Yeni Türk Edebiyatına Giriş 2 Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi aruz vezninin özelliklerinden sayılamaz?
Parmak hesabına gelmesi
|
Arap dilinin özelliklerinden doğmuş olması
|
Hece öbeklerinin tef’ile denilen parçaları oluşturması
|
Geniş bölümleri bulunan bir sisteme sahip olması
|
Arap, İran ve Türk edebiyatlarında kullanılması
|
2.Soru
Osmanlı İmparatorluğu’nda Batılılaşma adına yapılan yenilik hareketlerine ne denmiştir?
Islahat |
İlericilik
|
Yenicilik
|
Bereketçilik |
Reform |
Osmanlı İmparatorluğu’nda Batılılaşma adına yapılan yenilik hareketlerine “ıslahat” denmiştir. Bir anlamıyla kökten bir değişimi değil de eskiyen ve işe yaramaz hale gelenin kendi içinde iyileştirilmesini esas alan bu kullanımın, yumuşak bir geçiş düşüncesine hizmet ettiği söylenebilir
3.Soru
Türk edebiyatında tercüme denilince akla gelen ilk isim aşağıdakilerden hangisidir?
Şinasi
|
Münif Paşa
|
Sadullah Paşa
|
Ahmet Vefik Paşa
|
Teodor Kasap |
Türk edebiyatında “tercüme” denince akla gelen ilk isim Ahmet Vefik Paşa (1823-1891)dır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Lale Devri’ni sonlandıran isyan olarak bilinmektedir?
Patrona Halil İsyanı
|
Baba Zünnun İsyanı
|
Kalender Çelebi İsyanı
|
Karayazıcı İsyanı
|
Bozoklu Şeyh Cemal |
Ahmed saltanatında ve Nevşehirli Damat İbrahim Paşa’nın sadrazamlığı sırasında cereyan eden Patrona Halil isyanı, Lale Devri’ni sonlandıran isyan olarak bilinir. 28 Eylül1730’da başlayıp haftalarca süren isyana, bir dizi siyasi gelişme sebep olmuştur.
5.Soru
İdris-i Bitlisi’nin Kanun-ı Şehin Şâhî’sinde değindiği temel sorun nedir
Askerlik
|
Vergiler
|
Eğitim
|
Din
|
Veraset |
Reayanın ağır ve adaletsiz vergi yükü karşısında çektiği sıkıntılar, Yavuz Sultan Selim Dönemi’nin ünlü âlimi İdris-i Bitlisi (15.yy ortaları-1520)’nin Kanun-ı Şehin Şâhî’sinde dile getirilir. Yani İdris-i Bitlisi’nin Kanun-ı Şehin Şâhî’sinde değindiği temel sorun vergilerdir.
6.Soru
"Atçalı Kel Mehmet" isyanı Anadolu'da hangi şehirde çıkmıştır?
İzmir |
Manisa |
Muğla |
Aydın |
Kütahya |
Atçalı Kel Mehmet isyanı, Anadolu'da Aydın şehrinde çıkmıştır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslamcılık akımının temsilcilerinden biri değildir?
Cemaleddin Afganî |
Muhammed Abduh |
Seyyid Ahmet Han |
Seyyid Emir Ali |
Cevdet Paşa |
Yukarıdaki sosyoekonomik ve siyasal koşullar altında İslamcılık düşüncesi İslam dünyasının farklı noktalarında çeşitli isimler ve bu isimlerin temsil ettiği çevreler ekseninde
gelişmeye başlar. Cemaleddin Afganî (1838-1897) ve Muhammed Abduh (1845-1905)
Mısır’da; Seyyid Ahmet Han (1817-1898) ve Seyyid Emir Ali (1849-1928) Hindistan’da
İslamcılık düşüncesinin temellerini atarlar. Türkiye’de ise Namık Kemal, Ziya Paşa, Ali
Suavi, Mizancı Murat gibi Tanzimat yazarları tarafından tohumları atıldıktan sonra
Sırat-ı Müstakim ve Sebilürreşad, Volkan vb. dergilerde toplanan yazar, şair düşünce ve
din adamları tarafından etkili olarak II. Meşrutiyet Dönemi’nde güçlenir. İttihat-ı İslam
ifadesi Osmanlı siyasi hayatında ilkin 1870’lerden sonra özellikle de Afganî’nin Abdülaziz
döneminde İstanbul’a gelişinden sonra zikredilmeye başlanır
8.Soru
"Şair Keçecizade İzzet’in oğlu olup, askerî tıp okulundan mezun olur. Fransızcayla ilgili ilk bilgilerini, eğitim dili Fransızca olan bu okulda alır. Reşid Paşa’nın teşvikiyle 1837’de “Tercüme Odası”na girer. Londra Sefareti Başkatipliği, Madrid ve Lizbon elçilikleri gibi görevlerde bulunduktan sonra 1852’de Âli Paşa’nın sadrazamlığı sırasında Hariciye Nazırı olur."
