Türk Tiyatrosu Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Köylerdeki sömürü düzenini anlatan “Köylü Mürşidi” kimin oyunudur?
Mehmet Sâdullah |
Mehmet İhsan |
Celâl Esat |
Ziya Gökalp |
Aka Gündüz |
Köylerdeki sömürü düzeni Mehmet Sâdullah’ın “Köylü Mürşidi” (1913) adlı oyununda dile getirilir. Tefecilik ve yobazlık konularının işlendiği bu oyunda gerçekte var olan bir köyle, olması gereken köy arasında karşılaştırma yapılır.
2.Soru
Karagöz oyununda yarı aydın karakterdeki ve görmüş geçirmiş geleneksel Osmanlı tavrında olan karakter aşağıdakilerden hangisidir?
Karagöz |
Pişekar |
Zenne |
Hacıvat |
Çelebi |
Hacivat’ın da tıpkı Karagöz gibi gerçek bir kişi olup olmadığı konusunda tartışmalar vardır. Yine de Hacivat’ın da kurgusal-yapay bir kişi olduğu görüşü daha baskındır. Karagöz ne kadar halksa, Hacivat da o kadar yarı aydın diye nitelenebilecek bir tiptir. Çünkü çoğunlukla düşündüğü gibi değil de, alıştığı gibi konuşan bir tiptir. Eğitim görmüştür ve görgü kurallarını bilir. Bu yüzden Arapça ve Farsça sözcüklerle örülü tumturaklı bir dille konuşur. Bir yandan düşünceli, uygar, nazik ve iyimser, öte yandan pişkin ve uzlaşmacıdır. Bu yönleriyle hem yönetici sınıfın özelliğini bir dereceye kadar taşımakta, hem de geleneksel Osmanlı tavrını getirerek, görmüş geçirmiş, yani “Eski”yi simgelemektedir.
3.Soru
Meşrutiyet Dönemi yazarlarının psikolojik oyunlar yazmasına etkisi olan önemli düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Sigmund Freud |
Jules Verne |
Thomas Edison |
Friedrich Wilhelm Nietzsche |
Immanuel Kant |
Bu dönemde, Sigmund Freud’un düşüncelerinin bütün dünyayı etkilediği gibi, Meşrutiyet yazarlarının bir kısmını da etkilemiş ve bazı yazarlar psikolojik oyunlar yazma eğilimine girmişlerdir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangileri köy seyirliklerde sıklıkla işlenen motiflerdendir?
Ak-Kara, Ölüp-Dirilme, Kız Kaçırma |
Tanımazlıktan Gelme |
Ortaklık |
Mirasyedilik |
İroni |
Köy seyirliklerde sıklıkla işlenen motifler Ak-Kara, Ölüp-Dirilme, Kız Kaçırma‘dır.
5.Soru
Belli günlerde oynanan törensel ve büyüsel oyunlar amaç olarak kaça ayrılır?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Belli günlerde oynanan törensel ve büyüsel oyunlar; Hayvancılıkla geçinen yörelerde koyunların çiftleşmesi için yapılan Koç Katımı ve Saya Gezme; Tarımla geçinen yörelerde ürünün bereketli olması için yapılan Hasat Önü, Hasat Sonu Oyunları; Doğaya sıkı sıkıya bağlı olan yörelerde doğa ile yandaş ve barışık olmak için oynanan Güneşi Karşılama, Baharı karşılama gibi oyunlar olarak üçe ayrılır.
6.Soru
Tiyatro eleştirisinde, bizde toplumsal yaşamın olmayışından şikâyet eden yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Mehmet Rauf |
Mevlanzâde Rıfat |
Ahmet Mithat |
Şehabettin Süleyman |
Müfit Ratip |
Şehabettin Süleyman bir yazısında, tiyatronun bizde neden gelişmediğini şu satırlarla açıklar: “(...) Bu bizde hayat-ı içtimaiyenin [toplumsal yaşamın) mefkudiyyetinden [yokluğundan] ileri geliyor. Osmanlı diyarında müşterek tahassüsat [duygulanmalar] ile müşterek ezvâk [tavır] ile, müşterek bir kalb ile aynı şey karşısında aynı zaman dahilinde çırpınma hassası pek azdır. (...)”
