Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Modernist romancı ve modernist roman için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Modernist romancı çizgisel zamanın akışını parçalayarak zamanda ileri, geri sıçramaları gösteren teknikler kullanır. |
Entelektüelin ve sanatçının kendi içine çekilerek topluma yabancılaşması modernist romanların başlıca temasıdır. |
Modernist romancı, gerçeğin var olduğuna dair inancını tamamen yitirmiştir. |
Modernist romancı, dış gerçeklikle uğraşmak yerine içine dönerek, bilincin derinliklerindeki “ben”ini arar. |
Farklı bakış açılarına göre değişen gerçekliği yansıtmak isteyen modernist romancılar, çoklu bakış açısını kullanmıştır. |
Modernist romancı, realist romancının gerçek olarak sunduğu şeylere kuşkuyla bakar, bununla birlikte gerçeğin var olduğuna hâlâ inanır ve içinde kaybolduğu karanlık labirentlerde umarsızca onu arar.
2.Soru
Stroud' a göre alegorik bir temele dayanan,ve yazarın temel amacının okurun ahlaki algılarında belirli bir etki yaratmak, onu zenginleştirmek olduğunu
ileri sürdüğü öykü türü aşağıdakilerden hangisidir?
Durum Öyküsü |
Olay Öyküsü |
Karakter öyküsü |
Tarihi öykü |
Tematik öykü |
Stroud bir başka öykü tarzının “tematik” öyküler olduğunu belirtmektedir (Stroud, 1956, s. 98). Alegorik bir temele dayanan bu tür öykülerde yazarın temel amacının okurun ahlaki algılarında belirli bir etki yaratmak, onu zenginleştirmek olduğunu ileri sürmektedir. Bu tür öykülerde yazar bir öngörü ya da ön yargıyla işe başlar. Okuyucuya ulaştırılmak istenen mesaj olarak da değerlendirilebilecek bu ön kabule göre öykünün içeriği belirlenir. Öykünün ilerleyişi ve özellikle de sonu bu “tezi” kanıtlamak üzere düzenlenir. Çeşitli sembolik kullanımlar okurun mesaj aldığından emin olunmasını sağlayacak diğer unsurlar olarak karşımıza çıkar.
3.Soru
Dil bilimin edebiyat eserlerine yönelmesinden doğan kuram aşağıdakilerden hangisidir?
Sanatçıya odaklanan kuramlar |
Okura odaklanan kuramlar |
Metin dışına odaklanan kuramlar |
Metne odaklanan kuramlar |
Hiçbiri |
Metne odaklanan kuramların çoğu, dil bilimin edebiyat eserlerine yönelmesinden doğmuştur. Doğru cevap D'dir.
4.Soru
İlk yazılı ürünümüz olan Orhun Yazıtları bugün hangi ülke sınırları içerisindedir?
İlk yazılı ürünümüz olan Orhun Yazıtları bugün hangi ülke sınırları içerisindedir?
Çin |
Amerika |
Moğolistan |
Türkiye |
Azerbaycan |
Moğolistan
5.Soru
Öyküler içerik olarak kaç ayrı başlık altında düşünülmektedir?
İki |
Üç |
Dört |
Beş |
Altı |
Öyküler içerik olarak iki ayrı tasnif başlığı altında düşünülmektedir:
A. Gerçek öyküler
B. Hayalî öyküler
Doğru cevap A’dır.
6.Soru
Metin merkezli eleştiriyle ilgili aşağıdaki cümlelerin hangisi doğrudur?
Yazar ile metin arasında bağlantılar kurup buna göre yorumlamak. |
Okurun bir şiir karşısında hissettiği duygulardan yola çıkarak ayrıntılı çözümlemeler yapmak. |
Bir metni yorumlarken kişisel niyet ve eğilimler yerine metnin anlam olanaklarını ortaya çıkarmaya çalışmak. |
Yazarın bir şiiri hangi duygularla yazmış olabileceğini metne bakarak tespit etmeye çalışmak. |
Metni yalnızca çağrışımsal anlamlara (connotation) göre incelemek. |
Doğru cevap C şıkkıdır.
7.Soru
Farklı bir disipline ait fakat öykü tanımlamalarında sıklıkla karşımıza çıkan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Denklem |
Düzlem |
Anahtar |
Küme |
Ekonomi |
Öykü tanımlamalarında sıklıkla karşımıza çıkan kavramlardan biri “ekonomi” ya da “tasarruf”tur. Farklı bir disipline ait bir terimin bir edebî tür için kullanılıyor oluşu öncelikle öykü kuramlarına uzak okur için ilginç gelebilmektedir. Burada kastedilen öykü türünün kısalığına sebep olarak gösterilen, yazarın anlatmak istediklerini, anlatmayı tercih ettiklerini metne yansıtma sürecindeki tutumudur. Doğru cevap E’dir.
