Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Final 11. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

İsmail Tunalı estetik yargı konusundaki görüşlerini hangi düşünürden analiz etmiştir?


Marks

Ernst Von Aster

Aristotales

Kant

Hartmann


2.Soru

“Hayatta en hakiki mürşit ….”

Mustafa Kemal Atatürk’e ait olan sözde boşluğa gelmesi gereken kelime aşağıdakilerin hangisidir?


Bilimdir

Felsefedir

İlimdir

Dogmadır

Maddiyattır


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Türkçe'nin Batı dillerinde olmayan bir özelliğidir?


Türkçe'nin somut bir dil oluşu

Türkçe'nin sözlüksel olarak çokanlamlılığı

Türkçe’nin, ön eksiz, son ekli ve eklemeli bir dil olması

Türkçe'nin sentaktik esnekliği

Düz cümlede yüklemsel öğenin sonda olması


4.Soru

"Hakiki hükümet telakkisini esas alan hükümetler, tahakküme değil, doğal bir üstünlük ve fikri bir hakimiyete dayanırlar. Hükümetin esası, içtimai vicdanın ferdi vicdanlara karşı bir feyiz menbaı (kaynağı), bir deha kaynağı, bir mefkure çeşmesi olmasıdır. Türk inkılapçılarına göre hukuk, içtimai vicdanın hak tanıdığı kaidelerdir. Bu kaideler maddi bir müeyyideye malik oldukları için değil, manevi bir velayete ve nüfuza malik oldukları için muhterem ve mutadırlar. Türkiye’deki yeni hükümet, Avrupa’da gerçekleşenlerin hepsine muhalif olarak içtimai hükümet tarzıdır" Bu fikirler aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?


Mehmet İzzet

Hilmi Ziya Ülken

Recai Okandan

Ziya Gökalp

Ahmet Ağaoğlu


5.Soru

Filibeli İslam Tarihi adlı kitabında, felsefenin alanını, ilimle karşılaştırmalı olarak ele alırken ilimi nasıl tanımlamıştır?


İlim, ahlak ve din konularında yoğunlaşır

İlim, tarihi kanunlara, ruhi hallere ve beşeri ihtiyaçlara dayanarak söylenir

İlim, kutsiyet ve nübüvvet, vahiy ve ilham fikirlerinden soyutlanmış düşüncelerdir

İlim, bir şeyin nasıl olduğunu inceler

İlim, bir olayın şekilleridir


6.Soru

Şekip Tunç’a göre din felsefesi kimlere hitap eder?


Toplumun her kesimi

Çocuklar

Aydınlar

Okur yazarlar

Cahiller


7.Soru

Aşağıdaki isimlerden hangisi estetik konusunda çalışma yapan düşünürlerdendir?


Macit Gökberk

Mazhar Şevket İpşiroğlu

İsmail Tunalı

Bedrettin Cömert

Taylan Altuğ


8.Soru

  1. Biricik bir felsefe yok, felsefeler vardır.
  2. Her dile özgü bir felsefe yok, tersine her dilde çeşitli felsefe yer alırlar.
  3. Her doğal dilin diğerinden farklı oluşu, kendine özgülük alanı açar.
  4. Böyle bir dilde her felsefe kendine özgülükten pay alır.

Yukarıdakilerden hangileri Ömer Naci Soykan’ın Türkçenin yapısı hakkındaki düşüncelerindendir?


Yalnız I

I ve II

I, II ve III

II, III ve IV

I, II, III ve IV


9.Soru

18. Yüzyılın başlarında Türk tarihçiliğinin doruk noktasına ulaşmış olan tarihçimiz kimdir?


Ziya Gökalp

Hilmi Ziya Ülken

Fuad Köprülü

Mehmet Ali Ayni

Bahattin Ögel


10.Soru

Türkçe’ye olan tutkusunu her fırsatta dile getirmekten hoşlanan düşünür kimdir?


Takiyettin Mengüşoğlu

Fuad Köprülü

Ümit Hassan

Ömer Naci Soykan

Nermi Uygur


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisinde  Ömer Naci Soykan'ın araştırmalarında kullandığı ön dayanaklardan biri  doğru olarak verilmiştir?


Bir tek felsefe vardır.

Her dile özgü bir felsefe vardır.

Türkçe kendi özgülükten pay alabilen bir yapıya sahip değildir.

Her doğal dilin diğerinden farklı oluşu , kendine özgülük alanı açar.

Türkçe'nin  kendine özgülükten pay alamayan bazı felsefe yolları vardır.


12.Soru

Takiyettin Mengüşoğlu'nun tarih felsefesine ilişkin hangi ifade yanlıştır?


Tarihi varlık sahası, insan grupları, sosyal birlikler arasında olup biten olayların sahası olduğu gibi, bütün insan faaliyetlerinin neticesinde meydana çıkan başarılar da bu saha içinde yer alır.

Tarihi varlık sahasını bir bütün olarak ele alınabilmesi için, bir defa bu varlığın da ontolojik olarak görülmesi, yani müstakil bir varlık sahası olarak görülmesi gerekir.

Mengüşoğlu, tarih felsefesi konusunda, tarihi varlık sahasını temellendirme çabasıyla, Türkiye’de yeni bir anlayışı sergilemiştir.

Tarihi varlık sahasında, tabi varlık sahasının kategorileri de rol oynar. Ancak anlam açısından da aynıdırlar.

