Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Felsefede alana yönelik kaynak eser oluşturulması ve eleştirel değerlendirmeler yapılması aşağıdakilerden hanngisi için önemlidir?
Felsefe eğitiminin sürekliliği için |
Yeni felsefi akımların oluşması için |
Düşünce geleneklerinin oluşması için |
Filozof sayısının artması için |
Felsefenin halka ulaşması için |
Düşünce geleneklerinin oluşması, alanın temel sorunları hakkında kaynak eserlerin üretilmesine ve bu eserlerdeki düşüncelerin eleştirel değerlendirilmesini yapan diğer çalışmalara bağlıdır. Başka bir deyişle felsefe geleneği, felsefenin yapısı ve sorunları hakkında kaynak eserlerin üretilmesi ve söz konusu eserlerdeki düşüncelerin çeşitli bağlamlarda tartışma süreçleriyle gerçekleşir.
2.Soru
- Evrenin nasıl oluştuğu
- Evrendeki unsurların ortaya çıkışı ilkeleri
- Varlık tabakaları
- Canlılığın oluşum süreci
Yukarıdakilerden hangisi yada hangileri varlık felsefesinin temel disiplinleri arasındadır?
Yanlızca I |
I ve II |
I,II ve III |
II, III ve IV |
I,II,III ve IV |
Varlık felsefesi, evrenin nasıl oluştuğu, evrendeki unsurların ortaya çıkış ilkeleri, varlık tabakaları, canlılığın oluşum süreci türünden temel problemlerle uğraşan felsefenin temel disiplinlerinden biridir.Buna göre doğru cevap E'dir.
3.Soru
A. M. Efendi Osmanlı devletinin çöküşünü hangi nedenlere bağlamıştır?
Yabancıların saldırganlığı |
Savaşların çokluğu |
İktisadi nedenler |
İstibdat sevdası ve kayıtsızlık |
İşsizlik ve borç |
Her nasılsa, istibdat sevdası ve kayıtsızlık bu iki esasın ikisine de üstün gelmiş
ve bundan dolayı, Osmanlı Devleti iki bakımdan da despot bir hükümet şeklini
almıştır. Bu gidişe, II.Abdülhamit son vermiştir
4.Soru
Darülfünun’da Felsefe Bölümü kaç yılında kurulmuştur?
1896 |
1900 |
1903 |
1905 |
1908 |
Darülfünun’da Felsefe Bölümü’nün kurulmasından (1900) bu yana felsefe öğretiminin kesintisiz devam etmesi, bugün felsefe bölümü sayısının elliye ulaşması, bu bölümlerdeki felsefeci sayılarının yüzlerle ifade edilmesi, felsefenin her disiplininde çok çeşitli çalışmaların yapılıp yayınlanması, on civarında felsefe dergisinin bulunması, söz konusu haritadaki göze çarpan olumlu unsurlardır.
5.Soru
Aşağıdaki görüşlerden hangisi Ahmet Mithat Efendi'nin görüşleri ile çelişmektedir?
Hürriyet eksikliği, Osmanlı Devleti' nin medeniyetin en üst seviyesine ulaşamamasında bir etkendir. |
Medeni toplumlar hür insanlardan oluşmaktadır. |
İslam devletlerinde istibdat, zorbalık, tahakküm, yine şeriat açısından kötülenmiş ve yasaklanmıştır. |
Doğal hukuk şer-i hukuktan önde gelmektedir. |
Devletin yapısı anayasa ve meclis temelleri üzerine oturtulmalıdır. |
Ahmet Mithat Efendi, şer’i hukukla doğal hukuku birlikte kullanarak, medeni
hukuk anlayışının İslam’la çatışmadığı sonucuna varmaktadır.
6.Soru
Şekip Tunç'a göre dinin esasını aşağıdakilerden hangisi oluşturur?
Bilim |
Kıymetler |
Metodlar |
Felsefe |
Erdemler |
Tunç, dinin esasını, kıymetlerin (değerler)
oluşturduğu düşüncesindedir. Dolayısıyla din, kıymetler aleminin üzerine titrer.
Her varlığın Tanrı tecellisi oldu¤una inandıktan sonra, dinin, dünyanın tamamını
de¤erler temelinde kurması doğal bir sonuçtur. Doğru cevap B seçeneğidir.
7.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisine göre Türkçe cümle, tıpkı cebirsel cümlede olduğu gibi, hiçbir sözdizimi kuralı olmadığını ya da aynı anlama gelmek üzere, yetkin bir söz dizimine, bir sentaksa sahip olduğunu gösterir?
Ümit Hassan |
Ömer Naci Soykan |
Oktay Aslanapa |
Nermi Uygur |
Teoman Duralı |
Ömer Naci Soykan’a gore Türkçe cümle, tıpkı cebirsel cümlede olduğu gibi, hiçbir sözdizimi kuralı olmadığını ya da aynı anlama gelmek üzere, yetkin bir söz dizimine, bir sentaksa sahip olduğunu gösterir. Doğru cevap B'dir.
