XIV-XV. Yüzyıllar Türk Edebiyatı Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
XVII. yüzyılda yazılan, derleyeni belli son nazire mecmuası olan Metâli’ü’n-nezâ’ir’in yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Budinli Hisâlî |
Pervâne Bey |
Ahmed Paşa |
Edirneli Nazmî |
Eğirdirli Hacı Kemâl |
XVII. yüzyılda yazılan Metâli’ü’n-nezâ’ir, derleyeni belli son nazire mecmuasıdır. Budinli Hisâlî (ö. 1062/1652) tarafından derlenen bu mecmua, şiirlerin sadece matla beyitlerine yer verilmesinden dolayı diğerlerinden farklıdır. Bundan dolayı mecmuaya Matâli’ü’n-nezâ’ir adı verilmiştir. Hisâlî’nin kendi matlalarının da bulunduğu mecmuadaki beyitler, vezinlere ve kafiyelere göre sıralanmıştır.
2.Soru
“Nazire”nin Anadolu’da başlayan Batı Türk edebiyatında ilk kim ile ortaya çıktığını söylemek mümkündür?
Yûnus Emre |
Ahmed-i Yesevî |
Hakîm Süleyman Ata |
Nesîmî |
Şeyhoğlu Mustafâ |
Nazirenin şiirimizde ortaya çıkışını, tarihî gelişmesini ve çıkış durumunu göz önüne alırsak, Behcetü’l-hadâ’ik’tan öğrendiğimize göre Türk, Arap ve Fars edebiyatlarında XIII. yüzyıldan önce, “nazire”nin varlığı söz konusudur. Bu türün Anadolu’da başlayan Batı Türk edebiyatında Yûnus Emre (ö. 1320) ile ortaya çıktığını söylemek mümkündür. Yûnus’un nazireleri, Ahmed-i Yesevî’nin (ö. 1166) şiirlerine yazılmıştır. Ancak Yûnus’tan önce bu türün ilk şairleri arasında yer vereceğimiz Türk şairi Hakîm Süleyman Ata’dır. Hakîm Süleyman Ata (ö. 1194), Ahmed-i Yesevî’nin hikmetlerine hikmetlerle karşılık vermiş, onun yolunu sadık bir öğrencisi olarak devam ettirmiş ve şiirlerine nazireler söylemiştir (Sertkaya 2010: 177-87).
3.Soru
Hangi eser Dâ’î 'ye ait değildir?
Ebu’l-leys-i Semerkandî Tefsirinin Çevirisi |
Vesîletü’n-Necât |
Câmâsb-nâme |
Vesîletü’l-mülûk li-Ehli’s-sülûk ve Yüz Hadîs Çevirisi |
Çeng-nâme |
Vesîletü’n-Necât, Süleyman Çelebi’nin eseridir.
4.Soru
Fâtih devrinde esnaf arasından çıkan şairlerden olup Fâtih’in beğendiği ve nazire mecmualarında pek çok şiiri bulunan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Hafî |
Zeynep Hanım |
Melîhî |
Nişânî |
Aşkî |
Hafî, Fâtih devrinde esnaf arasından çıkan şairlerden olup kunduracıdır. Bu şairlerin yetişmeleri, ilim ve sohbet meclislerine devamları ile olmuştur. Latîfî’nin ‘kitâb ve deftersiz müftî ve müderris olmış-ıdı’ şeklinde bahsettiği Hafî’nin hafızası güçlüdür. Şöhretini duyan Fâtih, onu saraya çağırıp şiirlerini dinlemiş ve kendisine ihsanlarda bulunmuştur. Fâtih’in beğendiği ve nazire mecmualarında pek çok şiiri bulunan Hafî’nin Divan’ı olduğu söylenir. Şairin, sevgiliyi konu alan, sade ve akıcı gazelleri vardır. Ayrıca anlam söz ilişkisine dikkat eden bir şair olup, cinaslı söyleyişlerle dikkat çeker.
5.Soru
“Doğmak”, doğum zamanı” ve “doğum yeri” anlamları olan , ancak zamanla Hz. Peygamber’i doğum gününü anmak ve kutlamak için yazılan eserlerin genel adına verilen kelimeyeaşağıdakilerden hangisi karşılık gelir?
