Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Vladimir Propp’un anonim masallara yönelik bir çizelgesinin çağdaş metinler için de geçerli olup olamayacağının denenmesiyle başlayan ve edebiyat eserini bir yapı olarak algılamayı öneren kuram hangisidir?
Biçimselcilik |
Yapısalcılık |
Göstergebilim |
Psikanalitik kuram |
Metinler arasılık |
Biçimselcilik, Vladimir Propp’un anonim masallara yönelik bir çizelgesinin çağdaş metinler için de geçerli olup olamayacağının denenmesiyle başlayan ve edebiyat eserini bir yapı olarak algılamayı öneren kuramdır.
2.Soru
Roman kişisinin aklından geçenleri üçüncü tekil kişi anlatıcı tarafından doğrudan, dolaylı ya da serbest dolaylı anlatı kipinde aktarılması yöntemine ne ad verilir?
Roman kişisinin aklından geçenleri üçüncü tekil kişi anlatıcı tarafından doğrudan, dolaylı ya da serbest dolaylı anlatı kipinde aktarılması yöntemine ne ad verilir?
İç Çözümleme |
İç Konuşma |
Bilinç Akışı |
Metinler Arasılık |
Üst Kurmaca |
İç çözümleme, roman kişisinin aklından geçenleri üçüncü tekil kişi anlatıcı tarafından doğrudan, dolaylı ya da serbest dolaylı anlatı kipinde aktarılması yöntemidir. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir şiirin dokusunu oluşturan ana bileşenlerden değildir?
İmaj |
Ses |
Ritim |
Olay örgüsü |
İfade tonu |
Olay örgüsü
4.Soru
Arapçası üslup, Fransızcası stil olan sözcüğün Türkçedeki karşılığı nedir?
Arapçası üslup, Fransızcası stil olan sözcüğün Türkçedeki karşılığı nedir?
rota |
beyit |
mısra |
uyak |
deyiş |
deyiş
5.Soru
Öykülerin incelenmesiyle ilgili yaklaşımlara dair hangisi doğrudur?
Öykü, bu türe özgü kuramsal yaklaşımlarla incelenir. |
Öykü türü romana öykünerek uyarlanan şahsi yaklaşımlarla çözümlenmektedir. |
Öykü türü incelenmemektedir. |
Öykü türü tiyatro, senaryo gibi türlere uyarlanan yaklaşımlarla incelenmektedir. |
Öykü türü pozitif bilim kuramlarına göre incelenmektedir. |
Öykünün en temel sorunlarının başında türe özgü kapsamlı kuramsal yaklaşımların yokluğu gelmektedir. Türün şiir ve roman kadar ilgi görmemesi, sınırlarının belirsiz olarak nitelendirilmesi kuramsal yaklaşımlara girişilmemesinin ana sebepleridir. Kuramın yokluğu, öykülerin çözümleme yöntemlerinin ortaya konmasının da önünü keser. Öyküler türe özgü metotlarla değil; romana öykünerek uyarlanan şahsi yaklaşımlarla çözümlenmektedir. Kuramsal yaklaşımlar ne yazık ki öykünün türler arasındaki yeri, ilişkileri ve dönemleriyle sınırlı kalmıştır.
6.Soru
Edebiyat kuramları kaça ayrılır?
Edebiyat kuramları kaça ayrılır?
5 |
4 |
3 |
2 |
6 |
4
7.Soru
I- Yeni Dünya’nın keşfiyle Avrupa’ya değerli madenlerin akışı.
II- Bilim alanında, özellikle doğal bilimlerdeki ilerlemeler.
III- Matbaanın bulunuşu
IV- Aristokrasinin lehindeki ekonomik gelişmeler.
Aşağıdaki şıklardan hangisinde Rönesansın gelişimini etkileyen olaylar doğru olarak verilmiştir?
