Türk Tiyatrosu Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Yarı tarih yarı masal havasında yazılmış ve inandırıcı olmayan olayların art arda dizildiği Ümitsiz Mülâkat melodramının yazarı aşağıdaki hangi şıkta yer almaktadır?
Namık Kemal |
Ahmet Vefik Paşa |
Abdülhak Hamit Tarhan |
Abdülhalim Memduh |
Ziya Paşa |
1876’da yazılan, romantik tragedya olarak tanıdığımız Ümitsiz Mülâkat melodramı, Abdülhalim Memduh tarafından yazılmıştır.
2.Soru
Namık Kemal’in sürülmesine neden olan oyunu aşağıdakilerden hangisidir?
Vatan Yahut Silistre
|
İkinci Ersas
|
Abdüllahüs Sagir
|
Hakan
|
Gülnihal
|
3.Soru
Ekin Kurtarma Oyunu hangi türün örneğidir?
Doğayla sıkı sıkıya bağlanma |
Hasat Önü-Hasat SonuOyunları |
Hayvancılıkla geçinen yörelerin |
Günlük yaşamı konu alan oyunlar |
Günlük törensel konuları ele alan oyunlar |
Ekin Kurtarma Oyunu, Tarımla geçinen yörelerde ürünün bereketli olması için oynanan Hasat Önü-Hasat Sonu oyunlardan biridir.
4.Soru
Kurallar ve kalıplar açısından Köy Seyirlik Oyunları başlığı altında değerlendirilebilecek diğer toplantılara ne ad verilir?
Söyleşi
|
Düğün törenleri
|
Karnavallar
|
Yarışmalar
|
Cem, Ahîlik ve Yaren Toplantıları
|
5.Soru
İlk Türkçe oyun olarak bilinen ve Tanzimat 1. Dönemine ait olan ŞAİR EVLENMESİ’nin yazarı aşağıdaki hangi şıkta bulunmaktadır?
Ahmet Vefik Paşa |
Namık Kemal |
İbrahim Şinasi Efendi |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Refik Halit |
İlk Türkçe oyun olarak bilinen Şair Evlenmesi’nin yazarı İbrahim Şinasi Efendi’dir.
6.Soru
“Hacivat’ın Ortaoyunu’ndaki karşılığıdır. O da kurulu düzenden ve kurallardan yanadır. Oyunun sorumluluğu ve yönetimi de ona aittir. Bu yüzden de “Oyun Bozma” numarasıyla karşı karşıya kalır. Hacivat gibi görmüş geçirmiş bir mahalle büyüğü havasındadır. Mal-mülk sahiplerinin ve işsizlerin başvurduğu bir kişidir. Fırsatları değerlendirmeyi bilir. İçten pazarlıklı ve içe dönük bir yapısı vardır.”
Yukarıda hangi karakter tanıtılmaktadır?
Pişekâr |
Kavuklu |
Zenne |
Beberuhi |
Çelebi |
Tanıtılan karakter Pişekardır.
7.Soru
Darülbedayi ’de oynan ilk yerli oyun aşağıdakilerden hangisidir?
Hisse-i Şâyia |
Baykuş |
Hortlaklar |
Sivrisinekler |
Çürük Temel |
Darülbedayi’nin ilk oynadığı yerli oyun Halit Fahri’nin manzum olarak yazdığı Baykuş adlı eseridir (2 Mart 1917). Oyunu Muhsin Ertuğrul sahnelemiş ve yaşlı köylüyü oynamıştır. Daha önce 20 Mayıs 1916’da sahneye çıkarılan, İbnürrefik Ahmet Nuri’nin Daniel Riche’den uyarladığı Hisse-i Şâyia (La Pretexte) yabancı bir eserden uyarlama olması sebebi ile yerli oyun olarak tasavvur edilemez. Benzer şekilde, Darülbedayi’nin ilk profesyonel temsili olan ve 20 Ocak 1916 gecesi Hüseyin Suat’ın Emile Fabre’dan uyarladığı Çürük Temel (La Maison d’Argile) adlı oyunu da yerli olarak düşünülemez. İbsen’in Hortlaklar’ı ve Ahmet Nuri’nin Sivrisinekler’i ise Muhsin Ertuğrul’un daha sonraları Almanya’dan döndükten sonra kurduğu ‘Edebi Tiyatro Heyeti’ topluluğu tarafından sergilenmiştir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi geleneksel Türk tiyatrosundaki eğlendirici tiplerden birisi değildir?
Köçek |
Kantocu |
Canbaz |
Curcunabaz |
Zımnî |
Ana Kadın ve Bok Ana gibi olumsuz ve uygunsuz tipler de vardır. Ayrıca Köçekler, Çengiler, Kantocular, Hokkabazlar, Canbazlar, Curcunabazlardan oluşan Eğlendirici Tipler, “Tahir ile Zühre”, “Leyla ile Mecnun”, “Ferhat ile Şirin” gibi oyunun baş kişileri olan ama, genel olarak Geçici denilebilecek tipler, Karagöz’ün ve Hacivat’ın oğulları, Demeli, Dediği Gibi, Tavtatikütüpati gibi Uydurma tipler, Mahallenin İmamı, Kenetçi, Sünnetçi, Abdi Bey, Pehlivanlar, Kilci, Natır, Çerkes, Halayık gibi ikincil kişiler de vardır.