Hadis |
Mesnevi |
Çeng |
Fıkıh |
Mevlid |
Mevlid, “doğmak”, doğum zamanı” ve “doğum yeri” anlamları olan bir kelimedir. Ancak zamanla Hz. Peygamber’i doğum gü- nünde anmak ve kutlamak için yazılan eserlerin genel adı olmuştur.
6.Soru
Bugünkü bilgilerimize göre, Türk edebiyatında yazılan ilk nazire mecmuası Ömer b. Mezîd’in ortaya koyduğu ______________ adlı eserdir.
Câmi’ü’n-nezâ’ir |
Mecma’ü’n-nezâ’ir |
Mecmû’atü’n-nezâ’ir |
Metâli’ü’n-nezâ’ir |
Sabrî Mecmuası |
Ömer b. Mezîd’in Mecmû’atü’n-nezâ’ir’i
Bugünkü bilgilerimize göre, Türk edebiyatında yazılan ilk nazire mecmuası Ömer b. Mezîd’in ortaya koyduğu Mecmû’atü’n-nezâ’ir adlı eserdir. İngiltere (Londra)’de, Türk Dil Kurumu’nda ve Atatürk Üniversitesi Karahanoğlu Bağış Kitapları nr. 10d 91’de olmak üzere üç nüshası bilinen bu eser, 1436 yılında derlenerek Sultan II. Murâd’a sunulmuştur (Karabey 1996: 67).
7.Soru
Şeyhî’nin Hüsrev ü Şîrîn adlı mesnevisine zeyl yazan şair kimdir?
Nişânî |
Adnî |
Ahmed Paşa |
Cemâlî |
Avnî |
Şeyhî’nin yeğeni olan Cemâlî, Fâtih dönemi şairlerinden olup Akşehirlidir. 1410 yılına yakın bir
tarihte doğduğu ve II. Bâyezîd’in saltanatının son yıllarında vefat ettiği göz önüne alınırsa, uzun bir ömür sürmüş ve bu üç padişah döneminde şiirler yazmıştır. Şeyhî’nin Hüsrev ü Şîrîn adlı mesnevisine zeyl yazmıştır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi nazirelerin yazım şekillerinden biri değildir?
Kaside |
Redif |
Mesnevi |
Müstezat |
Musammat |
Nazirelerin Nazım Şekilleri ve Nazirelerde Görülen Özellikler
Genellikle gazel ve kaside nazım şekilleriyle yazıldığı görülen nazirelerin, mesnevi, müstezat ve musammat nazım şekillerinde yazılmış örnekleri de bulunmaktadır (Köksal 2006: 21). Ancak gazel tarzının nazirede önemli bir yeri vardır. Bu bakımdan farklı nazım şekillerinde yazılan şiirlere gazel ile “cevab” veya “nazire” yazıldığını da belirtmek gerekir.
9.Soru
Ahmet Yesevî’nin “behişt duzeh talaşur talaşmakda beyan bar / duzeh aytur min artuk minde Firavn Haman bar” ile başlayan manzumesine nazire yazan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Hakîm Süleyman Ata |
Yunus Emre |
Şeyhoğlu Mustafa |
Karamanlı Nizami |
Cafer Çelebi |
Hakîm Süleyman Ata, Ahmet Yesevî’nin “behişt duzeh talaşur talaşmakda beyan bar / duzeh aytur min artuk minde Firavn Haman bar” ile başlayan manzumesine nazire yazmıştır.
