XVIII. Yüzyıl Türk Edebiyatı Ara 5. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Batı kültür ve medeniyetine duyulan hayranlığı anlatması açısından, Osmanlı’daki zihniyet değişimi ve çözülüşü anlatan eser ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir?


Sefaretname – Yirmisekiz Mehmet Çelebi
Hüsn ü Aşk – Şeyh Galip
Zenanname – Enderunlu Fazıl
Miraciye – Nayi Osman Dede
Lutfiyye – Sünbülzade Vehbi

2.Soru

Avrupa’daki askerî ve diplomatik gelişmeler hakkında bilgi edinmek üzere Paris’e gönderilen ilk Osmanlı elçisi aşağıdakilerden hangisidir? 


Nişli Mehmet Ağa 
Yirmisekiz Mehmed Çelebi 
Mustafa Efendi 
Damad İbrahim Paşa 
Mehmet Efendi 

3.Soru

XVIII. yüzyılda kaleme aldığı hezellerle adını duyuran ve Nedîm ve Sabit'ten sonra Mahallîleşme akımına belirli ölçülerde yön veren üçüncü isim aşağıdakilerden hangisidir?


Vâhid Mahtûmî

Kubûrîzâde Hevâyî

Sürûrî

Kânî

Enderunlu Fâzıl


4.Soru

Şeyh Galip’e göre şair “Pir” yani Mevleviliği kimden öğrenmiştir?


Aşçıbaşı Hüseyin Dede

Küçük Muhammed Dede

Hamdi Efendi

Mustafa Reşit Efendi

Hoca Neşet


5.Soru

XVIII. yüzyılda şiir ve şair sayısının artmasıyla birlikte üretilen eserlerin nitelik bakımından değer kaybına uğradığını düşünüp "şairlik makamını çöğür şairlerinin tuttuğunu" söyleyerek eleştiren şair kimdir?

 


Nedim

Şeyh Galib

Seyyit Vehbi

İzzet Ali Paşa

Osmanzade Taib


6.Soru

Nedim'in şarkı şairi olarak tanınmasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?


Şairliğin yanı sıra bestekar da olması

Sesi güzel olup şarkı da söylemesi

Çok sayıdaki murabbalarının şarkı formunda bestelenmesi 

Şiirlerini şarkılar eşliğinde yazması

Şiirlerini şarkılar eşliğinde seslendirmesi


7.Soru

XVIII. yüzyılda öne çıkan şiir türlerinden biri olan tarih yazmada üstad kabul edilen şair kimdir?


Seyyit Vehbi

Nedim

Enderunlu Fazıl

Dürri

Süruri


8.Soru

Gubâr-ı pâyini dahı sürüp ruhsârına der kim

Seni ben penbelerde saklarım kim müşk-i nâbımsın

Nedim’in yukarıdaki beytinin dilici çevirisi hangi seçenekte doğru verilmiştir?

               


Ayağının tozunu da yüzüne sürüp “seni ben pamuklar içinde saklarım, sen benim güzel, saf kokumsun”, der.

 

Kaftanının eteğini yüzüne sürüp “seni ben pamuklar içinde saklarım, sen benim güzel, saf kokumsun”, der.

 

Ayağının tozunu da kaşlarına sürüp “seni ben pamuklar içinde saklarım, sen benim güzel, saf kokumsun”, der.

 

Ayağının tozunu da yüzüne sürüp “seni ben pembe mendiller içinde saklarım, sen benim güzel, saf kokumsun”, der.

Ayağının tozunu da yüzüne sürüp “seni ben pamuklar içinde saklarım, sen benim için en güzel armağansın”, der.


9.Soru

Muhammed Esat'ın "Şeyh Galip" mahlasını kullanmasının nedeni aşağıdakilerden hangisi değildir?


Sanat hayatında büyük kırılmaların olduğu bir dönem yaşaması

Daha önce yazdığı şiirleri beğenmemesi

Aynı mahlası kullanan diğer şairlerden ayrılmak istemesi 

Kendisindeki büyük değişimi göstermek istemesi

Ailesinin gerçek adını kullanmasından rahatsız olması


10.Soru

Müteferrika matbaasında basılan ilk kitap hangisidir?


