Türk Sosyologları Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Mümtaz Turhan’ın kendi alanında ülkemizde yapılan ilk ve bugün için klasikleşmiş bir çalışmadır?
Psikoloji ve İlkel Kültür
|
Kültür Değişmeleri
|
Toprak Reformu ve Köy Kalkınması
|
Üniversite Problemi
|
Atatürk İlkeleri ve Kalkınma
|
2.Soru
Tanyol’a göre Türk devlet felsefesinin Batı devlet felsefesinden temel farkı nedir?
Bürokratik işleyiş |
Demokratik sistem |
Yürütme organları |
Devletin topluma biçim vermesi |
Toplumun devlete biçim vermesi |
Türk devlet felsefesinin Batıdan temel farkı devletin topluma biçim verme niteliğidir.
3.Soru
Cemil Meriç’in ‘ya zamanını doldurmuş değerlerin aktarıcısı, ya yeni bir dünya kurmaya çalışan bir içtimai sınıfın yol göstericisidir.’ Dediği toplumsal kesim aşağıdakilerden hangisidir?
Halk |
Burjuva |
Entelektüel |
Aydın |
Cahil |
Aydınla entelektüel aynı kimse midir? Hayır. Entelektüel ya zamanını doldurmuş değerlerin aktarıcısı, ya yeni bir dünya kurmaya çalışan bir içtimai sınıfın yol göstericisidir.
4.Soru
İsmail Hakkı Baltacıoğlu’na göre toplumu yaratan temel unsurlar nelerdir?
Kültür birliği, uygarlık birliği, sosyal iş bölümü |
Kültür birliği, din birliği, sosyal iş bölümü |
Din birliği, ırk birliği, dil birliği |
Din birliği, sosyal iş bölümü, dil birliği |
Dil birliği, ırk birliği, sosyal iş bölümü |
Baltacıoğlu, din-millet ayrımına karşı çıkarak bu ikilinin birbirinden ayrılamayacağını sürekli vurgulamıştır. Toplumu yaratan temel unsurları kültür birliği, uygarlık birliği ve sosyal işbölümü olarak göstermiştir.
5.Soru
Çalışmalarının temel amacı “Türkiye’de yerli ve millî bir düşünce geleneği kurmak” olan sosyolog kimdir?
Mehmet İzzet |
Ziya Gökalp |
Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu |
Niyazi Berkes |
Hilmi Ziya Ülken |
Ziyaeedin Fahri Fındıkoğlu’nun çalışmalarının “çeşitliliği” ve “çok yönlülüğü”ne dikkat edilirse onun temel hedefinin “Türkiye’de yerli ve millî bir düşünce geleneği kurmak” olduğu görülür. Bu amaca yönelik olarak çeşitli monografik çalışmalar yapmış, çeviri faaliyetlerinde bulunmuş, Türkiye’nin güncel problemleriyle ilgili temel eserler ortaya koymuş, çeşitli sivil toplum kuruluşlarını ve yayın organlarını kurarak bilimsel ve felsefi birikime katkıda bulunmuştur.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mehmet İzzet’in milliyet ile ilgili görüşlerinden birisi değildir?
Milliyet bir olgu olmaktan çok ülküdür |
Milliyet duygusunun insanları birlikte harekete sevk eden bir dürtü olmasının yanı sıra bazen milliyet duygusunun birleştirici değil ayrıştırıcı olabilir |
Milliyet, toplumsal hürriyeti sağlayacak bir idealdir |
Milliyet kayıtsız şartsız ve mutlak surette fedakarlık isteyen ve itaat isteyen kutsi bir amaçtır |
Milliyet duygusunun fırsat düşünce, düşmana karşı kullanılması gereken bir gülle olması gerektiği |
İzzet, milliyet duygusunun insanları birlikte harekete sevk eden bir dürtü olmasının yanı sıra bazen milliyet duygusunun birleştirici değil, ayrıştırıcı olabileceğinin altını çizer. Milliyet bir ülküdür yani bizden kayıtsız şartsız ve mutlak bir surette fedakârlık talep eden, itaat isteyen kutsi bir amaçtır (İzzet, 1969: 14). Her ne kadar maddi ve manevi bazı temellerin milliyetin ortaya çıkmasında etkisi varsa da ne bunlardan biri ne de hepsi milliyetin aslını ifade edebilir ve etmesine imkân yoktur, çünkü milliyet bir olgu olmaktan ziyade ülküdür. E seçeneğinde belirtilen düşünce İzzet’in karçı çıktığı bir düşüncedir. İzzet, milliyet duygusunun fırsat düşünce, düş- mana karşı kullanılması gereken bir gülle olduğu eleştirisini yaparak kendisinin bu tür bir düşünceye yabancı olduğunu belirtir (İzzet, 1969: 12).
