Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Ruh bilimsel ve yaşam öyküsel kuramlar, yazarın ya da şairin yaşamı, eserini yaratma süreçleri, yaşamıyla eseri arasındaki bağları çözmek üzerine odaklanan kuramların genel adı aşağıdakilerden hangisidir?
Metne odaklanan kuramlar |
Sanatçıya odaklanan kuramlar |
Okura odaklanan kuramlar |
Metin dışına odaklanan kuramlar |
Hiçbiri |
Ruh bilimsel (psikanalist) ve yaşam öyküsel (biyografik) kuramlar, yazarın ya da şairin yaşamı, eserini yaratma süreçleri, yaşamıyla eseri arasındaki bağları çözmek üzerine odaklanan kuramlara Sanatçıya odaklanan kuramlar denir. Doğru cevap C'dir.
2.Soru
Belirli bir sürede gerçekleşen olayın kurgu içerisindeki süresine ne ad verilmektedir?
Vaka zamanı |
Anlatma zamanı |
İç zaman |
Okuma zamanı |
Dış zaman |
Bu bakımdan zaman söz konusu olduğunda vaka zamanı, anlatma zamanı ve okuma zamanı kavramlarını açıklamak gerekir. Vaka zamanı öyküde anlatılan olayın meydana geliş zamanını ve süresini ifade etmek amacıyla kullanılmaktadır. Anlatma zamanı ise belirli bir sürede gerçekleşen olayın kurgu içerisindeki süresidir. Vaka zamanıyla anlatma zamanı örneğin tarihî romanlarda oldukça belirgindir. Okuma zamanıyla kastedilen ise öykü metnini okurun okuduğu zaman ve süredir.
3.Soru
Olay örgüsü içermeyen öykülerin ortaya çıkışı hangi yıllarda başlamıştır?
1970’lerde |
1960’larda |
1940’larda |
1930’larda |
1920’lerde |
1920’lerden itibaren olay örgüsü içermeyen öyküler ortaya çıkar. Her ayrıntı sanatsal önem kazanmaya ve hiçbir şey tesadüfi olmamaya başlar.
4.Soru
''Günlük hayattan kesitleri ve kahranın duygu durumlarını ön plana alan'' cümlesi aşağıdakilerden hangisiyle ilişkilidir?
Olay öyküsü. |
Şiir. |
Roman. |
Durum öyküsü. |
Geleneksel hikaye. |
Durum öyküsü. Cevap D'dir.
5.Soru
....., edebiyat metnini kendi dünyasında etkin olarak yeniden biçimlendiren kişidir.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi tanımlar?
Yazar |
Eleştirmen |
Okur |
Şair |
Editör |
Okur, edebiyat metnini kendi dünyasında etkin olarak yeniden biçimlendiren kişidir.
6.Soru
Özellikle İspanya’da büyük rağbet bulan ve en çok orada gelişme gösteren şövalye romanlarına tepki nerede doğmuştur?
İspanya |
Fransa |
İngiltere |
Almanya |
İtalya |
Özellikle İspanya’da büyük rağbet bulan ve en çok orada gelişme gösteren şövalye romanlarına tepki yine İspanya içinde doğmuştur.
7.Soru
Anlatı kişilerinin zamansızlık ve yurtsuzluk sorunlarının metinleşmesi gibidir' cümlesi aşağıdakilerden hangisiyle ilintilidir?
Küçülerek öykü. |
Olay öyküsü. |
Durum öyküsü. |
Geleneksel hikaye. |
Şiir. |
Küçülerek öykü. Cevap A'dır.
8.Soru
Bir musiki eseri canlı dinlemek ile kayıttan dinlemek, dinleyicide aynı hissiyatı uyandırmaz. Ancak bir edebi eserin orjinal el yazmasını veya dijital baskısını okumak, okuyucunun zihninde aynı izi bırakır.Çünkü eserin üzerine yazıldığı kâğıdın kalitesi, alfabesi, kitabın boyutu vs. ne olursa olsun, yazarın/şairin kullandığı sanatsal üretim aracı olan dil, okurla buluşmaktadır.
Yukarıda verilen paragrafta edebiyat ürünlerinin hangi özelliği vurgulanmıştır?