8.Soru
“Sabahtan uğradım ben bir fidana / dedim mahmur musun dedi ki yok yok” dizelerindeki mecaz türü aşağıdakilerden hangisidir?
Metafor |
Metonimi |
Anlamsızlaşma |
Analoji |
Çağrışımsal anlam (connotation) |
Doğru cevap A şıkkıdır.
9.Soru
Orta Çağ destanları, masallarının sonunu getiren dönem aşağıdakilerden hangisidir?
İlk Çağ dönemi |
XVIII. yüzyıl dönemi |
XIX. yüzyıl dönemi |
XX. yüzyıl dönemi |
Rönesans dönemi |
Rönesans’la Orta Çağ destanlarının, olağanüstüyü içeren şövalye romanlarının kısacası masal dünyasının sonu gelmiştir.
10.Soru
Edebiyatı diğer sanat dallarından ayıran nedir?
Edep |
Dil |
Deha |
Estetik haz |
Hayal gücü |
Edebiyatı diğer sanat dallarından ayıran dildir.
11.Soru
Binbir Gece ve Decameron gibi anlatılarda olduğu gibi, esas anlatı ve onun anlatıcısının olduğu, buna ek olarak anlatı içindeki hikâyelerin ve anlatıcılarının da yer aldığı hikaye tekniğine ne ad verilir?
Çerçeve hikâye tekniği |
Yansıtıcı bilinç |
Dış öyküsel anlatıcı |
İç Öyküsel anlatıcı |
Sıfır odaklayım bakış açısı |
Binbir Gece, Decameron gibi anlatılarda kullanılan çerçeve hikâye tekniğinde bir esas anlatı ve onun anlatıcısı vardır. Bir de anlatı içindeki hikâyelerin anlatıcı ya da anlatıcıları yer alır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi nesnel eleştiride yapılmaz?
Metnin dokusuna odaklanmak |
Ön yargılardan sıyrılmak |
Şiir çözümlenirken o şiirin şairine başvurmak |
Belirli biçim özellikleri konusundaki beklentilerden arınmak |
Bakış açısını, şiirin yapısı ve anlam örgüsüne bağlı olarak değişebilmek |
Doğru cevap C şıkkıdır.
13.Soru
XIX. yüzyıl gerçekçi romanının başat eğilimi kiminle birlikte çöker?
Émile Zola |
Goethe |
Charles Dickens |
Balzac |
Stendhal |
XIX. yüzyıl gerçekçi romanının bu başat eğilimi Darwin, Claude Bernard, Prosper Lucas gibi bilim adamlarının buluşlarından hareket eden Émile Zola’nın, insanın davranışlarını, fizyolojik yapısının, soya çekimin ve kendisinin seçme imkânı olmadan içinde doğduğu doğal ve toplumsal çevrenin belirlediği yolundaki görüşlerine dayanan natüralizmle birlikte çöker.
14.Soru
Bir nesne veya olguya adıyla atıf yapmak yerine onunla doğrudan ilişkili olan bir şeyle atıf yaptığımızda ortaya çıkan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Metonimi |
İmaj |
Doğaçlama |
Ritüel |
Tipografi |
Metonimi dış dünyanın gerçekliğine tam anlamıyla yabancılaşmadan yapılan bir mecaz türüdür. Bir nesne veya olguya adıyla atıf yapmak yerine onunla doğrudan ilişkili olan bir şeyle atıf yaptığımızda metonimi yapmış oluruz. Doğru cevap A'dır.
15.Soru
Aşağıda eser ve sahipleri karışık şekilde verilmiştir. Doğru şekilde eşleşmiş seçecek aşağıdakilerden hangisidir?
1. Fuat Köprülü
2. Aga^h Sırrı Levend
3. Ahmet Hamdi Tanpınar
a. XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
b. Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar
c. Türk Edebiyatı Tarihi
Aşağıda eser ve sahipleri karışık şekilde verilmiştir. Doğru şekilde eşleşmiş seçecek aşağıdakilerden hangisidir?
1. Fuat Köprülü
2. Aga^h Sırrı Levend
3. Ahmet Hamdi Tanpınar
a. XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
b. Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar
c. Türk Edebiyatı Tarihi
1.a, 2.b, 3.c |
1.b, 2.a, 3.c |
1.c, 2.b, 3.a |
1.b, 2.c, 3.a |
1.c, 2.a, 3.b |
1.b, 2.c, 3.a
16.Soru
“Modernite sözüyle, bir yarısı sonsuz ve değişmez olan sanatın, gelip geçici, ele avuca sığmaz, koşullara bağlı olan diğer yarısını kastediyorum”
Yukarıdaki açıklama ile Modernitenin tanımını yaparak sanatla arasındaki ilişkiye ilk kez değinen Fransız şairi kimdir?
