Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Şem ü Pervâne mesnevisinin alegorik anlatısı hangi unsurlar üzerinden verilmiştir?
Kış ile yaz
|
Gül ile bülbül
|
Ölüm ile hayat
|
Karga ve papağan
|
Mum ile kelebek
|
2.Soru
Cemşid’i öldürerek saltanat tahtına oturan efsanevî İran hükümdârı kimdir?
Dara |
Dahhak |
Bijen |
Feridun |
Hüsrev |
Cemşid’i öldürerek saltanat tahtına oturan efsanevî İran hükümdârı Dahhak’tır
3.Soru
İran mitolojisinde yer alan Surûş, aşağıdaki meleklerden hangisine karşılık gelmektedir?
Mikail |
Cebrail |
İsrafil |
Azrail |
Kirâmen Kâtibîn |
Zerdüşt inanışının en sevimli çehrelerinden Surûş, bütün dinsel ayinlerde hazır bulunur. Bu tanrının asıl görevi, insanlara kulluğu nasıl yapmaları gerektiğini öğretmek, tanrıya karşı görevlerini yerine getirmelerini sağlamaktır. Surûş, Zerdüşt inanışında; Ahura Mazda’nın emirlerini, kutsal mesajlarını taşıyan bir sembol olarak kabul edilir. Şahnâme’nin bazı bölümlerinde o, tanrının mesajlarını insanlara ulaştıran bir ulaktır. Avestâ’nın özellikle eski bölümlerinde Surûş bir melek olarak nitelenir. Kıyamet gününde hesap ve ölçü tartı işleri onun tarafından yapılacaktır. Surûş’un asıl görevi, dünyanın düzenini korumaktır. Her gece üç kez, insanların arasına girer ve onları şeytanların kötülüklerinden korur. Ölümlerinden sonra da o, ruhların beraberinde bulunur. Farsça kitaplarda o, Cebrail ile aynı melek olarak da ifade edilir.
4.Soru
I. Tibette bulunmuştur.
II. Bir geyiğin göbeğinde bulunan kandan elde edilir.
III. Siyah renktedir.
IV. Kalbe ve dimağa kuvvet verir.
Misk ile ilgili verilen ifadelerden hangisi/hangileri doğrudur?
I ve II |
III ve IV |
Yalnızca II |
II, III ve IV |
Hepsi |
Rivayete göre, gazal-i misk adlı âhu, Tibet tarafında bulunur. Misk bu geyiğin göbeğinde toplanan kandan elde edilir. Misk şişi göbeğinde toplanınca, ahu hastalanırmış; göbeğini kaşıyabilmesi için, Tibet halkı geniş sahralara kazıklar çakarmış. Âhu bu kazıklara göbeğini sürterek kaşırken misk düşermiş. Siyah renkli ve güzel kokulu olan misk, kalbe ve dimağa kuvvet verdiği için, eskiden tıpta ilaç olarak kullanılırmış.
5.Soru
Saç divan edebiyatıda aşağıdakilerden hangisini sembolize etmektedir?
Ölüm
|
Sıla hasreti
|
Hayatın devamlılığını
|
Gecenin uzunluğunu
|
Gündüzün aydınlığını
|
6.Soru
Türk mitolojisinin doğuşunda büyük rol oynayan üç önemli faktör aşağıdakilerden hangileridir?
Tarih-toplum-su |
Tarih-coğrafya-ırk |
Tarih-coğrafya-ekoloji |
Coğrafi çevre-toprak-tarih |
Coğrafi çevre-insan-topluluk |
Türk mitolojisinin de doğuşunda yer alan ve son derece önemli rol oynayan “coğrafi çevre”, “insan unsuru” ve “topluluk/cemiyet” üç temel faktördür.
7.Soru
Rivayetlere göre, Kisra lakabını ilk defa alan ve adaletiyle efsanelere karışmış büyük hükümdar kimdir?
Siyavuş |
Nûşirevân |
Zal |
Feridun. |
Sührab |
Rivayetlere göre, Kisra lakabı ilk defa bu kişiye verilmiştir. Adaletiyle efsanelere karışmış büyük bir hükümdar olan Nûşirevân,hem adaleti hem de yaptırmış olduğu ünlü saraylar ve bu sarayların tâklarıyla meşhur olmuş bir hükümdardır.
8.Soru
Klâsik edebiyatımızda büyük bir hükümdar olması, zalimliği, Feridun tarafından yok edilmesi ve özellikle de omuzlarındaki iki yılan sebebiyle zikredilmiş ve hakkında değişik beyitler ortaya konulan mitolojik kahraman kimdir?