7.Soru
Bilip de bilmezden gelen, bilmezken de bilir görünene karakter aşağıdakilerden hangisidir?
Karagöz |
Hacivat |
Beberuhi |
Tuzsuz Deli Bekir |
Lâz |
Anadolu halkının ta kendisidir Karagöz. Bir yandan yoksuldur, saftır, açık sözlüdür, kurnaz ve fırsatçıdır. Bilir de bilmezden gelir, bilmez de bilir görünür. İşsizdir ama iş bulmak için çaba da göstermez. Bu özellikleri nedeniyle apartlarla (seyirciye yöneliş) seyirciyle ilişkiyi o kurar.
8.Soru
Namık Kemal tiyatro konusunda aşağıdaki yazarlardan hangisiyle tartışmaya girmiştir?
Ahmet Mithat Efendi
|
Teodor Kasap
|
İbrahim Şinasi
|
Mustafa Nuri
|
Recaizâde Ekrem
|
9.Soru
Aşağıda verilen tanımlardan hangisi doğru değildir?
Nâreke: cırlak bir ses çıkaran kamış |
Dayren: bir çeşit def |
Hatem: bir çeşit zil |
Tasvir: deve derisinden Karagöz figürü |
Dayrezen:dairenin ortasında oynayan kimse |
Dayrezen:dairenin ortasında oynayan kimse değil, def çalan kişidir.
10.Soru
Dramatik anlatıda zaman nasıl işlenmelidir?
Sahne oyunu |
Dilde Yeterlilik |
Şimdi – Şu anda |
Geçmiş olması |
Karaktere zaman verilmesi |
Dramatik anlatıda zaman, şimdi, şu anda olarak işlenmelidir.
11.Soru
Aşağıdaki Karagöz-Ortaoyunu bölüm sıralamalarından hangisi doğrudur?
Muhavere, Mukkadime, Fasıl, Bitiş |
Baş, Orta, Son |
Giriş, Gelişme, Sonuç |
Fasıl, Mukaddime, Muhavere, Bitiş |
Mukaddime, Muhavere, Fasıl, Bitiş |
Her türde de dört bölüm vardır: Mukaddime-Muhavere-Fasıl-Bitiş
12.Soru
Hangi şık Gölge oyununun ortaya çıkış rivayetlerinde adı geçen gölge oyuncusudur?
Şeyh Küşterî |
Tumanbay |
Karagöz |
Hacivat |
Pişekar |
Bursa’da yaptırılan bir cami inşaatı sırasında yaptıkları tartışmalar ve şakalarla işçileri oyalamakta, bu yüzden de cami yapımı gecikmektedir. Cami yapımının geciktiğini duyan Sultan ikisinin de öldürülmesini buyurur. Öldürülürler, ancak daha sonra Sultan çok üzülür. Şeyh Küşterî isimli bir gölge oyuncusu, onların sûretlerini yaparak Sultanın karşısında oynatır. (Sevilen, 1969)
13.Soru
Aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğru değildir?
Ortaoyunu’nda özel bir sahne aydınlatması kullanılır. |
Meddahların hikâye motiflerinden biri kahvehane yaşamıdır. |
Meddah anlatımının temelini “taklit” oluştur. |
Her oyunun konusuyla ilgili ufak tefek araç-gereçler kullanılır. |
Çeşitli tipler taklit edilirken makreme ve değnek kullanılır. |
Ortaoyunu’nda özel bir sahne aydınlatması kullanılmaz.
14.Soru
Söylem üzerine kurulan dram sanatının zamanı aşağıdakilerden hangisidir?
Öğrenilen Geçmiş Zaman |
Gelecek Zaman |
Şimdiki Zaman |
Geniş Zaman |
Di’li Geçmiş Zaman |
Söylem üzerine kurulan dram sanatının zamanı “Şimdiki Zaman”dır.