II-III- IV |
I- II- IV |
I- II- III |
I- III- IV |
I-II-III-IV |
Burjuvazinin hızla yükseldiği bu çağda, soyluların dışındaki insanların dünya görüşlerini, yaşama tarzlarını değiştiren önemli olaylar olmuştur. Burjuvazinin lehindeki ekonomik gelişmeler, Yeni Dünya’nın keşfiyle Avrupa’ya değerli madenlerin akışı, bilim alanında, özellikle doğal bilimlerdeki ilerlemeler ve en önemlisi de matbaanın bulunuşu bu olayların başında gelir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rita Felski’nin, “Edebiyat Ne İşe Yarar” adlı kitabında söz ettiği, insanın okuma nedenleri arasında yer almaz?
Tanıma |
Korku |
Bilgi |
Şok |
Büyülenme |
Rita Felski Edebiyat Ne İşe Yarar? adlı kitabında insanın okuma nedenlerini “tanıma, büyülenme, bilgi, şok” olmak üzere dört temel noktada açıklıyor.
9.Soru
“Anlatıdaki bazı olaylardan hiç söz edilmez. Okur anlamı kendisi tamamlar. Bu da anlatının hızını artıran bir yöntemdir.”
Hikâyedeki zamanın dilsel zamana aktarılmasıyla ilgili bahsedilen bu yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
Özetleme (sommaire) |
Sahneleme (scene) |
Duraklama (pause) |
Eksilti (ellipse) |
İleri sapım (prolepse) |
Doğru cevap D şıkkıdır.
10.Soru
Bir öykünün kısa olması için kaç temel sebep bulunmaktadır?
İki |
Üç |
Dört |
Beş |
Altı |
Bir öykünün kısa olmasına iki temel sebep bulunmaktadır. İlki malzemenin kendisinin dar bir kapsama sahip oluşu, diğeri ise malzemenin genişleme imkânına rağmen estetik etkiyi çoğaltmak adına kısaltılmasıdır. Doğru cevap A’dır.
11.Soru
I. Gerçeklik birden fazla, öznel bakış açısıyla sunulur.
II. Anlamsal bütünlük yok olmuştur.
III. Dünya hakkındaki bilgiler tutarlıdır.
Yukarıdakilerden hangileri modernist romanın özellikleri arasında gösterilebilir?
Yalnız II |
I-II |
II-III |
I-III |
I-II-III |
Modernist romanın dünya hakkındaki bilgileri tutarsız ve karmaşıktır. Diğer maddelerdeki bilgiler ise modernist romanının özelikleri arasındadır.
Bu nedenle doğru yanıt B'dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi şiirin dokusunu oluşturan ana bileşenlerden biri değildir?
İmaj |
Ses |
İfade tonu |
Ritim |
Dramatik öğeler |
Anlatı yapısı ise bir şiirin dokusunu oluşturan ana bileşenlerden oluşur. Bunlar “imaj”, “ses”, “ritim”, “ifade tonu” ve “anlam”dır. Bir şiiri anlamlandırmak bu yapısal ögelerin birbiriyle olan ilişkilerini kavramak demektir. Doğru cevap E’dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodern romanın temel özellikleri arasında yer almaz?
Merkezleri yıkma |
Alternatif dünyalar yaratma |
Boş sayfalar koyma |
Okura soru yöneltmekten kaçınma |
Yazarın ortadan kaybolması |
Yazar postmodern romanda okura soru yöneltmekten kaçınmaz, okura sorular sorar. Diğer seçeneklerdeki bilgiler ise postmodern romanların özelliklerindendir.
Bu nedenle doğru yanıt D'dir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatçıya odaklı eleştiri türlerinden birisidir?
Ruh bilimsel eleştiri |
Biçimselci eleştiri |
Yapısalcı eleştiri |
Tarihselci eleştiri |
Toplumcu eleştiri |
Sanatçıya odaklanan eleştiri: Ruh bilimsel(psikanalist) eleştiri, yaşam öyküsel (biyografik) eleştiridir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hikâye anlatıcısı tarafından seyircilere sunulan kısmen gerçekçi anlatılarla oluşan seyirlik gelenektir?
Küçürek öykü |
Meddahlık |
Hayali öyküler |
Durum öyküsü |
Yeni öykü |
Meddahlık Geleneği: Meddah adı verilen hikâye anlatıcısı tarafından seyircilere sunulan kısmen gerçekçi anlatılarla oluşan seyirlik gelenek.
