Türkiye´de Sosyoloji Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
1976’da doçentlik tezi olarak sunduğu ve 1981’de yayınladığı Toplum Farklılaşmaları ve Din Olayı adlı çalışma kime aittir?
Muzaffer Sencer
|
Baykan Sezer
|
Cahit Tanyol
|
Oğuz Arı
|
Turhan Yörükan
|
2.Soru
1980-2000 arası dönemde Türkiye'deki sosyoloji çalışmalarıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Yoksulluk ve toplumsal değişme analizleri üzerinde durulmuştur. |
Farklılık/kimlik, özgürleşim stratejileri konu edinilmiştir. |
Devrim ve sosyalizm gibi gelecek projeksiyonları sosyolojiye dahil edilmiştir. |
Uluslararası ilişkilerde yaşanan gelişmelerden etkilenmiştir. |
Sivil toplumun güçlendirilmesi üzerinde durulmuştur. |
1980-2000 arasında sosyoloji çalışmaları tarihten, tarihsellikten kopmuş, güncel olana, “bugün”e yönelmiştir. Güncelliğin aşırı değer kazanmasının bir başka görüntüsü, “ütopya”, “devrim”, “sosyalizm” gibi gelecek projeksiyonlarının sosyolojiden ihraç edilmiş olmasıdır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1980-2000 döneminde Türk sosyolojisinde öne çıkan sosyologlardan biri değildir?
Şerif Mardin
|
Nilüfer Göle
|
Beşir Fuad
|
Ali Akay
|
Doğan Ergun
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’deki sosyologların Batılaşma girişimlerinde yer alan dergilerden değildir?
Yeni Türkiye
|
Akis
|
Forum
|
Varlık
|
Türk Düşüncesi
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlıyı siyasal açıdan Doğu despotizmine, ekonomik açıdan kapitalizm öncesi emtia üretimi ekonomisine dayalı bir yapı olarak tanımlayan sosyologdur?
Ümit Meriç
|
Baykan Sezer
|
Niyazi Berkes
|
Oya Sencer-Baydar
|
Şerif Mardin
|
6.Soru
"İnsanlığa ancak insanın nefsini yenmesiyle ulaşılabilir. İnsanın nefsini yenmesi akılla sağlanacaktır." diyen Şinasi hangi felsefi akımın etkisindedir?
Evolüsyonizm |
Rasyonalizm |
Pozitivizm |
Amprizm |
Postmodernizm |
"İnsanlığa ancak insanın nefsini yenmesiyle ulaşılabilir. İnsanın nefsini yenmesi akılla sağlanacaktır." diyen Şinasi rasyonalizmin etkisindedir
7.Soru
Çalışmalarının en belirgin özelliği, 1950’lerin hâkim uyumcu dünya görüşlerine, Türkiye’de toplumsal düşünceye yön veren modernleşme teorilerine karşıt bir biçimde eleştirelliği ön plana çıkarması olan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Baykan Sezer |
Emre Kongar |
Nilüfer Göle |
Doğan Ergun |
Nilgün Çelebi |
Türk sosyoloji literatüründe Baykan Sezer’in ismi 1960’ların sonlarında göze çarpmaya başlar. Çalışmalarının en belirgin özelliği, 1950’lerin hâkim uyumcu dünya görüşlerine, Türkiye’de toplumsal düşünceye yön veren modernleşme teorilerine karşıt bir biçimde eleştirelliği ön plana çıkarmasıdır. Görüşleri büyük ölçüde 1960’ların sert ideolojik kutuplaşma ortamında biçimlenen Sezer’in yaklaşım tarzı bu dönemin sorunlarıyla yakından ilişkilidir.
8.Soru
Şehirli tarafından ele geçirilen ve arazisi işletilen köyler Cahit Tanyol'un gruplandırmasına göre hangi grup köylerdir?
Efendi Köyleri |
Ağa Köyleri |
Karışık Köyler |
Halk Köyleri |
Modern Köyler |
Şehirli tarafından ele geçirilen ve arazisi işletilen köyler Cahit Tanyol'un gruplandırmasına göre efendi köyleridir. Yanıt A.
9.Soru
Sosyolojide 1980’lerden itibaren meydana gelen kırılma ve farklılaşmanın dışında değerlendirilen sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Cemil Meriç |
Baykan Sezer |
İdris Küçükömer |
Sencer Divitçioğlu |
Sabri Ülgener |
Türkiye’de sosyolojinin gelişim seyrini, genel eğilimlerini ve temel özelliklerini göz önünde bulundurduğumuzda, Baykan Sezer’in temsil ettiği Doğu-Batı çatışması görüşünün Türk sosyolojisinde ayırt edici bir konumda bulunduğunu fark etmek güç olmamaktadır. Yerlilik iddiasını taşıyan bu yaklaşım, 1960’ların sonlarından günümüze kadar kesintisiz bir biçimde Türk sosyolojisinde varlığını sürdürmektedir. Bu bakımdan onun sosyoloji anlayışın, sosyolojide 1980’lerden itibaren meydana gelen kırılma ve farklılaşmanın dışında değerlendirilmesi doğru olacaktır.
