Türk Sosyologları Final 21. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türk Sosyoloji Tarihi’nde, Toplumsal Yapı ve Değişme çalışmaları aşağıdakilerden hangisi ile başlamıştır?
Behice Boran |
İbrahim Yasa |
Ziya Gökalp |
Mehmet Ali Şevki Bey |
Prens Sabahattin |
Türk Sosyoloji Tarihinde, Toplumsal Yapı ve Değişme çalışmaları Mehmet Ali Şevki Bey’in Kurna Köyü incelemeleri ile başlar.
2.Soru
Aşağıda Niyazi Berkes ve onun sosyolojik düşünce yapısıyla ilgili verilen hangi bilgi yanlıştır?
Berkes’in en önemli eseri Türkiye’de Çağdaşlaşma adlı eserdir |
Ağırlıklı olarak Türkiye’nin geçirmekte olduğu sosyal değişimi analiz etmeye çalıştı |
Türk İktisat Tarihi” adlı eserinde Osmanlı Türk toplum yapısını, ekonomik özelliklerini ve meydana gelen yapısal değişimleri ayrıntılı olarak ele aldı |
Niyazi Berkes’in sosyolojisi, toplumu tarihsel süreç içinde anlamaya ve geçirdiği sosyal değişme evrelerini tespit etmeye çalışan bir özellik taşır |
Berkes’e göre “Sosyolojinin asıl konusu, monografiler vasıtası ile parçalardan bütünlere doğru gitmek üzere içtimai teşekkülleri tetkik etmektir. |
Berkes’in en önemli eseri “The Development of Secularism in Turkey” ismiyle 1964 yılında İngilizce olarak basıldı. Kitabın Türkçesi 1973 yılında “Türkiye’de Çağdaşlaşma” ismiyle yayınlandı. Berkes çok yönlü bir düşünür ve yazardı. Tarihten sosyolojiye, felsefeden gezi yazılarına kadar geniş bir alanda kitaplar yayınladı. Ağırlıklı olarak Türkiye’nin geçirmekte olduğu sosyal değişimi analiz etmeye çalıştı. Batılılaşma veya çağdaşlaş- ma serüveni olarak kabul edilen bu değişim sürecini kavramsal çerçevede tartıştı. “Türk İktisat Tarihi” adlı eserinde Osmanlı Türk toplum yapısını, ekonomik özelliklerini ve meydana gelen yapısal değişimleri ayrıntılı olarak ele aldı. Niyazi Berkes de bu sosyoloji çalışmalarına katılmış ve Türkiye’nin çağdaşlaşma serüvenini açıklamaya ve analiz etmeye uğraşmıştır. Berkes’i Türkiye’nin Cumhuriyet ile birlikte yaşadığı çağdaşlaşma süreci içinde anlamak gerekir. Niyazi Berkes’in sosyolojisi, toplumu tarihsel süreç içinde anlamaya ve geçirdiği sosyal değişme evrelerini tespit etmeye çalışan bir özellik taşır. Batı sosyolojisindeki ilerlemeci ve evrenselci teorilere uygun şekilde toplumun geri kalmışlıktan modernliğe doğru nasıl geliştiğini göstermeye çalışır. E seçeneğinde verilen sosyolojinin konusundaki görüş Hilmi Ziya Ülken’e aittir.
3.Soru
İ. Yasa’ya göre bir topluluğun ırk, dil, din, kültür unsurlarının karşılıklı etkileşimi ile ortaya çıkan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Etnik birlik
|
Etnik çatışma
|
Etnik kimlik
|
Etnik yapı
|
Etnik ayrışma
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “tarih, toplum, ideoloji, toplumsal değişme ve fikir adamlarına ilişkin bilinenlerin ötesinde değerlendirmelerde bulunur. Batı sosyolojisini eleştirel bir bakış açısıyla “ideoloji” veya yeni “teoloji” olarak da adlandırmasına rağmen, tümüyle bunlardan ibaret olarak ele almaz.” görüşünün sahibidir?
