alanlarıdır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tarihi Efsaneler ve Medeniyet Tarihi ile İlgili Efsaneler içerisinde yer alır?
Savaşlar ve felaketlerle ilgili efsaneler |
Ölüm ve ölülerle ilgili efsaneler |
Tabiatın ve hayvanların koruyucularıyla ilgili efsaneler |
Hayaletlerle ilgili efsaneler |
Şeytanla ilgili efsaneler |
Savaşlar ve felaketlerle ilgili efsaneler hariç diğer seçenekler Olağanüstü Kişiler, Varlıklar ve Güçlerle İlgili Efsaneler içinde yer almaktadır.
10.Soru
Gıdasının ateş olduğu, seher yelinin onun nefesi olduğu, yaşadığı yerin de Kâf Dağı olduğuna inanılan İran mitolojik karakteri aşağıdakilerden hangisidir?
Şehrîver |
Mitra |
Sîmorğ |
Surûş |
Behmen |
Sîmorğ ya da Anka, halk arasında Zümrüdüanka adlarıyla anılan efsanevî, tanrısal güç özellikleri de taşıyan, Şahnâme’de efsanevî bir yaratık olarak kabul edilen bir kuştur. Eski İranlıların, Avestâ’dan da kaynaklanan inanışlarına göre Sîmorğ’un tüylerinden ya da kemiklerinden bir parçayı beraberinde bulunduranlar
hiç kimseden zarar görmezler. Sıkıntıyla yüz yüze geldikleri an, tüyünü ateşte yaktıklarında, o gelir ve onları sıkıntıdan kurtarır. Sîmorğ’un dalına konduğu ağaç, ilaç etkisi gösterir. Gıdasının ateş olduğu, seher yelinin onun nefesi olduğu, yaşadığı yerin de Kâf Dağı olduğuna inanılır. Fars edebiyatında Sîmorğ ile ilgili birçok efsane vardır.
11.Soru
Türk mitolojisinin sadece avda kendi başlarına kalabilen erkeklerin geliştirdiği kutsal dağ ve kuş kültlerine bağlı olarak ortaya çıkan ve gelişen “gök” kutsallığı daha sonraları eril niteliklere sahip soyut bir “Gök Tanrı” düşüncesine dönüştüğü dönem hangisidir?
Yaratılış dönemi |
Anaerkil dönem |
Ataerkil dönem |
Avcı toplayıcı dönem |
Yerleşik dönem |
Ataerkil dönemde sadece avda kendi başlarına kalabilen erkeklerin geliştirdiği kutsal dağ ve kuş kültlerine bağlı olarak ortaya çıkan ve gelişen “gök” kutsallığı daha sonraları eril niteliklere sahip soyut bir “Gök Tanrı” düşüncesine dönüşecektir.
12.Soru
Günümüzde de yaşayan bir inanışa göre her kişinin gökte bir yıldızı vardır. Bu kişi ölünce gökteki yıldızı da kayar ve düşer. Bu bilgi Türk Halk kültüründe ne tür bir unsurdur ve nerede yer alır?
Teogonik unsur-yeryüzü |
Teogonik unsur-yeraltı |
Teogonik unsur-gökyüzü |
Mitolojik unsur-gökyüzü |
Antropogonik unsur-gökyüzü |
Yıldızlarla ilgili bu mit, teogonik unsur içerisinde gökyüzünde yer alan bir mittir.
13.Soru
Toplumsal iş bölümü öncesi herkesin toplumsal yer, iş, üretim ve rol bakımından aynı olduğu en eski ve ilkel sosyal yapıya ne ad verilir?
İlkel topluluk |
Geri toplum |
İlkel sürü |
Totem |
İlkel devir |
Toplumsal iş bölümü öncesi herkesin toplumsal yer, iş, üretim ve rol bakımından aynı olduğu en eski ve ilkel sosyal yapıya ilkel sürü adı verilir.
14.Soru
Mitlerin edebiyat türlerine dönüşmesi ve bazı edebiyat eserlerinin mitolojik unsur içermesi hangi iki alanın ilişkisini tanımlamaktadır?
Mitoloji ve yazılı tarih |
Mitoloji ve sözlü tarih |
Mitoloji ve yazılı edebiyat |
Mitoloji ve sözlü edebiyat |
Mitoloji ve kişisel gelişim |
Mitoloji ve edebiyat ilişkisi iki temel gruba ayrılır. Mitoloji ve Sözlü edebiyat ilişkisi inanılmaz hale gelen mitlerin sözlü edebiyat türlerine dönüşmesi ve bazı sözlü edebiyat eserlerinin mitolojik unsurlar içermesi şeklindedir.
15.Soru
İnsanların nereden geldiklerini veya nasıl oluştuklarını konu edinen mitler seçeneklerden hangisinde yer alır?
Takvim Mitleri |
Totem Mitleri |
Etiyolojik Mitler |
Antropogoni Mitleri |
Teogoni Mitleri |
İnsanların nereden geldiklerini veya nasıl oluştuklarını konu edinen mitler Antropogoni mitleridir. Türeyiş mitleri de denilen bu tür mitler, ilk insanın yaratılmasından, insan topluluklarının, kabilelerin, soyların, boyların ortaya çıkmasına kadar geniş bir alanı içerir.
