XVII. Yüzyıl Türk Edebiyatı Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 17 Soru1.Soru
XVII.yüzyılda gezi türünün en önemli eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Tarih-i Seyyah Evliya Çelebi |
Tuhfetü’l-Harameyn |
Surname-i Muhammed bin İbrahim Han |
Vakayname- Sur-ı Hümayun |
Viyana Sefaretnamesi |
XVII. yüzyılda gezi türünün en güzel örneği verilir. Seyahat edebiyatı denince akla ilk gelen eser şüphesiz ki Evliya Çelebi’nin ünlü eseridir. Eserin asıl ve tam adı Tarih-i Seyyah Evliya Çelebi’dir.
2.Soru
Nüh felek zât-ı pâkine âşık
Aşk-ı hazret ile sinesi yanık
Feyzi’nin Miraçname-i Resul-i Ekrem mesnevisinden yukarıda verilen beytin diliçi çevirisi aşağıdakilerden hangisidir?
Hakk’ı görmüş, bilmiş idi. Kalbi Mevla’ya hane olmuştu. |
Ey can! Sırrının birisi de bütün eşyanın ona âşık oluşudur. |
Dokuz felek temiz zatına âşık! Hazretin aşkı ile sinesi yanık! |
Arap atının dizginini çek! Bu düzlüğün ötesi sarptır. |
Âlem karga gibi başına üşüşür, zamane seni darağacına çeker! |
Dokuz felek temiz zatına aşık,Hazretin aşkı ile sinesi yanık diliçi çevirisidir.
3.Soru
Aşağıda temsili mesneviler ile ilgili verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
Somut anlatım önemli yer tutar. |
Tamamı Farsça’dan çeviridir. |
Daha çok tasavvufi veya didaktik konuların anlatımında kullanılır. |
Ahlaki öğütler vermemeye özen gösterilir. |
Mutasavvıfların yaşadıkları gündelik bir dille anlatılır |
Bu mesneviler daha çok tasavvufî ve didaktik konuların anlatımında tercih edilmiştir. Mutasavvıfların hâlleri ve farklı basamaklardaki algıları günlük konuşma diliyle anlatıma gelmez. Bu çerçevede ortaya konulan eserlerin bir kısmı Farsçadan çeviridir. Yazar, yer yer ilave ettiği manzumelerle ahlakî öğütler verir. Öğüt verme kaygısı öncelik kazandığı için metnin şiirselliği ihmal edilmiştir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi türü itibari ile diğerlerinden farklıdır?
Mantıku’l-Esrar |
Bülbüliyye |
Edhem ü Hüma |
Gamze vü Dil |
Gülşen i Efkar |
Fedayi^ Dede’nin Mantıku’l-Esrar’ı, O¨mer Fuadi^’nin Bülbüliyye’si, S¸ani^ Mehmet Efendi’nin Gülşen-i E a^r isimli eseri, Simkeşzade Feyzi^’nin Gamze vü Dil adlı mesnevisi temsili (alegorik) eserlerdir ancak Edhemü Hüma da aşık anlatılır.
5.Soru
IV.Mehmed'in şehzadelerinin Edirne'de yapılan sünnet düğünü anlatmak için yazdığı mesnevi eseri hangisidir?
Tuhfetül Harameyn |
Zeyl-i Siyer-i Veysi^ |
Terceme-i Hadis-i Erbain |
Surname |
Hayrabad |
IV.Mehmed'in şehzadelerinin Edirne'de yapılan sünnet düğünü anlatmak için yazdığı mesnevi eseri Surname'dir.
6.Soru
Şehname adlı mesnevi kimin eseridir?
Cevrî |
Riyazî |
Nadirî |
Simkeşzade Feyzî |
Neşatî |
Şehname adlı mesnevi Nadirî’nin bir eseridir.
7.Soru
Divan şiirinde hangi hayvan benzetme unsuru kullanılmıştır?
Kurt |
Deve |
At |
Fil |
İnek |
Divan şiirinde at, bazen benzetme unsuru ama çoğu kez gerçek hayatın vazgeçilmez bir figürü olarak işlenmiştir. Biçimsel özellikleri, takım ve taklavatı şiirsel imgelerle anlatılmıştır. S¸airler şiire dair görüşlerini atla ilgili kavramlarla somutlaştırmışlardır. Söz meydanında şiir atının usta binicileri şairlerdir.
8.Soru
Veysî’nin, çeşitli devlet adamlarına türlü vesileler ile yazdığı tebrikleri, istidanameleri (dilekçe) ve kimi dostlarıyla mektuplaşmalarını bir araya getirdiği eserin adı nedir?
Hasenat-ı Hasan’ı |
Zafername |
Telhisat’ı |
Münşeat |
Tuhfetü’l-Harameyn |
Veysî, çeşitli devlet adamlarına türlü vesilelerle yazdığı tebrikleri, istidanameleri (dilekçe) ve kimi dostlarıyla mektuplaşmalarını Münşeat adı altında bir araya getirmiştir.
9.Soru
Hikemî şiir tarzının edebiyatımızdaki en güçlü temsilcisi hangi şairdir?
Nefî |
Nabî |
Nedim |
Nailî |
Nazirî |
Tarzın edebiyatımızdaki en güçlü temsilcisi Nabî’dir.
10.Soru
Hangisi şiirde özellikle rubaileriyle düşünce yolunu izlemiştir?
