Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Ara 4. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

I. Evrenin oluşumu

II. Canlılığın oluşum süreci

III. Varlık tabakaları

Yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri varlık felsefesinin uğraştığı alanlardandır?


Yalnız I

Yalnız III

I ve II

II ve III

I, II, III


2.Soru

Varlık türlerini 1- Reel varlık 2- İdeal varlık olarak ikiye ayıran düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


H. Ziya Ülken

Nermi Uygur

İsmail Tunalı

Takiyettin Mengüşoğlu

Hegel


3.Soru

  1. Akıl varlığı olarak öznedır.
  2. Ahlakla olan ilişkisidir.
  3. Metafiziğin bakışı varlığa çevrılmiştir ve varlığı çepeçevre bir bilgide kavramaya çalışır
  4. Hem varlık aleminin hem de aşkın varlığın alanını tanımada kullanılan bır düşünme biçimidir. 
  5. Tek bir metafizik olsaydı sorunları kavramak kolaylaşırdı.
  6. Öznenın varlık şartları ile onun iki ana vasfı olan akıl ile ahlakın sınırları ile temel belirlenimlerini tespit edip ortaya çıkarmaktır.

Yukarıda yazılan düşüncelerin hangisi DURALI'nın Metafızığe olan bakış açısını yansıtmaktadır?


I,II,III ve V

I,II,IV,VI

II,III,V ve VI

I,III,IV ve V

III,IV,V ve VI


4.Soru

Aşağıdakilerin hangisi Ülken’in varlık anlayışları arasında değerlendirilemez?


Ülken’e göre, hakikat, gerçek, düşünce gibi problemler varlık sorunundan çıkar

Ülken varlık türlerini, reel varlık ve ideal varlık olmak üzere iki çeşit şeklinde kabul etmiştir.

Ülken’e göre varlık-yokluk dikotomisi konulamayınca, varlık-oluş, varlık-görünüş, olmak-mecbur olmak, gerçek-ideal, varlık-düşünce, varlık-imkan gibi, zıt ve tamamlayıcı başka kavramlar kendilerini gösterirler.

Ülken’e göre varlıkta kriz ve ritim unsurları bulunmaktadır.

Ülken’e göre varlık, oluştan ayrılamaz. Oluş, varlığın gerçekleşmesidir; olacak olan varlıktır.


5.Soru

Mengüşoğlu'nun ontoloji görüşüne ilişkin hangi ifade doğrudur?


bütün insan bilgisinin varolan bir şeyin bilgisi olması, felsefi bilgi ile bilimsel bilgiyi birbirine bağlamakta, hatta onları birleştirmektedir.

Felsefe, ontoloji adı altında sadecevarolanın temel yapısını araştırır.

Felsefe disiplinleri, bilimlerin varlık sahalarına ayrıldığının aksine sahalara ayrılmazlar.

Günün ontolojisi hala kendinde şey, mutlak geist, saf ben gibi metafizik yükü taşımaktadır.

varolanı tayin eden ilkeler, etiğe aittir.


6.Soru

Nermi Uygur'a göre bütün araştırmalarda amaç nedir?


Doğru bilgiye ulaşmak

Kesin bilginin varlığını kanıtlamak

Kesin bilgiye ulaşmak

Kavramları gözden geçirmek 

Dogmaları yıkmak


7.Soru

Türkiye'de varlık sorunu ile ilgili ilk kitap olarak kabul edilen 'Varlık ve Oluş' adlı çalışma hangi Türk düşünüre aittir?


T. Mengüşoğlu

H. Ziya Ülken

İ. Tunalı

T. Duralı

N. Uygur


8.Soru

Estetik fenomenin ontik bütünlüğünü dört temel öğeyle açıklayan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Macit Gökberk

İsmail Tunalı

Mazhar Şevket İpşiroğlu

Bedrettin Cömert

Taylan Altuğ


9.Soru

Aşağıda yer alan seçeneklerden hangisi İsmail Tunalı’nın çağdaş felsefe görüşleri arasında yer almaktadır?


Ontoloji

Nihilizm

Taoizm

Realizim

İdealizim


10.Soru

1942 yılında H. Ziya Ülken' in yayınladığı kaynağının adı nedir?


Felsefe Dersleri 

Mantık Tarihi

Sembolik Mantık

Bilgi Teorisi ve Mantık

Klasik Mantık


11.Soru

Ahlakı filozoflar bulmuş değildir. En ilkel topluluklar da dahil her yerde ve her zaman ahlak vardı. diyen felsefecimiz kimdir?


