Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Ara 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
"Anlatıcının tanrısal konumda değil de anlattığı içeriği sınırlı bir bakış açısından aktarmasıdır." Cümlesi ile hangi anlatıcı tipinin tanımı yapılmıştır?
"Anlatıcının tanrısal konumda değil de anlattığı içeriği sınırlı bir bakış açısından aktarmasıdır." Cümlesi ile hangi anlatıcı tipinin tanımı yapılmıştır?
Dış odaklayım |
İç odaklayım |
Sıfır odaklayım |
Yansıtıcı bilinç |
Genel odaklayım |
Dış-öyküsel anlatıcı eğer tanrısal konumda değil de anlattığı içeriği sınırlı bir bakış açısından aktarıyorsa dış–odaklayım söz konusudur.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi şairin kendi kendine veya hayali^ bir varlıkla konuştuğu şiir türüne verilen addır?
Epik |
Dramatik |
İronik |
Lirik |
Romantik |
Eliot’a göre bir şiirin türünü belirlemek için şiirde kimin konuştuğu ve bu konuşan kişinin kime hitap ettiği hayati bir önem taşır. Onun bu yorumundan yola çıkarak şunu söyleyebiliriz: Eğer bir şair kendi kendine veya hayali^ bir varlıkla konuşuyorsa lirik, bir dinleyici grubuna bir hika^ye anlatıyorsa epik, kendisi yerine karakterler yaratıp onları konuşturuyorsa dramatik anlatı modelini kullanıyor demektir. Doğru cevap D’dir.
3.Soru
Kısa öyküde yazarların anlatmaya, okurların ve eleştirmenlerin çözümlemeye çalıştığı meselelerin merkezinde ne vardır?
kozmos |
akıl |
düşünce |
insan |
tabiat |
Öykü yazarları ve eleştirmenleri, öykünün hep bir meselesi olduğu konusunda ısrarcıdırlar. Yazarların anlatmaya, okurların ve eleştirmenlerin çözümlemeye çalıştığı meselelerin merkezinde toplumsal ve bireysel bütünlüğüyle insan vardır. Öykü, insanı insana anlatmaya çalışan, onun kendisini tanıma ve tanımlama sürecine farklı bakış açılarıyla yardımcı olan bir edebî türdür.
4.Soru
Günlük hayattan kesitleri ve kahramanların duygu durumlarını ön plana alan öykülere ne ad verilmektedir?
Lirik öykü |
Durum öyküsü |
Olay öyküsü |
Şövalye öyküsü |
Küçürek öykü |
Günlük hayattan kesitleri ve kahramanların duygu durumlarını ön plana alan öykülere durum öyküsü denilmektedir.
5.Soru
Kısmen gerçekçi anlatılarla oluşturulan seyirlik gelenek aşağıdakilerden hangisidir?
Roman. |
Meddah. |
Şiir. |
Hikaye. |
Kısa hikaye. |
Meddah. Cevap B'dir.
6.Soru
“Sabahtan uğradım ben bir fidana / dedim mahmur musun dedi ki yok yok”
dizelerindeki benzetme türü aşağıdakilerden hangidir?
İstiare |
Metonimi |
Metafor |
İfade Tonu |
Anlamsızlaşma |
“fidan”,“genç kız”ın yerine kullanılmıştır. Fidanın inceliği ve tazeliğiyle genç kıza benzetilmiştir. Metafor aslolan bir şeyin yerine bir başkasını geçirmektir.
7.Soru
Köşe yazıları, mektuplar, hatıralar, ansiklopediler ve gazete haberleri gibi metinlerden alınan parçaların kurmacanın içinde düzenlenerek çoğul anlamın yaratıldığı postmodern anlatım tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
pastiş |
kolaj |
alıntı |
parodi |
metinler arasılık |
Köşe yazıları, mektuplar, hatıralar, ansiklopediler ve gazete haberleri gibi metinlerden alınan parçaların kurmacanın içinde düzenlenerek çoğul anlamın yaratıldığı postmodern anlatım tekniği kolaj'dır.