İnsan faaliyetlerinden oluşan tarihi varlık sahası, tabii varlık sahası gibi, müstakil bir varlık sahasıdır ve tabii varlık sahasının bir mahsulü değildir. 


13.Soru

Takiyettin Mengüşoğlu özne - nesne ilişkisinden hareketle, bilgi sorununu açıklayan çeşitli bilgi anlayışlarını sıralarken birinci sıraya hangisini yerleştirir?


Öznenin herhangi bir bilinç içeriğinden hareket eden teorilere ise duyumcu deneycilik
(sensualist-empirist) teoriler adı verilmektedir. Bu teoriler nesneyi, duyu ya da impression (izlenim) olarak görürler. Nesnenin kendi başına bir varlığı olduğunu kabul etmezler.

Realizm, nesneyi kendi başına bir şey olarak kabul eder. Nesne alanı, özne alanını içine alır. Yani özneye, nesneden hareket edilerek varılır.

Bazı bilgi anlayışları, özneyi tam bağımsız kabul ederken, nesneyi özneye bağlarlar. Nesne, öznenin herhangi bir kabiliyetinin ürünüdür. Bu yaklaşım tarzına idealizm denir.

Bilmenin hangi türünden sayılırsa sayılsın bilgiyi bilgi yapan nitelikler; bilgideki güvenilirliği sağlayan öğeler, neyin neden bilgi olmadığını belirleyen tutamaklar, bilginin doğrusunu yanlışından ayıran ölçekler, eskiden beri, bilginin ayracı denen sorunun değişik anlatımlarıdır.

Monist teori, özne nesne ayrımını kaldırarak her iki unsuru da üst bir alanın özellikleri olarak kabul eder.


14.Soru

Devlet felsefesi ile ilgili hangi ifade yanlıştır?


Devlet felsefesi, devletin kökeni, yapısı, hukuk, haklar, yönetim tarzları, kurumlar, toplum ve toplumsal yapı gibi konuları felsefi bir tarzda işleyen felsefe disiplinidir.

Devlet felsefesinin içinde hukuk ve siyaset felsefeleri de yer almaktadır.

Devlet felsefesi anlayışı Platon’un Devlet ile Aristoteles’in Politika adlı kitaplarıyla başlamış Batı düşüncesinde konu güncelliğini her zaman korumuştur.

Devlet her ne kadar felsefenin baş konuları arasında sayılsa da, Türkiye’de felsefeciler devlet konusunda zayıf kalmışlardır. 

Ahmet Mithat Efendi, Ziya Gökalp, Mehmet İzzet, Halil Nimetullah, Hilmi Ziya Ülken devletle ilgili konularda yayın yapmamışlardır.


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Şekip Tunç’a göre din felsefesi konularından biri değildir?


Bilgi teorisi

Psikoloji

Sosyoloji

Din

Ahlak


16.Soru

"______, duyum ve algılar aracılığıyla gelen verilerin bilme süreci içinde dönüştürülerek bilgi haline getirilmesidir". Tanımda boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir? 


Estetik değer

Estetik yargı

Estetik obje

Estetik süje

Estetik tavır


17.Soru

  1. İslam dininin temelleri
  2. Kelam
  3. Allah
  4. Fıkıh
  5. Rafizi doktrinler
  6. Tasavvuf
  7. felsefe
  8. Endülüs mektebi
  9. İşraki mektebi
  10. Müstakil filozoflar
  11. Matematik ilimler
  12. Fizik ilimler

Yukarıdakilerden hangileri Hilmi Ziya Ülkenin, İslam Düşüncesi başlıklı kitabında yer alan başlıklar arasında yer almaktadır?


I,II,III,IV,V ve VI

II,III,IV,V,VI,VII  ve VIII

I,II,III,IV,V,VI,VII,VIII,IX ve X

III,IV,V,VI,VII,VIII,IX,X ve XI

I,II,III,IV,V,VI,VII,VIII,IX,X,XI ve XII


18.Soru

Asri milletlere katılmak için zorunlu bazı şatların olduğunu belirtmiş,  bunlardan en önemlisinin ilme doğru gitmek olduğunu öne sürmüş olan düşünür kimdir?


Ali Süavi

Münif Paşa

Abdulah Cevdet

Ziya Paşa

Ahmet Mithat Efendi


19.Soru

En az iki açıdan ele alınan İslam felsefesinin ikincisinin konusu nedir?


Felsefe tarihinin bir dönemi ve felsefe anlayışını kavramak

Tarihimizin son bin yılını geçirdiğimiz İslam medeniyetinin felsefi mirasının anlaşılması

Bazı değerlerin geleneksel felsefe anlayışı çerçevesinde temellendirilmesi

Estetik-metafizik, kozmoloji; astroloji ve fizik; tıp ve ruh tababet sorunlarıyla ilgilenmek

İslam felsefesi deyimini ne anlamda kullandıklarını çalışmaların içeriklerinden çıkarmak


20.Soru

  1. Bilgi teorisi
  2. Fen bilimleri
  3. Psikoloji
  4. Astronomi
  5. Sosyoloji 
  6. Ahlak

Şekip Tunç' a göre din felsefesinin konusunu yukarıdakilerden hangisi oluşturmaktadır?


II,II ve III

III,IV ve V

I,III,V ve VI

II,III,IV,V ve VI

I,II,III,IV ve V