Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Final 5. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Ziya Gökalp'in Yüce Mahkeme adlı eseri genel itibari ile neyi konu almaktadır?


Anayasa

Vicdan

Irk ve Halkçılık

Eşitsizlik

Hükümet


2.Soru

Fuad Köprülü, II. Meşrutiyet sonrası tarih yazımı gelişmelerinden hangi açıdan hoşnut olmadığını belirtir?


Eski tarihçiler, toplumun hayatını teşkil eden unsurları anlamamış

Kendi tarihi hakkındaki bilgilerin yabancılardan öğrenilmesi

Tarihi hâlâ muharebe ve zafer hikayeleri oluşuyor sanmak

Tarihin hükümdar ve vezir menkıbelerinden oluşmakta olduğunu düşünmek

Tarihin isyan ve ihtilal vakaları, ricalin katli ve idamı konularından oluşması


3.Soru

Aşağıda verilen yargılardan hangisi Fuad Köprülü’nün Türk düşüncesine yaptığı katkılardan birisidir?


Bütün çalışmalarda Türk düşüncesinin, tarihsel temellerini, sergilemiştir.

Türkçe sevdalısı biri olarak Türkçe’nin kullanım özelliklerini ele almıştır.

İslam öncesi değer ve kurumların yapısını, Türkçe’nin etimolojisi üzerinden giderek temellendirme denemesinde bulunmuştur.

Türkçe hakkında düşünce üretmenin yollarını sergilemiştir.

Türkçenin söz dizimsel yapısını irdelemiştir.


4.Soru

Filibeli Ahmet Hilmi, Osmanlıları da içeren İslam’ın çöküşünü hangi iki açıdan ele almıştır?


Dini düşüncenin, “inkar ve red” şeklinde kabulü

Dinsizliğin doğal ürünleri ve anti-sosyallik

Tarihte din adına işlenen cinayetlerin çokluğunun yanında, din adına yapılan iyilik ve faziletlerin azlığı

Hayatı hor ve hakir görmek ve anarşizm

İslam’ı yanlış anlama ve yıkıcı dış unsurlar


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Takiyettin Mengüşoğlu'nun ahlak felsefesine ilişkin yanlış bir ifadedir?


Etiğin (ahlak felsefesi) fenomen ve problemlerini antropolojik -ontolojik bir esastan hareket edilerek ele alınacağını bildirmiştir.

Ahlak felsefesi (etik) üzerinde yazılan yazılar, insanın somut yapısına değinmemekte, insanı, akıl, geist, istekler, psikovital ve diğer bir ad altında psişik-metafizik veya biyolojik birer kavram olarak ele almaktadırlar.

Felsefenin her dalında olduğu gibi ahlak alanında da epistemolojik temellere dayalı bir sistem çerçevesinde bir ahlak felsefesi tasviri yapmıştır.

Felsefi antropoloji, insanı somut bütünlüğü içinde ele alıyorsa, yeni ahlak felsefesi anlayışı da insanın bütün hareket ve faaliyetlerini göz önünde bulundurmak zorundadır

ahlak felsefesi (etik), fenomenlerin, antropolojik -ontolojik temellere dayanması demek, onların, varolan fenomenler olarak, kökünü insanın somut varlık bütününde bulması demektir.


6.Soru

"Felsefe problemlerinin anlamını kavrayabilmek, bu problemlerin tarihini izlemeyi gerektirir. Bunun içindir ki, felsefe tarihi bir felsefe disiplinidir, hem de felsefenin çok önemli
bir disiplini. Felsefe problemleri tarihi akışları içinde dikkate alınır. Böylece onların
birbirlerine ne kadar bağlı olduklarını, birinin ötekilerinden nasıl çıktığını görmek mümkündür. Felsefe tarihi, bize bağımsız bilimlerin felsefe çerçevesinde nasıl
oluştuğunu ve sonradan felsefe ananın kucağından ayrılarak nasıl bir bağımsızlık
kazandıklarını gösterir. Bu nedenledir ki felsefe tarihi, felsefeye girişi kolaylaştırır.
Felsefe tarihinin özünü, daima felsefe problemlerinin kendisi oluşturmaktadır" ifadeleri aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?


Aristoteles

İsmail Tunalı

Ömer Naci Soykan

Ernst von Aster

Taylan Altuğ


7.Soru

“Varolanın yani objenin önemi, onun doğal bir varlık olmasında değil, insan emeğinin ve insan etkinliğinin ona katılmasıyla, varolmanın insanlaştırılmış bir obje olmasıyla ortaya çıkar.” Bir önceki cümlede var alan yargı aşağıdaki seçeneklerde yer alan kuramcılardan hangisine aittir?


İsmail Tunalı

Mazhar Şevket İpşiroğlu

Bedrettin Cömert

Aristoteles

Karl Marx


8.Soru

Herhangi bir konunun içeriğini nelerin oluşturduğunu, konuların hangi noktalarda birbirleriyle ilişkili olduklarını, hangi noktalarda olmadıklarını sergilemesi .....................  aracılığıyla oluşturulur.

Yukarıda boşluk bırakılan alana aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi cümle bütünlüğünü sağlar?


İlke

Tutarlılık

Sınıflandırma

Felsefe Bilinci

Tanım


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Bedia Akarsu ile ilgili olarak söylenemez?


Akarsu’ya göre, ahlakı filozoflar bulmuş değildir.

Ahlak alanında her şeyi ölçüp biçecek, neyin ahlaklı neyin ahlak dışı olacağını bildirecek bir ölçü yoktur.

Yürürlükte olan ahlakın, mutlak ahlak olduğu inancı devam ettiği sürece bir geçerliği vardır.

