Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İştar Tanrısının bir röliyefde Anat olarak bir aslanın üstünde ayakta durmakta, bir elinde hayatın sembolü olan …., bir elinde de aşkın sembolü olan ….. tutmaktadır. İştar Tanrısının elinde tuttuğu hayatın ve aşkın sembolleri nelerdir?
Ateş ve Su |
Ekmek ve Gül |
Güneş ve Buğday |
Yılan ve Lotus Çiçeği |
Ay ve Lotus Çiçeği |
Bereket, aşk ve savaş tanrıçasının daha başka simgeleri de vardır. Mesela İştar bir röliyefde Anat olarak bir aslanın üstünde ayakta durmakta, bir elinde hayatın sembolü olan yılanı, bir elinde de aşkın sembolü olan lotus çiçeğini tutmaktadır.
2.Soru
Ortak bir atadan geldiklerine inanan, kendi aralarında evlenmeyen birbirleriyle akraba birkaç büyük ailenin bir araya gelmesiyle oluşan toplumsal birliğe ne ad verilir?
Yüce |
Kutsal |
Klan |
Mandol |
Ritüel |
Ortak bir atadan geldiklerine inanan, kendi aralarında evlenmeyen birbirleriyle akraba birkaç büyük ailenin bir araya gelmesiyle oluşan toplumsal birliğe klan adı verilir.
3.Soru
İran toplumunda kutsanan bir yaratık olan Simorğ’un yaşadığı yer aşağıdakilerden hangisidir?
Babil |
İranvic |
Zagros |
Kaf Dağı |
Elburz |
Sîmorğ ya da Anka, halk arasında Zümrüdüanka adlarıyla anılan efsanevî, tanrısal güç özellikleri de taşıyan, Şahnâme’de efsanevî bir yaratık olarak kabul edilen, Elburz Dağı’nda yaşayan bir kuştur.
4.Soru
Zerdüşt dini bağlılarının kutsadıkları ateşi içerisinde koruyup sakladıkları yerlerin özel adı” olarak kullanılan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Muğkede |
Elburz |
Ateşkede |
Piyâle-yi Cem |
Ehrimen |
Terim olarak Ateşkede; “Zerdüşt dini bağlılarının kutsadıkları ateşi içerisinde koruyup sakladıkları yerlerin özel adı” olarak kullanılmıştır. Zerdüşt inanışının kutsal mekânları ve tapınakları olan ateşkedelerde hiç söndürülmeden yakılan ateş, bu inanışta tanrısal gücü simgeler.
5.Soru
I İslam Kaynaklı Anadolu Hümanizmi
II Yunan Kaynaklı Hümanizm
II Mavi Anadolu Hümanizmi
Cumhuriyet Dönemi’nde Hümanizm merkezli tek bir söylem değil, birden fazla söylemden söz edilebilir. Bunlar aşağıdakilerden hangisidir?
I |
II |
I, II |
I, II, III |
II, III |
Cumhuriyet Dönemi’nde Hümanizm merkezli tek bir söylem değil, birden fazla söylemden söz edilebilir. Bunlar; “İslâm Kaynaklı Anadolu Hümanizmi”, “Yunan Kaynaklı Hümanizm” ve “Mavi Anadolu Hümanizmi” olarak belirlenebilir. Temeline Hümanizmin yerleştirildiği farklı söylemler, düşünce dünyasında çoksesliliği hazırladığı gibi, edebî eserlerin içerik yönünden zenginleşmesini de sağlamıştır.
6.Soru
Aşağıdaki şahıslardan hangisi Divan şiirinde yaşlılığı temsil eder?
Sührâb |
Gîv |
Zâl |
Hızır |
Rüstem |
Saç, kirpik ve kaşları bembeyaz olarak doğduğundan, yaşlı bir insan olarak tasavvur edilen Zal, Divan şiirinde pek çok mazmun ve telmihin konusu olmuştur.
7.Soru
Efsaneye göre İran'lı çok güzel ve şûh bir kadın olan Venüs divan şiirinde aşağıda verilen adlardan hangisi ile geçmektedir?
Nâhid
|
Leylî
|
İştar
|
Dîdar
|
Afrodit
|
8.Soru
Leyla ile Mecnun Mesnevi’sinin kadın kahramanı olan, Beni Amir kabilesinden olup Kays’ın (Mecnun) akrabalarından biri olan Leyla’nın isimlerinden biridir?