Vankulu Lügati

Kamus-i Türkî

Divân-ı Nâbî

Divân-ı Nedîm

Keşfü’z-zunûn


11.Soru

18. Yüzyılda Divan edebiyatındaki yozlaşmanın en önemli göstergesi aşağıdakilerden hangisidir?


Mahallileşme akımından etkilenilmesi, şairlerin yerli konulara yönelmesi
İki ya da daha çok şairin birlikte söylediği müşterek gazellerin artması
Halk edebiyatı nazım biçimlerinden etkilenilmesi, musammat gibi türlerin kullanılması, halk zevkinin dili ve hayat tarzıyla şiire taşınması
Sosyal olaylarla pek ilgilenmeyen şairlerin, sosyal ve siyasi hayatta görülmeye başlayan çözülmenin insanlarda çöküntüye yol açması nedeniyle tenkit ve hicve ağırlık vermeleri
Divan şiirindeki soyut konulardan uzaklaşılarak gerçekçi konulara yönelme

12.Soru

Aşağıdaki eserlerden hangisi Şeyh Galip’e ait değildir?


Divan
Hayrabad
Hüsn ü Aşk
Şerh-i Cezire-i Mesnevi
Es-Sohbetü’s-Safiyye

13.Soru

Osmanlı şairlerinin Çağatayca gazel söyleme eğilimini XVIII. yüzyılda devam ettiren şairler hangi seçenekte doğru verilmiştir?


Edirneli Kâmî-Nedîm-Şeyh Galip

Koca Ragıp Paşa-Fıtnat-Nedîm

Esrar Dede-Nahifî-Şeyh Galip

Hoca Neşet-Pertev-Nedîm

Edirneli Kâm-İzzet Ali Paşa-Sürurî


14.Soru

18. Yüzyılda iki şiir yazan herkesin kendini şair sanması, deyim yerindeyse ‘’her kaldırım taşının altından bir şairin çıkması’’ nedeniyle şiirin ayaklar altına alındığını ileri sürmesi ve kendine şair denilmesinden utandığını söyleyen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?


Çelebizade Asım
Esrar Dede
Enderunlu Fazıl
Koca Ragıp Paşa
Sünbülzade Vehbi

15.Soru

Şeyh Galip, mevlevi dedelerinden Yusuf Sineçak’ın bir eserinin her cildinden 100 beyit seçmek ve bu seçkinin başına 99, sonuna da 5 beyit eklemek suretiyle 704 beyitlik bir eser oluşturmuştur. Aşağıdakilerden hangisi bu eserin adıdır?


Divan

Hüsn ü Aşk

Şerh-i Cezire-i Mesnevi

es-Sohbetü’s-Safiyye

Tuhfe-i Şahidî


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Enderunlu Fazıl’ın mesnevilerini diğer divan şairlerinin eserlerinden ayırt edici özelliklerden değildir?


Ağız taklitlerine sıkça yer verilmesi
Sadece beşerî aşktan söz edilmesi
Merkezin dışında konumlanmış insan tiplerinin ele alınması
Farklı milletlerden ve ırklardan güzellerin betimlenmesi
Müstehcen bulunarak toplatılmış olması

17.Soru

Sebk-i Hindî şairleri, az sözle çok şey anlatmaya önem verdikleri için, şiirde sözü kısaltmışlardır. Bunun nedeni aşağıdakilerden hangileridir?

I. Dikkat çekmeye çalışmaları 

II. Soyut kavramlara ağırlık vermeleri

III. Anlamda yeniliği ve orijinalliği gözetmeleri 

IV. Halkın seviyesini gözetmeleri


I ve III

II ve III

III ve IV

I, II e IV

Hepsi


18.Soru

Şeyh Galip, kendinden önce gelen birçok şairi okuyarak yetişmiş, onlardan yararlanmış ve bazılarının şiirlerine nazire yazmıştır. Aşağıdaki şairlerden hangisinin şiirlerine nazire yazmamıştır?


Bakî
Fuzulî
Mevlâna
Nedim
Nefi

19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Hint üslubunu şiirlerinde en iyi ve en farklı yansıtan şair olarak kabul edilir?


Arpaeminizade Sami

Halepli Edip

Muhammed Esat

Hoca Neşet

Mustafa Reşit Efendi


20.Soru

18. Yüzyılın ünlü sanatçısı Nedim’in doğrudan ele almadığı, kullanmadığı nazım şekli olan ve bir olayı anlatan uzun nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?


Şarkı
Gazel
Kaside
Rubai
Mesnevi