16.Soru
Seçeneklerden hangisi International Society of Folk Narrative Research adlı uluslararası halkbilimi kurumu tarafından 1963 yılında Budapeşte’deki toplantısında kabul edilen konusal efsane tasnifine uymaz?
Yaratılış ve dünyanın sonu ile ilgili efsaneler.
|
Bilimsel efsaneler.
|
Dini efsaneler.
|
Tarihi efsaneler ve medeniyet tarihi ile ilgili efsaneler.
|
Olağnüstü kişiler, varlıklar ve güçlerle ilgili efsaneler.
|
17.Soru
Türk kozmolojisinde, yönler dört büyük yıldız grubuna göre sınıflandırılıyor ve renklerle sembolize ediliyordu. Buna göre, güney yönünü temsil eden yıldız grupları ile renk, aşağıdakilerden hangisidir?
Gök Ejder denilen yıldız grubu ve Ağaç Yıldızı denilen Müşteri Yıldızı ve Kuş Yıldız’ları; mavi |
Ak Pars denen yıldız grubu ile Erklig denilen Zühre Yıldızı ile Kara Alp Yıldız’ları; beyaz |
Kızıl Saksagan denilen yıldız grubu ve Ateş Yıldızı denen Merih Yıldızı ve Sin Yıldızları; kırmızı |
Kara Yılan yıldız grubu; siyah |
Zuhâl yıldız grubu; sarı |
Kızıl Saksagan “Kızıl Sakızgan” denilen yıldız grubu ve Ateş Yıldızı “Oot Yultuz” denen Merih Yıldızı ve Sin Yıldızları, Güney yönünü temsil ediyorlar ve Ateş unsuru ile irtibatlandırılıyorlardı. Güney, kırmızı renk ile sembolize ediliyordu.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, 20. yüzyıl mit çalışmalarını, 19. yüzyıl mit çalışmalarından ayıran özelliklerden birisidir?
Mitlerin, felsefî düşüncenin ve kültürel tarihin kayıtları olarak kabul edilmesi |
Sistematik bilimsel bir disiplin kimliği kazanması |
Tek bir kavram veya olguya dayalı bütüne yönelik olan kuramları yıkması |
Bütün milletlerin mitolojisi olduğu gerçeğinin ortaya çıkması |
Mitlerin tamamen, güneşin yansımaları olarak izah edilmesi |
20. yüzyıldaki mit çalışması, 19. yüzyıldaki mit biliminden önemli ölçüde farklılık göstermektedir. Sosyal bilimlerin alan araştırmalarıyla elde edilen bilgiler ışığında yenilenen mit kavramı ve tanımı, mitleri anlamaya ve açıklamaya yönelik yeni kuramsal bakış açılarının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu çağdaş kuramların birbirlerini reddetmekten çok bir ölçüde birbirlerinin eksik bıraktıkları noktaları tamamlamaları söz konusudur. Bir başka sonuçsa, mitlerin daha önceki yüzyıllarda zannedildiğinden çok boyutlu olmaları gerçeğinin anlaşılmasıdır. Buna bağlı olarak geçmişin tek bir kuram meydana getirerek ele alınan olguyu tamamen onun doğrultusunda anlama ve açıklama anlayışından uzaklaştırılmasıdır. Böylelikle, günümüzde mitlerin tek bir kavrama indirgenerek açıklanabilecek basit olgular olmadığı tam tersine son derece karışık, karmaşık ve çok yönlü, çok işlevli oldukları gerçeği ortaya çıkmıştır.
19.Soru
İran rivayetlerinin olgunlaştığı, İran tarihinde yeni bir dönem, yenir sayfa olarak kabul edilen, İranlıların Yunanlarla uğraştığı dönem hangisidir?
Sasaniler dönemi |
Arya dönemi |
Zerdüşt dönemi |
Eşkaniler dönemi |
Ahura mazda dönemi |
Zamanla gelişen ve olgunlaşan İran rivayetleri, İran tarihinde yeni bir dönem, yeni bir sayfa olarak kabul edilen “Eşkanîler Döneminde (MÖ. 250-MS. 226) farklı bir boyut kazanmıştır. İran askerî ve sivil toplum güçleri bir taraftan İran’da kalan Yunan kalıntılarıyla uğraşırlarken diğer taraftan da Bizans kahramanları ve komutanlarıyla mücadele etmek zorunda kalmış, Eşkanî yönetimiyle ortaklıkları bulunan birtakım hanedanlar ortaya çıkmış, bunlar da birtakım efsanevî hikâyelere konu olmuştur.
20.Soru
İran Mitolojisine göre yeryüzüne ilk taç giyen kişi kimdir?
Musa Peygamber |
Dahhâk |
Prometheus |
Kave |
Keyûmers |
“Yeryüzünde taç giyen ilk kişi Keyümers’tir. Yönetimde bulunduğu dönemlerde insanların mutluluk ve huzur dolu günler geçirdiği Keyûmers, Istahr bölgesinde hükümdarlık yapmış ve kırk yıl ya da daha az bir süre egemenlik sürmüştür.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