7.Soru
Aşağıdaki düşüncelerden hangisi Ziya Gökalp’e ait değildir?
Toplumlar aşiret, kavim, ümmet aşamalarından geçtikten sonra millet aşamasına gelmişlerdir |
Sosyolojinin yol göstericiliği olmadan toplumsal ve bireysel anlamda kimlik değiştirmek ve ulusal bir devlet kurmak mümkün değildir |
Kültürü bir toplumdaki din, dil, ahlak, hukuk, siyaset, sanat, ekonomi, eğitim gibi kurumların toplamı olarak tanımlamak gerekir |
Kişilerde toplumsal niteliklerinin şekillenmesinde soyun hiç bir etkisi yoktur. Sosyal özellikler, organik mirasla değil, eğitimle geçer |
Millet; soyla, budunla, coğrafya ile, siyasetle ilgili bir topluluktur |
Gökalp’e göre millet; soyla, budunla, coğrafya ile, siyasetle ilgili bir topluluk değildir. Millet; dil, din, ahlak ve estetik bakımdan ortak olan, yani ortak duygular taşıyan, aynı eğitimi almış bireylerden oluşan kültürel bir topluluktur. İnsanın kendisini bağlı saymadığı herhangi bir toplum onun ulusu olamaz. Önemli olan bir insanın hangi kanı taşıdığı, hangi ırka mensup olduğu değil, hangi kültüre bağlı olduğudur. Bir insan hangi eğitim sürecinden geçmişse, kendisini hangi ulusa bağlı hissediyorsa ve hangi ulusun ülküsünü taşıyorsa o millete mensuptur. Diğer şıklarda belirtilen görüşler Ziya Gökalpe aittir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi değişme konusundaki Mübeccel Kıray’ın fikirlerinden değildir?
Değişme çok yavaş olursa eski düzene ait kurum yeni yapı içerisinde fonksiyon kazanır
|
Değişmenin yönü ve hızı yeni kurumların oluşmasında bir rol oynamaz
|
Değişme nispeten hızlı gerçekleşirse, eski ve yeni yapıda olmayan ara kurumlar ortaya çıkar
|
Ara kurumlar değişmeyi buhransız kılan tampon mekanizmasını üstlenirler
|
Değişme çok yavaş olursa yeni düzenin kurumları eski yapı içerisinde fonksiyon kazanır
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yöntem Mümtaz Turhan’ın araştırmalarında kullandığı yöntemlerden birisi değildir?
Köydeki kültürel
|
Şahsi gözlem
|
Aile yapısı
|
Yönetim düzeni
|
Sosyal değişimler
|
10.Soru
Mübeccel Kıray ABD'de ikinci doktorasını hangi alanda yapmıştır?
Sosyoloji
|
Sosyal Psikoloji
|
Sosyal Antropoloji
|
Arkeoloji
|
Felsefe
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Şerif Mardin’e göre Türkiye’deki sivil toplum kavramı ile ilgili değerlendirmelerinin dışında kalmaktadır?