Bu nedenle doğru yanıt B'dir.
8.Soru
Deyiş bilimin karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
dil bilim. |
Biçem bilim. |
Estetik haz. |
Sanat. |
Metin. |
Biçem bilim. Cevap B'dir.
9.Soru
Naturalizmin dünyadaki en önemli temsilcisi hangi yazardır?
Julia Kristeva |
James Joyce |
Émile Zola |
Virginia Woolf |
Balsac |
Naturalizm akımının öncüsü Emile Zola’dır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tematik öykülerin özelliklerinden birisi değildir?
Bu öyküler alegorik bir temele dayanır |
Yazarın temel amacı okurun ahlaki algılarında belirli bir etki yaratmaktır |
Bu tür öykülerde yazar bir öngörü ya da ön yargıyla işe başlar |
Bu öykülerde sembolik kullanımlara yer verilmez |
Öykünün içeriği ön kabule göre belirlenir |
Alegorik bir temele dayanan bu tür öykülerde Çeşitli sembolik kullanımlar okurun mesaj aldığından emin olunmasını sağlayacak diğer unsurlar olarak karşımıza çıkar.
11.Soru
20. yüzyılın sonlarında örnekleri ortaya konan, short-short story olarak adlandırılan öykü biçimine ne denir?
Tematik öyküler |
Hayali öyküler |
Küçürek öykü |
Durum öyküsü |
Yeni öykü |
Kısa öykünün küçülme eğilimi zamanla modern kabul edilen durum öyküsünün gelenekselleşmesine yol açacaktır. Bu noktada ortaya çıkan ve öykü yazarına yeni anlatım olanakları sağlayan biçim ise “küçürek öykü”dür.
12.Soru
Babalar ve Oğullar romanının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Tolstoy |
Gogol |
Edgar Allan Poe |
Çehov |
Turgenyev |
Babalar ve Oğullar isimle eserin yazarı Ivan Turgenyev'dir.
13.Soru
Şiir eleştirisinde "niyetsel hata" nedir?
İmajları kendi istediği gibi yorumlayıp şiirin amaçlarının dışına çıkmak. |
Şiirde anlatılan bir konuyu kendi yaşantısı ile karıştırmak ve yorumu bu yöne kaydırmak. |
Aşırı ya da yetersiz duygusallık göstermek. |
Anlayış ve duyarlılıkta eksiklik göstermek. |
Eleştiriyi yazarın görüşlerine dayanarak yapmak. |
Doğru cevap E şıkkıdır.
14.Soru
Duygusal coşkunun yoğun olduğu, müzikal bir yapısı olan, konusunu genellikle aşk, yalnızlık, ölüm ve metafizik hassasiyetten alan şiirleri tanımlamak için kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Manzume |
Lirik |
Epik |
Dramatik |
Pastoral |
Lirik sıfatı, duygusal coşkunun yoğun olduğu, müzikal bir yapısı olan, konusunu genellikle aşk, yalnızlık, ölüm ve metafizik hassasiyetten alan şiirleri tanımlamak için kullanılır. Doğru cevap B'dir.
15.Soru
Dramatik bir şiirde inandırıcılığın sağlanabilmesi için aşağıdakilerden hangisi esas alınmalıdır?
Uygunluk İlkesi |
Eşitlik İlkesi |
Liyakat İlkesi |
Bütünlük İlkesi |
Gerçeklik İlkesi |
Dramatik bir şiirde her karakter kendi adına konuşur; bu da bir karakterin konuşma tarzı ile yaşı, cinsiyeti ve statüsü arasında bir uyumu zorunlu kılar. Çünkü drama sanatında ana ilke, “uygunluk ilkesi”dir. Uygunluk ilkesi, bir şiirde konuşan kişilerin inandırıcı görünmesini sağlar.
