Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Ara 18. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Seçeneklerden hangisinde yanlış bilgi verilmiştir? 


Umay’ın insanın doğumuyla ve büyümesiyle ilgilenen bir ruh olduğu düşünülür.  
Ülgen, Altay Türklerinin şaman dua ve ilahilerinde en büyük yaratıcı tanrı olarak yer alır.      
Talay Kan’ın yeryüzündeki bütün suların, denizlerin hâkimi, ölülerin koruyucusu olduğuna inanılır.  
Utkuuçı, gökte yaşar ve Ülgen tanrının en yakın elçisidir.
Erlik bütün gök cisimlerinin bağlı bulunduğu çarkı çevirir.  

2.Soru

I. Bir toplumun topyekün hayat tarzı
II. İnsan tarafından meydana getirilerek
başlangıcından bu yana doğaya eklenmiş
yaratmalar, donatmalar bütünü
III. Bir toplumun her türlü kendini ifade ediş şekli ile
her türlü ihtiyacını karşılayan toplam hayat tarzı
IV. Bireyin doğumundan itibaren kazanmaya
başladığı alışkanlıklar, davranışlar, tavırlar
V. Kuşaklar boyunca birinden diğerine aktarılarak
biriktirilen yaşantı ve bilgi öğeleri
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri ‘kültür’ün tanımlarındandır?


II ve III

I, II ve III

IV ve V

I, II, IV ve V

Hepsi


3.Soru

Göklerden sonra var edilen, yaratılışı elli gün süren ve dünyanın her bölgesinde yer altında bulunan suyun sorumlusu kimdir?


Hordad

Heredot

Zerdüşt

Keyumers

Ahura Mazda


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Arapça karşılığı “ankâ” olan, hiç kimse tarafından görülmemiş bir kuştur?


Sîmorğ

Surûş

Yeldâ

Nevruz

Nahîd


5.Soru

Aşağıdaki Antik Çağ filozoflarından hangisi, mitleri doğrudan ne kabul etmiş, ne de reddetmiştir?


Platon

Thales

Aristo

Critias

Polybius


6.Soru

Genel olarak tanrıya, tanrısal kabul edilen şeylere ve doğaüstü güçlere sahip olduğuna inanılan şeylere saygı göstermek ve tapınmak anlamında kullanılan sözcük seçeneklerden hangisidir?


Teoloji

Kült

Mit

Efsanel

Od


7.Soru

“Ölüler Kitabı” hangi uygarlıkta geçmektedir?


Sümer
Mısır
Hitit
Yunan
Fin

8.Soru

Türk mitolojisinin doğuşunda büyük rol oynayan üç önemli faktör aşağıdakilerden hangileridir?


Tarih-toplum-su

Tarih-coğrafya-ırk

Tarih-coğrafya-ekoloji

Coğrafi çevre-toprak-tarih

Coğrafi çevre-insan-topluluk


9.Soru

Türk mitolojisine göre, en kutsal sayılan ağaç aşağıdakilerden hangisidir?


Kavak ağacı

Meşe ağacı

Ceviz ağacı

Çınar ağacı

Kayın ağacı


10.Soru

Müslümanlığı kabul etmiş ancak şamanlık uygulama ve inançlarını da devam ettiren kişiye ne ad verilir?


Totem
Memorat
Tabu
Kam
Baksi

11.Soru

Şiiirde “çerh”, “semâ”, “felek” gibi kelimelerle anılan tanrı aşağıdakilerden hangisidir?


Ab

Asuman

Ahura Mazda

Ateşkede

Camasp


12.Soru

İran hükümdarlarından Cemşîd ile Keyhusrev’e, aynı zamanda Süleyman Peygamber ve Büyük İskender’e ait olduğu kabul edilen sihirli kadeh aşağıdakilerden hangisidir?


Camasp

Ateşkede

Câm-i Cem

Ehrimen

Heft


13.Soru

Türk mitolojisinin doğuşunda yer alan üç temel faktör seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?


Coğrafi çevre, iklim, insan unsuru

İnsan unsuru, iklim, topluluk/ cemiyet

Coğrafi çevre, insan unsuru, topluluk / cemiyet

Coğrafi çevre, insan unsuru, tarihsel süreç

İnsan unsuru, topluluk / cemiyet, tarihsel süreç


14.Soru

Mazdesit inanışında yer alan Ahura Mazda tanrısı ile ilgili bilgilerden hangisi doğru değildir?


Avestâ’daki en büyük tanrısıdır.

Şiirde “çerh”, “semâ”, “fe- lek” gibi kelimelerle de anılır.

Fars edebiyatında genellik- le “Ahura Mazda”, “Hurmuzd” ve “Hormez” şekillerinde geçer.

İrano-Aryanlar’da tek iyilik tanrısıdır.

Her şeyi bilen ve her şeye gücü yetendir.


15.Soru

Türk halk kültüründe yaygın inançlardan olan, her evin temelinde yaşadığına inanılan “koruyucu iye” olarak da adlandırılan hayvan aşağıdakilerden hangisidir?


Karayılan

Akrep

Hamam böceği

Kırkayak


Çıyan


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ilk çağda Sofist ve Neoplatonist filozofların mitlerle ilgili düşüncesidir?


Mitleri ahlak ve ruh gerçekliklerinin birer sembolü olarak görmüşlerdir.

Devlet dininin olağanüstü inançlarının bozulmalarını önlemek ve tarihi gerçeklerin halktan saklanması için mitlerin kullanıldığını öne sürmüşlerdir.

Kanun koyucuların halkı yönetebilmek, onları iyiye yönlendirebilmek için mitleri uydurduklarını düşünmüşlerdir.

Dinsel geleneklerin şekillerini değiştirmiş inançlarından biri olarak görmüşlerdir.

Mitlerin hakikatten bahseden “uydurma” bir açıklama olduğu düşüncesindedirler.


17.Soru

Günümüzde ağaçlara bez parçalarının bağlanarak dilek tutulması hangi eski Türk mitolojik karakterine dayanır?


Yakıcı

Aknur

Şaman

Yayık

Kuday


18.Soru

Doğanın ve insanın taşıyıcısı olduklarına inanılan yaşamın kesintisizliğini simgeleyen, göksel güçler ya da yer/su ruhları için sunulan serpme, saçma ve benzeri biçimlerde uygulanan süt, rakı, kımız, yağ, buğday, darı vb. kansız kurban aşağıdakilerden hangisidir?


Suyla

Saçı kurbanı

Karlık

Nurlu bakan

Kuday


19.Soru

I. İlkel insanın kafasında oluşturduğu sorulara cevap ver- meyi soyut ve somut her türlü varlığın kökenini izah edip açıklamayı amaçlayan mitlerdir.
II. Mitolojik zamanı aşamamış ve yaşam tarzı olarak ilkel topluluklarda çok yaygın olarak görülen mitlerdir.
III. Yoğun olarak Teogoni mitlerinin oluşmadığı tek katlı bir kültüre sahip topluluklarda birincil öneme sahip olarak yer alırlar.
IV. Tanrıların ve tanrısal varlıkların kökenini ve nereden geldiklerini konu edinen mitlerdir.
Yukarıda etiyolojik mitlere ilişkin verilen bilgilerden hangileri doğrudur?


I ve II

Yalnız II

Yalnız I

I, II ve III

Hepsi


20.Soru

Eski İran halklarının inançlarına göre ateş, ilk olarak kim tarafından bulunmuştur?


Hûfleng

Feridun

Cemşid

Camasp

Kave