Kaplan. |
İnanna. |
Venüs. |
Leyli. |
Zülf. |
Leyla ile Mecnun Mesnevi’sinin kadın kahramanı olan, Beni Amir kabilesinden olup Kays’ın (Mecnun) akrabalarından biri olan Leyla’nın bilinen bir diğer ismi Leyli’dir.
9.Soru
Aşağıda cam-ı cihan-nüma ile ilgili verilen bilgilerden hangisi doğru değildir?
Cemşid’e aittir. |
Şehnamede Keyhüsrev’in sahip olduğu yedi değişik madenden yapılmıştır. |
Sihirli bir kadehtir. |
İçine bakıldığında dünyada istenilen her yer görülebilir. |
Dara’nın sahip olduğu altı değişik madenden yapılmıştır. |
Cam-ı cihan-nüma Keyhüsrev’in sahip olduğu yedi değişik madenden yapılmıştır.
10.Soru
Seçeneklerden hangisi efsanevi kuş Simurg'un büyüttüğü kahramandır?
Zâl
|
Feridun
|
Hızır
|
Bijen
|
Efrasiyab
|
11.Soru
Kültlerin temelinde yatan animizm düşüncesi nedir?
Tüm varlıkların tanrılaştırılması |
Canlı ve cansız her şeyin “canlı” bir ruhu ve buna bağlı bilimci olduğuna inanılması |
Doğaüstü güçlere saygı duyulması |
Dini eylem ve simgelerin tek güç olması |
Canlı varlıkların soyut düşünülmesi |
Animizm, insan düşüncesinin en erken dönemlerinde, insanların doğal çevrelerindeki, canlı-cansız her şeyin “canlı” bir ruhu ve buna bağlı bir bilinç hali olduğuna inanmalarıdır.
12.Soru
Simurg’un yuvası hangi dağdadır?
Tak-ı Kisri |
Elburz |
Deşt-i Arjanah |
Çeng |
Beyt-i Ma’mur |
Elbruz Dağı, Deşt-i Arjanah ve Belh arasında yükselmektedir. Simurg’un yuvası bu dağdadır.
13.Soru
Aşağıdaki beyitlerden hangisi eserlerinde sık sık saç, yılan ve ömür simgelerini kullanan Divan şairi Necati Bey’e ait değildir?
Her gün ol ruhsârı gül-zâr-ı cinânı gözlerem |
Değme bir hayvâna cânâ leblerünle sünbülün |
Ko bizi ‘ömr-i dırâz ile yaş yarışdıralum |
Düşme zülfinün uzun sevdâsına |
İzârın âbı ne sudur ki hüsn mevcini urur |
İzârın âbı ne sudur ki hüsn mevcini urur
Letâfetinden eder hattına sirâyet-i lutf
(Ahmet Paşa G. 142/6)
[Yanağının parlaklığı nasıl bir sudur ki güzellik denizinin dalgası gibi dalgalanır. Letâfetinden, yani yüzünün şeffaşığından yüzündeki küçük ayva tüylerine lütuf (su ve parlaklık) sirayet eder.].
14.Soru
Lohusa kadınları ve bebeklerini korumaya yönelik kırmızı kurdele bağlama, kırmızı şal ile örtme, kızılcık şerbeti içirme gibi gelenekler hangi varlığa karşı yapılmaktadır?
Karabasan |
Erlik |
Albastı |
Ülgen |
Gulyabani |
Özellikle yeni doğum yapmış kadınlara ve bebeklerine musallat olduğuna inanılan albastı ya da alkarısından korunmak için lohusalara kırmızı meyvelerden şerbetler içirilir, kırmızı kurdele bağlanır, kırmızı şal örtülür.
15.Soru
Yazıldığı devrin coğrafya ve kozmografya telakkisine göre hazırlanmış, ansiklopedik bilgiler ihtiva eden, İslâmî edebiyatların ortak eserlerinden birisi aşağıdakilerden hangisidir?
Matıku’t-Tayr |
Kazvini |
Çengname |
Simurg |
Acayibü’l Mahlükat |
Acâyibü’l- Mahlûkât, Yazıldığı devrin coğrafya ve kozmografya telakkisine göre hazırlanmış, ansiklopedik bilgiler ihtiva eden, İslâmî edebiyatların ortak eserlerinden biridir.
