Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Final 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Filibeli'ye göre, insanlık aşağıdakilerden hangisi ile diğer varlıklardan ayrılmış ve seçkinleşmiştir?
Akıl |
Din |
Ahlak |
Bilim |
Fazilet |
Ahmet Hilmi’ye göre ahlak da insanlık için en önemli unsurlar
arasındır. “Ahlak, yani ahlaki faziletler insanlık için çok gereklidir” önermesine dayalı
olarak, ahlakın insanlık için öneminin açıklanması yapılmıştır. Ona göre, insanlık
ahlak ile diğer varlıklardan ayrılmış ve seçkinleşmiştir. İnsanlık olarak tarif
edilen sistem, ancak ahlak ile ayakta kalabilmektedir. Eğer ahlak olmazsa, görevler
de olmaz, görevler olmazsa, insanlığın hayvandan farkı kalmaz.Bu nedenle doğru cevap C seçeneğidir.
2.Soru
Dönemin felsefe tarihlerinden şüphe edilmesi gerektiğini düşünmüştür. O'na göre Hegel’i takiben yazılan felsefe tarihleri, istenilen başarılara ulaşamamışlardır. Yine O'na göre başarısızlık nedeni, sistem ve öğretilerin sonsuz bir çokluğu olarak okuyucu karşısına çıkmalarıdır. Doğruları bulmak bir yana umutsuzluğa düşülmektedir. Bu fikirler aşağıdakilerden hangisine aittir?
Hegel |
Aristoteles |
Nicolai Hartmann |
Nermi Uygur |
Ernst von Aster |
Bahsedilen fikirler Nicolai Hartmann'a aittir.
3.Soru
Filibeli'ye göre İslamın yaşadığı asıl sorun hangisidir?
Cahillik |
Kavimlerin karışması |
Tarihsel şartları kavramamak |
Hıristiyanlığın ezici gücü |
Müslümanların yeniliklere karşı olması |
Filibeli’ye göre asıl sorun, tarihsel şartları kavramamaktır. Hayat, yenilik
ve yenileşme olduğuna göre, bazı durumları muhafaza etmek çabası cahillik ve
gaflet belirtisidir. Çünkü tekamül yasası, zaman ve çevre değişmeleri, kişiler gibi
toplumları da arınmaya ve elenmeye mecbur kılar. Bu mecburiyetten kaçınmaya
kalkışmak, duraklama fikridir ki, önce hastalığa ve sonra ölüme yol açar (F. Ahmet
Hilmi 2005, 539). İslam’ın yaşadığı sorun da budur. Doğru cevap C seçeneğidir.
4.Soru
I. Ahmet Mithat Efendi
II. Ziya Gökalp
III. Mehmet İzzet
IV. Halil Nimetullah
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri devlet ile ilgili konularda yayın yapmışlardır?
YAlnız I |
Yalnız II |
II ve III |
I ve II |
Hepsi |
Bütün seçeneklerdeki düşünürler devlet ile ilgili konularda yayın yapmışlardır.
5.Soru
"Tarihi varlık sahası, insan grupları, sosyal birlikler arasında olup biten olayların sahası olduğu gibi, bütün insan faaliyetlerinin neticesinde meydana çıkan başarılar da bu saha içinde yer alır" düşüncesi aşağıdakillerden hangisine aittir?
Ahmet Ağaoğlu |
Ali Fuad Başgil |
Ziya Gökalp |
İsmail Tunalı |
Takiyettin Mengüşoğlu |
Bu düşünce Takiyettin Mengüşoğlu'na aittir.
6.Soru
Filibeli Ahmet Hilmi'nin İslamiyet ile ilgili ortaya koyduğu iki önemli sorudan ikincisinin konusu nedir?
Düşünce sistemi |
İdeal |
Kültür ve eğitim |
İslamiyet'in Hristiyanlığın geçirdiği evreleri geçirip geçirmeyeceği |
Tanrısal ilkelerle uyuşmayan toplum hareketleri |
Filibeli iki önemli soru ortaya koymuştur: Toplumu selamete götürecek bir düşünce sistemi meydana getirilmiş midir? Düzenli, kesin ve doğru bir idealimiz var
mı?
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İsmail Tunalı'nın Estetik adlı kitabında temellendirdiği sanatın ana ilkelerinden biri değildir?
Estetik, duyular algının duyusallığın sağladığı bilgi ile ilgili bir bilimdir.
|
Bu bilimin temel amacı, sanat alanını ilkeleri çerçevesinde bütünlüklü bir yapı olarak açıklamaktır.
|
İsmail Tunalı estetik fenomeni ontik bütünlüğünde dört temel yapı üzerine kurmuştur.
|
Dört temel yapı elamanı; estetik suje, estetik obje, estetik değer, güzel ve estetik yargıdır.
|
İsmail Tunalı'nın eserlerinden birinin ismi Görme Biçimleri'dir.
|
8.Soru
Felsefe Bilime Ramak Kalmışken adlı makale aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir?
