Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk Edebiyatı’nda Anı türüne verilen örneklerden biri değildir?
Ahmet Rasim-Eşkâl-i Zaman |
Halid Ziya Uşaklıgil-Saray ve Ötesi |
Ahmet Rasim-Fuhş-ı Atik |
Mehmed Rauf-Edebî Hatıralar |
Fatma Aliye-Terâcim-i Ahvâl-i Felâsife |
Halid Ziya Uşaklıgil’in sarayda geçen görev süresine dair Saray ve Ötesi başlıklı ciltlerce süren anıları, Mehmed Rauf’un Edebî Hatıralar’ı, Ahmet Rasim’in Fuhş-ı Atik, Eşkâl-i Zaman, Şehir Mektupları, Muharrir, Şair, Edib gibi eserlerinde etraflıca betimlediği İstanbul’un günlük yaşayışı, gelenekleri, renkli simalarına dair anlatıları, anı türünün Türkiye’deki gelişiminde çok önemli dönüm noktalarıdır. Doğru cevap E’dir.
2.Soru
Roma Dönemi’nde tiyatro eleştirisi ve kuramı ile ilgili en önemli eser olan Ars Poetika aşağıdakilerden hangisine aittir?
Aristoteles |
Cicero |
Horatius |
Shakespeare |
Molière |
Roma Dönemi’nde tiyatro eleştirisi ve kuramı ile ilgili en önemli eser ise Horatius’un Ars Poetika’sıdır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mimesis’in tanımıdır?
Karşıt kahraman |
Arınma |
Taklit |
Dinsel tören ezgisi |
Öndeyiş |
Antik estetiğin ve drama kuramının temel kavramı; yansıtma kuramının temelini oluşturan sanat kategorisi, sanatın özgüllüğünü açıklamak amacıyla ortaya konmuş estetik kavram olan Mimesis, taklit anlamına gelmektedir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Komedyanın güldürme yollarından biri değildir?
Kelime oyunları |
Uyumsuz bileşim |
Yanlış anlama |
Güzel olana benzetme |
Saf görünme numarası |
Komedyada güldürme yolları, kelime oyunları, söz ustalıkları, yanlış anlama, şaşırtma gibi anlatıma dayalı olabileceği gibi umutların yanlış çıkması, karikatürleştirme, çirkin ve utanç verici olana benzetme, ironi, uyumsuz bileşim, saf görünme numarası gibi düşünceye dayalı güldürme biçimleriyle de yapılabilmektedir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Behçet Necatigil’in “Sergi İzlenimleri” başlıklı şiiri üzerinde varılabilecek sonuçlardan biri değildir?
Necatigil’in bu şiirinde iç monolog yapan bir kişi vardır. |
Bu şiir kişisi bir resim sergisinde, burjuva kesimini, tab- lolarla yeterince ilgilenmedikleri için eleştirmektedir. |
Şiirdeki ifade tonunun eleştirel olduğu ve bu tonun şiirin anla- mını belirlemede tayin edici olduğu söylenebilir. |
Necatigil, bu şiirinde, görsel imajları hem tablolardaki duygusal yoğunluğu hem de burjuva kesiminin kılık kıyafetini ve davranış şekillerini canlandırmak için kullanır. |
Öznel çözümleme bu şiirin anlamı ile biçimsel yapısı arasındaki örtüşmeyi ortaya koyar. |
Nesnel çözümleme bu şiirin anlamı ile biçimsel yapısı arasındaki örtüşmeyi ortaya koyar.
6.Soru
Bir sanat ya da düşünce eserini belirli estetik ölçütler çerçevesinde sistemli bir biçimde değerlendiren, ait olduğu toplumun sanat ve düşünce dünyası içindeki yerini belirleyen yazıya verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Deneme |
Biyografi |
Roman |
Eleştiri |
Köşe yazısı |
Eleştiri, bir sanat ya da düşünce eserini belli estetik ölçütler çerçevesinde sistemli bir biçimde değerlendiren, ait olduğu toplumun sanat ve düşünce dünyası içindeki yerini belirleyen yazıdır. Doğru cevap D'dir.
7.Soru
Türk edebiyatında deneme, asıl kimliğine kiminle kavuşur?
Ahmet Rasim |
Ruşen Eşref |
Mustafa Kutlu |
Nurullah Ataç |
İsmail Habib Sevük |
Deneme, Türk edebiyatında asıl kimliğine “deneme ‘ben’in ülkesidir” diyen Nurullah Ataç’ın kaleminde kavuşur.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Lejeune’nin geçmişe dönük (retrospektif) düzyazı anlatı tanımının içerdiği maddelerden biri değildir?