9.Soru
O süreçte, “amip gibi çoğalan” tiyatro topluluklarından söz eden yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Hüseyin Suat |
Hâlit Fahri |
Mehmet Rauf |
Yusuf Ziya |
Ahmet Cevat |
Mehmet Rauf, tiyatro topluluklarının çokluğundan yakınır, ancak hepsi bir araya getirilse tek bir topluluk ortaya çıkabileceğini, oyuncuların böyle amip gibi çoğalan çeşitli topluluklara dağılmaları karşısında seyirci sayısının yetmediğini, meraklı olanların ise ilgisini yitirdiklerini belirtir.
10.Soru
Darülbedayi’de oynanan ilk profesyonel oyun aşağıdakilerden hangisidir?
Hamlet |
Hortlaklar |
Sivrisinekler |
Çürük Temel |
Odalık |
Darülbedayi’ de oynanan ilk profesyonel temsil, 20 Ocak 1916 gecesi Hüseyin Suat’ın, Emile Fabre’den uyarladığı “Çürük Temel” (La Maison d’Argile) adlı oyundur.
11.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi melodramatik oyun yazmamıştır?
Hasan Bedreddin
|
Mehmet Rifat
|
Ahmet Muhtar
|
İbrahim Şinasi
|
Ahmet Mithat Efendi
|
12.Soru
Yardak kimdir?
Karagöz oyununda görüntüleri oynatan kişidir. |
Orta oyununda sunucu. |
Meddahlıkta müzikleri yapan kişi. |
Karagöz oyununda türküleri okuyan kişi. |
Karagöz oyununda def çalan kişi. |
Karagöz-cüler ortalama beş kişiden oluşur. Görüntüleri oynatan Hayalî-Hayalbâz denilen usta, Çırak ve çırağa yardım eden Sandıkkâr denilen bir kişi ve türküleri okuyan Yardak ile Dayrezen denilen def çalan kimse.
13.Soru
Namık Kemal’in yazdığı ilk oyun aşağıdaki şıklardan hangisinde yer almaktadır?
Şair Evlenmesi |
Araba Sevdası |
Vatan yahut Silistre |
Gülnihal |
İntibah |
Namık Kemal’in yazdığı ilk oyun önce Raz-ı Dil olarak yazıp sansür edilebilir kaygısıyla adını değiştirdiği Gülnihal’dir.
14.Soru
Cumhuriyetten sonra sahneye çıkan ilk müslüman kız kimdir?
Ayla Algan |
Yıldız Kenter |
Suna Selen |
Bedia Muvahhit |
Ayten Gökçer |
Cumhuriyetten sonra sahneye ilk çıkan Müslüman kız 1923’te İzmir’de Bedia Muvahhit olmuştur. İzmir’in düşman işgalinden kurtuluşu şenliklerine katılmak için İzmir’de bulunan Darülbedayi sanatçıları, Mustafa Kemal’in huzuruna çıkmış ve Gazi’den ilgi ve sevgi görmüşlerdir. Bu ziyaret, Atatürk’ün sanat etkinliklerinden tiyatroyu ön plânda ele almasını ve o güne kadar sahneye çıkmayan müslüman Türk kadınının sahneye çıkmasını gerçekleştirmiştir. Afife Jale bu yolda ilk kurban verilirken, Bedia Muvahhit, Cumhuriyet döneminin ilk kadın aktristi olacaktır.
15.Soru
Recaizane Mahmut Ekrem’in kaleme aldığı “Afife Anjelik” hangi tür tiyatro oyunudur?
İçli gerçekçilik |
Melodram |
Entrika komedyası |
Fantezi oyunlar |
Tarihsel oyunlar |
Recaizane Mahmut Ekrem’in kaleme aldığı “Afife Anjelik” melodram türündedir.
16.Soru
Arzbar ve Tekerleme bölümleri hangi türün muhavere-söyleşi bölümünü oluşturur?
Karagöz |
Hacivat |
Ortaoyunu |
Meddah |
Gölge Oyunu |
Ortaoyunu
17.Soru
Makreme nedir?
Pişekarın oyun kurmak için kullandığı sopa. |
Orta oyununda oyun alanı. |
Meddahın taklit için kullandığı mendil. |
Karagözde Şem'a denilen mumların konulduğu raf. |
Karagözün perdeye girdiği alan. |
Meddah anlatımının temelini “taklit” oluşturduğu için, çeşitli tipleri taklit ederken kullandığı iki aracı vardır. Biri boynuna doladığı mendili Makreme, diğeri de anlatı düzenini kurmak için kullandığı Değnek’tir.
18.Soru
Osmanlı’ya opera ilk hangi padişah döneminde girmiştir?
II. Mahmut |
III. Selim |
IV. Mehmet |
I. Mahmut |
III. Ahmet |
Osmanlı’ya opera III. Selim döneminde girmiştir.
19.Soru
Söyleşme çoğunlukla hangi ikisi arasında geçer?
Karagöz - Kabadayılar |
Hacivat - Yahudi |
Karagöz - Kavuklu |
Pişekâr - Kavuklu |
Kavuklu - Beberuhi |
Söyleşme (Muhavere) çoğunlukla Hacivat ile Karagöz ve Pişekâr ile Kavuklu arasında geçer.
20.Soru
Darülbedayi’nin ilk oynadığı oyun olan “Baykuş” kim tarafından kaleme alınmıştır?
Ahmet Mithat Efendi |
Samipaşazade Sezai |
Recaizade Mahmut Ekrem |
Halit Fahri Ozansoy |
Şemsettin Sami |
Darülbedayi’nin ilk oynadığı oyun olan “Baykuş” Halit Fahri Ozansoy tarafından kaleme alınmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