10.Soru
XV. yüzyılda Azeri sahasında Nesîmî ile Fuzûlî arasında yetişmiş en önemli şair kimdir?
Ahmedî |
Ahmed-i Dâ'i |
Süleyman Çelebi |
Habîbî |
Şeyhî |
Habîbî
11.Soru
Çelebi Mehmed dönemiyle ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
İyilik yapmayı ve ihsan dağıtmayı çok seven Çelebi Mehmet bu sebeple “Ebu’l-Hayr” olarak anılmaya başlanmıştır. |
Osmanlı edebiyatının ilk şairleri bu dönemde yetişmeye başlar. |
Ahmedî, Ahmed-i Dâ’î, Şeyhî gibi şairler Germiyan sarayından Osmanlı sarayına intisap ederler. |
Devrin en yüksek dereceli eğitim kurumu olan Yeşil Medrese, Bursa’da açılmıştır. |
Padişahın hastalığını, himayesindeki hekim/şairlerden Şeyhî tedavi etmiştir. |
Anadolu Türk birliğinin yeniden kurulmaya başladığı II. Murâd döneminde, beyliklerin Osmanlı idaresi altına girmesi ile kültür ve sanat faaliyetleri de Osmanlı sarayına taşınmıştır. Türk dili ve edebiyatının gelişmesine büyük katkısı olan âlim ve şairler ile haftada iki gün görüşen II. Murâd Han, nerede bir hüner sahibi olduğunu duysa, ona iltifat edip ihsanını esirgememiştir. İyilik yapmayı seven ve hayratının çokluğundan dolayı “Ebu’l-hayr” diye anılan II. Murâd’ın, âlim ve şairlere hatta tarikatlara olan yakınlığı ve onları desteklemesi, adına çok sayıda Türkçe eserin yazılmasına, Türk edebiyatının ve kültür hareketlerinin gelişmesine zemin hazırlamıştır.
12.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Ahmed-i Dâ’î’ye ait değildir?
Çeng-nâme |
Cemşîd ü Hurşîd |
Câmâsb-nâme |
Mu’tayebât |
Ukûdü’l-Cevâhir |
A, C, D ve E şıklarındaki eserler Ahmed-i Dâ’î’ye, B şıkkındaki Cemşîd ü Hurşîd mesnevisi ise Ahmedî’ye aittir.
13.Soru
Fâtih devri şairlerinden olup Saruhan vilayetinin Bergama kasabasından olan ve Mahmûd Paşa tarafından korunmuş ve teşvik edilmiş olan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Karamanlı Nizâmî |
Melîhî |
Sarıca Kemâl |
Nişânî |
Aşkî |
Sarıca Kemâl de, Fâtih devri şairlerinden olup 1483 yılında ölmüştür. Saruhan vilayetinin Bergama kasabasından olan şair, Mahmûd Paşa tarafından korunmuş ve teşvik edilmiştir. Devrinin önde gelen şairlerinden olan ve Divan’ı bulunan Sarıca Kemâl, Latîfî’ye göre Mahmûd Paşa’nın hocası ve musahibi, Sehî ve Âşık Çelebi’ye göre ise, Paşa’nın musahibi olup çocuklarının hocasıdır.
14.Soru
Türk edebiyatında “nazire” kelimesi, “nazireler” anlamında ilk defa aşağıdaki eserlerden hangisinde kullanmıştır?
Câmi‘ü’n-nezâ’ir |
Behcetü’lhadâ’ik |
Bânet Süâd |
Mecmû’atü’n-nezâ’ir |
Behcetü’l-Hadâ’ik fî-mev’izeti’l-Halâ’ik |
Türk edebiyatında “nazire” kelimesini, “nazireler”anlamında ilk defa Fahreddîn bin Mahmûd Behcetü’l-Hadâ’ik fî-mev’izeti’l-Halâ’ik adlı eserinde kullanmıştır. Fahreddîn bin Mahmûd eserinde yer verdiği “koşuk” adı ile bilinen manzumeler için “ve benden dilediler kim bunlarun dilince bu fen içre bir kitâb eyleyem, nükte ve nezâyir birle söyleyem kim bularun dilegi kabul ola” demektedir.
15.Soru
Harezm Türkçesinin XIII. yüzyıldan XIX. yüzyıl Türkçesine kadar kullanılmış olduğunu belirten ve Çağataycayı İlk Çağatay devri (XIII-XIV. asırlar), Klasik Çağatay devrinin başlangıcı (Nevâî’ye kadar), Klasik Çağatay devri (Nevâî devri), Klasik devrin devamı (Babür ve Şeybanlılar devri) ve Gerileme ve çökme devri (XVII-XIX. asırlar) diye beş döneme ayıran araştırmacı kimdir?
