Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Final 2. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Konusunu mitolojiden ya da tarihten alan ve bir kahramanın kendi çevresindeki şartlarla çatışmasını, mücadele edip trajik bir biçimde yenik düşmesini anlatan tiyatro türü aşağıdakilerden hangisidir?


Komedya

Tragedya

Absürt

Epik

Prolog


2.Soru

Yazarın başka bir yazara ait bir parçayı -genelde kimden aldığını da belirterek- eserinde aynen kullanmasına ne ad verilir?


Yeniden yazma (réecriture)

Bilinç akışı

Alıntı/ Montaj

Parodi (yansılama)

Kolaj


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Roma dönemi tiyatro yazarlarından biri değildir?


Plautus

Terentius

Aristoteles

Cicero

Horatius


4.Soru

Paratexte kelimesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?


Ön bilgiler

Ara bilgiler

Detaylı bilgiler

Kısa bilgiler

Uzun bilgiler


5.Soru

Halide Edib’in Türk edebiyatında öz yaşam öyküsü türünün çok önemli bir noktası kabul edilen eseri hangisidir?


Mor Salkımlı Ev

Sinekli Bakkal

Türk’ün Ateşle İmtihanı

Ateşten Gömlek

Yeni Turan


6.Soru

Edebiyat teorisi çalışmaları­nın ilk örneği ve edebî tenkidin başlangıcı olarak görülen ilk eser hangisidir?


Gargantua

Cromwell

Pazartesi Konuşmaları

Hernani

Poetika


7.Soru

Dış dünyanın gerçekliğine tam anlamıyla yabancılaşmadan yapılan mecaz türüne ne denir?


Metonimi.

Lirik.

Dramatik.

Doğaçlama.

Epik.


8.Soru

Asker olarak savaşlara katılan, Avusturyalılara esir düşen, birçok zorluktan sonra özgürlüğüne kavuşan Osman Ağa, başından geçenleri anlattığı kitabını hangi yıl tamamlamıştır?


1714

1724

1734

1744

1754


9.Soru

Yazar, ilk cümlelerde okura roman hakkında bazı ipuçları veriyor. Roman gerçekçi mi, hayali mi, fantastik mi, ironik mi?

Yukarıda açıklaması yapılan romanın ilk cümleleriyle yazarla okur arasında bir sözleşmenin yapıldığı varsayılan bu ilk cümlelere ne ad verilir?


İncipit

Avangard

Önsöz

Tasvir

Mukaddime


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Fuad Köprülü’nün Türkiye’de bilimsel anlamda yaşam öyküsü yazımının ilk ve en önemli örneğidir?


Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar

Son Asır Türk Şairleri

Terâcim-i Ahvâl-i Felâsife

Ahmet Cevdet Paşa ve Zamanı

Bir Bilim Adamının Romanı


11.Soru

Feride’yi romanın nesnesine “gönderen” unsur nedir?


Aşk

Hırs

Görev azmi

Kıskançlık

Öfke


12.Soru

Dünyada ilk öz yaşam öyküsel anlatımlara nerede rastlanır?


Yunan

Latin

Çin

Mısır

Hint


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi eleştiri ile ilgili kaynaklar arasında sayılamaz?


Biyografi Kitapları

Köşe yazıları

Seyahatnameler

Mektuplar

Tereke kayıtları


14.Soru

I. Anlatım tekniği, monologtur.

II. Kahramanın yaklaşımında sevecen bir hava mevcuttur.

III. Öyküde zamana ilişkin bazı detaylar verilmiştir.

Yukarıdakilerden hangisi, Sait Faik Abasıyanık'ın "Havuz Başı" adlı öyküsü için doğrudur?


Yalnız I

Yalnız II

I ve II

II ve III

I, II ve III


15.Soru

Odak noktasının kişilerin üzerinde değil, kişilerin çevirdiği türlü dalaverelerde olduğu komedyaya ne denir?


Dolantı komedyası

Töre komedyası

Entrika komedyası

Kahramanlık komedyası

Karakter komedyası


16.Soru

I. Bilgilendirici,

II. Açıklayıcı,

III. Öykülemeci,

IV. Kanıtlayıcı.

Reşat Nuri Güntekin'in "Çalıkuşu" adlı romanı için yukarıdaki kategorilerden hangilerinin doğru olduğu söylenebilir?


I ve II

II ve III

II ve IV

II, III ve IV

I, II, III ve IV


17.Soru

Yazarın bir başka metnin parçalarını yeniden yorumlayarak yazması ve kendi metninin bütünlüğü içinde harmanlamasına ne ad verilir?


Yeniden yazma

Bilinç akışı

Üstkurmaca

İç konuşma

İç çözümleme


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi köken olarak Yunanca theastai (görmekten) theatron (genel görüş) sözcüklerine dayanan, Tanzimat dönemiyle birlikte Batı kanalıyla Türk edebiyatının tanıştığı yeni edebi türlerden biridir?


Roman

Tiyatro

Şiir

Deneme

Kısa öykü


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Klasik dönem tiyatrosu için öne sürülen biçim kurallarını yansıtmaz?


Oyunun beş perdeli olması

Kanlı olayların sahnede canlandırılması

Bir sahnede üçten fazla konuşan karakterin bulunmaması

Serim, düğüm, gelişim ve sonuç bölümlerinin bulunması

Kişi ve konuşmalarda azla yetinme, yalınlık


20.Soru

Bu eleştirmen, metinlerin “artık bütünselleştirilemeyecek, toplam hâline getirilemeyecek anlamlar üretimi olarak” okunmasını önerir. Metni parçalayarak tutarsızlıkların, çelişkilerin peşine düşer. Göstergeleri “söker”. Dil bilimcilerin ses merkezci yaklaşımını (phonocentrisme) eleştirerek yazının yeni bir mantığını geliştirir. Yazı bilimi (grammatologie) ve yapı bozma (déconstruction) çalışmalarının öncülerindendir.

Yukarıda sözü edilen eleştirmen aşağıdakilerden hangisidir?


Erich Auerbach

Umberto Eco

Jacques Derrida

Roland Barthes

Gérard Genette