Edebiyat ürünlerinin sınırlı olması. |
Edebiyat ürünlerinin biricik olması. |
Edebiyat ürünlerinin kalıcı olması. |
Edebiyat ürünlerinin evrensel olması. |
Edebiyat ürünlerinin yazınsal olması. |
Edebiyat ürünleri biriciktir, çoğaltılabilse, onlarca kopyası çıkarılabilse bile bir şiir, bir roman tek, özgün ve özel bir eserdir. Bu nedenle eserin hangi kaynaktan okunduğu, eserin okuyucuda bırakacağı izi değiştirmez.
9.Soru
I. Merkezî kişi
II. Protagonist
III. Başkişi
Yukarıdaki kavramlardan hangileri romanın birinci kişisi için kullanılır?
Yalnız I |
I-II |
I-III |
II-III |
I-II-II |
Merkezî kişi, protagonist ve başkişi, romanın kendisi etrafında şekillendiği birinci kişi için kullanılan kavramlardır.
Bu nedenle doğru yanıt E'dir.
10.Soru
Irk-çevre-an düşüncesi hangi düşünüre aittir?
Sigmeund Freud |
Charles Darwin |
Hippolyte Taine |
Aristoteles |
Platon |
Hippolyte Taine’ın ırk-çevre-an düşüncesi, bir yandan Darwin ve Freud gibi bilim adamlarının çalışmaları, edebiyat eserlerine bakışın yönünü de değiştirdi. Doğru cevap C'dir.
11.Soru
Romanın başlıca beş temel tekniği vardır. Aşağıdakilerden hangisi roman tekniklerinden biri değildir?
Romanın başlıca beş temel tekniği vardır. Aşağıdakilerden hangisi roman tekniklerinden biri değildir?
Öyküleme |
Özetleme |
Gösterme |
Betimleme |
Sınıflandırma |
Romanın başlıca beş temel tekniği vardır: O¨yküleme, özetleme, gösterme (sahneleme), betimleme ve açıklama. Doğru cevap E'dir.
12.Soru
Edebiyat ve dil arasındaki ilişkiye dair aşağıdaki ifadelerin hangisi yanlıştır?
Dil olmazsa edebiyat olmaz. |
Edebiyat olmazsa dil olmaz. |
Edebiyat olmazsa dil gelişmez. |
Dil, edebiyatın üretim aracıdır. |
Edebiyat, dilin estetik kullanımıdır. |
Edebiyat olmazsa dil olmaz.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi edebiyat eleştirisi ile edebiyat kuramının ortak noktalarından biridir?
Olumsuzlayıcılık |
Duygusallık |
Yöntemlilik |
Öznellik |
Karşılaştırmacılık |
Yöntemlilik
14.Soru
Alegorik bir temele dayanan ve yazarın temel amacının okurun ahlaki algılarında belirli bir etki yaratmak, onu zenginleştirmek olduğu ileri sürülen öykü türü aşağıdakilerden hangisidir?
Durum öyküsü |
Hayali öyküler |
Küçürek öykü |
Tematik öyküler |
Yeni öykü |
Stroud bir başka öykü tarzının “tematik” öyküler olduğunu belirtmektedir (Stroud, 1956, s. 98). Alegorik bir temele dayanan bu tür öykülerde yazarın temel amacının okurun ahlaki algılarında belirli bir etki yaratmak, onu zenginleştirmek olduğunu ileri sürmektedir. Bu tür öykülerde yazar bir öngörü ya da ön yargıyla işe başlar. Okuyucuya ulaştırılmak istenen mesaj olarak da değerlendirilebilecek bu ön kabule göre öykünün içeriği belirlenir.
15.Soru
Genel anlamda duygu durumlarını ve hayalleri şiir ahengini muhafaza ederek düz yazı olarak ifade eden türe ne ad verilir?
Tematik öykü |
Yeni öykü |
Mensur şiir |
Küçürek öykü |
Durum öyküsü |
Genel anlamda duygu durumlarını ve hayalleri şiir ahengini muhafaza ederek düz yazı olarak ifade eden tür. Türk edebiyatında Halit Ziya ve Mehmet Rauf tarafından kaleme alınmış örnekleri bulunmaktadır.