Nabi |
Fitnat Hanım |
Keçecizade İzzet Molla |
Ziya Paşa |
Azmizade Haletî |
Ayrıca XVII. yüzyılın ikinci yarısı ile on sekizinci yüzyılın ilk çeyreğinde yaşamış olan ve divan şiirinin rubai ustası olarak bilinen Azmizade Haletî de rubaileriyle şiirde düşünce yolunu izlemiştir.
11.Soru
XVII.yüzyılda tek mensur surnamesi örneği olan Surname-i Muhammed bin İbrahim Han veya Vakayname-i Sur-ı Hümayun gibi farklı isimlerle tanınan eser kimindir?
Abdi |
Evliya Çelebi |
Ahmet Bin Osman |
Faizî |
Vasıtî |
XVII.yüzyılda tek mensur surnamesi örneği olan Surname-i Muhammed bin İbrahim Han veya Vakayname-i Sur-ı Hümayun gibi farklı isimlerle tanınan eser Abdi’nindir.
12.Soru
XVII. yüzyılda Nesir ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi söylenemez?
XVII. yüzyılda, inşa örneği denilen estetik nesir tarzı en yüksek düzeye ulaşır. |
Divan şiirleri çoğunlukla Farsça iken düzyazıda Arapça kullanılmıştır. |
Beş, altı hatta daha çok kelimeden oluşan uzun zincirleme tamlamalar yaygın biçimde kullanılır. |
Secinin de önemli bir ses unsuru olarak kullanıldığı bu üslupta ahenk hep ön plandadır. |
Ayet ve hadis iktibaslarıyla ilmi^ derinlik ve ruhaniyeti yakalamak gayreti içindedir. |
XVII. yüzyılda, inşa örneği denilen estetik nesir tar zı en yüksek düzeye ulaşır. Sanatlı nesir, estetik nesir, ağdalı nesir ve üslub-ı a^li^ diye nitelendirilen bu yüksek estetik üslupta söz varlığının yaklaşık dörtte üçü Arapça ve Farsça kelimelere dayanır. O¨yle ki beş, altı hatta daha çok kelimeden oluşan uzun Farsça zincirleme tamlamalar yaygın biçimde kullanılır. Secinin de önemli bir ses unsuru olarak kullanıldığı bu üslupta ahenk hep ön plandadır. Aliterasyon, asonans, cinas gibi imka^nlarla ses güzelliğini arayan sanatka^r, mecaz, istiare, telmih başta olmak üzere edebi^ sanatların he men her türüyle ifade gücünü artırmak, ayet ve hadis iktibaslarıyla ilmi^ derinlik ve ruhaniyeti yakalamak gayreti içindedir.
13.Soru
Kimi şairlerin gerçekten yaşadıkları halleri anlatırken kimi şairlerin de söylemekten çekindikleri pek çok hususu tasavvufi remiz ve sembollerle örterek söyleme imkânı bulduğu mesnevi türü aşağıdakilerden hangisidir?
Aşk konulu mesneviler |
Temsili mesneviler |
Eğitici ve öğüt verici mesneviler |
Yerli ve realist mesneviler |
Tarihi ve destani nitelikli mesneviler |
Soruda sorulan mesnevi türü “temsili mesnevi”dir. Gerçek hüviyeti dışında kahramanları mecaz ve sembollerden kurulu anlatılara temsilî veya alegorik hikâyeler ismini veriyoruz. Bu mesneviler daha çok tasavvufî ve didaktik konuların anlatımında tercih edilmiştir. Mutasavvı arın hâlleri ve farklı basamaklardaki algıları günlük konuşma diliyle anlatıma gelmez. Bu yüzden tasavvufî anlatımlarda sembolik bir dil tercih edilir. Mutasavvıf olsun veya olmasın tasavvufun soyut anlatıma oldukça elverişli sembolik dili her şair tarafından kullanılmıştır.
14.Soru
Süleymanname adlı eser aşağıdakilerden hangisine aittir?
Mecdi. |
Nevizade Atayi. |
Katip Çelebi. |
İbrahim Peçevi. |
Karaçelebizade Abdülaziz. |
Karaçelebizade Abdülaziz. Cevap E 'dir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sabit’in mesnevilerinden değildir?
Surname |
Zafername |
Edhem ü Hüma |
Berbername |
Amru’l-Leys |
Sabit’in hamse oluşturacak kadar mesnevisi vardır. Mesnevileri şunlardır: Zafername, Edhem ü Hüma, Berbername, Derename, Amru’l-Leys.
16.Soru
Hz. Peygamber etrafında şekillenen tür hangisidir?
Şehname |
Surname |
Vuslatname |
Sakiname |
Miraçname |
Hz. Peygamber etrafında şekillenen bir diğer tür de miraçnamelerdir. Miraçnameler farklı nazım şekilleriyle yazılabildiği gibi herhangi bir eser içerisinde bölüm olarak da karşımıza çıkar.
17.Soru
Aşağıda verilen şairlerden hangileri Sebk-i Hindi’nin Isfahan Kolu’nun en önemli temsilcileridir?
Muhteşem ve Şifayi |
Urfi ve Saib |
Urfi ve Naziri |
Şevket-i Buhari |
Bidil-i Dehlevi |
Isfahan Kolu, İran’dan Hindistan’a göçen şairlerce oluşturulmuştur. Bu kol, karışık ve müphem ifadelerde aşırılığa kaçmadan ask konusunu daha heveskâr ve sevgiliyi daha soyut anlatımla ele almıştır. Urfî ve Saib en önemli temsilcileridir.