Dahhak |
Bijen |
Cemşid |
Dara |
Hüsrev |
“Klâsik edebiyatımızda Dahhâk, büyük bir hükümdar olması, zalimliği, Feridun tarafından yok edilmesi ve özellikle de omuzlarındaki iki yılan sebebiyle zikredilmiş ve onun kıssasına atıfta bulunulan değişik beyitler ortaya konulmuştur. Aşk meydanında sevgilisinden zulümler gören âşıkın hâlini ifadede sevgili zaman zaman Dahhâk olarak tasavvur edilmiştir
9.Soru
“Her gün ol ruhsârı gül-zâr-ı cinânı gözlerem
Her gice ol zülfi ‘ömr-i câvidânı gözlerem”
Yukarıdaki beyitte “ömr-i câvidânı” olarak tanımlanan aşağıdaki sembollerden hangisidir?
Ebedi hayat |
Sevgili |
Saç |
Cennet |
Gül bahçesi |
Genel olarak gül ve gül bahçesine benzetilen sevgilinin yüzü, bu beyitte cennetteki gül bahçesine benzemektedir. Yüz, aydınlık ve güneşle ilgili bir konum içinde bulunmaktadır. Aynı şekilde ikinci mısrada gece de siyah rengi dolayısıyla siyah renkli zülf/saçla aynı konum içindedir. Şair gündüz vakti sevgilinin yüzünü, gece olunca da saçını görmek ümidine düşer. Fakat şair beyitte “gözlerem” redifini kullanarak ne sevgilisinin yüzünü ne de saçını görebildiğini, ancak onların yerine güneşin aydınlığını ve gecenin karanlığını seyrettiğini ironik bir ifadeyle belirtir. Bizim için önemli olan bu beyitte yine saçın “ömr-i câvidânî” olmasıdır.
10.Soru
Hz. Muhammed Kisra lakablı hükümdarın devrinde doğmuştur. Pek de doğru kabul edilmeyen bir hadise göre Hz.Peygamber: “Ben âdil bir hükümdar devrinde doğmakla iftihar ederim” demiştir. Bahsi geçen hükümdar aşağıdakilerden hangisidir?
Keyhüsrev |
Nemrut |
Rüstem |
İskender |
Nûşirevân |
M.S. 531 ila 579 yılları arasında hükümdârlık yapan, iran’ın Sâsânî sülalesinden, adaletiyle ün salmış bir hükümdârdır. Rivâyetlere göre, Kisra lakabı ilk defa bu kişiye verilmiştir. Adaletiyle efsanelere karışmış büyük bir hükümdâr olan Nûşirevân, hem adaleti hem de yaptırmış olduğu ünlü saraylar ve bu sarayların tâklarıyla meşhur olmuş bir hükümdârdı.
11.Soru
Yakındoğu mitolojisinde güneş tanrısının doğudan doğuşunu anlatan insan figürü aşağıdakilerden hangisidir?
Elinde testere bulunan bir insan figürü |
Doğarken ve batarken bir ayağını bir dağ tepesine koymuş bir kadın figürü |
Omuzlarında kartal taşıyan bir erkek figürü |
Omuzlarında ok şeklinde ışıklar fışkıran bir erkek figürü |
Elinde dişli hançer bulunan bir kadın figürü |
Yakındoğu mitolojisinde güneş tanrısının doğudan doğuşunu anlatan insan sembolleri şunlardır: 1. Omuzlarında ok şeklinde ışıklar fışkıran bir erkek figürü. 2. Elinde ışıkları temsil eden testere biçiminde dişli hançer bulunan bir insan figürü. 3. Doğarken ve batarken bir ayağını bir dağ tepesine koymuş bir erkek figürü.
12.Soru
Seçeneklerden hangisi Türk mitolojisine gönderme yapılan eserlerden biri değildir?
Taaffüf
|
Kızılelma Neresi?
|
Yeni Turan
|
Altun Yurt
|
Aydemir
|
13.Soru
I. Ağaç Yıldız ve Müşteri Yıldızının biçimdedir.
II. Büyük bir canavar olduğu düşünülür.
III. Göğün en üstünde yer alır.
IV. Büütn gök ciismlerinin bağlı olduğu çarkı çevirir.
Yukarıda Gök Ejderine ilişkin sıralanan ifadelerden hangileri doğrudur?
I, II ve IV |
I ve II |
I, II ve III |
Yalnız I |
Yalnız III |
Türk mitolojisinde dört anayönü simgeleyen dört büyük yıldız kümesinden Doğu’yu belirleyen Ağaç Yıldız’ ı veya Müşteri Yıldızı’nın biçimi olarak büyük bir canavar olduğu düşünülürdü. Bu gök ejderinin göğün en altında yer alan ve bütün gök cisimlerinin bağlı bulunduğu çarkı çevirdiğine inanılırdı.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Deşt-i Arjanah ve Belh arasında yükselen bir dağ ismidir ?