Bir medenilik anlayışıdır |
Batı Avrupa’nın toplumsal tarihinde çok önemli bir sosyal tarih aşamasıdır |
Tarih felsefesi alanındaki bir tartışma ile ilgilidir |
“Demokratik geleneğimiz”, “sivil toplum” eksikliğinden kaynaklanan bir boşluğa; Batı’daki anlamıyla “kamuoyu” nun tarihsel temeli m seçenekler olmadan gelişen bir “biçim” ine sahiptir |
Türkiye’de sivil toplum kavramının gelişimi, toplumsal tabandaki çatışma ve uzlaşmalara dayanır |
Şerif Mardin’e göre “sivil toplum” kavramının, bir medenilik anlayışı, Batı Avrupa’nın toplumsal tarihinde çok önemli bir sosyal tarih aşaması, tarih felsefesi alanındaki bir tartışma ile ilgili olduğu görülmektedir. Mardin’e göre, Türkiye’de sivil toplum kavramının gelişimi, Batıdaki toplumsal tabandaki çatışma ve uzlaşmalara dayanmaksızın, “havada” gelişen bir eğilim göstermiştir. Şerif Mardin’e göre, demokrasi kültürümüz ve geleneğimiz açısından, sivil toplum ve kamuoyu kavramları çerçevesinde şu değerlendirmelerde bulunulması mümkündür: “demokratik geleneğimiz”, “sivil toplum” eksikliğinden kaynaklanan bir boşluğa; Batı’daki anlamıyla “kamuoyu”nun tarihsel temeli olmadan gelişen bir “biçim”ine sahiptir ve devletin sınırlandırılması noktasında, İslami bir popülizmin etkileri altında şekillenmiştir.
12.Soru
Yasa’ya göre toplumsal sorunları anlayabilmek için aşağıdakilerden hangisi ele alınmalıdır?
Ulaşım ve haberleşmenin toplumsal yaşama etkisi |
Halkın davranışları |
Siyasal ve ekonomik örgütlenme arasındaki ilişki |
Aile ilişkileri |
İleri toplumlarda uygulanan yöntemlerin toplumsal yapıya uygun olup olmadığı |
Yasa bir sosyolog olarak önemli bir tespitte bulunur. Ona göre, toplumsal sorunları anlayabilmek için, ileri toplumlarda uygulanan yöntemlerin toplumsal yapıya uygun olup olmadığı tartışılmalıdır. Bu hallerde toplumsal yapıyı suçlamak yerine yöntem ile toplumsal yapı arasındaki ilişkileri irdelemek toplumsal sorunlarımızı analiz etmenin bir yolu olabilir.
13.Soru
Türkiye’de Science Sociale ekolünün aşağıdaki toplum bilimcilerden hangisi öncülük etmiştir.
Ali Şevki Sevündük |
Nurettin Şazi Kösemihal |
Prens Sabahattin |
Ziya Gökalp |
Hilmi Ziya Ülken |
Prens Sabahattin’in temsil ettiği Science Sociale ekolü, yöntem anlayışı ve özellikle siyasal görüşleriyle etkili olmuştur. Prens Sabahattin’in Science Sociale ekolü adına savunduğu fikirler, Ziya Gökalp’in toplumsal değişme adına önerdiği ara aşamalara gerek duymadan, ülkenin siyasal-toplumsal düzenini toptan Anglo-Sakson Batı dünyasına benzetmeye çalışan düşünceleri içerir.Prens Sabahattin’in sosyolojik görüşleri de Türkiye’de bir çok devamcı bulmuştur. Ekolün ve Prens Sabahattin’in görüşlerini sosyolojide izleyenler arasında Meh met Ali Şevki Sevündük, Selahattin Demirkan, Tahsin Demiray, Nezahat Nurettin Ege yer almaktadır. Nurettin Şazi Kösemihal, Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu, Cahit Tanyol, Cavit Orhan Tütengil, Hilmi Ziya Ülken ve Ankara ekolü sosyologları da Science Sociale’den ve dolayısı ile Prens Sabahattin’in özellikle yöntem anlayışından etkilenmişlerdir.
14.Soru
Sosyolog Recep Şentürk "Batı sosyolojisini hem kendi içinde hem de Türk toplumuna uygulanabilirliği açısından sorgulayan" isimler arasında aşağıdakilerden hangisini saymaz?
Ziya Gökalp
|
Cemil Meriç
|
Orhan Kemal
|
Baykan Sezer
|
Korkut Tuna
|
15.Soru
Behice Boran aşağıdaki konulardan hangisine yoğunlaşmıştır?
