Türkiye´de Sosyoloji Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1980 sonrasında din ve modernleşme ilişkisini sorgulayan sosyologlardan biridir?
Sabri Fuat Ülgener
|
Muzaffer Sencer
|
Cahit Tanyol
|
Şerif Mardin
|
Hilmi Ziya Ülken
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fügen Berkay’ın “Türk Toplumu Açısından İslamiyet” başlıklı makalesinde sıraladığı, İslamiyet dışında bütün dinlerde bulunan ortak noktalardan biri değildir?
Her dinde bir inanç sistemi vardır.
|
Her dinde ibadet vardır.
|
Her dinde tek Tanrı inancı vardır.
|
Her dinde tapınak vardır.
|
Her dinde rasyonel olmayan yanlar vardır.
|
3.Soru
Wallerstein’ın on iki sayfalık makalesini okuduktan sonra yazılan kitabın yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Çağlar Keyder |
Baykan Sezer |
H. Bayram Kaçmazoğlu |
Mübeccel Belik Kıray |
Mümtaz Turhan |
Çağlar Keyder’in Wallerstein’ın on iki sayfalık makalesini okuduktan sonra "Ulusal Kalkınmacılığın İflası" başlıklı kitabını yazması, sosyo-ekonomik olaylara bakışta dönüşümün işaretlerinden biridir. Doğru yanıt A'dır.
4.Soru
I. Sosyolojinin evrensellik iddiasına meydan okuma
II. Türk toplum düşüncesi üzerindeki Batılı hegemonyayı kırma gereği
III. Yerli bir sosyoloji anlayışı geliştirme düşüncesi
Yukarıda verilen bilgiler aşağıdaki sosyologlardan hangisine ait düşünceleri betimlemektedir?
Nilgün Çelebi |
Doğan Ergün |
Baykan Sezer |
Nilüfer Göle |
Emre Kongar |
Türkiye’de sosyolojinin gelişim seyri, genel eğilimleri ve temel özellikleri göz önünde bulundurulduğunda, Baykan Sezer’in temsil ettiği Doğu-Batı çatışması görüşünün Türk sosyolojisinde ayırt edici bir konumda bulunduğu görülmektedir. Yerlilik iddiasını taşıyan bu yaklaşım, 1960’ların sonlarından günümüze kadar kesintisiz bir biçimde Türk sosyolojisinde varlığını sürdürmektedir. Sezer'in Türk sosyolojisine getirdiği yeniliklerden biri, bugüne kadar Türkiye'de evrensel, nesnel yasaları olan bir bilim disiplini olarak algılanan sosyolojinin evrensellik ve genel-geçerlilik iddiasına meydan okuması olmuştur. Bu yöndeki sorgulamalarına yerli ve tarihsel bir bakış açısı geliştirme çabası eşlik etmiştir. Başlangıçtan beri sosyoloji ile tarih disiplinleri arasındaki yakınlaşmaya atfettiği önem, Türkiye’de sosyolojiyi Batı sosyolojisinin soyut kavramsal dünyasına bağımlılıktan koparmak, Türk toplum düşüncesi üzerindeki Batılı hegemonyayı kırmak ve Türk sosyolojisini toplum tarihimizin temel, somut sorunları önünde açıklama getirmeye yöneltmek düşüncesiyle ilgilidir.
5.Soru
...................., akıl, ilerleme, temsil gibi idealize edilmiş ilkelere kuşkuyla yaklaşan, tepkiselliği yanında kinik bir muhafazakârlığı da içinde barındıran, belirsizliği, öznelliği dilsel bir anarşiyle ifade eden, bütünsele karşı tekili, kısmi olanı öne çıkaran bir düşünme tarzıdır.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yer aşağıdakilerden hangisi ile doğru bir şekilde tamamlanabilir?
