Yaşayan Dünya Dinleri Final 41. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Taoizm ekollerinden hangisi sihir ve büyüye dayalıdır?
Mistik Ekol |
Legalist Ekol |
Ferdiyetçi Ekol |
Simyacı Ekol |
Ch’an Mezhebi |
Taoizm ekollerinden biri olan simyacı ekol, sihir ve büyüye dayalı ekoldür. Bu ekolün en önemli temsilcisi Chiang Tao Lin’dir
(M.S. 34). Sihirbazlığın ön planda olduğu bu ekolde dini ve felsefi yorumlar çok zayıftır. Doğru cevap D'dir.
2.Soru
Şafiîliğin kurucusu kimdir?
Muhammed bin İdris eş-Şafiî |
Ebu Yusuf |
Ebu Hanife |
Hz. Ali |
Muhammed bin Hasan eş-Şeybanî |
Şafiîliğin kurucusu, 8.-9. yüzyıllar arasında yaşamış olan Muhammed bin İdris eş-Şafiî’dir. Gazze’de doğan İmam Şafiî’nin kurduğu mezhep, Mısır, Irak, Suriye, Güneydoğu Anadolu, Kafkaslar ve Endonezya’da yayılmıştır. Günümüzde Hanefilik’le birlikte en yaygın olan mezhep konumundadır. Şafiilik, Hanefilik gibi Kur’an, Sünnet, İcma ve Kıyas’ı fıkhın temel kaynakları olarak kullanır. Ancak, bu mezhebin en belirgin karakteristiği, hadislere daha fazla yer vermesidir. Ayrıca, Hz. Peygamber’den sonraki fetva ve görüşler hadisler ışığında yeniden değerlendirilir.
3.Soru
I. Vahiy
II. Diğer 7 mektup
III. Resullerin İşleri
IV. Pavlus’un 14 mektubu
V. Yahudilerin Eski Ahiti
Yukarıdakilerden hangileri Ta’lîmî Kitaplardandır?
I, II ve IV |
I, III ve IV |
II, III ve V |
III, IV ve V |
I, II ve III |
Pavlus’a ve havarilerden bazılarına ait 21 mektuptan ve Vahiy kitabından ibarettir. Bu 21 mektup şöyle tasnif edilebilir: a) Pavlus’un 14 mektubu b) Diğer 7 mektup c) Vahiy.
4.Soru
Pavlus Barnaba’yla birlikte, Hristiyanlığın yayılmasında en etkili faktörlerden olan yolculuklarında aşağıdaki yerlerden hangisine gitmemiştir?
Kıbrıs |
Yalvaç |
Konya |
Listra |
Demre |
Pavlus Hıristiyanlığın yayılmasında en etkili faktörlerden olan yolculuklarına çıktı. Barnaba’yla birlikte ilk önce Kıbrıs’a gitti. Sonra Yalvaç, Konya, Listra (Hatun Saray) ve Derbe dahil birçok yerde Mesih topluluklarını kurdu. 48 yılında Galatyalılara mektup yazdı. 49 yılında toplanan Kudüs Konsili’nden sonra Pavlus ve Barnaba Antakya’ya döndü. Bundan sonra ikinci yolculuğuna çıktı ve Anadolu’dan geçerek Makedonya’ya ulaştı. Bu arada çeşitli topluluklara mektuplarını yazmaya devam etti. 53 yılında Efes’e gitti, 57’de ise Kudüs’e döndü.
5.Soru
Hıristiyanlık tarihinde toplu olarak hıristiyan olan ilk kavim aşağıdakilerden hangisidir?
Bulgarlar |
Franklar |
Ermeniler |
Vizigotlar |
Anglo-Sakson |
İkinci yüzyılda bir taraftan Hıristiyanlık yayılırken, diğer taraftan Mesela, Ebiyonitler, Gnostikler, Nâsıralılar gibi bazı sapmalar da yaşanmaya başladı. Üçüncü yüzyıla gelindiğinde meşhur kilise babalarından İreneyus (130-200), Tertulliyan (155-222), Kipriyan (200-258), İskenderiyeli Klement (150-215) ve Origen (184-254) Hıristiyanlığın yayılması için mücadele ettiler. İmparator Alexander Severus (222-235) ve Filip (244-249) dönemlerinde Roma hükümeti hıristiyanlara hoşgörüyle davrandı. 38 yıl boyunca rahat bir hayat geçirdiler. Fakat bundan sonra, imparator Dekyus ve Valeryan’ın dönemlerinde yani 250-260 arası korkunç bir zulüm yaşandı. Üçüncü yüzyılın sonlarında meydana gelen en önemli olaylardan birisi, Gregor (Kirkor) adında bir hıristiyanın çabaları sonucu Ermeniler’in hıristiyanlaşmasıdır. Hıristiyanlık tarihinde toplu olarak hıristiyan olan ilk kavmin Ermeniler olduğu ileri sürülmektedir.