Fuad Köprülü |
Teoman Duralı |
Hayri Bolay |
Hilmi Ziya Ülken |
Oktay Aslanapa |
Felsefe Bilime Ramak Kalmışken adlı makale Teoman Duralı’ya aittir. Doğru cevap B'dir.
9.Soru
Sanat eserinin nasıl bir yapıya sahip olduğunu, sanat ontolojisiyle açıklayan, sanat eserinin katmanlarını ontolojik bir sorun olarak değerlendiren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Takiyettin Mengüşoğlu |
Nermi Uygur |
Macit Gökberk |
İsmail Tunalı |
Bedrettin Cömert |
İsmail Tunalı, Sanat eserinin nasıl bir yapıya sahip olduğunu, sanat ontolojisiyle açıklamış ve sanat eserinin katmanlarını ontolojik bir sorun olarak değerlendirmiştir. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
Gökberk ve Mengüşoğlu'na göre felsefenin en önemli iki unsuru aşağıdakilerden hangisidir?
Eleştiri ve özgünlük |
Bilgi ve güvenilirlik |
Dil ve kültür |
Özgürlük ve irade |
Akıl ve özgürlük |
Gökberk ve Mengüşoğlu’nda çok açık bir şekilde görülen, sonraki felsefe kuşlaklarının
da büyük ölçüde benimsediği, toplumu Batılılaştırmak için bütün değerler
ve kurumlarının değiştirilmesi düşüncesi nasıl yorumlanmalıdır? (Gökberk
1997/1, 29-30; 1997/4, 54; 1997/6, 75; Mengüşoğlu 1968, 171; 1968/1, 116-117).
Felsefenin en önemli iki unsuru olan akıl ve özgürlük esas alındığında, bir toplumu
diğer toplumların yörüngesine sokma çabası, felsefi tutuma uygun mudur?
Böyle bir tutumda, akıl yeterince kullanılmıştır denebilir mi? İnsanın özgürlüğü anlayışına
ne kadar uygundur? Bu soruların cevabı iki açıdan verilir. Akıl ve özgürlük E seçeneğinde verildiğinden cevap E'dir.
11.Soru
Aşağıda verilen yargılardan hangisi Nermi Uygur’un Türk düşüncesine yaptığı katkılardan birisidir?
Türkçenin söz dizimsel yapısını irdelemiştir. |
Türkçe hakkında düşünce üretmenin yollarını sergilemiştir. |
Bütün çalışmalarda Türk düşüncesinin, tarihsel temellerini, sergilemiştir. |
Türkçe sevdalısı biri olarak Türkçe’nin kullanım özelliklerini ele almıştır. |
İslam öncesi değer ve kurumların yapısını, Türkçe’nin etimolojisi üzerinden giderek temellendirme denemesinde bulunmuştur. |
Nermi Uygur, Türkçe sevdalısı biri olarak Türkçe’nin kullanım özelliklerini ele almıştır. Almanca’yla karşılaştırmalı yaptığı bu çalışmasında, diller arasındaki farkı da sergilemiştir. Konuşma ve sesleniş biçimleri üzerinden geliştirdiği düşünceleri, Türkçe’nin bu alanlara ilişkin özelliklerini sergilemektedir. Akrabalık terimlerinin zenginliğini öne çıkarmıştır. Bu bilgiler ışığında doğru cevap (D) şıkkıdır.
12.Soru
1954 yılında yayınladığı Din ve Laiklik adlı kitabında laiklik sorununu çeşitli yönleriyle inceleyen düşünür hangisidir?
Ziya Gökalp |
Macit Gökberk |
Takiyettin Mengüşoğlu |
Ali Fuad Başgil |
Doğan Özlem |
Ali Fuad Başgil, 1954 yılında yayınladığı Din ve Laiklik adlı kitabında laiklik sorununu çeşitli yönleriyle incelemiştir. Doğru cevap D'dir.
13.Soru
Aşağıdaki kitaplardan hangisi Nihat Keklik'e aittir?
İslam'da Felsefe Akımları |
İslam Düşüncesi |
Türk-İslam Felsefesi Açısından Felesefenin İlkeleri |
İslam Tarihi |
Din Felsefesi |
"Türk-İslam Felsefesi Açısından Felesefenin İlkeleri" adlı kitap Nihat Keklik'e aittir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye'de felsefeci yetişmesi konusunda felsefeciler tarafından yapılan olumsuz eleştirilerin somut sebeplerinden biri değildir?
