Türkiye´nin Kültürel Mirası 2 Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Seramik kapların pişirilmeden önce, yüzeylerine taş, ahşap veya kumaşla yapılan düzeltme işlemine ne ad verilir?
Astarlama |
Dekorlama |
Perdahlama |
Sırlama |
Şekillendirme |
Perdah: Seramik kapların pişirilmeden önce, yüzeylerine taş, ahşap veya kumaşla yapılan düzeltme işlemine perdah adı verilir. Kap yüzeyi bu sayede daha parlak ve düzgün olur.
2.Soru
İstanbul Zeuxippus Hamamı kazısında bulunan Zeuxippus seramik grubu, hangi döneme aittir?
Helenistik Dönem |
Osmanlı Dönemi |
Bizans Dönemi |
Selçuklu Dönemi |
Anadolu Selçukluları Dönemi |
İlk defa İstanbul Zeuxippus Hamamı kazısında dikkat çeken ve bulunduğu yerin adıyla anılan Zeuxippus seramik grubu, temelde bu bezeme tekniği içinde yer alan ve 13. yüzyıl Bizans seramik üretimine damgasını vurmuş bir gruptur. Doğru cevap C' dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatsal değeri olan yazıya verilen addır?
Kûfî yazı |
Hüsn-i hat |
Sülüs |
Nesih |
Rıka |
Arap alfabesiyle güzel yazı yazma sanatıyla uğraşanlara hattat, sanatsal de¤eri olan yaz›ya hüsn-i hat denilmiştir. Diğer seçenekler ise çeşitli yazı tiplerinin isimleridir. Doğru cevap B'dir.
4.Soru
Bilinen en eski cam nerede bulunmuştur?
Mısır |
Anadolu |
Mezopotamya |
Güney Amerika |
Kuzey Afrika |
Mezopotamya’da MÖ 2500’lerde III. Ur Sülalesi mezarlarında ele geçen cam boncuklar yapay cam üretiminin en erken örnekleri olarak değerlendirilmektedir. Bu dönemde soğuk camlar taş işleme teknikleri uygulanarak biçimlendirilirken zamanla sıcak işleme öğrenilmiştir Ancak tarihi tam olarak bilinen en eski cam Mısır Firavunu Amenhotep’e (MÖ 1551-1527) ait cam boncuktur. Ele geçen buluntular eski Mısırlıların cam yapabilmek ve cama şekil verebilmek için gerekli teknik bilgiye sahip olduklarını kanıtlamaktadır. MÖ 1. yüzyılda Suriyeli ustaların üfleme tekniğini bulmaları camcılıkta en önemli gelişmelerden biridir. Metal bir çubuk-borunun ucuna alınan erimiş camın, metal çubuğun sürekli döndürülerek üflenmesi ve şişirilmesiyle şekillendirildiği bir yöntemdir.
5.Soru
Aşağıdaki Viyana Sergisi ile ilgili bilgilerden hangisi doğrudur?
Muide Esad, Belkız Mustafa, Nazire Osman, Güzide Duran, Nazlı Ecevit, Fahrünnisa Zeid, Hale Asaf gibi sanatçılar katılmıştır. |
Namık İsmail’in Siperde Mektup Okuyan Askerler, İbrahim Çallı’nın Topçular, Hikmet Onat’ın Son Mermi burada yer alan eserlerinden bazılarıdır. |
Avrupa’da açılan ilk Türk ressamlar sergisidir. |
Sultan Abdülaziz’in eserleri de yer almıştır. |
1917’de açılmıştır. |
Avrupa’da açılan ilk Türk ressamlar sergisidir. Sultan Abdülmecid Efendi’nin eserleri de yer almıştır. 1918’de yapılmıştır. Namık İsmail’in Son Mermi, İbrahim Çallı’nın Topçular, Hikmet Onat’ın Siperde Mektup Okuyan Askerler burada yer alan eserlerinden bazılarıdır.
6.Soru
Türk yemek kültürüne ait ilk kaynak bilgiler hangi yüzyılda verilmiştir?
11. yüzyıl |
12. yüzyıl |
13. yüzyıl |
14. yüzyıl |
15. yüzyıl |
Türk mutfak kültürüne ait ilk kaynak bilgiler, 11. yüzyılda Yusuf has Hacip'in Kutadgu Bilig ve Kaşgarlı Mahmut'un Divan-ı Lugat-ı Türk eserlerinde verilmiştir. Doğru yanıt: A'dır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Amerika kıtasının keşfiyle Osmanlıya gelen besinlerden biri değildir?
Patates |
Mısır |
Kırmızı biber |
Pirinç |
Karnabahar |
Osmanlıya pirinç ilk olarak Çin'den gelmiştir. Doğru yanıt: D'dir.
8.Soru
Osmanlı Askeri Müziği ilk kez hangi hükümdar döneminde ortaya çıkmıştır?