Modernizm |
Postmodernizm |
Pozitivizm |
İdealizm |
Rasyonalizm |
Postmodernizm, büyük bir köye dönüştüğü öne sürülen dünyada eski bütünlüklerin parçalanıp içinden sonsuz sayıda alt kültür adacıklarının çıktığı, perspektiften yoksun, kaotik bir durumu ifade etmektedir. Bu parçalı yapı, bir mozaik ya da kolaj resimde olduğunun aksine bütünlüklü bir anlamdan da yoksundur. Postmodernizm, modernizme atfedilen akıl, ilerleme, temsil gibi idealize edilmiş ilkelere kuşkuyla yaklaşan, tepkiselliği yanında kinik bir muhafazakârlığı da içinde barındıran, belirsizliği, öznelliği dilsel bir anarşiyle ifade eden, bütünsele karşı tekili, kısmi olanı öne çıkaran bir düşünme tarzıdır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyal bilim metodolojisine ilişkin tartışmalara bağlı olarak, yeni dönemde sosyolojide gözlenen disiplinler arası çalışmaların öne çıkması sonucu ortaya çıkan araştırma konuları içinde yer almaz?
Gelir dağılımı araştırmaları
|
Kadın araştırmaları
|
Etnik sorunlar
|
Toplumsal cinsiyet
|
Şiddet
|
7.Soru
Egemen ve haysiyetli olan Türklerin Osmanlı yüzünden bağımlı kılınıp ezildiğini savunan ve Türk milletini yokluktan varlığa, düşkünlükten üstünlüğe çıkaran Türk Devrimini evrensel bir hadise olarak gören düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Şevket Süreyya Aydemir |
Peyami Safa |
Recep Peker |
Celal Nuri |
Mehmet Saffet Engin |
Recep Peker’e göre Türk Devrimi; yeryüzünün en arı ve “bay” olan Türk milletini yokluktan varlığa, düşkünlükten üstünlüğe çıkaran evrensel bir hadisedir. Hemen dikkati çeken, diğerlerinde olduğu gibi Türk milletinin “efendi” (siyasi egemen ve bağımsız) olarak, tanımlanması ve devrimin bu milletin varlığı için elzem olduğudur. Osmanlı Türkleri ezmiş olandır. Osmanlı yüzünden Türk milleti utanca düşmüştür. Peker’de de bir “zillet” anlayışı vardır. Bay/egemen/haysiyetli olan Türkleri, zillet/utanç/bağımlı kılan Osmanlıdır.
8.Soru
1980- 2000 döneminde Türkiye'de sosyoloji alanına ilişkin aşağıdakilerden hangisi veya hangileri söylenebilir?
I. Marxist argümanlar gücünü yitirmiştir
II. Kimlik temelli tartışmalar ön plana çıkmıştır
III. Sınıf, tabakalaşma ve toplumsal yapı analizleri önem kazanmıştır
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız II |
II ve III |
I, II ve III |
Sosyoloji literatüründe önceki dönemde yaygın olarak görülen konular ve yaklaşım tarzları 1980’lerin ortalarından itibaren aşınmaya ve terk edilmeye başlanmıştır. En başta da Marksist tez ve argümanlar sosyolojideki eski cazibesini ve gücünü yitirmiştir. 1980 sonrasında Marksizmin bir sosyal teori olarak referans değerini yitirmesi sonucunda, önceki döneme damgasını vuran ekonomi-politik temelli terminoloji ve bakış açısı neredeyse büsbütün terk edilmiştir. Sosyolojide sınıf/tabakalaşma ve toplumsal yapı analizleri yerine varoş, yoksulluk ve toplumsal değişme analizleri; kalkınma/gelişme, sosyal refah, eşitlik, gelir dağılımı vb. sorunlara önerilen çözümler yerine farklılık/kimlik, özgürleşim stratejileri ikame olmuştur.
9.Soru
1950'lerde öne çıkan konuların başında hangileri gelmektedir?
İç göç.
|
Dış göç.
|
İç ve dış göç.
|
Köy sosyolojisi.
|
Köy sosyolojisi, kültür değişmeleri, Batılılaşma.
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi köy araştırmalarının artmasının nedenlerinden biri değildir?
