Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Ara 9. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Osmanlı medreselerinde mantık dersleri okutulurken baş eser olarak kabul edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?


Ebheri-İsagoji

Reichenbach-Lojistik

Ernst von Aster-Bilgi Teorisi ve Mantık

Ziya Ülken-Mantık Tarihi

Aristo-Organon


2.Soru

Aşağıdaki söylemlerin hangisi Bedia Akarsu’nun ahlak hakkındaki görüşlerinden birisi değildir?


Ahlak alanında her şeyi ölçüp biçecek, neyin ahlaklı neyin ahlak dışı olacağını bildirecek bir ölçü yoktur.

Bazen tek tek kişilerin bile ayrı ahlak anlayışları olduğu gibi, herhangi bir davranış çeşitli çağlarda ve farklı uluslarda farklı değerlendirilebilmektedir.

İyi hakkında verilen kararlar, ahlak öğretilerini birbirlerinden ayırır.

Ahlak kanunlarının tabiattan olduğu ya da Tanrı tarafından konduğu söylendiğinde, onların mutlaklılığı kabul edilmiş olur.

Ahlak, insanın belirlenmesinde en üst mevkii işgal eder.


3.Soru

Felsefe özü gereği neye yönelir?


Bütüne

Kesin bilgiye

Geleceğe

Geçmişe

Adalete


4.Soru

Değişmez Değerler Değişen Davranışlar adlı çalışmayı kim yapmıştır?


Mehmet Ali Ayni

Takiyettin Mengüşoğlu

Bedia Akarsu

Doğan O¨zlem

Teoman Duralı


5.Soru

Felsefenin Çağrısı adlı eser aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir?


Nermi Uygur

Macit Gökberk

İsmail Tunalı

Bedrettin Cömert

Takiyettin Mengüşoğlu


6.Soru

Sanat Ontolojisi adlı eser aşağıda verilen düşünürlerden hangisine aittir?


İsmail Tunalı

Bedrettin Cömert 

Taylan Altuğ

Ömer Naci Soykan

Mazhar Şevket İpşiroğlu


7.Soru

“Her araştırma, ne çeşitten olursa olsun, belli bir “olay”ı kuruluşu bakımından bilmeye yönelir. Araştırmada amaç, salt bilgileri, yanlışlardan arınmış belirlenimleri, en çok sayıda elde etmektir.” Bir önceki cümlede yer alan yargı aşağıda yer alan felsefecilerden hangisine aittir?


İsmail Tunalı

Mazhar Şevket İpşiroğlu

Bedrettin Cömert

Ömer Naci soykan

Nermi Uygur


8.Soru

  1. Şüphe
  2. Eleştiri
  3. Tanım
  4. Sınıflandırma
  5. İlke
  6. Tutarlılık
  7. Felsefe bilinci

''Felsefe yöntemi, felsefecinin ya da filozofun düşüncelerini temellendirirken takip etmesi gereken yoldur. ''Söz konusu yolun köşe taşlarını yukarıdakilerden hangisi oluşturmaktadır?


I,II ve III

II,III,IV,V

I,II,III,IV,V

I,II,III,IV,V ve VI

I,II,III,IV,V,VI ve VI


9.Soru

Doğan Özlem'e  göre ................................., ahlak hayatını insandan hareketle temellendirmedir .

Yukarıda boşluk bırakılan alana aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?


Dinsel Temellendirme

Kozmolojik değerlendirme

Sistematik Temellendirme

Antropolojik Temellendirme

Yaşamsal Temellendirme


10.Soru

Doğan Özlem  "Antropolojik Temellendirme"sinde etik (ahlak felsefesi) olarak hangi ilkeyi esas alır?


İnsandan hareketle temellendirme

Toplumdan hareketle temellendirme

Evrenden hareketle temellendirme

İnançtan hareketle temellendirme

Düşünceden hareketle temellendirme


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Nermi Uygur'a göre metafizikteki dört sorudan biridir?


Bir şey (dolayısıyla her şey) derinliğinde nasıldır?

Fizik ötesinin başlangıcı nasıldır?

Varlığın ne gibi bir gücü vardır?

Evren başlangıçta nasıl kurulmuştur?

Varlığın ne gibi bir sonu vardır?


12.Soru

C. Yıldırım'a göre, bilim felsefesi, bilimin dilsel yapısını çözümleme, eleştirme ve aydınlatma çabasından başka bir şey değildir. Bu sürecin içinde gözlem, deney, ölçme gibi olgu saptama amacı güden işlemler birinci grupta yer alırlar. Aşağıda verilen işlemlerden hangisi ikinci grupta yer alan bir işlem değildir?