Ziya Gökalp
|
Cemil Meriç
|
Mümtaz Turhan
|
Mübeccel Kıray
|
Cahit Tanyol
|
5.Soru
Cemil Meriç aşağıdaki mesleki kimlik özelliklerinden hangisi ile tanımlanamaz?
Akademisyen kimliği
|
Mütercim kimliği
|
Eleştirmen kimliği
|
Düşünür kimliği
|
Şair kimliği
|
6.Soru
Cemil Meriç’e göre sosyoloji biliminin gerçek kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?
İbn Haldun |
Ziya Gökalp |
August Comte |
Emile Durkheim |
Max Weber |
Cemil Meriç’e göre tarihin, medeniyet tarihinin ve “ümran” adını verdiği sosyoloji biliminin gerçek kurucusu ise İbn Haldun’dur.
7.Soru
Baykan Sezer’e göre Batıcılaşma kararı nasıl oluşmuştur?
Osmanlı-Türk toplumunun kendi gelişme ve çelişkilerinin doğal sonucu olarak |
Türkiye’deki siyasal aktörlerinin bir tercihinin sonucu olarak |
Toplum sorunlarına açıklık ve çözümleme getirmek için |
Batı sosyolojisini anlamak için |
Batı sosyolojisini ithal etmek için |
Batıcılaşma kararı, Osmanlı-Türk toplumunun kendi gelişme ve çelişkilerinin doğal sonucu olarak değil, Türkiye’deki siyasal aktörlerinin bir tercihinin sonucudur.
8.Soru
İsmaİl Hakkı Baltacıoğlu felsefe alanında aşağıdaki isimlerin hangisinin görüşlerinden etkilenmiştir?
H. Bergson |
I. Kant |
Platon |
J.J. Rousseau |
K. Marx |
İsmail Hakkı Baltacıoğlu sosyolojide E. Durkheim ve Ziya Gökalp’in felsefede H. Bergson’nun ve eğitim alanında da J. J. Rousseau’nun görüşlerinden etkilenmiştir.
9.Soru
Behice Boran’ın sosyal yapı tanımında en önemli öge aşağıdakilerden hangisidir?
Kültür |
Aile |
Kurumlar |
Gelenekler |
Devlet |
Boran’a göre göre, sosyal yapı, kurumların birbiriyle az-çok bütünleşerek oluşturduğu toplumsal düzendir.
10.Soru
Behice Boran aşağıdaki siyasal partilerden hangisinde milletvekili seçilmiştir?
Türkiye Komünist Partisi
|
Milli Nizam Partisi
|
Cumhuriyet Halk Partisi
|
Adalet Partisi
|
Türkiye İşçi Partisi
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mümtaz Turhan’ın Türk toplumu hakkında çalışma yürüttüğü ana başlıklardan birisi değildir?
Batılılaşma |
Kalkınma |
Milli kültür |
İslam ve Türklük |
Demokrasi |
Turhan Batılılaşma, kalkınma, millet, millî kültür ve demokrasi konularında Türk toplumu için özgün fikirler üretmiştir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu'nun ilgilendiği konulardan biri değildir?
Sosyolojinin metodu
|
Türkiye'de kültürel hayat ve aydınlar
|
Türkiye'de yoksulluk
|
Kültürde ademimerkeziyetin sağlanması
|
Devletin kültürel hayatta rol alması
|
13.Soru
“İdeoloji” gerçeği “kültür” gerçeği ile çok yakından ilintilidir ve ideolojinin saygınlığı da “kültür” mekanizmasının esaslarına dayalı olarak gelişmekte olduğunu düşünen Türk sosyolog kimdir?
Ziya Gökalp |
Mehmet İzzet |
Behice Boran |
Şerif Mardin |
Cemil Meriç |
Şerif Mardin.
14.Soru
Mehmet Ali Şevki Sevündük aşağıdaki alanlardan hangisi üzerinde çalışmalarda bulunmamıştır?