Köyden kente göçün artması
|
Köylerdeki doğurganlık oranlarının yüksekliği
|
Ülke nüfusunun yüzde yetmişten fazlasının köylerde yaşaması
|
Toplumsal değişme anlayışı
|
Köyü sosyal özellikleri ile tanıma isteği
|
11.Soru
1980’ler ve 1990’larda gerek akademide gerekse kamuoyunda etkili olan sosyologların başında gelen sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Beşir Fuad
|
Fuad Köprülü
|
Yusuf Akçura
|
Şerif Mardin
|
Hilmi Ziya Ülken
|
12.Soru
I. Kimlik ve farklılık temelli tartışmalar ön plana çıkmıştır
II. Bilimsel üretim giderek üniversitelerin dışına taşmıştır
III. Ulus-devlet sorgulanmaya başlamıştır
IV. Pozitivizmin nesnellik anlayışı sorgulanmıştır
Sosyal teori ve sosyolojide ortaya çıkan yukarıdaki gelişmeler göz önünde bulundurulduğunda Türkiye'deki sosyolojinin hangi döneminden bahsedildiği savunulabilir?
Meşrutiyet Dönemi |
Erken Cumhuriyet Dönemi |
1950- 1060 Dönemi |
1960- 1980 Dönemi |
1980-2000 Dönemi |
1980’lerde epistemoloji ve sosyal bilim metodolojisi ile ilgili önemli tartışmalar ortaya çıkmış ve pozitivizmin nesnellik anlayışı sorgulanmaya başlanmıştır. Sosyolojide Marksist sınıf analizleri, eşitlik, gelir dağılımı tartışmalarının yerini büyük ölçüde farklılık/kimlik, özgürleşim temelli tartışmalar almıştır. Bilimsel üretim giderek üniversitenin dışına taşmıştır. 1980’lerin ortalarından itibaren özel yayınevleri, strateji kuruluşları, dernekler, büyükşehir belediyeleri kapsamında faaliyet gösteren ve bilim-kültür hizmeti veren kuruluşlar vb. devlet üniversitesinin yetişmiş unsurlarını da kendi faaliyetlerine ortak etmeye başlamışlardır. Siyasal çevrelerde “dünyayla entegrasyon” ve “transformasyon” tabirlerinin popülerlik kazandığı 1980’ler Türkiye’sinde ulus-devlet mirası da sorgulanmaya başlanmıştır.
13.Soru
Dinin Türk kültürü açısından önemli bir unsur olduğunu, Türkiye’de tarihsel gelişmeler sonucu İslamiyet'in, “yumuşak ideoloji” işlevi gördüğünü ve dünya görüşünün oluşmasında etkin olduğunu savunan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Baykan Sezer |
Şerif Mardin |
Mehmet Ersöz |
Fügen Berkay |
Muzaffer Sencer |
Şerif Mardin, 1969’da yayınladığı Din ve İdeoloji başlıklı çalışmasında, dinin Türk kültürü açısından önemli bir unsur olduğunu, bu nedenle laik Cumhuriyet’in kuruluşundan itibaren Türkiye’de bireylerin kişilik ve kimlik sorunlarını halletmekte zorlandıklarını, alt sınıfların bu değer boşluğunu İslami itikatlere sıkı sıkıya sarılarak gidermeye çalıştıklarını belirtir. Şerif Mardin’e göre din bir “yumuşak ideoloji”dir. Türkiye’de de tarihsel gelişmeler sonucu İslamiyet, halkın inandığı şekliyle “yumuşak ideoloji” işlevi görmüş, onun dünya görüşünün oluşmasında etkin olmuştur.
14.Soru
1970'li yıllarda dini bir kimlik unsuru olarak ele alan bilim adamı kimdir?
Şerif Mardin.
|
Orhan Tütengil.
|
Oya Sencer.
|
Mübeccel B. Kıray.
|
Baykan Sezer.
|
15.Soru
Toplum sorunlarını tarihsel derinliği ve boyutlarıyla ele alan ve Doğu-Batı çatışması üzerinde duran sosyolog kimdir?
