XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatı Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Osmanlı topraklarında ticaret yapmak isteyen Batılı şirket acentalarının Türk topraklarında yerleşmiş çalışanlarını" ifade eder?
Avrupalı sefirler |
Gayrı müslim azınlıklar |
Levantenler |
Misyonerler |
Mülteciler |
Levantenler, Osmanlı topraklarında ticaret yapmak isteyen Batılı şirket acentalarının Türk topraklarında yerleşmiş çalışanlarıdır. Onlar Türk topraklarında nesiller boyu otururlar, Türklerle dostane ilişkiler kurarlar fakat batı kültürlerini de yaşatmaya devam ederler.
2.Soru
Encümenin şiirle sosyal meseleler arasında kurduğu ilgiyi, aşağıdakilerden hangisi en doğru şekilde ifade etmektedir?
Sosyal meselelerin duyrulma yeri şiir olamaz.
|
Şiir bir sanattır, köşe yazısı değil.
|
Şiir söylemek zaten toplumsal bir sanattır.
|
Şiir, toplumun problemlerine uzak duramaz.
|
Aydının sosyal sıkıntıları yansıtmasının yegâne aracı şiirdir.
|
3.Soru
I.Roman II.Hikaye III.Tiyatro Yukarıdakilerden hangileri Türk edebi geleneğinde birebir karşılığı bulunmayan türler arasındadır?
Yalnız I. |
Yalnız II. |
I. ve II. |
I. ve III |
I. II. ve III. |
Roman, hikâye, tiyatro gibi Türk edebî geleneğinde birebir karşılığı bulunmayan türler, Osmanlı topraklarına kendi kültürleriyle ve kurallarıyla girebilmiştir.
Doğru cevap E'dir.
4.Soru
Tanpınar'ın, kendisinden bahsederken “Onun şiirinde eskilerin zevk düşüklüklerine pek az rastlanır” diyerek, örnek olarak da "ciğer-kebab" imgesini gösterdiği şair aşağıdakilerden hangisidir?
Ârif Hikmet
|
İbrahim Halet |
Leskofçalı Galip |
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sebk-i Hindî’nin bir özelliği değildir?
Dili süslü ve ağırcadır.
|
Alışılmadık imgeler vardır.
|
Sosyal meseleleri ele alır.
|
İç içe geçmiş, soyut tamlamalar kullanılır.
|
Derin ve yoğundur.
|
6.Soru
'Batının din kültürünü ve dini edebiyatını halka sevimli göstermeye çalışırlar.'cümlesi aşağıdakilerden hangisi için söylenmiştir?
Misyonerler. |
Levanten. |
Mülteciler. |
Azınlıklar. |
Sefirler. |
Misyonerler. Cevap A'dır.
7.Soru
Tehdide uğrayan bir medeniyetin kabuğuna çekilerek iyice gelenekçi olmasına verilen ad nedir?
Zelotizm |
Nihilizm |
İdealizm |
Düalizm |
Minimalizm |
Zelotizm, tehdide uğrayan medeniyetin, kabuğuna çekilerek iyice gelenekçi olmasıdır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, klasik edebiyatın kendini yenilemeyişinin sebeplerinden biridir?
Geleneğin güçlü ve değişmez yapısı yeniliğe izin vermez.
|
Şairler yenilikten hoşlanmazlar.
|
Batı’nın edebiyatına düşmanlık duyulur.
|
Yaşanan çağın getirdikleri edebiyata dahil olamaz.
|
Yeniliğin ne olduğu bilinmez.
|
9.Soru
İbrahim Müteferrika, Humbaracı Ahmet Paşa, Mustafa Celalettin Paşa, Osman Nihali Paşa gibi Osmanlının içindeki küçük Avrupayı temsil eden sonradan müslümanlığı seçmiş kişilere ne ad verilir?
Münzevi |
Mühtedi |
Mütedeyyin |
Mutaassıp |
Levanten |
İbrahim Müteferrika, Humbaracı Ahmet Paşa, Mustafa Celalettin Paşa, Osman Nihali Paşa gibi Osmanlının içindeki küçük Avrupayı temsil eden sonradan müslümanlığı seçmiş kişilere mühtedi denilir.
10.Soru
Encümen-i Şuara'nın şiir diline ilişkin duruşu seçeneklerden hnagisinde doğru olarak verilmiştir?
Özellikle klasik şiirin süslü, kapalı ve derin tarzlarına bağlı kalmışlardır. |
Bulmaktan çok aramanın rağbet gördüğü bir poetika anlayışıyla çeşitli dil/üslup denemeler, yapmışlardır. |
Halka da inmek adına çoğunlukla kaba/saf/sırf Türkçe kullanarak şiirlerini yazmaya çalışmışlardır. |
Türk şiir geleneğinin şaşalı günlerine dönmek amacıyla gündelik dilin üstünde özel bir dil inşa etmeyi amaçlamışardır. |
Özellikle mevcut poetikayı çağdaşlaştırarak yeni ilkeler oluşturmak istemişlerdir. |
Encümen-i Şuara’nın şiir dili konusundaki arayışları, belli bir tercihe varamadan sonlanır; lakin bu arada geçmişin şiir dili üzerindeki bütün tasarrufları bir kere daha, silbaştan sınanmış ve XIX. asrın ikinci yarısında, şiirin ulaştığı noktada kullanılabilecek unsurlar ayıklanmaya çalışılmıştır. Gelenekte, şiirin klasik dilinden üç temel sapma, bir başka söyleyişle, dilin
üç asli arayışı görülür; “saf/ sırf/ kaba” Türkçe, “sade” Türkçe, “Sebk-i Hindî”... Encümen-i Şuara’da bu sapmaların üçü de hiçbir tercih işareti gösterilmeden denenir; o kadar ki Sebk-i Hindî’yi yeniden ele alan bir şairin bir süre sonra kaba Türkçe ile de şiir söylediği çoktur. Bulmaktan çok, aramanın ve elemenin rağbet gördüğü bir poetika arayışı... Özellikle Galip, şiir dili’nin gündelik dilin üstünde, özel bir dil inşa etmek olduğu; onu öğrenmek ve anlamak için de özel bir gayret harcanması gerektiği fikrindedir. Bu fikir, klasik şiirin gelenekli çağlarında zaten büyük bir ekseriyetin, üstünde çokça düşünmeden kabul edegeldiği bir poetik tercih iken, aynı fikir XIX. asrın ortalarında tekrarlandığında, geleneğe dönüş olarak algılanır. Oysa Galip’in niyeti, geleneğin şaşaalı günlerine dönmek değil; şiirin asırlarca denenmiş ve olgunlaşmış ilkelerini elden kaçırmadan, mevcut poetikayı çağdaşlaştırmaktır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Encümen-i Şuara'nın varlığını sürdürdüğü tarihlerin özelliklerinden değildir?