6.Soru
Yahudilikte, peygamberler için kullanılan terimlerden hangisi diğerlerinden farklıdır?
Nebi |
Hozeh |
Roeh |
Nebiah |
Nevi |
Yahudi kutsal kitabında peygamberi ifade etmek üzere çeşitli kavramlar kullanılmıştır ki bunların başında nebi (nevi) kelimesi gelmektedir. Tanrı tarafından göreve çağrılmış anlamındaki bu kelime ilk defa Hz. İbrahim için kullanılmıştır (Tekvin 20/7). Gören anlamında Hozeh ve Roeh kelimeleri de peygamberi ifade etmektedir. Yahudilik’te peygamberlik sadece erkeklere mahsus değildir, kadınlardan da peygamberler gelmiştir. Onlara nebiah denilmektedir.
7.Soru
I. Rut
II. Mersiye
III.Amos
IV. Vaiz
V. Mika
Yukarıdakilerden hangileri Kutsal Yazılar’ı oluşturan bölümlerdendir?
I, II ve V |
I, II ve IV |
II, III ve V |
III, IV ve V |
I, II ve III |
Kutsal Yazılar (Ketuvim): Mezmurlar, Meseller, Eyub, Neşideler Neşidesi, Rut, Mersiyeler, Vaiz, Ester, Daniel, Ezra-Nehemya, Tarihler (I-II) bölümlerinden oluşmaktadır.
8.Soru
Roma Devletinde putperesliği kim yasaklamıştır?
Konstantin |
Likinyus |
İreneyus |
I. Teodosyus |
Pavlus |
380 yılında imparator I. Teodosyus, Hıristiyanlığın devletçe müsaade edilen tek din olduğu şeklinde bir ferman çıkarıp, putperestliği yasakladı. Putperestler canlarını kurtarmak için devlet kilisesine akın ettiler. Artık devlet ve din tamamen birleşti. Roma devletinin uyruğu olmak isteyen herkes, devletin dinine inanmak zorundaydı.
9.Soru
Dinlerin teolojik ve kurumsal yapılarını dinlerin tarihsel tezahürlerini de dikkate alarak inceleyen bilim dalına ne ad verilir?
Dinler tarihi |
İslam tarihi |
Mitoloji tarihi |
İnanç tarihi |
Mezhepler tarihi |
Dinler tarihi dinlerin teolojik ve kurumsal yapılarını dinlerin tarihsel tezahürlerini de dikkate alarak inceleyen bir bilim dalıdır.
10.Soru
Mecusi rahiplerince yazılan ve adeta avestanın yorumu olan pehlevice metinlere _______ denir.
Zurvaniye |
Mitra |
Zend |
Şiz |
Gatha |
Sasaniler dönemiyle ilk İslâmi dönemlerde birçok Pehlevice metin yazılmıştır. Mecusi rahiplerince yazılan ve adeta Avesta’nın yorumu olan bu metinler, genel olarak Zend adıyla adlandırılmaktadır. Bu metinler, genellikle Sasanilerin son yüzyıllardaki teolojik görüşlerini yansıtırlar. Pehlevice metinlerin çoğu ise MS 9. yüzyıla aittir. Bunlar arasında Avesta’nın kayıp kitaplarının bir özetiyle Zerdüşt’e dair çeşitli efsanelerin yer aldığı Denkard ile evrenin yaratılışıyla ilgili kozmogonik bir metin olan Bundahişn oldukça önemlidir.
11.Soru
Hangisi eşleştirme doğrudur?
Çardaklar Bayramı - Sukot |
Kefaret Günü - Tişri |
Cumartesi – Yom Kipur |
Hanuka Bayramı – Haftalar Bayramı |
Işıklar Bayramı - Şavuot |
Tişri ayının 15-21 günlerinde kutlanan bayramdır. Hasat bayramı da denilen Çardaklar Bayramı, Sukot olarak adlandırılır.
12.Soru
Sabilikte Mandayye kavramı nedir ?