8.Soru
Hukuki Türkçülüğün gayesini Türkiye’de modern bir hukuk vücuda getirmek, çağdaş ülkeler arasına girebilmek için milli hukukun bütün dallarını, teokrasi ve klerikalizm kalıntılarından kurtarmak olarak tanımlayan düşünür hangisidir?
Ahmet Mithat Efendi |
Macit Gökberk |
Ali Fuat Başgil |
Teoman Duralı |
Ziya Gökalp |
Ziya Gökalp’a göre hukuki Türkçülüğün gayesi, Türkiye’de modern bir hukuk vücuda getirmek, çağdaş ülkeler arasına girebilmek için milli hukukun bütün dallarını, teokrasi ve klerikalizm kalıntılarından kurtarmaktır. Doğru cevap E'dir.
9.Soru
tarih felsefesi içinden, ikinci anlamıyla tarih biliminin felsefesine nasıl geçildiğini betimleme amacında olan düşünür kimdir?
Nermi Uygur |
Doğan Özlem |
Teoman Duralı |
Ali Fuat Başgil |
TAkiyettin Mengüşoğlu |
Doğan Özlem çalışmanın amaçlarını şöyle belirtmiştir: Çalışmanın ilk amacı, birinci anlamıyla tarih felsefesi içinden, ikinci anlamıyla tarih biliminin felsefesine nasıl geçildiğini betimlemektir. Geçmişteki tarih filozoflarına başvurarak bu iş gerçekleştirilmeye çalışılmıştır.
10.Soru
Ahmet Mithat Efendi, anayasa süreçlerini doğal hukuk anlayışından hareketle açıklamıştır.
Ona göre bazı toplumsal kurallar ilk olarak nasıl ortaya çıkmıştır?
Bazı toplumsal kurallar, insanlığın başlangıç aşamasında aileyle birlikte ortaya çıkmıştır. |
Bazı toplumsal kurallar, insanlığın başlangıç aşamasında sözleşmeyle birlikte ortaya çıkmıştır. |
Bazı toplumsal kurallar, insanlığın başlangıç aşamasında doğal yollarla ortaya çıkmıştır. |
Bazı toplumsal kurallar, insanlığın başlangıç aşamasında tartışmayla birlikte ortaya çıkmıştır. |
Bazı toplumsal kurallar, insanlığın başlangıç aşamasında yönetimle birlikte ortaya çıkmıştır. |
Ahmet Mithat Efendi, anayasa süreçlerini doğal hukuk anlaylayışından hareketle açıklamı
ştır. Ona göre bazı toplumsal kurallar, insanlığın başlangıç aşamasında aileyle
birlikte ortaya çıkmıştır. (Ahmet Mithat Efendi 2004/2, 106).
11.Soru
Bir Din Felsefesine Doğru adlı çalışma kime aittir?
Şekip Tunç |
Mehmet Aydın |
Nihat Keklik |
İsmail Hakkı İzmirli |
Hilmi Ziya Ülken |
İlki, Şekip Tunç'un Bir Din Felsefesine Doğru adlı çalışması diğeri de Mehmet Aydın'ın Din Felsefesi başlıklı kitabıdır.
12.Soru
Aşağıdaki hangi düşünüre göre felsefenin baş konusu kavram ve kavram düzenlemeleridir?
Nermi Uygur |
İsmail Tunalı |
Macit Gökberk |
Takiyettin Mengüşoğlu |
Ernst von Aster |
Uygur’a göre her araştırma, ne çeşitten olursa olsun, belli bir “olay”ı kuruluşu bakımından bilmeye yönelir. Araştırmada amaç, salt bilgileri, yanlışlardan arınmış belirlenimleri, en çok sayıda elde etmektir (Uygur 1971, 155). Felsefede de durum aynıdır. Filozof, bilmelerimiz ile yapıp etmelerimizde evreni işlediğimiz konuşmaları kendi açısından gözden geçirmekle görevlidir. Bütün donatımıyla her filozof önce bu konuşmalara dönüktür (Uygur 1971, 155). Felsefenin baş konusu kavram ve kavram düzenlemeleridir (Uygur 1971, 155).
13.Soru
- Türkçe böyle bir dildir.
- Türkçe’nin kendine özgülükten pay alabilen en az bir felsefe yolu vardır.
- Eğer Türkçeye ilişkin bu çalışma başarılıysa, Türkçe’de bir felsefe yolu daha açılmıştır.
- Türk diline özgü güç, bu dilin iç gerçeklik karşısındaki davranışında kaynaklanır.
Yukarıdakilerden hangileri Ömer Naci Soykan’ın Türkçenin yapısı hakkındaki düşüncelerindendir?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Ö. Naci Soykan flu ön dayanaklardan hareket ederek Türkçenin yapısı hakkında düşüncelerini belirlemiştir: 1. Biricik bir felsefe yok, felsefeler vardır, 2. Her dile özgü bir felsefe yok, tersine her dilde çeşitli felsefe yer alırlar. 3. Her doğal dilin diğerinden farklı oluşu, kendine özgülük alanı açar. 4. Böyle bir dilde her felsefe kendine özgülükten pay alır. 5. Türkçe böyle bir dildir. 6. Türkçe’nin kendine özgülükten pay alabilen en az bir felsefe yolu vardır. 7. Eğer Türkçeye ilişkin bu çalışma başarılıysa, Türkçede bir felsefe yolu daha açılmıştır. Bu bilgiler ışığında doğru cevap “C” şıkkıdır.