Dilsel biçim |
Düzyazı |
Anlatıcı |
Yazar |
Anlatıcının hayatı |
• Dilsel biçim• Anlatı• Düzyazı• Sorun: Bireysel yaşam • Yazarın konumu• Yazar• Anlatıcı• Anlatıcının konumu• Anlatıcının temel kişi olması• Anlatının geçmişe dönük bakış açısı.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk edebiyatında bireysel anlatılar olarak anı türünün yerini tutanlardan birisi değildir?
Seyahatnameler |
Vakayınameler |
Sefaretnameler |
Gazavatnameler |
Fütüvvetname |
Türk edebiyatında vakayinameler, seyahatnameler, sergüzeştnameler, sefaretnameler, gazavatnameler, yazanın kişisel gözlem ve deneyimlerini içeren bireysel anlatılar olarak anı türünün yerini tutmuştur.
10.Soru
Aşağıdaki türlerden hangisiyle özyaşam öyküsünün bağıntısı yoktur?
Anı |
Portre |
Günlük |
Deneme |
Şiir |
Odak noktaya bireysel yaşamı alan özyaşam öyküsünün anı, portre, günlük, deneme gibi diğer kişisel türlerle bağıntısı vardır ancak özyaşam öyküsünde bir kişiliğin oluşum süreci esastır.
11.Soru
Antik Yunan tiyatrosunda, eylemin başında koronun giriş konuşmasına ne ad verilir?
Monolog |
Diyalog |
Epilog |
Polilog |
Paralog |
Prolog (Öndeyiş) Antik Yunan tiyatrosunda, eylemin başında koronun giriş konuşmasıdır.
12.Soru
Sanatın yetersizliği karşısında görünen gerçeğe sırtını dönerek mutlak olanı ruhun derinliklerinde arayan tiyatro türü aşağıdakilerden hangisidir?
Klasik |
Romantik |
Sürrealist |
Sembolist |
Natüralist |
Sürrealist tiyatro, sanatın yetersizliği karşısında görünen gerçeğe sırtını dönerek mutlak olanı ruhun derinliklerinde arayan bir tiyatro türüdür. Doğru yanıt: C'dir.
13.Soru
Birinin ölümünden hemen sonra ya da ölümünün yıl dönümlerinde gazete ve dergilerde yayımlanan ve biyografik bilgilere ne ad verilmektedir?
Nekroloji |
Anı |
Monografi |
Otobiyografi |
Debace |
Birinin ölümünden hemen sonra ya da ölümünün yıl dönümlerinde gazete ve dergilerde yayımlanan ve biyografik bilgiler nekroloji olarak bilinir. Bu tür yazılardan kişinin yaşamöyküsünün tamamı değil ayrıntıları hakkında bilgi edinilebilir. Türkiye’de özellikle kültür, sanat, basın ve edebiyat alanlarında tanınmış kişilerin ölümünün hemen ardından gazete ve dergilerde anma sayfaları ayrılması, çeşitli köşe yazarlarının yazılar yazması geleneği yaygındır
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Roma döneminde tiyatronun amacıdır?
Seyirciyi günlük hayattan uzaklaştırarak hoş vakit geçirtmek. |
Seyirciyi tüm davranışlarında dinin, ahlakın ve yasaların kurallarına uyan, disiplinli bir |
Seyirciyi devletine karşı isyankar bir yurttaş yapmaktır. |
Seyirciye dine, ahlaka ve yasalara eleştirel bakış açısı kazandırmaktır. |
Seyircinin geleneksel değerlerden kurtulmasını sağlamak |
Tiyatrodan kazanılacak eğitimin amacı, seyirciyi tüm davranışlarında dinin, ahlakın ve yasaların kurallarına uyan, disiplinli bir yurttaş yapmaktır.
15.Soru
Endüstri Devrimi ve bilimdeki gelişmeler hangisini etkilemiştir?
Sembolist tiyatro |
Gelecekçi tiyatro |
Gerçekçi tiyatro |
Dadacı tiyatro |
Dışavurumcu tiyatro |
Gerçekçi anlayış, XIX. yüzyılın ikinci yarısında etkin bir tiyatro akımı olarak gündeme gelir. Bu tiyatro düşüncesi, öncelikle yaşamdan kopukluğu, toplum sorunlarına karşı ilgisizliği, aşırı duygusallığı ve yapaylığı gerekçeleriyle romantik tiyatro anlayışına ve popüler tiyatro uygulamasına karşı tavır sergiler. XIX. yüzyılın Avrupa’sında görülen toplumsal, ekonomik, kültürel değişimler gerçekçi anlayışın yaygınlaşmasında temel etken olarak belirir. Endüstri Devrimi, dokumacılık, buharlı makineler, kanalların, yolların yapılması, haberleşmenin kolaylaşması, rekabetin artması gibi gelişmeler, toplum yaşayışında ve düşünce yapısında da bir de- ğişim sürecini başlatır. Yazarlar toplumun yaygın sorunlarına el atarlar. Sömürüye, ezici tutkulara, ahlaki değerlerin yitirilmesine karşı tepki gösterilir. XIX. yüzyılda tiyatroyu etkileyen bir başka etken de bilimdeki gelişmelerdir.