Avrupa'da realizm akımının doğduğu tarihlerdir. |
Osmanlı Islahat Fermanı'nın getirdiği sosyal dönüşümü yaşamaktadır. |
Osmanlı Devlet'i Kırım Savaşı'nın etkisi altındadır. |
Avrupa'da vatan, millet, hürriyet, cumhuriyet gibi sosyal değerlerin yücelttiği bir dönemdir. |
Osmanlı'da meşruiyetçi fikirler filizlenmeye başlamıştır. |
Encümen-i Şuara’nın kurulduğu tarihler, Avrupa’da romantizmin vatan, millet, hürriyet, cumhuriyet gibi sosyal değerleri yücelttiği; “kamuoyu” kavramının yeni yeni duyulmaya başlandığı ve sosyolojinin doğduğu tarihlerdi.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, klasik şiirin dil anlayışında belirmiş yeniliklerden biri değildir?
Mahallî söyleyişlere izin vermek
|
Azınlıkların dilinden alınmış kelimeler kullanmak
|
Çocuk dilini taklit etmek
|
Fransızca şiir yazmak
|
Sade bir Türkçeye yönelmek
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "klasik şiir içinde daha yüksek, daha derin, daha kapalı, daha süslü bir tarz oluşturma eğilimini" ifade eder?
Kaba Türkçe |
Sade Türkçe |
Mazmun |
Sebk-i Hindi |
Poetika |
Sebk-i Hindi, Hint uslubudur. Klasik şiir içinde daha yüksek, daha derin, daha kapalı, daha süslü bir tarz oluşturma eğilimini ifade eder. Encümen-i Şuara'da denenen üç temel sapmadan biridir.
14.Soru
Osmanlı döneminde her yıl hac mevsiminde Mekke ve Medine ahalisine gönderilen paraya ne ad verilirdi?
Reşit |
Feyzî |
Nısfet |
Surre |
Fennî |
Osmanlı döneminde her yıl hac mevsiminde Mekke ve Medine ahalisine gönderilen paraya surre denilirdi.
15.Soru
Encümen, aşağıdakilerden hangisini şiirin formunu değiştirmek için kullanmamıştır?
Hece veznini denemiştir.
|
Divan tertibini bozmuştur.
|
Kıtanın ilk beytini kendi arasında kafiyelendirmiştir.
|
Dörtlükler hâlinde kaside yazmıştır.
|
Nazire söylemişlerdir.
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 'türk barok'u' olarak ele alınamaz?
Nurıosmaniye camii. |
Levni. |
Abdullahı Buhari. |
Focillon. |
Emin ağanın peşrev ve saz semaileri. |
Focillon. Cevap D'dir.
17.Soru
I. Nuriosmaniye Camii
II. Abdullah-ı Buharî tasvirleri
III. Emin Ağa’nın saz semaileri
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri "Türk Baroğu"na örnek olarak gösterilebilir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Mimaride Nurıosmaniye Camii, resimde Levnî ’nin son dönem nakışlarına eklemlenen Abdullah-ı Buharî tasvirleri yahut musikide Emin Ağa’nın peşrev ve saz semaileri için "Türk Baroğu" tabiri kullanılabilir.
18.Soru
Encümen-i Şuara nedir?
İçki ve şiir meclislerinin genel adıdır. |
Padişahın yazmış olduğu şiirlerin adıdır. |
Padişahın koruması altındaki şairlerin adıdır. |
XıX.yüzyıldaki bir şiir akımının adıdır. |
Türk dünyasına ait bir şiir terimidir. |
“Encümen-i şuara” bir cins isimdir. Asırlar boyu, “Padişah sarayında veya vilayetlerdeki şehzadelerin saraylarında, etraflarında birer muhit edinmiş devlet büyüklerinin konaklarında tertib edilen ve şairlerin de hazır bulunduğu içki ve şiir meclislerinin” ismine genel olarak “encümen-i şuara” denmiştir
19.Soru
Encümen-i Şuara için “son pleiad” tabirini kullanan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Namık Kemal |
Muallim Naci |
İsmail Hikmet |
Ârif Hikmet |
Encümen-i Şuara için “son pleiad” tabirini kullanan yazar, Ahmet Hamdi Tanpınar'dır.
20.Soru
Tehdide uğrayan medeniyetin kabuğuna çekilerek iyice gelenekçi olması aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılmalıdır?
Zelotizm. |
Batılılaşma. |
Yenilik. |
Değişim. |
Modern poetika. |
Zelotizm. Cevap A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