15.Soru
Jön Türkleri, İttihat ve Terakkicileri ele alan, beş bölümlük bir oyun olan Sabah-ı Hürriyet’in yazarı aşağıdaki hangisidir?
Hüseyin Suat |
Reşat Nuri Güntekin |
Hüseyin Kami |
Ahmet Bahri |
Namık Kemal |
Özgürlüğü vurgulayan otuza yakın oyun içinde, Hüseyin Kâmi’nin Sabah-ı Hürriyet (1908) adlı eseri de bulunmaktadır. Her bölüm yeni bir kesiti gösteren bu eserde beş bölümün organik bir biçimde birbirine bağlanmadığı görülür.
16.Soru
Köylü, neden köy seyirlik oyunlarını oynar?
Profesyonel olduğu için |
Atadan-dededen kalan bir gelenek olduğu için |
Eğitim için |
Belli bir nedeni yoktur. |
Yasalar gereği |
Her ne kadar bir yöneticisi olsa da, bu oyunlar atadan-dededen miras kaldığı için esas yönetici gelenektir.
17.Soru
Ortaoyunu müzik kullanımında hangi müzik aletleri kullanılır?
Nâreke ve Dayren |
Sadece Hatem |
Zurna, kudüm ve çifte nakkaare |
Hatem, kudüm ve çifte nakkaare |
Çifte nakkaare, nâreke ve Dayren |
Ortaoyunu’nda meydanın bir kenarında, oyun boyunca yer alan ve seyircinin gözü önünde müzik icra eden çalgı takımı zurna, kudüm ve çifte nakkaare denilen çifte dümbelekten oluşur.
18.Soru
Aşağıdaki şıkların hangisinde tiyatronun tanımı tam olarak verilmiştir?
Kişi, uzam, zaman ve eylemler içeren anlatıların, “sen-ben” ilişkisi içinde, “şimdi” ve “burada”lık duygusu yaratacak biçimde, sahnede ya da sahne yerine geçecek bir alanda, oyuncu, kukla, gölge veya çeşitli nesneler kullanılarak, yansılama yoluyla oluşan, seyircisiyle buluştuğunda var olan ve her buluşmada yeniden yaratılan sanata tiyatro denir. |
Bir tür canlandırma oyunudur. |
Sahnede zaman ve uzam verilerinin gösterilmesidir. |
Oyuncularla bir alanda bazı eylemleri tekrar etmektir. |
Kişi, uzam, zaman ve eylemleri anlatmaktır. |
Kişi, uzam, zaman ve eylemler içeren anlatıların, “sen-ben” ilişkisi içinde, “şimdi” ve “burada”lık duygusu yaratacak biçimde, sahnede ya da sahne yerine geçecek bir alanda, oyuncu, kukla, gölge veya çeşitli nesneler kullanılarak, yansılama yoluyla oluşan, seyircisiyle buluştuğunda var olan ve her buluşmada yeniden yaratılan sanata tiyatro denir.
19.Soru
II. Abdülhamit, her çeşit özgürlüğe özelliklede basın ve yayın özgürlüğüne getirdiği kısıtlayıcı önlemlerin tiyatroya etkisi nasıl olmuştur?
Metne dayalı tiyatro oyunlarının tümü sansürden geçirilmiş ve özellikle oyun yazarlığı önemli derecede zarar görmüştür. |
Her tür tiyatro oyunu yasaklanmıştır. |
Sadece eğlence içerikli oyunlar sahnelenmiştir. |
Oyunlar sipariş üzerine yazılmıştır. |
Oyun da yer alan oyuncular yönetim tarafından belirlenmiştir. |
II. Abdülhamit, çeşitli önlemlerle imparatorluğun ölümünü geciktirmeye çalışıyordu. Bu nedenle metne dayanan tiyatro oyunlarının tümü sansürden geçiyordu. İstibdat döneminde, özellikle oyun yazarlığı felce uğramıştı.
20.Soru
Karagöz’de perdeye yansıtılan görüntülere ne ad verilir?
Resim |
Karikatür |
Kukla |
Tasvir |
Gölge |
Çoğunlukla deve derisinden yapılan Karagöz oyunu figürlerine Tasvir denilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