10.Soru
Felsefe alanında kitap yazan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Felsefe alanında kitap yazan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Hilmi Ziya U¨lken |
Cahit Tanyol |
Mümtaz Turhan |
İbrahim Yasa |
Tahir C¸ağatay |
Felsefe alanında kitap yazan sosyolog Hilmi Ziya U¨lken'dir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1919’da Science Sociale ekolü temsilcileri tarafından başlatılıp 1930’larda devam ettirmiştir?
Cahit Tanyol |
İbrahim Yasa |
Hilmi Ziya Ülken |
Mehmet Ali Şevki Sevündük |
Nermin Ertentuğ |
1919’da Science Sociale ekolü temsilcileri tarafından başlatılıp 1930’larda Mehmet Ali Şevki Sevündük tarafından devam ettirilen
12.Soru
1980’lerde ülke gündemine damgasını vuran bir düşüncel eğilim aşağıdakilerden hangisidir?
Türk-İslam Sentezi
|
İslam-Tasavvuf Sentezi
|
Neo İslam Sentezi
|
Neo Liberal Sentez
|
Post Liberal Sentez
|
13.Soru
Cumhuriyet ile birlikte toplumun tamamının yönü Batı'ya çevrilince, Türkiye’deki sosyal ve siyaset bilimciler, sosyologlar dönemin önde gelen dergileri de toplumsal değişme adına ülkenin ve toplumun Batılaşma sürecini sınıflandırmaya ve yorumlamaya başlamışlardır. Aşağıdakilerden hangisi bu dergilerden değildir?
Akis |
Forum |
Toplum ve Bilim |
Türk Yurdu |
Varlık |
Türkiye’de III. Selim döneminden bugüne devletin, Cumhuriyet ile birlikte toplumun tamamının yönü Batı'ya çevrilince, Türkiye’deki sosyal ve siyaset bilimciler, sosyologlar; Akis, Forum, Varlık, Türk Düşüncesi, Türk Yurdu gibi dönemin önde gelen dergileri de toplumsal değişme adına ülkenin ve toplumun Batılaşma sürecini teorileştirmeye, siyasal anlamda uygulamaya konulan Batılılılaştırma girişimlerini, Batıcı görüşleri sınıflandırmaya ve yorumlamaya başlamışlardır.
14.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi İslamcılık akımı içinde yer alır?
Mehmet Akif |
Ahmet Vefik Paşa |
Mustafa Celalettin Paşa |
Hüseyinzade Ali |
Namık Kemal |
İkinci Meşrutiyet döneminde İslamcılığın merkezi Sebilürreşad Dergisi olmuştur. Hatta milli mücadele ve cumhuriyet dönemine kadar devam eden yayın faaliyeti ile İslamcılık düşüncesinin gelişmesinde önemli bir rol oynamıştır. Sebilürreşad İslamcıların bir araya geldikleri ve düşüncelerini yazdıkları bir okul olmuştur. Önemli yazarları arasında Eşref Edip, Mehmet Akif, Aksekili Hamdi, İzmirli İsmail Hakkı, Ahmet Naim sayılabilir. İslamcılığın öncü düşünürleri arasında yer alan ve İstanbul’a dışarıdan gelen Cemalettin Afgani de bu dergi çevresinde yer almıştır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1950-1960 döneminde Türk sosyolojisinin gösterdiği farklı özelliklerden birisi olarak açıklanamaz?
Türk-Fransız ilişkilerinin hızla yakınlaşması
|
1950 seçimleriyle iktidarın Cumhuriyet Halk Partisi'nden Demokrat Parti’ye geçmesi
|
Türkiye’de ilk defa gizli oy, açık sayım ve tek dereceli bir seçim yapılması
|
Türkiye'nin liberal Batı dünyasının siyasal, ekonomik ve askerî sistemiyle bütünleşmeye başlaması
|
II. Dünya Savaşı sonuçlarına bağlı olarak dış siyasette önemli değişmelerin meydana gelmesi
|
16.Soru
1980'lerden itibaren aşağıdakilerden hangisi sosyolojide gündemin başlıca konuları arasında yer almaz?