Cemil Meriç |
Ali Akay |
Baykan Sezer |
Sencer Divitçioğlu |
İdris Küçükömer |
Toplum sorunlarını tarihsel derinliği ve boyutlarıyla ele alan ve Doğu-Batı çatışması üzerinde duran sosyolog Baykan Sezer'dir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1950-1960 dönemi sosyoloji içerikli dergilerinden değildir?
İş ve Düşünce Dergisi |
Sosyal Siyaset Konferansları |
Toplumsal Tarih |
Türk Düşüncesi |
Türk Yurdu |
Dönemin sosyoloji içerikli dergilerinden birkaçını da şöyle sıralamak mümkündür: Sosyoloji Dergisi, Sosyoloji Dünyası, İş ve Düşünce Dergisi, Yeni Adam Dergisi, Sosyal Siyaset Konferansları, Bilgi Mecmuası, Türk Düşüncesi, Türk Yurdu.
17.Soru
Osmanlının Batı’da görülen feodal yapının içerisine girmemesine karşın kendine özgü bir yapıya değil, Doğu toplumlarının da dahil olduğu Doğu despotizmi yaklaşımı içerisinde yer aldığını belirten sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Ümit Meriç |
Muzaffer Sencer |
Oya Sencer |
Şerif Mardin |
Niyazi Berkes |
Niyazi Berkes, Osmanlının Batı’da görülen feodal yapının içerisine girmemesine karşın kendine özgü bir yapıya değil, Doğu toplumlarının da dahil olduğu Doğu despotizmi yaklaşımı içerisinde yer aldığını belirtmiştir.
18.Soru
Türkiye'de gecekondulaşma süreci hangi dönemde başlamıştır?
1960-1980 arası dönemde.
|
1950'li yıllarda.
|
1930'lu yıllarda.
|
1980 sonrası dönemde.
|
1940-1950 arası dönemde.
|
19.Soru
Mümtaz Turhan'a göre toplumsal gelişmenin en önemli göstergesi aşağıdakilerden hangisidir?
Kültürel değişme |
Sağlık hizmetlerinin artması |
İstihdam artışı |
Kadınların işgücüne katılması |
Okuma oranının artması |
Doğu uygarlığından Batı uygarlığına geçmenin yolu kültürel yapıyı da içermektedir. Mümtaz Turhan’a göre, kültürel değişme, bir toplumun gelişmesinin en önemli göstergesidir ve bir toplum düzeninin bir tipten başka bir tipe doğru dönüşmesini sağlar. Birbirinden farklı iki kültürün karşılaşmasıyla başlayan kültürel değişme, dominant kültüre doğru gerçekleşir. İki ya da daha fazla toplumsal grubun etkileşimiyle meydana gelen kültür değişmeleri; grupların birbirine karşı takınmış oldukları tavırlar, birbirlerine karşı vermiş oldukları hükümler gibi insanlar arası ilişkiler üzerinde etkili olan faktörlerle meydana gelmekte, ilerlemenin, uygarlığın kökünü oluşturmaktadır. Doğru Cevap A'dır.
20.Soru
1960-1980 dönemini kapsayan Türkiye'deki sosyoloji çalışmalara hakkına aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
İki farklı görüş etrafında şekillenmiştir. |
Baykan Sezer 1970'lerde yaptığı çalışmalarla döneme damgasını vurmuştur. |
Oya Sencer-Baydar “feodal” denilebilecek sınıflı bir yapı ile Osmanlı devletinin bütün tarım ve toprak sistemini kontrol ettiğini belirten çalışmalar ortaya koymuştur. |
1960’lardan itibaren pek çok sosyolog Osmanlı toplum yapısı üzerine çalışmalar ortaya koymuştur. |
Baykan Sezer, bu dönem de yaptığı çalışmalarda Osmanlı'nın feodal bir toplum yapısına sahip olduğunu açıklamıştır. |
Baykan Sezeri “Türk Toplum Tarihi Tartışmaları” başlıklı makalesinde, feodalizmin özelliklerini ve nerede, ne zaman geçerli oldu¤unu anlatarak, Osmanlı toplumunun neden feodal olarak tanımlanamayacağını ortaya koymuştur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