Orhan Gazi |
Osman Gazi |
I. Murad |
I. Bayezid |
I. Mehmed |
Osmanlılarda ilk mehterhanenin oluşumu, Selçuklu sultanının, Osman Gazi’ye hâkimiyet belirtisi olarak “tuğ” göndermesi ile başlar. Osmanlı Askerî Müziği, Osman Gazi zamanında hayat bulduktan sonra, savaşlarda yer almaya başlamıştı.
9.Soru
Riyaseti Cumhur Filarmoni Orkestrası hangi tarihte kurulmuştur?
1950 |
1952 |
1949 |
1936 |
1948 |
Riyaseti Cumhur Filarmoni Orkestrası 1936 yılında 4701 sayılı yasa ile kurulmuştur.
10.Soru
I. Beslenme II. Yeme alışkanlıkları III. Simgesel tüketim Yukarıdakilerden hangileri insanın yemekle olan temel ilişkileri arasındadır?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I, II ve III |
İnsanoğlunun yemekle üç tip temel ilişkisi vardır: a-Beslenme; b-Yeme alışkanlıkları; c-Simgesel tüketim. Doğru yanıt E'dir.
11.Soru
Osmanlı döneminde, bakkalların ve attarların dükkanlarındaki malzemelerin dökümünün yapıldığı defterlere ne ad verilmiştir?
Muhasebe defteri |
İhtisab kanunnameleri |
Narh defteri |
Vakfiye defteri |
Tereke defteri |
Osmanlı döneminde, attarların ve bakkalların dükkanlarındaki malzemelerinin dökümünün yapıldığı deftere "Tereke" defteri denirdi. Doğru yanıt: E'dir.
12.Soru
Özellikle söz etkisinin arttığı ve dramatik unsurların ön plana çıktığı müzik dönemi aşağıdakilerden hangisidir?
Orta Çağ Dönemi |
Romantik Dönem |
Rönesans Dönemi |
Antik Dönem |
Çağdaş Dönem |
Özellikle söz etkisinin arttığı ve dramatik unsurların ön plana çıktığı dönem "Romantik Dönem"dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yemek kültürü kavramını oluşturan boyutlardan kavramsal kategoriler boyutunu oluşturur ?
Son lokmayı bırakma |
Helal et |
Damak çatlatan lezzet |
El yıkama |
Elle yeme |
Sadece neyin yenildiğini değil, onun neden, nasıl bir süreç sonunda, kimler tarafından hazırlanarak, ne zaman, kimler tarafından ve ne şekilde
tüketildiğini de ifade eder. Yemek kültürü kavramını oluşturan boyutları şöyle sıralamak mümkündür: 1-Kavramsal kategoriler (örn. helal et); 2-Ahlaksal değerler
(örn. son lokmayı bırakma); 3-Duygular sistemi (örn. damak çatlatan lezzet); 4-
Davranışsal örüntüler (örn. sofra düzenleme, el yıkama); 5-Normatif örüntüler (örn.
yemek masasından daha yukarıda oturmama); 6-Maddi kültür (örn. elle yeme)
14.Soru
Bir topluluğa ait yemek kültürünün tarihsel süreçte gelişerek bugünlere ulaşan ve tüm bu süreç boyunca devamlılık gösteren, tekrar eden kültürel mirasları, alışkanlıkları,bilgi, töre ve davranışları vurgulayan kavram aşağıdakilerden hangisidir ?
Mutfak kültürü |
Halk mutfağı kültürü |
Anadolu yemek kültürü |
Bölgesel mutfak kültürü |
Geleneksel yemek kültürü |
Geleneksel Yemek Kültürü: İfadede öne çıkarılan kavram, gelenektir. Bir topluluğa ait yemek kültürünün tarihsel süreçte gelişerek bugünlere ulaşan ve tüm bu
süreç boyunca devamlılık gösteren, tekrar eden kültürel mirasları, alışkanlıkları,
bilgi, töre ve davranışları vurgular.
15.Soru
En eski tarihli ribat nerededir?
Anadolu |
Tunus |
Mısır |
İran |
Suriye |
Bir batılı araştırmacı da Anadolu Selçuklu kervansaraylarının kökenini, en eski örnekleri 8. yüzyıl sonu ve 9. yüzyıl başlarına tarihlenen Ribat’lara bağlamaktadır. Roma Castrum’larını andıran kare veya dikdörtgen planlı ribatlar, ortada geniş bir avlu etrafına yerleştirilmiş mekânlardan oluşmaktaydı. En eski tarihli ribat, Tunus’taki 796 tarihli Manastır Ribatı’dır. 821 tarihli Susa Ribatı da (Tunus) tanınmış bir diğer örnektir.
16.Soru
Müziğin estetiği dört temel varsayım üzerine kuruludur. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?
Müzik, eserlerin veya nesnelerin bir koleksiyonudur. |
Müzik eserlerinin ancak estetik olarak dinlenilebilir. |
Müzik eserlerinin değeri, her zaman kendine özgü ve içtendir. |
Müzik dinlemede temel amaç bireyin kişisel ve ahlaki gelişimine katkı sağlamasıdır. |
Eğer dinleyiciler, müziği estetik olarak dinlerlerse estetik bir deneyim kazanacaklardır. |
Müzik dinlemede temel amaç bireyin kişisel ve ahlaki gelişimine katkı sağlaması değildir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Neolitik Çağ’da gerçekleşmiştir?