Ahlaktaki her doğrultu, yüksek bir yaşama amacını dile getirir.

Bir insanın ahlak görüşü, düşünüşü, iyi anlayışı, içinde bulunduğu çevreyle, toplumla ve kültür dünyası ile ilgili değildir. 


10.Soru

Aşağıdaki araştırmacılardan hangisi Türk sanatı üzerine çalışmalar yapmıştır?


Oktay Aslanapa

Ahmet Yaşar Ocak

Bahattin Ögel

Mustafa Akdağ

Ömer Lütfi Barkan


11.Soru

  1. Beşeriyye (Beşeri İlimler)
  2. Ulum-ı Siyasiye (Siyaset İlimleri)
  3. Edyan (Dinler) ve Ulum-ı Felsefiye (Felsefe İlimleri)
  4. Ulum-ı Nefise (Güzel Sanatlar)

Yukarıda verilenlerden hangileri Münif Paşa’nın yaptığı ilim sınıflandırmasının içerisinde yer almaktadır?


Yalnız I

I ve II

I, II ve III

I, II ve IV

II, III ve IV


12.Soru

Ahmet Ağaoğlu'nun Eleştirdiği Konulardan biri, Mecelle'dir. Mecellenin kelime anlamı aşağıdaki şıklardan hangisinde verilmiştir?


Mecelle:Anayasaların Değişmesidir.

Mecelle:İslam Hukukunun Bir Sonucudur.

Mecelle:Yenilikçiler İçin Bir Sorunun Adıdır.

Mecelle:Eski Medeni Hukukun Kaidelerinin bir araya Toplandığı Kitaptır.

Mecelle:Toplumun Sıklıkla karşı karşıya kaldığı bir sorundur.


13.Soru

İslam felsefesine ait ilk kürsü kaç yılında kurulmuştur?


1970 yılında

1971 yılında

1973 yılında

1975 yılında

1979 yılında


14.Soru

Ahmet Mithat Efendi'nin devlet felsefesi ile ilgili hangi ifade yanlıştır?


Ahmet Mithat Efendi, anayasa süreçlerini pozitif hukuk anlayışından hareketle açıklamıştır.

Ona göre bazı toplumsal kurallar, insanlığın başlangıç aşamasında aileyle birlikte ortaya çıkmıştır

Doğal durum düşüncesi, Avrupa toplumlarındaki istibdatçı iradelere son vermek için yapılan tartışmalar sonucunda ortaya atılmıştır.

istibdat düşüncesi ile doğa durumu arasında bağlantı kurarak, kendi dönemindeki istibdat nedeniyle doğa durumunu öne çıkarmıştır.

Osmanlı Devleti’nin kuruluş ve genişleme dönemine ilişkin olumlu resim, 19. yüzyıl başlarından itibaren bozulmuştur.


15.Soru

Fuad Köprülü'nün eserlerinde Türk devletlerine ait inanç sistemlerinin, devlet kurma geleneklerinin ve toplumsal geleneklerinin birbirleri ile etkileşimini ele almasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?


Eserlerinde bütünlüğü ve sürekliliği ortaya koymak istemesi

Diğer eserlerden farklı eserler ortaya koymak istemesi

Batıdaki eserlere benzer nitelikte eserler ortaya koymak istemesi

Eserlerinde Orta Asya devletlerini merkeze almak istemesi

Eserlerinde İslamiyet'in kabulü ile ilgili değişiklikleri vurgulamak istemesi


16.Soru

Aşağıda verilen yargılardan hangisi Ümit Hassan’ın Türk düşüncesine yaptığı katkılardan birisidir?


Türkçe hakkında düşünce üretmenin yollarını sergilemiştir.

Bütün çalışmalarda Türk düşüncesinin, tarihsel temellerini, sergilemiştir.

Türkçe sevdalısı biri olarak Türkçe’nin kullanım özelliklerini ele almıştır.

Türkçenin söz dizimsel yapısını irdelemiştir.

İslam öncesi değer ve kurumların yapısını, Türkçe’nin etimolojisi üzerinden giderek temellendirme denemesinde bulunmuştur.


17.Soru

Teoman Duralıya göre  Her canlının iki çeşit tarihliliği vardır. Birey oluş ve genetik yapının sürekliliğini sağlayan...Bunlar aşağıdakilerden hangisinde vardır?


Doğum-Soyoluş

Ölüm-Yaşam

Doğum-hayat

Ölüm-Savaş

Tarih _Ölüm


18.Soru

Ahmet Mithat Efendi'ye göre bazı toplumsal kurallar hangi yapı ile birlikte ortaya çıkmıştır?


Devlet

Aile

Toplum

Birey

Anayasa


19.Soru

Ali Fuad Başgil’e göre dini hürriyetin düşmanı nedir?


Zenginlik

İşsizlik

Başkaldırı

Eğitim

Taassup


20.Soru

Macit Gökberk'in tarih felsefesine ilişkin hangi ifade yanlıştır?


Gökberk’e göre, 19. yüzyılda Avrupa tarihinin taşıyıcıları, bu tarihin yapısına şekil veren ilkeler milletlerdi.

‘Tarih Bilinci’ deyiminden, kısaca, tarihi bilmeyi, tarih denilen konunun ne olduğunu iyice kavramış olmayı anladığını bildirmiştir.

Tarih bilgisinin nesnelliği, düşman ulus ve sınıfların tarihçiliğinde çok açık görülür.

Gökberk’e göre, tarih bilincinin göreli de olsa, bir değeri ve yararı vardır.

Gökberk’e göre, Batı kültürünün birbirinden “maddi” ve “manevi” diye ayrılabilecek iki yönü yoktu; bunlar birliği olan bir bütünün birer yönüydüler.