Köy sosyolojisi
|
Eğitim sosyolojisi
|
Aile sosyolojisi
|
Osmanlı tarihi
|
Kent sosyolojisi
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbrahim Yasa'nın, Türk toplumsal yapısının otoriteye, toprağa, sihirsel ve dinsel inançlara bağlılık olarak ifade ettiği temel unsurlarının sonucu olarak, toplumu oluşturan bireylerin sahip olduğunu düşündüğü özelliklerinden değildir?
İçe dönüklük
|
Kuşkuculuk
|
Güvensizlik
|
Bencillik
|
Rekabetçilik
|
16.Soru
Çalışmalarının temel amacı “Türkiye’de yerli ve milli bir düşünce geleneği kurmak” olan sosyolog kimdir?
Mehmet İzzet |
Ziya Gökalp |
Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu |
Niyazi Berkes |
Hilmi Ziya Ülken |
Ziyaeedin Fahri Fındıkoğlu’nun çalışmalarının “çeşitliliği” ve “çok yönlülüğü”ne dikkat edilirse onun temel hedefinin “Türkiye’de yerli ve milli bir düşünce geleneği kurmak” olduğu görülür. Bu amaca yönelik olarak çeşitli monografik çalışmalar yapmış, çeviri faaliyetlerinde bulunmuş, Türkiye’nin güncel problemleriyle ilgili temel eserler ortaya koymuş, çeşitli sivil toplum kuruluşlarını ve yayın organlarını kurarak bilimsel ve felsefi birikime katkıda bulunmuştur.
17.Soru
Baykan Sezer günümüz Türkiye’sinde toplumsal sorunlarımızın kökenini bilmek açısından en önemli sorun olarak aşağıdakilerden hangisini görmektedir?
Aşırı kentleşme sorunu
|
Köy sorunu
|
Modernite
|
Kitleselleşme
|
Kürtürsüzleşme
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mümtaz Turhan’a göre, Batı medeniyetinin ana unsurlarından birisi değildir?
Bilim |
Teknik |
Aile Yapısı |
Hukuk |
Hürriyet |
Mümtaz Turhan’a göre, Batı medeniyetinin ana unsurları bilim, teknik, insan haklarını teminat altına alan hukuk ve hürriyettir. Hakiki Batılılık ise bu prensiplere bağlılıktır.
19.Soru
Türk Sosyoloji Tarihi’nde, Toplumsal Yapı ve Değişme çalışmalarını ilk olarak hangi sosyolog gerçekleştirmiştir?
Behice Boran |
İbrahim Yasa |
Mehmet Ali Şevki Sevündük |
Ziya Gökalp |
İsmail Hakkı Baltacıoğlu |
Türk Sosyoloji Tarihi’nde, Toplumsal Yapı ve Değişme çalışmaları Mehmet Ali Şevki Bey’in Kurna Köyü incelemeleri ile başlar.
20.Soru
Mehmet İzzet hareket noktası olan Gökalp’in problemlerinden hangi noktada ayrılmaktadır?
Bireyler içinde yaşadıkları toplumdan bağımsız değerlendirilmelidir |
Bireylerin eylemleri içinde yaşadıkları topluma bağlıdır |
Bütün manevi değelerlerimizin temeli toplumdur |
Toplumsal belirlenimcilik, toplumdaki bireylerin hürlüğü adına engeldir |
Bireyim hayatı toplumdan ayrı incelenemez |
Hareket noktası, Gökalp’in koyduğu problemlerdir ve bu problemlerin başında da birey-toplum ilişkisi gelir. Ona göre topum içinde yaşayan insanın eylemleri topluma bağlıdır, bireyin hayatı toplumdan ayrı incelenemez. Öyle ise bütün manevi değerlerimizi bu toplumda aramalıyız. Bu noktada ise İzzet Göklap’den ayrılmaya başlar. “Eğer ahlakımız bir toplumsal belirlenimcilik ile gerektirilmiş bulunuyorsa, sorumluluğun manası nedir? “ sorusundan yola çıkan İzet toplumsal belirlenmicilik karşısında bireyin hürlüğü sorununu tartışır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