Astarlanmış, omurgalı kaseler, gaga ağızlı maşrapalar, testiler yapılmıştır. |
Geometrik motifler, basit insan ve hayvan figürleri belli başlı bezeme motifleridir. |
Metale ilginin arttığı, seramik formlarında metal etkisinin görülmeye başladığı dönemdir.
|
Yunan mitolojisinden alınmış sahneler seramik kaplar üzerine işlenmiştir. |
Perdahlı, omurgalı kaplar yapılmıştır. |
Neolitik Çağ’da yeme içme tarzının değişimiyle birlikte ilk toprak kaplar da yapılmaya başlamıştır. Bu çağa ait en eski seramik örnekleri İran, Anadolu ve Mezopotamya’da gerçekleştirilen kazılarda ele geçmiştir. Başlangıçta elle biçim verilirken MÖ 3200’lerde Güney Mezopotamya’da çömlekçi çarkının ortaya çıkmasıyla seramik kapların daha seri ve daha düzgün biçimlendirilerek üretilmeleri mümkün olmuştur. Çağlar boyunca doğada hazır bulunabilen toprak boya ve aşı boyalar kullanılmıştır. Bunlar siyah, kımızı ve beyaz renklerdedirler. Geometrik motifler, basit insan ve hayvan figürleri belli başlı bezeme motifleridir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Anadolu'da Osmanlı Döneminden günümüze ulaşan ve duvar resim sanatının önemli örneklerini içeren dinî ve sivil yapılardan biri değildir?
Bebek Kavafyan Konağı |
Manisa- Soma Hızırbey Camii |
Çanakkale Bayramiç Hadımoğlu Konağı |
Yozgat Başçavuşoğlu Camii |
Hacı Ahmed Bey Sarayı |
Bebek Kavafyan Konağı (1751), Manisa- Soma Hızırbey Camii (1791-1792), Çanakkale Bayramiç Hadımoğlu Konağı (1796), Yozgat Başçavuşoğlu Camii (1800-1801), Edremit Kabakçılar Konağı (1805), Kayseri Bürüngüz Köyü Evi (1808) günümüzeulaşan ve duvar resim sanatının önemli örneklerini içeren dinî ve sivil yapılardandır. Hacı Ahmed Bey Sarayı Cezayir'de bulunmaktadır. Doğru cevap E'dir.
19.Soru
Chora Manastırı ilk olarak hangi dönemde yapılmaya başlanmıştır?
İmparatoriçe Zoe Dönemi |
İsaakios Komnenos Dönemi |
Theodoros Metokhites Dönemi |
Iustinianus Dönemi |
IX. Konstantinos Monomakhos Dönemi |
Bizans sanatında duvar resimlerinin gelişimi (İstanbul’da bulunan) Chora Manastırı (Kariye Camii) ile doruk noktasına ulaşmıştır. Manastır olarak ilk yapımı Iustinianus Dönemi’ne tarihlenen Chora Manastırı (534), 11. yüzyılda yeniden inşa ettirilmiş, 1315’te yüksek düzeyde bir memur olan Theodoros Metokhites tarafından tekrar onarılmış ve duvar resimleri ile donatılmıştır. Doğru cevap D'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Halk müziği alanında Ahmet Adnan Saygun’un 1976’da Macaristan’da yayınlanan eseridir?
Türk Ütkü Çalgıları |
Türk Depki Çalgıları |
Bela Bartok’s Folk Music Research in Turkey |
Folk Musical Instruments of Turkey |
Asya ve Anadolu Kaynaklarında Iklığ ve Ülkelerde Kopuz ve Tezeneli Sazlarımız |
Halk müziği derleme çalışmalarına gelince; bu çalışmaları tarihsel açıdan incelemek, bundan sonra yapılabilecek olan çalışmalara ışık tutması açısından son derece yararlıdır. İncelendiği zaman görülecektir ki gerek yurt içi gerekse yurt dışında bu konu ile ilgili yapılan araştırmalar hiç de azımsanacak ölçüde değildir. Özellikle Ahmet Adnan Saygun’un 1976’da Macaristan’da yayınlanan Bela Bartok’s Folk Music Research in Turkey adlı kitabı, bu konuda çalışmak isteyen araştırmacıların kullanımına sunulmak üzere, mutlaka dilimize kazandırılmalıdır.
Halk müziğinde çalgılar konusuna bakıldığında, oldukça iyi araştırmaların varlığı gözlenmektedir. Bizce bu konuda yapılmış olan en iyi araştırmalar, Mahmut Ragıp Gazimihal’in Türk Ütkü Çalgıları, Türk Depki Çalgıları, Asya ve Anadolu Kaynaklarında Iklığ ve Ülkelerde Kopuz ve Tezeneli Sazlarımız başlıklı yapıtları ile İngiliz müzikoloğu Laurence Pikcken’in 1975’de Oxford University Press tarafından Londra’da yayınlanan Folk Musical Instruments of Turkey adlı eseridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