14.Soru
Fuad Köprlü'nün toplum ile ilgili memnun olmadığı durumların başında aşağıdakilerden hangisi yer almaktadır?
Edebiyat tarihinin geleceğinden |
Türk tarihçilerinin içinde bulunduğu durum |
Bilim adamlarının birbirine olan tutumlarından |
Türk toplumunun düşünce yapısının karmaşıklığından |
Sanat ve din konusunda yeteri kadar araştırma yapılmamasından |
Köprülü, toplumla ilgili düşüncelerinin başında, Türk tarihçiliğinin bulunduğu durumdan hiç memnun olmaması gelmektedir. Ona göre memleketimizde tarih, hâlâ muharebe ve zafer hikayeleri, hükümdar ve vezir menkıbeleri, müsaleha-nameler akdi, isyan ve ihtilal vakaları, ricalin katli ve idamı gibi telakki olunuyor (Köprülü 1986/1, 7). Eski tarihçilerimiz, içtimai bir topluluğun asıl hakiki ve tabii hayatını teşkil eden unsurları hiç fark etmemişlerdir. Maatteessüf bir cemiyetin, onu terkip eden unsurlarını, mihaniki hayatını görüp anlamakta zamanımız tarihçileri de onlardan farklı değillerdir. Doğru cevap B'dir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Takiyettin Mengüşoğlu'nun Felsefe tarihi ile ilgili görüşüdür?
Felsefe tarihi insanın felsefe sahasındaki faaliyetlerinin ve başarılarının tarihidir.
|
Felsefe tarihi problemler tarihidir.
|
felsefe tarihi din tarihi ya da sanat tarihi gibi yazmak gerekir.
|
Felsefe tarihi bilginin ilerlemesini yazmalıdır.
|
Felsefe tarihi olarak yazılanlar düşüncelerin, kanıların tasarım ve biçimleridir.
|
16.Soru
Eski Türk Toplumu Üzerine İncelemeler adlı kitap aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir?
Teoman Duralı |
Hayri Bolay |
Fuad Köprülü |
Ümit Hassan |
Oktay Aslanapa |
Eski Türk Toplumu Üzerine İncelemeler adlı kitap Ümit Hassan’a aittir. Doğru cevap
17.Soru
Teoman Duralı'ya ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Ahlaklılık, doğada hüküm sürdüğünü düşündüğümüz gerekirciliğin dışında değildir. |
Gerekirciliği kendisine dayandırdığımız neden-etki bağıntısı, ahlakta da geçerlidir. |
İçsel etkiler üstüne girişilmiş gözlem - deney işlemleri bütününe bilim denir. |
Duralı, ahlakın dinle ilişkisini İslam bağlamında da ele almıştır. |
her halis felsefe çalışması, haddizatında bir epistemoloji irdelemesidir. |
Duralı, ahlakın dinle ilişkisini İslam bağlamında da ele almıştır. Ona göre, İslam, Allah’a teslim olmak anlamındadır. Ona teslim olup olmamak, kişinin kendi kararına kalmış bir husustur.
18.Soru
Tunalı, Estetik kitabında hangi ilkeleri temellendirmiştir?
Tunalı, Estetik kitabında hangi ilkeleri temellendirmiştir?
Estetik değerleri |
Sanatın ana ilkelerini |
Sanat eserinin ontik yapısını |
Sanat ontolojisi anlayışını |
Modern ontolojinin |
Tunalı,Estetik kitabında sanatın ana ilkelerini temellendirmiştir.
19.Soru
Ağaoğlu’na göre devlete değil hükümdarın şahsına......., Doğu kavimleri
arasında daima bir fazilet olarak kabul edilmişltir (A. Ağaoğlu 1972, 129).Cümlesinde noktalı yere aşağıdaki kelimelerden hangisi gelmelidir?
Kanun |
İddia |
Bağlılık |
Hükümdar |
Hile |
Ağaoğlu’na göre devlete değil hükümdarın şahsına......., Doğu kavimleri
arasında daima bir fazilet olarak kabul edilmişltir (A. Ağaoğlu 1972, 129).Cümlesinde noktalı yere Bağlılık kelimesi gelmelidir.
20.Soru
devlet ile dinin birbirlerini rakip gördükleri yolundaki açıklamalar doğru bulmayan düşünürün adı nedir?
Ali Fuad BAşgil |
Takiyettin MEngüşoğlu |
Doğan Özlem |
Ahmet Mithat Efendi |
Ziya GÖkalp |
devlet ile dinin birbirlerini rakip gördükleri yolundaki açıklamalar doğru değildir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