Takiyettin Mengüşoğlu

Bedia Akaru

Doğan Özlem 

Teoman Duralı

Cemal Yıldırım


12.Soru

Aşağıdakilerin hangisi Uygur’un metafiziğe ilişkin fikirlerinden birisidir?


Uygur’a göre, ilk felsefe ile ilahiyat arasındaki ayırım çok önemlidir ve metafizik, ilahiyat değildir

Uygur’a göre, metafiziğin temel sorunlardan biri olan hakikat, kapsamlı, kuşatıcı bir sentetik birliktir.

Uygur’a göre, metafiziğin programı ile bilgi başarısı arasında bir gedik olduğu öne çıkmaktadır.

Uygur açısından metafiziğin en önemli görevlerinden biri, ahlakla olan ilişkisidir.

Uygur için metafizik, hem varlık aleminin hem de aşkın varlığın alanını tanımada kullanılan bir düşünme biçimidir.


13.Soru

Sanat Eserlerini Varoluşları yönünden inceleyen Sanat Ontolojisi Kitabı Aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir?


İsmail Tunalı

Oktay Aslanapa

Zeki Faik İzer

Orhan Veli

Adnan Turani


14.Soru

"Felsefeye Giriş kitabında, Problem Olarak Felsefe Tarihi adlı bölümünde, felsefe tarihini çeşitli yönleriyle tartışmıştır. Tarihi, insan faaliyetleriyle başlatmıştır. O'na göre tarih, insan başarılarının ve olayların bilgisidir. Başarıların alanları farklı olduklarından, her farklı alanın da bir tarihinin olduğu kabul edilmektedir. Dolayısıyla felsefe tarihi de insanın felsefe sahasındaki faaliyetlerinin, başarılarının tarihidir". Bahsedilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?


Bedrettin Cömert

Takiyettin Mengüşoğlu

Ömer Naci Soykan

Mazhar Şevket İpşiroğlu

İsmail Tunalı


15.Soru

Felsefeyi başlatan temel unsur nedir?


Eleştiri

Şüphe

İlke

Felsefe bilinci

Sınıflandırma


16.Soru

Doğan Özlem'e göre tüm felsefe disiplinlerinin en önünde yer alan  felselsefe disiplini aşağıdakilerden hangisidir?


Ahlak

Etik

Din

İnanç

Bilim


17.Soru

  1. Farketme
  2. İdrak
  3. Algılama
  4. Düşünme
  5. Anlama
  6. İzah Etme

Mengüşoğlu’na göre, özne ile nesne arasındaki ilişkiden doğan bilgi, çeşitli edimlerden (aktlar) oluşur. Bu edimler aşağıdaki hangi maddede doğru olarak verilmiştir?


I,II,III ve IV

II,III,IV ve V

II,IV,V ve VI

III,IV,V ve VI

I,III,V ve VI


18.Soru

İnsanların birbirleriyle ilişkilerinde eylemlerini dayandırdıkları değerler ile ilkeleri konu eden felsefe disiplini nedir?


Batı Felsefesi

Davranış Felsefesi

Ahlak Felsefesi

Yaşam Felsefesi

Anlayış Felsefesi


19.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi Macit Gökberk ile ilgili değildir?


Türkiye’de, 1961 yılından bu yana, en çok okunan Felsefe Tarihi yazarıdır. 

Düşüncesinde, iyi, doğru, güzel gibi araştırma alanları, özel tutum, temele kadar gitmek, felsefe tarihi, felsefenin özellikleri olarak öne çıkar.

Bir de Felsefeye Giriş kitabı yazmıştır. 

Ona göre felsefe tarihi, felsefeyi oluşturan belli başlı filozofların sürüp giden bir tartışması şeklinde de görülebilir.

Felsefenin tarih boyunca evrimi belli başlı filozofların yapıtlarından öğrenilebilir. 


20.Soru

Ona göre, "Tanrı’nın dışında tüm varlığın, cevher ile araz tarzında vasıflandırılışını ve varolanların kuvve-fiil-gaye üçlemesi şeklinde tezahür edişini, felsefenin yüreği olan metafiziğin varlık öğretisi ele alır. Deneylenemediğinden akılla incelenir. Deneylenebilinen, düşünülebilinen ve hayal edilebilen her şey demek olan varlık alemi, hakikatle örtüşür". Bu fikirler aşağıdakilerden hangisine aittir?


H. Ziya Ülken

Teoman Duralı

İsmail Tunalı

Nermi Uygur

Takiyettin Mengüşoğlu