XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatı Ara 2. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdaki gruplardan hangisi Osmanlının Batı’nın kültürel değerleriyle tanışmasında etkili olmamıştır?


Levantenler

Gayrimüslim azınlıklar

Zanaatkarlar 

 Ordu ve askerî mektepler

Mühtediler


2.Soru

I. Muhaverat-ı Hikemiyye-Münif Paşa, II. Tercüman-ı Ahval-Şinasi III. Şair Evlenmesi -Yusuf Kâmil Paşa Yukarıdaki yazar-eser eşleştirmelerinden hangileri doğrudur?


Yalnız I.

Yalnız II.

Yalnız III.

I. ve II.

I. ve III.


3.Soru

Enderun Mektebi hangi padişahın zamanında biçimlendirilmiştir?


Sultan II. Murat
Fatih Sultan Mehmet
Sultan II. Bayezid
Yavuz Sultan Selim
Kanuni Sultan Süleyman

4.Soru

Encümen-i Şuara’nın reisliğini üstlenen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? 


Namık Kemal 
Ziya Paşa 
Hersekli Ârif Hikmet 
Leskofçalı Galip  
İbrahim Halet 

5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi XIX. asrın son çeyreğinde ortaya çıkan şiirin form değişimlerinde gerçekleştirilmiştir?


Medhiye tarzı kasidelerin kabul görmesi
Gazelleri formlarına göre tasnif edilmesi
Gazellerin alfabetik sırasına bölümlerin ilave edilmesi
Hece veznini kullanan şiirlerin yadsınması
Arapça ve Farsça asıllı kelimelerin Türk telaffuzuna göre aruza çekilmesini hata olarak görülmesi

6.Soru

"Sarayın ileri gelen erkânından birinin unvanıdır. Yıldırım Bayezit döneminde kurulduğu ve has odabaşılıktan sonra ikinci önemli görev olduğu bilinmektedir". Bu açıklama hangi ünvanla ilintilidir?


Çuhadar
Rikaptar
Sarıkçıbaşı
Silahtar
Sırkâtibi

7.Soru

Enderun Mektebi aşağıdaki padişahlardan hangisinin döneminde kurumsallaşmıştır?


II. Murat

Fatih Sultan Mehmet

Yıldırım Beyazıt

Yavuz Sultan Selim

Kanuni Sultan Süleyman


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi yenileşen edebiyatta form değişimine bir örnek olarak verilir?


Çağa uygun yeni mazmunlar icat etmek

Erkek şairlerin sevilen kadınlar ağzından gazeller yazması

Kafiye ve redifin, şiirin konu bütünlüğünü sağlamada kullanılması

Şairin sevdayı ve sevgiliyi yücelterek ilahi bir noktaya taşımaktan vazgeçmesi

Osmanlının hayatına yeni katılan nesnelerin şiire malzeme yapılması


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “Tanzimat Edebiyatı” tabirinin yanlışlığına sebep olarak gösterilemez?


Tanzimat Fermanı’nın mesajı yurt içinden çok, yurt dışına olduğu için
Tebanın hayatında kültürel bir değişim öngörmediği için
Klasik edebiyat bütün kudretiyle hüküm sürdüğü için
1839-1859 arasında varlık gösteremediği için
Edebiyatı doğrudan etkileyecek hükümler taşımadığı için

10.Soru

I. Mühtediler, ruhen İslam’a bağlanmış olsalarda maddeten hâlâ Batılıdırlar.

II. Müslüman bir Osmanlının Avrupa tarzı Noel ve yortu kutlaması, bale gösterisi ve salon hayatı ile ilk tanışması Levantenler sayesinde olur.

III. Avrupalı sanatkârlar, asırlar boyu Şark’a ilgi duymuşlar ve Şark’tan da ilgi görmüşlerdir.

IV. Türk’ün Batı ile bizzat Batılı topraklarda iletişim kurmasının ve gözlem yapıp tecrübe edinmesinin tek yolu misyonerler sayesinde olmuştur.

Yukarıda verilen ifadelerden hangileri doğrudur?


I. ve III.

II. ve IV.

I. II. ve III.

I. II. ve IV.

I. II. III. ve IV.


11.Soru

Besalet-i Osmaniyye ve Hamiyyet-i İnsaniyye Kasidesi” ?umuma mal olan adıyla“Hürriyet Kasidesi” aşağıdakilerden hangi şaire aittir?
 