16.Soru
Amerikan eleştirisinde öykünün, romanla kıyaslandığında hangi yönden zayıf kalmaktadır?
Zaman |
Mekân |
Olay örgüsü |
Kişiler |
Konu |
Özellikle yirminci yüzyılın başlarından itibaren Amerikan eleştirisinde öykünün, romanla kıyaslandığında “olay örgüsünün, toplumsal kaygının ve ideolojinin yokluğu” gibi nedenlerle üç açıdan zayıflık gösterdiği vurgulanır.
17.Soru
Anlatını ana çerçevesinin sabit kaldığı durumlarda esere farklı unsurları dahil edebilmek aşağıdakilerden hangisiyle açıklanabilir?
Doğaçlama. |
Epik. |
Lirik. |
Dramatik. |
Ritim |
Doğaçlama. Cevap A'dır.
18.Soru
Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın U¨ç S¸ehitler Destanı aşağıdaki şiir türlerinden hangisinin örneğidir?
Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın U¨ç S¸ehitler Destanı aşağıdaki şiir türlerinden hangisinin örneğidir?
Mistik |
Dramatik |
Lirik |
Epik |
Romantik |
Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın U¨ç S¸ehitler Destanı modern epik için uygun bir örnektir. Bu şiiri okuduğumuzda, lirik şiirlerde olduğu gibi şahsi bir dışavurum yerine, bir toplumun geçmişiyle ilgili bir olayın anlatıldığını görürüz. Böylelikle şiirde konuşan ses, bir iç monolog yapmak yerine, anlattıkları tarihi^ olaylarla kaderleri çizilmiş olan halka hitap eder. Epik şiirlerin diğer bir özelliği yekpare bir anlatıma sahip olmasıdır. Parça parça şiirler ha^linde bile olsa ana olay örgüsü bu şiirleri birbirine koparılamaz bir şekilde bağlar. Bu özelliği Dağlarca’nın epik şiiri, U¨ç S¸ehitler Destanı ’nda da görürüz. Doğru cevap D’dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi küçürek öykü terimiyle anlatılmak istenilenlerden biridir?
birden çok sahneyi anlatmak |
birden çok insani durumu konu edinmek |
içerik olarak ana fikri çağrıştırmak |
metnin bir yoğunluğa sahip olmayışından |
metnin bir çarpıcılığı olmayışından |
Bu da Batılı literatürde “short-short story” olarak yerleşen, bizde ise “küçürek öykü” terimiyle karşılanan yeni bir anlatıya kapı aralamıştır. Bu öyküler, öykünün günlük hayatın kesitlerden yola çıkmasına karşılık olarak tek bir sahneyi ya da insani durumu konu edinen kısa paragraflar şeklinde kurgulanmaktadır. İçerik olarak da bir kısa öykünün ana fikrini çağrıştırmaktadır. Bu açıdan yaklaşıldığında kısa öykünün yoğunluğunun daha da arttığını ifade etmek gerekir.
20.Soru
XIV. yüzyılda İtalya’da Boccacio’nun yazdığı Decameron ile İngiltere’de Chaucer’ın Canterbury Tales’i Doğu’nun hangi eserinin çerçeve hikâye tekniğiyle yazılmıştır?
Kelile ve Dimne |
Gülistan |
Mesnevi |
Binbir Gece |
Ömer Hayyam’ın rübaileri |
Burjuva edebiyatının ürünü olan ve sosyal eleştiri içeren Tilkinin Romanı (Le Roman du Renart) ile kilise tarafından desteklenen alegorik/didaktik bir eser olan Gülün Romanı (Le Roman de la Rose) dönemin Avrupa’sında sevilerek okunmuş anlatı edebiyatı ürünleridir. Söz konusu eserler XIV. yüzyılda İtalya’da Boccacio’nun yazdığı Decameron ile İngiltere’de Chaucer’ın Canterbury Tales’inin kaynağı olmuştur. Her ikisi de Doğu’nun Binbir Gece’si gibi çerçeve hikâye tekniğiyle yazılan bu hikâyeler roman türüne geçişte bir basamak oluşturur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