16.Soru
XIX. Yüzyıl gerçekçi romanları, birey olarak kendini gerçekleştirme savaşı veren insanı roman kahramanı yaptı. Bu tür kahramanların dün-bugün-yarın çizgisinde gelişimi, ruhsal ve zihinsel oluşumu bazen olumsuz yönde olabilir. Aşağıdakilerden hangisi bu tür değişimin olumsuz yönde olduğu Türk roman kahramanı örneğidir?
Reşat Nuri Güntekin’in Çalıkuşu’nda “Feride” |
Orhan Pamuk’un Benim Adım Kırmızı Romanında “Kara” |
Abdülhak Şinasi Hisar’ın Fahim Bey ve Biz romanında Fehim Bey |
Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Huzur’unda Suat |
Halit Ziya Uşaklıgil’in Mai ve Siyah’ında Ahmet Cemil |
Türk romanında Halit Ziya Uşaklıgil’in Aşk-ı Memnu adlı eserinde Nihal’in, Mai ve Siyah’ta Ahmet Cemil’in geçirdikleri değişim bu olumsuzluğa örnek verilebilir.
17.Soru
Batı'da roman türünün gelişim sürecinde, romanlar ilk evrede görünüş olarak hangisine benzemektedir?
Pikaresk roman |
Destanlar |
Şövalye romanları |
Realist roman |
Modenist roman |
Başlangıçta, romanlar görünüş itibarıyla destanlara benzemektedir. Ancak destanlar gerçek dışı ögelerle süslenmiş olsalar da tarihî olayları ve yaşamış kahramanları konu alıyordu.
18.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisinin edebiyat tarihi araştırmaları alanında yayınlanmış bir çalışması yoktur?
Talat Halman |
Fuat Köprülü |
Yahya Kemal Beyatlı |
Abdülhalim Memduh |
İnci Enginün |
Modern anlamda edebiyat tarihi çalışmaları Avrupa’da ve Türkiye’de 19. yüzyılda başlamıştır. Abdülhalim Memduh’un Tarih-i Edebiyat-ı Osmaniye’si bizdeki ilk edebiyat tarihleri arasındadır. Fuat Köprülü’nün Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar’ı Akademik anlamda ilk edebiyat tarihi araştırmaları arasındadır. Daha yakın zamanda kaleme alınmış edebiyat tarihi araştırmaları arasında İnci Enginün’ün Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türk Edebiyatı Tarihi, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı Tarihi adlı çalışmalarını, Talat Halman, Osman Horata vd. tarafından hazırlanan Türk Edebiyatı Tarihi’ni anabiliriz.
19.Soru
James Joyce, William Faulkner ve Thomas Mann, Andreï Biély, W. B. Yeats, F. S. Fitzgerald, Gertrude Stein, Luigi Pirandello gibi isimler hangi roman türünün temsilcilerindendir?
Natüralist roman |
Gerçekçi roman |
Modernist roman |
Postmodernist roman |
Realist roman |
Virginia Woolf, James Joyce, William Faulkner ve Thomas Mann, Andreï Biély, W. B. Yeats, F. S. Fitzgerald, Gertrude Stein, Luigi Pirandello, D. H. Lawrence, Katherine Mansfield, Jaroslav Hašek, Samuel Beckett modernist romanın önde gelen isimleridir.
20.Soru
Modern öykü tanımlarında kahramanlar nasıl bir değişime uğramıştır?
İyiler ödüllendirilip kötüler cezalandırılır |
Kahramanlar hareketsiz (pasif) karakterlere dönüşmüştür |
Kahramanlar, örnek alınacak ideale dönüşmüştür |
Kahramanlar, ayırıcı niteliklerini yitirmiş, sıradan insanlara dönüşmüşlerdir |
Kahraman öykünün sonunda büyük bir dönüşüm yaşar |
Modern öykü tanımlarında değişime uğrayan unsurların başında öykü kahramanları gelir. Bunlar ayırıcı niteliklerini yitirmiş, sıradan insanlara dönüşmüşlerdir. Kalabalıktan ayırt edici niteliklerini kaybederler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