XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatı Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Cami, tekke ve türbe gibi mekânların mezarlık olarak da kullanılan, etrafı duvar veya parmaklıkla çevrilmiş bahçe kısmı aşağıdakilerden hangisidir?
Çevgân |
Derûn |
İhtirâm |
Mehd |
Hazire |
Hazire, cami, tekke ve türbe gibi mekânların mezarlık olarak da kullanılan, etrafı duvar veya parmaklıkla çevrilmiş bahçe kısmıdır. Doğru cevap E'dir.
2.Soru
Leyla Hanım ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Şiirleri arasında nazireler önemli bir yer tutmaktadır. |
Bağdatlı Ruhî’nin meşhur terkib-bendini tanzir etmiştir. |
Şiirlerinde beşerî aşk, hayata rindane bakış, felekten şikâyet gibi konular işlemiş. |
Sarayla ilişki kuramamış ve saray çevresine uzak kalmıştır. |
Şair olarak yetişmesinde Keçecizade İzzet Molla’nın etkisi vardır. |
Hayatı hakkında ayrıntılı bilgi bulunmasa da yazdıklarından hareketle Leyla Hanım’ın, saray çevresine uzak kalmadığı anlaşılmaktadır
3.Soru
Cami, tekke ve türbe gibi mekânların mezarlık olarak da kullanılan, etrafı duvar veya parmaklıkla çevrilmiş bahçe kısmına ne ad verilir?
Hazire |
Daire |
Gasılhane |
Avlu |
Meydan |
Hazire: Cami, tekke ve türbe gibi mekânların mezarlık olarak da kullanılan, etrafı duvar veya parmaklıkla çevrilmiş bahçe kısmı.
4.Soru
Divan tarzı şiirleri yanında hece ölçüsüyle ilahiler ve bir de tiyatro oyunu yazmış olan kadın şair aşağıdakilerden hangisidir?
Saniye Hanım |
Zeynep Hanım |
Mahşah Hanım |
Fatma Kamile |
Şerife Ziba |
Mahşah Hanım, divan tarzı şiirleri yanında hece ölçüsüyle ilahiler ve bir de tiyatro oyunu yazmış olan bir şairdir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İzzet Mollanın mesnevisi Mihnetkeşanda kullanılan nazım şekillerinden değildir?
gazel |
kaside |
kıta |
rubai |
ezgi |
İzzet Molla’nın bir diğer mesnevisi Mihnetkeşan’da daha önceki yüzyıllarda alışık olunmayan gerçekçi gözlemler, gerçekçi tipler ve dış dünyaya ait gerçek tasvirler ön plandadır. Mihnetkeşan’ın içinde gazel, kaside, kıta, rubai gibi nazım şekilleri olması önceki yüzyıllara göre bir başka farklılıktır.
6.Soru
XIX. Yüzyılda zümre biyografilerinde hangi konuya yer verilmez ?
Tarikata mensup kişilerin hayatı |
Bir meslek grubundaki insanların hayatları |
Bir şehirdeki insanların hayatları |
Belli bir gruba mensup insanların hayatları |
Kişilik çözümlemeleri |
XIX. Yüzyılda zümre biyografilerinde kişilik çözümlemelerine yer verilmez.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Arapçayı çok iyi bilen, sarayla ilişki kurabilen Kanuni dönemi kadın şairinin ismidir?
Hubbî Hatun |
Leyla Hanım |
Şeref Hanım |
Adile Sultan |
Nakiye Hanım |
Hubbî Hatun, Arapçayı çok iyi bilen, bilgi ve yetenekleri sayesinde sarayla ilişki kurabilen Kanunî dönemi şairi olarak anılır.
Leyla Hanım, Şeref Hanım, Adile Sultan ve Nakiye Hanım ise XIX. yüzyılda yaşamış ve en fazla tanınmış kadın şairlerdendir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Divan edebiyatı kaynaklarında adı geçen en eski kadın şairlerdendir?
Hubbi Hatun |
Mihri Hatun |
Sırri Hanım |
Nakiye Hanım |
Leyla Hanım |
Divan edebiyatı kaynaklarında adı geçen en eski kadın şairler Fatih döneminde yaşamış olan Zeynep Hatun ve Mihrî Hatun’dur.