Kemal Eraslan |
J. Eckmann |
Ahmet Bican Ercilasun |
Osman Fikri Sertkaya |
Fuat Köprülü |
Fuad Köprülü, Harezm Türkçesinin XIII. yüzyıldan XIX. yüzyıl Türkçesine kadar kullanılmış olduğunu belirttiği Çağataycayı; 1. İlk Çağatay devri (XIII-XIV. asırlar), 2. Klasik Çağatay devrinin başlangıcı (Nevâî’ye kadar), 3. Klasik Çağatay devri (Nevâî devri), 4. Klasik devrin devamı (Babür ve Şeybanlılar devri), 5. Gerileme ve çökme devri (XVII-XIX. asırlar) diye beş döneme ayırmıştır. Sonra da, “Çağatayca, kelimenin en geniş manası ile Moğol istilâsından sonra Cengiz çocukları tarafından kurulan Çağatay, İlhanlı ve Altın-Ordu imparatorluklarının edebî merkezlerinde XIII-XIV. asırlarda inkişaf eden ve Timurlular devrinde, bilhassa XV. asırda klasik bir mahiyet alarak zengin bir edebiyat yaratan edebî Orta Asya lehçesidir.” şeklinde tanımlamıştır.
16.Soru
İbrahim peygamberin hayatının anlatıldığı "Halîl-nâme" adlı eserin yazarı kimdir?
Süleyman Çelebi |
Abdülvâsi Çelebi |
Ahmed-î Dâî |
Şeyhî |
Şemsî |
Abdülvâsi Çelebi
17.Soru
I. Bir şairin tanınmış bir şiirine,başka bir şairin kendisi tarafından kafiyeleri,redifleri aynı olarak yazılan şiirlerdir.
II. Daha çok gazel ve kasidelerde görülen benzer şiirlerdir.
III.Nazirenin bir diğer deyişi cevaptır.
IV.Aynı dil ve şivenazirelerde aynı olmalıdır.
Yukarıda nazire ile ilgili verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
I,II |
II,III |
I,II,III |
II,III,IV |
I,II,III,IV |
Nazire, bir şairin tanınmış bir şiirine veya şiirlerine sonradan başka bir şair veya şairin kendisi
tarafından, kafiyeleri veya kafiye ve redi?eri aynı
olan, aynı vezin ve konuda yazılan, çoklukla gazel
ve kasidelerde görülen benzer şiirlerdir. Cevap da
denilen nazirenin, aynı dilde ve şivelerde olması
gerekir.
18.Soru
Aşağıdaki şair-mahlas eşleşmelerinden hangisi yanlıştır?
II. Mehmet – Avnî |
II. Bâyezîd – Adlî |
Mahmûd Paşa – Adnî |
Cem Sultan - Cemî |
Mehmed Paşa – Nişânî |
Cem Sultan, küçüklüğünden itibaren geniş kültürü ile dikkat çekmektedir. Daha 14 yaşında babasının Uzun Hasan üzerine yaptığı seferde Edirne’de Ebulhayr-ı Rûmî’ye Saltuk-nâme hikâyelerinin toplanması için emir vermiş ve bu büyük eserin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Şiirlerinde Cem mahlasını kullanmış, Divan yazmış ve Cemşîd ü Hurşîd mesnevisini Farsçadan tercüme etmiştir.
19.Soru
I. Sade ve samimi şiirler yazmıştır.
II. Fâtih devrinde Amasya’da yetişen tek kadın şairdir.
III Şeyhi’ye nazireler yazmıştır.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi/hangileri Zeynep Hanım ile ilgili olarak doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I, II |
I, III |
Fâtih devrinde Amasya’da yetişen iki kadın şairden biridir. musikide de bilgi sahibidir. Onun, tezkirelerde Fâtih adına düzenlediği belirtilen Divan’ı ele geçmemiştir. Şeyhî’ye nazireler yazmış olan Zeynep Hanım’ın, tezkirelerde verilen örneklerden sade ve samimi şiirler yazdığı anlaşılmaktadır. Arapça ve Farsça bilmektedir.
20.Soru
Şeyhî’nin, padişahın verdiği hediyelerle kendisine verilen köye giderken yolda başına gelenleri anlattığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Ukûdü’l-cevâhir |
Har-nâme |
Halîl-nâme |
Acâ’ibü’l-mahlûkat |
Kitâbü’l-müntehab fi’t-Tıb |
Şeyhî, padişahın verdiği diğer hediyelerle kendisine verilen köye giderken yolda başına gelenleri Har-nâme’de anlatmış ve bu eseri Çelebi Mehmed’e sunmuştur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