16.Soru
İrem bağı ne anlama gelmektedir?
Cennet |
Asma bahçeleri |
Güzel şehir |
Bakımlı bahçe |
Mezopotamya |
İrem bağı bakımlı bahçe, park anlamına gelmektedir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Türk teogoni mitlerine göre yeryüzünde bulunan kötü ruhlardan biridir?
Ateş Ruhu |
Utkuuçı |
Taş Ruhu |
Ak Ene |
Al Karısı |
Türk kültüründe ateş, arındırıcı ve kötü ruhları kovucu bir unsurdur. Bu bağlamda, ateş insanlara yardım eden üstün bir ruh olarak düşünülüp dua edilir, kurban kesilir; yoksa ateş bir tanrı olarak kabul edilmez. Ateş kültünün en güzel yansıdığı yer, aile ocağının kutsanmasıdır. Utkuuçı ise, gökte yaşar ve Ülgen tanrının en yakın elçisidir. Ülgen’e ulaşmak isteyen kamları beşinci katta Altınkazık (Kutup Yıldızı) bölgesine inerek karşılar. Türk mitolojisinde yer alan taşların ise, kutsal veya içinde olağanüstü güç bulunduğuna inanılır ve büyü, dilek, adak, yemin, ilaç, şifa, uğur, çocuk doğurmak, yağmur ve kar yağdırmak amacıyla kutsanıp kullanılır. Altay Türkleri arasında anılan Ak Ene (Ak Ana) adlı dişi tanrıça da, Ülgen tanrıya yaratma ilhamını veren olağanüstü bir güç olarak görülür. Al ruhu ise, tarih öncesi zamanların ateş kültüyle ilgilidir. Türk dünyasının her yerinde “al, al karısı, albastı, albas, albıs, almıs” gibi adlarla tanınan kötü bir ruhtur. İnanışa göre bu kötü ruh, lohusalara musallat olur, onu ve bebeğini öldürür, ciğerini suda yıkayıp yer. Bu verilere göre, Al Karısı yeryüzündeki kötü ruhlardan biri olduğu için,
18.Soru
Teogoni mitolojisine ilişkin aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğru değildir?
Teogoni tanrıların doğuşu ve oluşumunu anlatan mitlerdir. |
Türk mitolojisinde farklı zamanlarda ve farklı Türk boylarından derlenmiş birbirinin varyantı olan ve birbiriyle doğrudan bir ilişkisi saptanamamış pek çok teogoni mitleri vardır. |
Türk teogoni mitlerini ve onlara ait kültlerini şamanlığın evreni “Gökyüzü”, “Yeryüzü” ve “Yeraltı” olarak üç katmana ayırmasından hareketle bu üç yerde bulunuşlarına göre tasnif etmek mümkündür. |
Gökyüzünde Bulunan Tanrılar, Kutsal Ruhlar ve Kültleri: Gök Tanrı, Güneş, Ay ve Yıldız Kültleri, Ülgen, Yayık, Suyla, Utkuuçı, Ürün Aar Toyon’dur. |
Türk mitolojisinde teogoni mitleri yok denecek kadar azdır. |
Türk mitolojisinde eskatoloji mitleri yok denecek kadar azdır. Teogoni mitlerinin sayısı oldukça fazladır.
19.Soru
Gayesi altın ve gümüş elde etmek olan ilim aşağıdakilerden hangisidir?
İlm-i sihir |
İlm-i kimya |
İlm-i tılsım |
İlm-i nucum |
İlm-i fal |
Gayesi altın ve gümüş elde etmek olan ilim ilm-i kimyadır.
20.Soru
Avesta’da, Thraetaonas (Fırdusis), Thaetaone (Fretun) adlarıyla, “ele geçirmezi ele geçirmeye çalışan” üç başlı ejderhâ Dahhak’ı öldüren kahraman olarak anlatılan mitolojik kişi kimdir?
Nemrud |
Zal |
Kahraman |
Rüstem |
Feridun |
Feridun Avesta’da, Thraetaonas (Fırdusis), Thaetaone (Fretun) adlarıyla, “ele geçirmezi ele geçirmeye çalışan” üç başlı ejderhâ Dahhak’ı öldüren kahraman olarak geçer.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