9.Soru
XVIII. yüzyılın klasik tezkirelerinin yerini, XIX. yüzyılda sistemsiz, muhtasar veya tamamlanamamış müsveddeler hâlindeki tezkireler alır. Dönemin en önemli tezkiresi Fatin Davut’un ..........................’ıdır.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Verdü’l-Hakaik |
Vekayiü’l-Fuzala |
Kemalü’ş-Şuara |
Mecma-ı Şuara ve Tezkire-i Üdeba |
Hatimetü’l-Eşar |
XVIII. yüzyılın klasik tezkirelerinin yerini, bu yüzyılda sistemsiz, muhtasar veya tamamlanamamış müsveddeler hâlindeki tezkireler alır. Dönemin en önemli tezkiresi Fatin Davut’un Hatimetü’l-Eşar’ıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangileri XIX. yy mesnevilerinin özelliklerindendir?
- gerçek kişilerin olması
- gerçekçi tasvirlere önem verilmesi
- diyalog tipi konuşmaların daha yoğun görülmesi
- eski mazmunların yeniden ele alınıp işlenmesi
- anlatma esasına dayalı konular işlenmesi.
I,II, III, IV |
I,II, IV, V |
I,III, IV, V |
II, III, IV, V |
I,II,III,V |
Batı edebiyatındaki roman türü Türk edebiyatına girmeden önce, anlatma esasına dayalı konular mesnevi tarzında işlenirdi. XIX. yüzyıldan önceki mesneviler, geleneğin kurallarına uygun biçimde tasarlanmış eserlerdir. XIX. yüzyılda yazılan mesneviler geleneğin imkânlarını kullanmış olmakla birlikte teknik ve içerikleriyle bazı yenilikler taşır. Gerçek kişilerin olması, gerçekçi tasvirlere önem verilmesi, diyalog tipi konuşmaların daha yoğun görülmesi, eski mazmunların yeniden ele alınıp işlenmesi ve manzum-mensur karışık yapıların varlığı (Bayburtlu Zihnî’nin Sergüzeştname’si gibi) nedeniyle bu yüzyıl mesnevileri, Tanzimat dönemindeki romana geçişte köprü işlevi üstlenir.
11.Soru
19. yüzyılda bu yüzyılda yayımlanan ilk Türkçe belagat kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
Mebani’l-İnşa’ |
Mizanü’l-Edeb |
Belagat-i Osmaniyye |
Talim-i Edebiyat |
Mikyasu’l-Lisan Kıstasu’l-Beyan |
Tahir Selam tarafından Arapçadan çevrilen Mizanü’l-Edeb bu yüzyılda yayımlanan ilk Türkçe belagat kitabıdır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi üstün arapça bilgisiyle Kanuni dönemi şairi olarak anılır?
Mihri Hatun. |
Hubbi Hatun. |
Zeynep Hatun. |
Leyla Hanım. |
Şeref Hanım. |
Hubbi Hatun. Cevap B'dir.
13.Soru
Bir devlet büyüğünün yahut hatırı sayılır bir kimsenin bir yerleşim yerine yahut bir makama gelişi üzerine kutlama amacıyla yazılan manzumelere verilen ad nedir?
Gazel |
Kudumiyye |
Hiciv |
Rubai |
Kaside |
Kudumiyye: Bir devlet büyüğünün yahut hatırı sayılır bir
kimsenin bir yerleşim yerine yahut bir makama gelişi üzerine kutlama
amacıyla yazılan manzumelere verilen ad. Kudumiyyeler, genellikle kaside ve kıta nazım şekilleriyle kaleme alınmıştır. Tehniyetname, tebrikname gibi isimleri vardır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIX. yüzyıl kadın şairlerinden biri değildir?
Şeref Hanım |
Mahşah Hanım |
Habibe |
Saniye Hanım |
Ani Fatma Hatun |
Ani Fatma Hatun, XVII. yüzyılın ikinci yarısında yaşamıştır. Doğru cevap E'dir.
15.Soru
"Ey benüm şi‘rüme nazîre diyen
Çıkma râh-ı edebden eyle hazer
Dime ki işte vezn ü kâfiyede
Şi‘rüm oldı Necâtîye hem-ser"
sözleriyle XV. yy şairi Necati hangi kadın yazarı kendisine nazire yaptığı gerekçesiyle edepsizlikle suçlamaktadır?