“Modernite sözüyle, bir yarısı sonsuz ve değişmez olan sanatın, gelip geçici, ele avuca sığmaz, koşullara bağlı olan diğer yarısını kastediyorum”
Yukarıdaki açıklama ile Modernitenin tanımını yaparak sanatla arasındaki ilişkiye ilk kez değinen Fransız şairi kimdir?
Puşkin |
Baudelaire |
Cervantes |
Zola |
Bronte |
Modernitenin tanımını yaparak sanatla arasındaki ilişkiye ilk değinen sanatçı Fransız şairi Baudelaire’dir. 1863’te yayımlanan “Modern Hayatın Ressamı” yazısında, sonradan hep tekrarlanacak olan şu tanımı verir: “Modernite sözüyle, bir yarısı sonsuz ve değişmez olan sanatın, gelip geçici, ele avuca sığmaz, koşullara bağlı olan diğer yarısını kastediyorum” (Baudelaire, 2004, s. 214). Baudelaire’in geçmişin sanatı ile modern sanat arasındaki farkı belirttiği bu yazısı “modernist” sanat anlayışının başlangıcı kabul edilir. Doğru cevap B'dir.
17.Soru
Batı literatüründeki novella için Türkçede hangi kavram kullanılmaktadır?
kısa öykü |
küçürek öykü |
minyatür roman |
geleneksel hikâye |
kısa roman |
Kısa öykü, özellikle Batı literatüründe sadece romandan ayrılan yönleriyle değil; öyküyle roman arasında kalan diğer türlerle ilişkisi bakımından da değerlendirilmiştir. Bunlardan biri de novella (kısa roman)dır.
18.Soru
Her anlatının bir ritmi vardır. O¨yküleme sırasında kurmaca içinde geçen süre, bazı işlemlerle söylem ha^line getirilirken anlatının hızı (ritmi) değişir. Zamanın hızlandırılmasıyla, üç dört yüz sayfalık bir romana, birkaç kuşağın ömrü sığabileceği gibi üç dört saat süren bir olayın anlatımı zamanın yavaşlatılmasıyla gerçekleştirilir. Hika^yede geçen zaman saniye, dakika, saat vb. ile ölçülür. Anlatının (romanın) zamanı satır, paragraf, sayfa ile ölçülür.
Aşağıdakilerden hangisi hika^yedeki zamanın dilsel zamana aktarılmasında gerçekleştirilen biçimlerden biri değildir?
Her anlatının bir ritmi vardır. O¨yküleme sırasında kurmaca içinde geçen süre, bazı işlemlerle söylem ha^line getirilirken anlatının hızı (ritmi) değişir. Zamanın hızlandırılmasıyla, üç dört yüz sayfalık bir romana, birkaç kuşağın ömrü sığabileceği gibi üç dört saat süren bir olayın anlatımı zamanın yavaşlatılmasıyla gerçekleştirilir. Hika^yede geçen zaman saniye, dakika, saat vb. ile ölçülür. Anlatının (romanın) zamanı satır, paragraf, sayfa ile ölçülür.
Aşağıdakilerden hangisi hika^yedeki zamanın dilsel zamana aktarılmasında gerçekleştirilen biçimlerden biri değildir?
O¨zetleme |
Sahneleme |
Duraklama |
Eksilti |
Sıklık |
Hika^yedeki zamanın dilsel zamana aktarılması dört biçimde gerçekleştirilir:
-
O¨zetleme (sommaire)
-
Sahneleme (sce`ne)
-
Duraklama (pause)
-
Eksilti (ellipse)
Doğru cevap E'dir.
19.Soru
Yazarın, ısrarla romanın gidişatına ve kahramanların işine müdahale etmek gibi özellikleri barındıran roman türü aşağıdakilerden hangisidir?
Postmodern |
Biyografik |
Realist |
Natüralist |
Modernist |
Yazarın, ısrarla romanın gidişatına ve kahramanların işine müdahale etmek, "Postmodern" türünün özellikleridir. Doğru yanıt: A'dır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi harflerin grafik özelliklerine verilen addır?
Tipografi |
Kaligrafi |
Sinematografi |
Epigrafi |
Fonografi |
Tipografi harflerin grafik özellikleridir. Bazı şairler bu özelliklerden bir anlatım aracı olarak yararlanır. Doğru cevap A’dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