Tümevarım

Tümdengelim

Spekülasyon yapma

Kavram kurma

Hipotez kurma


13.Soru

Bilgi felsefesine ilişkin hangi ifade doğrudur?


Felsefenin temel sorunu olan bilgi, modern felsefe anlayışının temelini oluşturmaktadır.

Augustinus tarafından kurulduğu kabul edilmektedir. 

Temel çerçevesini olguların kategorileri oluşturmaktadır.

Mengüşoğlu'na göre epistemologlar öteden beri, apaçıklık, sezgi, kendinden açıklık gibi ayraçlara büyük bir saygıyla yönelmişlerdir.

Teo Grünberg çizgisinde giden Bedia Akarsu, bütün çalışmalarını bilgi felsefesi üzerinde yapmıştır.


14.Soru

Türkiye’deki modern mantık çalışmalarının temelini oluşturmuş iki eserden birisi olan Sembolik Mantık kim tarafından yazılmıştır?


Nermi Uygur

Teo Grunberg

Ziya Ülken 

Necati Öner

Hüseyin Batuhan


15.Soru

'Felsefe, felsefeye özgü olan, iyi, doğru, güzel nedir gibi bir takım soruları, özel bir tutumla ele alır. Felsefede görülen tutum da, hep temele kadar gitmek, sonuna kadar gitmek çabasıdır' düşüncesi aşağıdaki düşünürlerden hangisinin görüşünü yansıtmaktadır?


Nermi Uygur

Takiyettin Mengüşoğlu

Macit Gökberk

Ernst von Aster

İsmail Tunalı


16.Soru

I. Estetik süje II. Estetik obje III. Estetik değer IV. Estetik yargı. Tunalı, estetik fenomeni ontik bütünlüğünde hangi temel yapı eleamanı veya elemanları üzerine kurmuştur?


I

I ve II

I, II, III

I ve III

I, II, III, IV


17.Soru

Hartmann, felsefe tarihi yazımının, hangi alanın tarihinin yazımı ile benzerlik göstermesi gerektiğini söylüyor?


Bilim tarihi

Sanat tarihi

Dinler tarihi

Edebiyat tarihi

Müzik tarihi


18.Soru

Türkiye’de bilim felsefesi alanında yoğun çalışan ve bu alanda kaynak ürünler üreten Cemal Yıldırım'a ilişkin hangi ifade yanlıştır?


Cemal Yıldırım’a göre bilim, düzenli bir bilgi gibi görülebilir. Ancak onun en önemli özelliği, ürettiği bilgiden çok, bilgi üretme yöntemidir.

Özünde bir arayış olan bilim, olgusal dünyayı araştırmaktadır.

Bilim, teoloji ya da herhangi bir ideoloji türünden yanılmaz dogmalar içeren öğreti değildir.

Bilim insanı, araştırma alanında, bu amaca, olgusal dünyanın yapı ve işleyişine ilişkin oluşturulmuş ya da doğrudan kendisini oluşturduğu, doğruluğu gözlem veya deney sonuçlarıyla yoklanabilir kuram ve hipotezlerle ulaşmaya çalışır.

bilim felsefesinin amacı, bilimi anlatmak değil onu yeniden yapılandırmaktır.


19.Soru

Aşağıdakilerin hangisi Mengüşoğlu'nun varlık anlayışları arasında değerlendirilemez?


Mengüşoğlu varlık türlerini, reel varlık ve ideal varlık olmak üzere iki çeşit şeklinde kabul etmiştir.

Mengüşoğlu’na göre, ontolojide, varlık tarzlarından imkan, gerçeklik, zarurilik, tesadüfilik, imkansızlık ve gerçek olmama anlaşılır.

Mengüşoğlu, ontoloji anlayışını ve tarihi varlık sahası hakkındaki düşüncelerini, felsefi antropolojinin kuruluşunda kullanmıştır.

Mengüşoğlu'na göre varlık-yokluk dikotomisi konulamayınca, varlık-oluş, varlık-görünüş, olmak-mecbur olmak, gerçek-ideal, varlık-düşünce, varlık-imkan gibi, zıt ve tamamlayıcı başka kavramlar kendilerini gösterirler.

Mengüşoğlu, varlık sorununu düşüncelerinin tamamını kuşatacak bir şekilde ele almıştır.


20.Soru

Bir estetik süjenin kendisiyle estetik bir ilgi içinde girdiği bir varlık anlamına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?


Estetik süje

Estetik obje

Fenomenolojik estetik

Estetik değer

Estetik yargı