Aile içi üretim |
Fizibilite |
Mesleki hareketlilik |
Gönüllü çalışma |
Mesleki yeterlilik |
Behice Boran, burslu olarak gittiği Michigan Üniversitesi’nde yaptığı doktora tezi mesleki hareketlilik ile ilgilidir. Boran, Alba Edwards’ın ‘sosyo-ekonomik statü grupları’ nı temel referans alarak, ABD’de 1910-1930 arası ücretli mesleklerde çalışan nüfusun, her bir on yılda, meslekler arasındaki akışkanlığını tespit etmeye çalışmıştır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mehmet İzzet’in milliyet ile ilgili görüşlerinden birisi değildir?
Milliyet bir olgu olmaktan çok ülküdür |
Milliyet duygusunun insanları birlikte harekete sevk eden bir dürtü olmasının yanı sıra bazen milliyet duygusunun birleştirici değil ayrıştırıcı olabilir |
Milliyet, toplumsal hürriyeti sağlayacak bir idealdir |
Milliyet kayıtsız şartsız ve mutlak surette fedakarlık isteyen ve itaat isteyen kutsi bir amaçtır |
Milliyet duygusunun fırsat düşünce, düşmana karşı kullanılması gereken bir gülle olması gerektiği |
İzzet, milliyet duygusunun insanları birlikte harekete sevk eden bir dürtü olmasının yanı sıra bazen milliyet duygusunun birleştirici değil, ayrıştırıcı olabileceğinin altını çizer. Milliyet bir ülküdür yani bizden kayıtsız şartsız ve mutlak bir surette fedakârlık talep eden, itaat isteyen kutsi bir amaçtır (İzzet, 1969: 14). Her ne kadar maddi ve manevi bazı temellerin milliyetin ortaya çıkmasında etkisi varsa da ne bunlardan biri ne de hepsi milliyetin aslını ifade edebilir ve etmesine imkân yoktur, çünkü milliyet bir olgu olmaktan ziyade ülküdür. E seçeneğinde belirtilen düşünce İzzet’in karçı çıktığı bir düşüncedir. İzzet, milliyet duygusunun fırsat düşünce, düşmana karşı kullanılması gereken bir gülle olduğu eleştirisini yaparak kendisinin bu tür bir düşünceye yabancı olduğunu belirtir (İzzet, 1969: 12).
17.Soru
Mehmet İzzet’in ele alış şekline göre Milliyet için hangisi söylenemez?
Bir olgu olmaktan ziyade bir ülküdür |
Milliyet duygusu daima birleştiricidir |
Kayıtsız, şartsız ve mutlak bir suretta fedakarlık talep eder |
Siyasetçiler tarafından menfaat aracı olarak kullanılmaktadır |
Milleti adalet ve refahın daha çok hakim olduğu bir camia haline getirmek görevi yüklüdür |
İzzet, milliyet duygusunun insanları birlikte harekete sevk eden bir dürtü olmasının yanı sıra bazen milliyet duygusunun birleştirici değil, ayrıştırıcı olabileceğinin altını çizer.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyal yapı ve değişim ilişkisi yorumlanırken kullanılan çift terimlerden birisi değildir?
Folk ve şehir |
Köy ve şehir |
Gelenekçi ve modern |
Alt kültür ve genel kültür |
Feodal şehir ve modern şehir |
M. Weber’den beri süregelen dikotomik tipleşmelerle sosyal yapı ve değişme birtakım çift terimlerle yorumlanmıştır. Bunlar: Robert Redfield’in “folk ve şehir” çifti, “köy ve şehir”, “gelenekçi modern”, dördüncü olarak ise feodal şehir-modern şehir terimleridir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbrahim Yasa'nın Hasanoğlan köy monografisinde ele aldığı konulardan biri değildir?
Köyün doğal güzelliği
|
Köyün doğal çevresi
|
Köyün sosyal yapısı
|
Köyün üretim biçimi
|
Köyün kültürel durumu
|
20.Soru
Cemil Meriç’in İki Düşman Kardeş isimli çalışmasında Karl Marks ile beraber ele aldığı diğer isim aşağıdakilerden hangisidir?
Max Weber |
August Comte |
Emile Durkheim |
İbn Haldun |
Ziya Gökalp |
Cemil Meriç “İki Düşman Kardeş” adlı yazısında birbirlerinin zıddı gibi görülen Marks ve Weber’in benzer noktaları üzerine vurgu yapar.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