Tâk-ı Kisrî |
Yebruhussanem |
Çeng |
Beyt-i Ma’mûr |
Elbruz |
Elbruz Dağı, Deşt-i Arjanah ve Belh arasında yükselmektedir. Simurg’un yuvası bu dağdadır. Simurg, Rüstem’in babası Destan’ı deniz kıyısında terkedilmiş bularak bu dağdaki yuvasına getirmiş, bakmış ve büyütmüştür. Divan şairleri bu dağı, yüksekliği, haşmeti bakımından ele almışlardır.
15.Soru
Hüsrev’in yağız atı ve Gülgûn’un (Şiirin’in bindiği açık doru at) kardeşi kimdir?
Leyli |
Zülf |
Şebdiz |
İştar |
Astarte |
Hüsrev’in yağız atı ve Gülgûn’un Şiirin’in bindiği açık doru at) kardeşidir. Annelerinin, çöldeki bir aygır heykeline bir defa sürünmekle gebe kalarak bunları doğurduğu söylenmektedir. Efsaneye göre Şebdîz’in boyu diğer atlardan dört karış yüksektir.
16.Soru
1950’lerin ortalarında doğan ve hızla yayılıp 1960’ların başında tamamlanan “ikinci Yeni şiiri” içindeki Edip Cansever’in eserlerinden biri değildir?
Umutsuzlar Parkı |
Petrol |
Nerde Antigone |
Yunan Antologyası |
Tragedyalar |
1950’li yıllarda Melih Cevdet, mitolojiye yönelerek şiirine açılım kazandırmaya çalışırken; Oktay Rifat, ikinci Yeni tartışmaları içinde farklı bir poetikaya açılmaktadır. Latin Ozanlarından Çeviriler (1963) ve Yunan Antologyası (1964) adlı küçük antolojileri, şairin açılmaya başladığı ufku haber verir. 1950’lerin ortalarında doğan ve hızla yayılıp 1960’ların başında tamamlanan “ikinci Yeni şiiri” içindeki Edip Cansever, Umutsuzlar Parkı (1958) ve Petrol (1959) adlı kitaplarındaki şiirlerle Varoluşçuluğa ulaşır; Nerde Antigone (1961) ve Tragedyalar (1964) adlı kitaplarıyla da Eski Yunan’a geçer.
17.Soru
Taberî ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?
I.9 ve 10. yüzyıllar içinde yaşamıştır
II.Tarihin babası unvanıyla da anılmıştır
III.Firdevsî’nin anlatılarının hemen hepsi onda da vardır.
I |
I ve II |
I, II ve III |
II ve III |
III |
Taberî, “tarihin babası” unvanıyla da anılan büyük tarihçilerden biridir. Eserinde yaratılışın başlangıcından halifeler çağına kadar insanlık tarihini yazmıştır. Firdevsî’nin anlatılarının hemen hepsi onda da vardır. Bu hikâyeler bizim şiirimizdeki göndermelere daha yakındır.
18.Soru
İran şâiri Firdevsî’nin, onuncu yüzyılın sonlarında, yazmış olduğu İran’ın mitolojik tarihini de anlatan altmış bin beyitlik büyük mesnevîsine ne ad verilir?
Cam-ı cihan-nüma |
Kayser |
Şehname |
Taht-ı Cemşid |
Memduh |
İran şâiri Firdevsî’nin, onuncu yüzyılın sonlarında, yazmış olduğu İran’ın mitolojik tarihini de anlatan altmış bin beyitlik büyük mesnevîsine Şehname adı verilir.
19.Soru
Şeytanı cennetin kapısından içeri almayan, cennetin kapıcısı kimdir?
Rıdvan |
Reşat |
Necati |
Süleyman |
Cem |
Cennetin kapıcısı Rıdvan’dır.
20.Soru
Yahya Kemal Beyatlı kiminle “Nev-Yunanilik” düşüncesini esas alan bir edebiyat hareketi kurmaya çalışmıştır?
Tevfik Fikret |
Yakup Kadri |
Namık Kemal |
Cenap Şahabettin |
Ahmet Haşim |
1912 yılında Paris’ten yurda dönen Yahya Kemal ile Fransız edebiyatının önde gelen eserlerini okuyup etkilenen Yakup Kadri, “Nev-Yunanilik” düşüncesini esas alan bir edebi hareket kurmaya niyetlenmişlerdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