Sâbiîlerin kendi dinlerine mensup olan sıradan cemaat üyeleri |
Sâbiîlerin kendi dinlerine mensup olan ilmi otoriteye sahip cemaat üyeleri |
Sâbiîler kendi dinlerine mensup olan kutsal cemaat üyeleri |
Sâbiîler kendi dinlerine mensup olan ilk cemaat üyeleri |
Sâbiîler kendi sonradan mensup olan cemaat üyeleri |
Sâbiîler kendi dinlerine mensup olan sıradan cemaat üyelerini Mandayye(Mandenler, bilenler ya da arifler) diye adlandırırken, cemaat içerisinde ilmi ve otoritesiyle ayrıcalıklı yere sahip olan kimselerle atalarını ise Nasurayye(Nasuralar, doğru inancı koruyup gözetenler) olarak adlandırırlar.
13.Soru
Yahudilerin ulu ata olarak kabul ettikleri peygamber kimdir?
Hz.Yusuf |
Hz.Hamza |
Hz. İbrahim |
Hz. İsmail |
Hz.Nuh |
Yahudi kutsal kitabında gerek On Emir’de gerekse “Dinle Ey İsrail” diye başlayan Şema duasında hep Tanrının birliği üzerinde durulmaktadır. Eski İsrail toplumunda monoteizm, başından itibaren İsrail dininin en temel özelliğidir. Yahudilerin ulu ata kabul ettikleri Hz. İbrahim’in, tek Tanrı inancını tebliğ ettiği, bir olan Tanrının dışında ay, güneş ve yıldızlara tapan babası ve kavmiyle mücadele ettiği bilinmektedir. Hz. İbrahim’in oğlu İshak'ın, onun oğlu Yakub’un hep bir olan Tanrı’ya imana davet ettikleri malumdur. Tevrata göre Tanrı, Hz. İbrahim’i mübarek kılmış, zürriyetinin çok olacağını müjdelemiş ve onunla bir ahit yapmıştı. Daha sonra İshak'ı mübarek kılmış, sonra da Yakub'u mübarek kılmıştır
14.Soru
Yıl içinde kutlanan bayramlar ve anma günlerine ne ad verilir?
Günlük ibadet |
Haftalık ibadet |
Aylık ibadet |
Yıllık ibadet |
Pazar İbadeti |
Yıllık ibadet yıl içinde kutlanan bayramlar ve anma günlerinden ibarettir.
15.Soru
Budizmin nihai amacını ifade eden Nirvana’nın açılımı aşağıdakilerden hangisidir?
Bütün varlıklar mutluluğu yaşasalar da bu da geçici bir mutluluktur. |
Bir şeyin yani acının var olması için onun bir sebebinin olması gerektiği görüşüdür. |
Dünyada her şeyin sürekli bir akış halinde olduğu, her şeyin değiştiği, değişmeyen hiçbir şeyin bulunmadığıdır. |
Her şey birbirine bağlı olarak ortaya çıkar, var olur. |
Cehaletin ortadan kalkması durumudur. |
Budizm’in nihai hedefi olan kurtuluşu ifade etmek için kullanılan nirvana (Palice=nibbana), ateşin sönmesi için kullanılan bir kelime olup “sönme, “sakinleşme” anlamına gelir. Cehaletin ortadan kalkması durumudur.
16.Soru
I.Tanah’ın dili, içindeki üç pasaj hariç, İbranicedir.
II. Yahudi inancına göre Tanah, üç temel bölüm ve toplam yirmi beş kitaptan oluşmaktadır.
III. Birinci temel bölüm olan Tevrat, kendi içinde Tekvin, Çıkış, Levililer, Sayılar ve Tesniye alt bölümlerinden oluşmaktadır.
IV.Peygamberler (Nevim): Yeşu, Hakimler, Samuel (I-II), Krallar (I-II), İşaya, Yeremya, Hezekiel, Hoşea, Yoel, Ovadya, Yunus, Mika, Nahum, Habakkuk, Tsefanya, Haggay, Zekarya ve Malaki bölümlerinden oluşmaktadır.
V.Kutsal Yazılar (Ketuvim): Mezmurlar, Meseller, Eyub, Neşideler Neşidesi, Rut, Mersiyeler, Vaiz, Ester, Daniel, Ezra-Nehemya, Tarihler (I-II) bölümlerinden oluşmaktadır.
Yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
I, II, ve V |
I,II, IV ve V |
I, II,III ve IV |
I,III ve V |
II,III,IV ve V |
Tanah’ın dili, içindeki üç pasaj hariç, İbranicedir. Yahudi inancına göre Tanah, üç temel bölüm ve toplam yirmi dört kitaptan oluşmaktadır. II. maddede ise yirmi beş yazmaktadır.Birinci temel bölüm olan Tevrat, kendi içinde Tekvin, Çıkış, Levililer, Sayılar ve Tesniye alt bölümlerinden oluşmaktadır. Peygamberler (Nevim): Yeşu, Hakimler, Samuel (I-II), Krallar (I-II), İşaya, Yeremya, Hezekiel, Hoşea, Yoel, Amos, Ovadya, Yunus, Mika, Nahum, Habakkuk, Tsefanya, Haggay, Zekarya ve Malaki bölümlerinden oluşmaktadır.Ancak IV. Madde de Amos yer almamaktadır Kutsal Yazılar (Ketuvim): Mezmurlar, Meseller, Eyub, Neşideler Neşidesi, Rut, Mersiyeler, Vaiz, Ester, Daniel, Ezra-Nehemya, Tarihler (I-II) bölümlerinden oluşmaktadır
17.Soru
Müslümanlar, genel olarak kaç farklı mezhebe veya akıma mensupturlar?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Müslümanlar, genel olarak iki farklı mezhebe veya akıma mensupturlar. Bunlar, Sünni^lik ve Şiilik’tir. Bu iki ana mezhebin altında itikadi ve fıkhi olmak üzere çeşitli alt mezhepler yer almaktadır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. İsa’nın mucizelerinden biri değildir?
Şeytan ve cinlere hükmedip insanların içinden onları çıkarması. |
Hastaları, kötürümleri iyileştirmesi. |
Ayı ikiye bölmesi. |
Rüzgara ve göle emrederek göldeki fırtınayı durdurması. |
Petrus’u su üzerinde yürütmesi. |
Hz. İsa’nın, tebliğini yaparken en sık başvurduğu konulardan birisi mucizedir. Onun hayatı adeta mucizelerle özdeşleşmiştir. İncilleri bu açıdan taradığımızda onun kırka yakın mucizesinden bahsedildiğini görürüz. Hz. İsa bu mucizelerle havariler üzerinde büyük bir etki göstermiş, aynı zamanda birçok kimseyi inandırarak kendine çekmiştir. Beş ekmek ve iki balığı 5000 kadar kadın, erkek ve çocuk arasında paylaştırmış ve bu insanların hepsi açlıklarını gidermişlerdir. Şeytan ve cinlere hükmedip insanların içinden onları çıkarması, hastaları, kötürümleri iyileştirmesi, körlerin görmesini sağlaması, ölü kızı diriltmesi, rüzgara ve göle emrederek göldeki fırtınayı durdurma), Petrus’u su üzerinde yürütmesi İnciller’de söz konusu edilen mucizelerindendir.
19.Soru
Yahudi inancına göre vadedilmiş topraklar bugünkü hangi bölgelere denk gelmektedir?
İran ve yakın çevresi |
Kudüs ve çevresi |
Libya ve çevresi |
Kahire ve çevresi |
Mekke ve çevresi |
Yahudi inancına göre yeryüzünün merkezinde bulunduğu kabul edilen İsrail toprakları, Tanrının kutsallığının ve hükmünün doğrudan tecelli ettiği bölgedir ve bu bölgenin merkezinde Kudüs, onun merkezinde de Siyon dağı ve Mabet bölgesi bulunmaktadır. Bir yoruma göre fiziki Kudüs, semavi Kudüs’ün yeryüzündeki karşılığı ve izdüşümü olarak görülmektedir.
20.Soru
Müslümanlar kendilerine yapılan işkencelerden kurtulmak amacıyla ve Hz. Muhammedin tavsiyesiyle nereye hicret etmişlerdir?
Suriye |
Mısır |
Habeşistan |
İran |
Bağdat |
Müşriklerin Müslümanlara karşı uyguladıkları işkenceler artınca, Hz. Peygamber bazı Müslümanların kendi memleketlerini terk ederek Habeşistan’a hicret etmelerini tavsiye eder. Onları, o dönemde adaletli bir kralın hüküm sürdüğü ve insanların zulme uğramadığı Habeşistan krallığına gitmeye teşvik eder. Bunun üzerine, Müslümanların önemli bir kısmı Mekke’den Habeşistan’a hicret eder.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