Şeref Hanım |
Leyla Hanım |
Mihrî Hatun |
Adile Sultan |
Makbule Leman |
XV. yüzyıl şairi Necatî’nin, kendisine nazire yazan çağdaşı Mihrî Hatun’a verdiği tepkide görülmektedir. Bir kadının kendisine nazire yazmış olmasından rahatsızlık duyduğu hissedilen şair, edepsizlikle suçladığı Mihrî Hatun’u rakip olarak görmediğini bildirmiştir:
Ey benüm şi‘rüme nazîre diyen
Çıkma râh-ı edebden eyle hazer
Dime ki işte vezn ü kâfiyede
Şi‘rüm oldı Necâtîye hem-ser
(Ey benim şiirime nazire söyleyen (Mihrî Hatun), edep yolundan çıkmaktan sakın! Şiirim, vezin ve kafiye ile Necatî´’nin şiirine eşdeğer oldu, deme!)
16.Soru
Mihnetkeşan -Keçecizade İzzet Molla- içeriğine göre aşağıdaki sınıflandırmalardan hangisine dahil edilmelidir?
Siyasi hiciv içeren mesneviler. |
Dini mesnevi. |
Temsili mesnevi. |
Tarihi mesnevi. |
Aşıkane mesneviler. |
Siyasi hiciv içeren mesneviler. Cevap A'dır.
17.Soru
“Tahassürname” ve “İftirakname” başlıklı manzumelerde ise, hayatını etkileyen en önemli kişi ve olaylarla ilgili samimi duygularını dile getiren şair kimdir?
Adile Sultan |
Leyla Hanım |
Zeynep Hatun |
Mihrî Hatun |
Ani Fatma Hatun |
“Tahassürname” ve “İftirakname” başlıklı manzumelerde ise, hayatını etkileyen en önemli kişi ve olaylarla ilgili samimi duygularını dile getirmektedir. Başta annesi ve babası olmak üzere kaybettiği aile mensuplarını özlemle anmış, acısını samimi bir dille ifade etmiştir. Divanı, genellikle dinî ve tasavvufi konuları içeren 179 gazelden sonra, yine dinî içerikli birkaç şiir ve bağlı bulunduğu Nakşibendi tarikatının silsilesini andığı mensur metinle son bulur. Adile Sultan Divanı beş yazma nüsha karşılaştırılarak Hikmet Özdemir tarafından yayımlanmıştır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Avni Bey'in eseri Ateşgede'nin özelliklerinden biri değildir ?
Farsça “ateşlik/ateşli yer” anlamına gelir |
Şeyh Galip’in Hüsn ü Aşk’ından esinlenilerek kaleme alınmış bir mesnevidir |
249 beyit ve dokuz kısa fasıldan meydana gelen yarım kalmış bir eserdir |
Aruzun mef‘ûlü mefâ‘ilün fe‘ûlün kalıbıyla yazılmıştır |
Aruzun şehname kalıbıyla yazılmıştır |
Ateşgede Aruzun şehname kalıbıyla yazılmamıştır.
19.Soru
Klasik Türk edebiyatı hangi edebiyat türünü merkezine almıştır?
Roman |
Hikaye |
Şiir |
Makale |
Deneme |
Klasik Türk edebiyatının şiir merkezli bir edebiyat olmasının temel gerekçeleri şöyle sıralanabilir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, XIX. yüzyıl kadın şairlerinden Şeref Hanım ile ilgili özelliklerden biridir?
Babasının soyu Sadrazam Abdullah Nailî Paşa’ya dayanmaktadır. |
Babası, kazasker Moralızade Hamit Efendi’dir. |
XIX. yüzyıl şairlerinden Keçecizade İzzet Molla, şairin dayısıdır. |
Şiirlerinde, dayısının velinimeti olduğunu daima dile getirmiştir. |
I. Mahmut’un kız kardeşleri Hibetullah Sultan’a bir kaside sunmuştur. |
Şeref Hanım, 1809’da İstanbul’da doğmuştur. Kahire doğumlu olduğuna dair rivayet gerçekçi kabul edilmemektedir. Babası, soyu sadrazam Abdullah Nailî Paşa’ya dayanan şair Mehmet Nebil Bey’dir.
XIX. yüzyıl kadın şairlerinden Leyla Hanımın babası, kazasker Moralızade Hamit Efendi’dir. XIX. yüzyıl şairlerinden Keçecizade İzzet Molla, şairin dayısıdır. Şiirlerinde, dayısının velinimeti olduğunu daima dile getirmiştir. II. Mahmut’un kız kardeşleri Hibetullah Sultan’a bir kaside sunmuştur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