16.Soru
Sohbet ve hatıra yazarı olarak tanınan, deneme örneği olarak da değerlendirilebilecek yazılarında yer yer mektup türünden yararlanması onun “şehir mektupçusu” olarak da anılmasına neden olan yazarımız aşağıdakilerden hangisidir?
Refik Ahmet Sevengil |
Namık Kemal |
Cahit Sıtkı Tarancı |
Yaşar Nabi |
Ahmet Rasim |
Sohbet ve hatıra yazarı olarak tanınan Ahmet Rasim pek çok gazete ve dergide yazdığı yazılarını kitap hâlinde toplar. Bu yazılarda İstanbul hayatını kendine özgü bir üslup ve ayrıntılı bir gözlemle okurlarıyla paylaşır. Deneme örneği olarak da değerlendirilebilecek yazılarında yer yer mektup türünden yararlanması onun “şehir mektupçusu” olarak da anılmasına neden olur.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi komedya türlerinden biri değildir?
romantik komedya |
siyasi komedya |
durum komedyası |
karakter komedyası |
dolantı komedyası |
Belli bir tezi olan ve
komik olanı karakterden değil de durumlardan
çıkaran komedya türüne durum komedyası; her
türlü hareketi gösterişli ve abartılı olan oyun kişisinin, olayların merkezinde yer aldığı ve gülünç
durumlara düşmesine rağmen bunu kendine güldürmeden anlatıldığı komedyaya “kahramanlık
komedyası”; olma olasılığı çok düşük olan bir
olayın inandırıcı bir biçimde sunulduğu, kılık
değiştirmeler, aşk ve dövüş sahnelerinin sıklıkla
görüldüğü komedyaya “romantik komedya”; belli bir karakter özelliğinin abartılarak güldürünün
konusu hâline getirilmesine dayanan komedyaya
“karakter komedyası”; toplumun gülünç ve aksayan yönlerini anlatan komedyaya “töre komedyası”; bir burjuva komedyası türü olan, eğlendirmek
yerine duygulara seslenerek içlendirmeye çalışan,
sonu uzlaşmayla, iç rahatlama ve ders vericilikle sonuçlanan
komedyaya “içli komedya”; entrika komedyası olarak da anılan ve olayların çeşitli dolantılarla ilerlediği, odak noktasının
kişilerin üzerinde değil, kişilerin çevirdiği türlü dalaverelerde
olduğu komedyaya “dolantı komedyası” denir.
18.Soru
Tezkirelerin Türk edebiyatındaki en eski örneği aşağıdakilerden hangsidir?
Keşfü’z-Zünun |
Mecalisü’n-Nefais |
İtiraflar |
Seyahatname |
Babürname |
Tezkirelerin Türk edebiyatındaki en eski örneği, Ali Şir Nevai’nin Çağatay Türkçesiyle yazdığı Mecalisü’n-Nefais (1491-92) adlı eseridir. Doğru cevap B’dir.
19.Soru
Pierre Corneille, Jean Racine, Jean Baptiste Poquelin Molière gibi büyük oyun yazarlarının yetiştiğ, Fransız tiyatrosunun da en parlak dönemi aşağıdakilerden hangisidir?
Romantik dönem |
Rönesans dönemi |
Antik Yunan dönemi |
Klasik dönem |
Roma dönemi |
Klasik anlayış, XVII. yüzyılda Fransa’da orta- ya çıkmış ve XVIII. yüzyılda yaygınlık kazanarak birçok ülkede hâkim olan bir tiyatro akımı hâline dönüşmüştür. Pierre Corneille, Jean Racine, Jean Baptiste Poquelin Molière gibi büyük oyun yazarlarının yetiştiği klasik dönem, Fransız tiyatrosunun da en parlak dönemidir.
20.Soru
Hangi tiyatro türü, öncelikle yaşamdan kopukluğu,
toplum sorunlarına karşı ilgisizliği, aşırı duygusallığı ve yapaylığı gerekçeleriyle romantik tiyatro anlayışına karşı tavır sergiler?
popüler tiyatro |
antik tiyatro |
gerçekçi tiyatro |
sembolist tiyatro |
Rönesans tiyatrosu |
Gerçekçi anlayış, XIX. yüzyılın ikinci yarısında etkin bir tiyatro akımı olarak gündeme gelir. Bu tiyatro düşüncesi, öncelikle yaşamdan kopukluğu, toplum sorunlarına karşı ilgisizliği, aşırı duygusallığı ve yapaylığı gerekçeleriyle romantik tiyatro anlayışına ve popüler tiyatro uygulamasına karşı tavır sergiler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