16.Soru
Kısa öyküyü “bir oturuşta okunabilecek uzunlukta” olarak tanımlayan yazar ve edebiyat eleştirmeni aşağıdakilerden hangisidir?
Edgar Allan Poe |
Brander Matthews |
Ivan Turgenyev |
Nikolay Vasilyeviç Gogol |
Frank O’Connor |
Kısa öykü en genel-geçer ifadesini Edgar Allan Poe’da bulur. Poe, yaptığı tanımda "kısa öykünün bir oturuşta okunabilecek uzunlukta" olduğunu ifade etmiştir. Doğru cevap A’dır.
17.Soru
Hangisi Türk edebiyatına hem akademik hem de eleştirel bir yaklaşım getiren kişilerden birisidir?
Mehmet Kaplan |
Oktay Rıfat |
Melih Cevdet Anday |
Orhan Veli |
Doğan Hızlan |
Üniversitelerin edebiyat ve filoloji bölümlerinde gerçekleştirilen araştırmaların bir bölümü, sanatçılar ve eserler hakkında gününde yapılmış eleştirileri de göz önünde bulundurarak o sanatçının ve eserlerinin Türk edebiyatı tarihi içindeki yerini ve değerini belirlemek yönündedir. Ahmet Hamdi Tanpınar, Mehmet Kaplan, Türk edebiyatına hem akademik hem de eleştirel bir yaklaşım getiren kişilerdir.
18.Soru
20. yüzyılın sonlarında örnekleri ortaya konan, short-short story olarak adlandırılan biçime Ramazan Korkmaz ve Mutlu Deveci’ nin önerdiği terim aşağıdakilerden hangisidir?
Kısacık Öykü |
Küçürek öykü |
Kıssadan hisse |
Özlü Öykü |
Mini öykü |
20. yüzyılın sonlarında örnekleri ortaya konan, short-short story olarak adlandırılan biçime Ramazan Korkmaz ve Mutlu Deveci’nin önerdiği terim küçürek öyküdür.
19.Soru
Meddahlık geleneği ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Anlatma biçimi her bir icracıya göre değişir. |
Anlatıcı, dinleyici ile etkileşim içerisindedir. |
Dinleyicinin demografik yapısı anlatımı etkilemektedir. |
Aynı hikayenin aynı dinleyiciye her icrası aynı kalmaktadır. |
Dinleyici kitlesi, anlatının icrasında bir etkiye sahiptir. |
Geleneksel hikâyelerin de temelinde öyküye benzer biçimde “anlatma” isteği yatar. Yalnız anlatma biçimleri örneğin meddahlık geleneğinde, her bir icracının bakış açısına ve dikkatine bağlı olarak değişmektedir. Geleneğin temsilcileri dinleyiciyle etkileşim hâlindedirler. Dinleyici kitlesinin yaş, kültür ve yaşadıkları coğrafya gibi değişken nitelikleri meddahın hikâyesini de her bir topluluğa uygun olarak dönüştürmektedir. Hikâye aynı topluluğa bir ikinci kez anlatıldığında bile her iki icra arasında farklılıklar görülmektedir. Bu durum sadece geleneksel hikâyelerle sınırlı tutulabilecek bir nitelik değildir ve sözlü kültürün kendine özgü yapısıyla doğrudan bağlantılıdır. Gelenekte dinleyici kitlesinin hikâye icra edilirken yani oluşturulurken görülen belirleyici etkisi öykü ve okur ilişkisinde daha geç ortaya çıkar.
20.Soru
Öykünün romandan ayrışmasını sağlayan en belirgin nitelik aşağıdakilerden hangisidir?
Kurgu |
Olay örgüsü |
Sanat kaygısı |
Kısalık |
Tasvirler |
Öykünün romandan ayrışmasını sağlayan en belirgin nitelik kısalığıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