Felsefenin temel soruları ve tarihi hakkında kaynak eserlerin oluşturulmaması |
Felsefecilerin kitap ihtiyaçlarının karşılanmaması |
Kaynak kitaplar üretilmediğinden gelenek oluşturacak alt yapının ortaya çıkmaması |
Toplumsal ve dünya sorunları hakkında felsefi tartışmaların yapılmaması |
Felsefi bir tutumla, sorunların temellendirilmesi |
Türkiye'de felsefeci yetişmesi konusunda felsefeciler tarafından yapılan olumsuz eleştirilerin somut sebepleri: Felsefenin temel soruları ve tarihi hakkında kaynak eserlerin oluşturulmaması, Felsefecilerin kitap ihtiyaçlarının karşılanmaması, Kaynak kitaplar üretilmediğinden gelenek oluşturacak alt yapının ortaya çıkmaması, Toplumsal ve dünya sorunları hakkında felsefi tartışmaların yapılmamasıdır.
15.Soru
Türkiye’de varlık sorunuyla ilgili ilk kitap aşağıdakilerden hangisidir?
Bilgi Teorisi ve Mantık |
Felsefenin Çağırısı |
Epistemik Mantık |
Varlık Olgusu |
Varlık ve Oluş |
Türkiye’de varlık sorunuyla ilgili ilk kitap olduğunu söyleyebileceğimiz Varlık ve Oluş (1968) adlı çalışmadır.
16.Soru
Şekip Tunç'a göre din felsefesinin konuları kaç bölümden oluşmaktadır?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Dolayısıyla, din felsefesinin konuları, bilgi teorisi, psikoloji, sosyoloji ve ahlak olmak üzere dört bölümden ibarettir.
17.Soru
Türkiye'deki felsefecileri ilgisizler, kötümserler ve iyimserler olarak üç sınıfta inceleyen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Macit Gökberk |
Nermi Uygur |
Fuad Köprülü |
Ümit Hassan |
Takiyettin Mengüşoğlu |
Nermi Uygur Türkiye'deki felsefecileri ilgisizler, kötümserler ve iyimserler olmak üzere üç öbekte toplamıştır.
18.Soru
Varolanın temel yapısını, belirleyici ilkelerini, varolanın türlerini, varolanın tarzlarını araştıran bilim dalı aşağıdakilerin hangisidir?
Epistemoloji |
Aksiyoloji |
Ontoloji |
Etik |
Estetik |
Bilimin ve felsefenin ortak kaynağı olan, onları birbirleriyle birleştiren bu varolan da yine hususi bir bilginin araştırma sahasıdır. İşte böyle bir bilgiye ontoloji adı verilmektedir. Bu nedenle, ontoloji temel bilim olarak görülmüştür. Ontoloji varolanı bir bütün olarak ele alırken, bilim ve felsefe varlığı çeşitli sahalara bölerek inceler. Felsefe, ontoloji adı altında varolanın temel yapısını, belirleyici ilkelerini, varolanın türlerini, varolanın tarzlarını araştırır. Ontoloji, bilgi esaslı temel bilim olarak, varlığı bütünlüklü bir biçimde kucaklamayı amaçlar. Bu doğrultuda doğru cevap "C" şıkkıdır.
19.Soru
Ahmet Mithat Efendi, şer’i hukukla doğal hukuku birlikte kullanarak, medeni hukuk anlayışının neyle çatışmadışmadığı sonucuna varır?
Akılla çatışmadığı sonucuna varmaktadır. |
İslam’la çatışmadığı sonucuna varmaktadır |
Hükümdarla çatışmadığı sonucuna varmaktadır |
Kralla çatışmadığı sonucuna varmaktadır |
İnsanlarla çatışmadığı sonucuna varmaktadır |
Ahmet Mithat Efendi, şer’i hukukla doğal hukuku birlikte kullanarak, medeni
hukuk anlayışının islam’la çatışmadığı sonucuna varmaktadır. Birbirleriyle çatışmad›
klarına göre, onları birleştirerek yapılan anayasanın meşruluğu da tartşılmaz. Bu
sonuç, anayasaya karşı çıkanları etkisizleştirmeye yöneliktir
20.Soru
Filibeli'ye göre en büyük düşünürler kurtuluşu hangisinde bulmuşlardır?
Tevhid esası |
Tenzih esası |
İdealizm |
Teşbih esası |
Madde ve kudretin birliği |
Teşbih fikrinde “tabii ve mantıkî sınır, materyalizm
ve sensüalizm” ekolleridir. Tenzih fikrinde ise “tabii ve mantıkî sınır, aşırı
idealizm yahut nihilizm” ekolüdür. (F. Ahmet Hilmi 2005, 268). Yalnız tevhit fikri,
vicdani bilgilerin olduğu gibi, bilimsel bilgilerin de gerçekliği bakımından gelişimine
engel olmaz. Bu nedenden dolayı en büyük düşünürler, kurtuluşu tevhit dininde
bulmuşlardır. Tevhit fikrine dayalı yegane din, İslam’dır.Doğru cevap A seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