İktisadi kalkınma |
Laiklik |
İslami yaşayış |
Demokratikleşme |
Devlet-toplum |
Türkiye’de 1960’lı ve 1970’li yıllar boyunca sosyolojide iktisadi kalkınma sorunları gündemin başlıca konuları arasında yer alırken, 1980’lerden itibaren ana eğilimin siyasal-kültürel sorunlara (özellikle de laiklik, İslami yaşayış, örtünme, demokratikleşme, devlet-toplum ve din-devlet ilişkileri konularına) kaydığı görülmektedir.
17.Soru
I- Özelleştirme II- Liberalleştirme III- Para kontrol gücünün devredilmesi IV- Maliye kontrol gücünün devredilmesi Yukarıdakilerden hangisi/hangileri 1980 sonrasında Türkiye’ye dayatılan politikalardandır?
Yalnız I |
II-III |
III-IV |
II-III-IV |
Hepsi |
1980 sonrasında Türkiye’ye dayatılan politikaların özünde liberalleştirme, özelleştirme, para ve maliye politikalarında kontrol gücünün bazı uluslar-üstü kurumlara devredilmesi, yani ulus-devletin düzenleyici ve kalkınmacı misyonunun tasfiye edilmesi gerçeği yatmaktadır. Doğru yanıt E'dir.
18.Soru
- Şinasi
- Ahmet Haşim
- Şair Nedim
- Ziya paşa
- Namık Kemal
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Meşrutiyet Döneminin Batılılaşma hareketinde göze çarpan edebiyatçı aydınlar arasındadır?
I ve II |
I, IV ve V |
II, III ve IV |
III ve V |
Yalnız V |
Şinasi, Ziya Paşa ve Namık Kemal Meşrutiyet Döneminin Batılılaşma hareketinde göze çarpan edebiyatçı aydınlar arasındadır.
19.Soru
19.yy Türk düşüncesinde kendisine yer bulmuş, her şeyin yegane sebebinin madde olduğunu, maddenin dışında zihinsel ve doğaüstü hiçbir gücün bulunmadığını kabul eden, zamanın Tıbhane Mektebi'nin kütüphanesinde en ünlü eserlerinden birisi olan Baron d’Holbach’ın “Sisteme de la Nature” kitabının bulunduğu, Beşir Fuad ve Ahmet Mithat Efendi gibi düşünürleri etkilemiş felsefe anlayışının adı nedir?
Romantizm |
Realizm |
Rasyonalizm |
Pozitivizm |
Materyalizm |
Materyalizm, her şeyin yegane sebebinin madde olduğunu, maddenin dışında zihinsel ve doğaüstü hiçbir gücün bulunmadığını kabul eden felsefe anlayışıdır.1826’da, Avrupai nitelikte aç›lan Tıbhane Mektebi’nin kütüphanesi, o sıraların fikrî modasına uygun olarak zamanla materyalist anlayıştaki kitapları içeren bir kütüphane haline gelmiştir.
20.Soru
"Konuşulan dil, yazı dili, uzmanların meslek dili, şifreli dil, toplumsal hayattaki her türlü ilişkiyi yansıttığı için sosyal bir kurumdur. O nedenle dil toplumsal bir fenomen olarak görülmeli ve diğer toplumsal fenomenlerle ilişkileri, etkileşimleri sosyolojik açıdan incelenmelidir." görüşünü savunan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Mümtaz Turhan |
Prens Sabahattin |
İbrahim Yasa |
Hilmi Ziya Ülken |
Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu |
Dönemin sosyologlarından Hilmi Ziya Ülken ise dil konusuna farklı yaklaşmakta ve adeta bir dil sosyolojisi kurmaya çalışmaktadır. Ülken’e göre, konuşulan dil, yazı dili, uzmanların meslek dili, şifreli dil, toplumsal hayattaki her türlü ilişkiyi yansıttığı için sosyal bir kurumdur. O nedenle dil toplumsal bir fenomen olarak görülmeli ve diğer toplumsal fenomenlerle ilişkileri, etkileşimleri sosyolojik açıdan incelenmelidir. Dilin toplumdan ayrılamayacağını, zira onun toplum halinde yaşayan insanların anlaşma ve haberleşme aracı olduğunu vurgulayan Ülken, dilin kültürel ve toplumsal yapı değişmelerine bağlı olarak değişmelere uğramasının normal olduğunu söyler. Ona göre, toplumsal tabakalar dili farklı şekillerde kullanmakta, bazı kelimelere değişik anlamlar vermektedirler. Yabancı bir kültürle ilişkilerin artması da yeni kelimelerin dile girmesinde etkili olmaktadır. Dinsel inançlar, devrimler, değerler de dili yakından etkilemektedir. Yani toplumsal değişme ile birlikte dil de değişmektedir. Doğru Cevap D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