Ârif Hikmet

Galip Bey

Memduh Faik

Namık Kemal

Ziya Paşa


12.Soru

1861 yılında Hersekli Ârif Hikmet Bey’in Laleli Çukurçeşme’deki evinde buluşmaya başlayan ve her salı düzenli bir şekilde devam eden ve bir seneye yakın süre bu edebiyat toplantılarını sürdüren şairlerin “encümen-i şuara”sı dikkate alındığında seçeneklerden hangisi söylenebilir? 


Her oturumda değişmek üzere mutlaka bir encümen reisi seçilmesi esas kılınmıştır. 

Şiirinin niteliğinden ziyade yaşça ve konumca kendini kabul ettirmiş insanların katılabildiği toplantılar halindedir. 

Güvenlik ya da gizlilik gibi kaygılar nedeniyle davetsiz misafirlerin bu toplantılara katılmalarına izin verilmemektedir. 

Her toplantıda bulunmaya çalışan müdavimleri olmakla beraber merak ettiği için gelenler de vardır. 

Encümen-i şuaralar bir dernek oturumu ciddiyetinde toplanırlardı.


13.Soru

Her şiir anlayışının zamanla  katılaşarak bir konvansiyon hâline geldiği ve yeni bir şiir anlayışının isyan ederek onun yerini aldığı fikri aşağıdakilerden hangisine aittir?


Torrini

İsmail Habip

J. L. Lowes

Mark Twain

A. J. Toynbee


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Encümen-i Şuara mensuplarını bir araya getiren sebeplerlerden biri değildir ?


Encümen-i Şuara müdavimlerinin eRumeli’ye olan bağları

Şairlerin aynı meslekte, aynı büroda veya aynı amir idaresinde çalışmaları

Ortak gelir kaygısı

Encümen mensuplarının aşağı yukarı hepsi de aynı konakların müdavimi olması

Encümen müdavimlerinin sıkça uğradıkları kahvehane ve meyhaneler aynı olması


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, klasik şiirin formlarında belirmiş yeniliklerden biridir?


şiirin vezinsiz ve kafiyesiz de olabileceğini söylemek

çağa uygun yeni mazmunlar icat etmek 

müşkillerine çözüm yolları tavsiye edecek didaktik şiirler yazmak 

sevdayı ve sevgiliyi daha gerçekçi göstermek 

Şiirlere vatan, millet, hürriyet, adalet, eşitlik, medeniyet, terakki, alafrangalık gibi kavramlarını ilave etmek 


16.Soru

İsraf, kanaatsizlik, rüşvet ve insanlar arasındaki güvensizliğin yayılması gibi sosyal konuları şiirlerinde işleyen Enderunlu şair aşağıdakilerden hangisidir? 


Fenni
Nedim
Hasan Yaver
Arif
Esat

17.Soru

Meşhur tarihçi A. J. Toynbee'ye göre “zelotizm” terimi ne anlama gelmektedir?


Bir medeniyetin başka bir medeniyetin tehdidi karşısındaki tutumu
Tehdide uğrayan medeniyetin, kabuğuna çekilerek iyice gelenekçi olması
Rakip medeniyetin maddi ve manevi silahlarını kullanmayı öğrenmesi
Batılılaşma sürecine giriş, gelenekli değerlerin bir çırpıda edebiyattan silinmesi
Dış güçlerin bir kültürün gelişimini engelleyebileceği, saptırabileceği

18.Soru

Encümen-i Şuara toplantılarına ev sahipliği yapan isim aşağıdakilerden hangisidir?


Hersekli Ârif Hikmet Bey

Koniçeli Musa Kâzım Bey

Leskofçalı Mustafa Galip Bey

Manastırlı Hoca Salih Naili Efendi

Recaizade Mehmet Celal Bey


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Enderun Mektebinde eğitim kademelerinden biri değildir?


Büyük ve Küçük Odalar
Seferli Koğuşu
Has Oda
Hazine Odası
Hırka-i Saadet Odası

20.Soru

Aşağıdaki eserlerden hangisi Münif Paşa'ya aittir?


Tercüman-ı Ahval

Tercüme-i Telemak

Tercüme-i Manzume

Muhaverat-ı Hikemiyye

Şair Evlenmesi