Yukarıda verilen bilgiler aşağıdakilerden hangi yazar'a aittir?
Fuat Paşa |
Ziya Paşa |
Şinasi |
Halit Ziya |
Namık Kemal |
Şair Keçecizade İzzet’in oğlu olan Mehmet Fuat Paşa (1814-1868), askerî tıp okulundan mezun olur. Fransızcayla ilgili ilk bilgilerini, eğitim dili Fransızca olan bu okulda alır. Daha sonra Fransızcasını mükemmel derecede ilerletir. Reşid Paşa’nın teşvikiyle 1837’de “Tercüme Odası”na girer. Londra Sefareti Başkatipliği, Madrid ve Lizbon elçilikleri gibi görevlerde bulunduktan sonra 1852’de Âli Paşa’nın sadrazamlığı sırasında Hariciye Nazırı olur. Geniş görüşlü bir devlet adamı olan Fuat Paşa, önüne çıkan meseleleri süratle halledip karar verme yeteneğine sahiptir. Taassup ve cehalet düşmanıdır. Fuat Paşa, muhaliflerinden en çok alafrangalığından dolayı tepki almıştır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat'ın önemli devlet adamlarından biri olan Mithat Paşa için söylenemez?
Sadrazamlık görevinde bulunmuştur. |
Eşitlik prensibine yürekten bağlıdır. |
Adem-i merkeziyetçidir. |
İslamiyetin değişime engel olduğunu düşünür. |
Meşrutiyetçidir. |
Mithat Paşa Osmanlı Devleti'nin önemli devlet adamıdır. Meşrutiyetçidir. Değişime inanmaktadır. Ona göre; İslamiyet, bu değişimin önünde engel değildir. Doğru cevap: E'dir.
10.Soru
Hangi padişaha kadar padişahlık babadan oğula geçmiştir?
I. Süleyman |
II. Selim
|
III. Murat
|
III. Mehmet |
I. Ahmet |
Osman Bey’den itibaren I. Ahmet’e (1603-1617) kadar padişahlık babadan oğula geç- miştir. I. Ahmet’ten sonra bazen kardeşlere, yeğenlere de taht bırakılmıştır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ilk özel Türk gazetesi olan ve “gazeteciliğin pîri” unvanıyla anılan gazetedir?
Tercüman-ı Ahvâl |
İbret |
Takvim-i Vekâyi |
Muhbir |
Tasvir-i Efkâr |
İlk özel Türk gazetesi olan Tercüman-ı Ahvâl, “gazeteciliğin pîri” unvanıyla anılan İstanbul Telgraf Müdürü Agâh Efendi (1832-1887) ve Şinasi (1826-1871) tarafından çıkarılır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “istibdat” rejimini daha doğru şekilde tanımlamaktadır?
İki meşrutiyet ilanı arasında şiddeti gittikçe artan, özellikle de basın ve düşünce faaliyetleri üzerinde hissedilen bir “baskı” rejimi |
İki meşrutiyet ilanı arasındaki barışçıl ve sakin bir dönem |
İki meşrutiyet ilanı arasındaki basın ve düşünce faaliyetleri üzerinde hissedilen hoşgörünün giderek arttığı bir “hoşgörü” rejimi |
I. Meşrutiyet ilanından önce şiddeti gittikçe artan, özellikle de basın ve düşünce faaliyetleri üzerinde hissedilen bir “baskı” rejimi |
II. Meşrutiyetin ilanından sonraki hoşgörülü ve demokratik rejim |
İki meşrutiyet ilanı arasında Osmanlı ülkesinde “istibdat” adı verilen, şiddeti gittikçe artan, özellikle de basın ve düşünce faaliyetleri üzerinde hissedilen bir “baskı” rejimi vardır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Batıcılık akımının temsilcilerinden biridir?
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Ziya Gökalp |
Mehmet Emin Yurdakul |
Ahmet Cevdet Paşa |
Rasyonalizm ve pozitivizme mutlak biçimde gönül verenlerden önce Batıcılığın gelişimine muhafazakâr ve gelenekçi Ahmet Cevdet Paşa (1823-1895) ve Münif Paşa (1830-1919)
ile başlamak daha doğru olacaktır.
14.Soru
İstanbul’da inşa edilen ilk barok özellikli cami aşağıdakilerden hangisidir?
Tophane Nusretiye Camii
|
Ortaköy Camii
|
Nuruosmaniye Camii
|
Dolmabahçe Camii
|
Aksaray Pertevniyal Valde Camii |
İstanbul’da inşa edilen ilk barok mimari özellikli cami Nuruosmaniye Camii’dir.
15.Soru
Yeni osmanlıların en çok kullandıkları faaliyet alanı aşağıdakilerden hangisidir?
Ticaret
|
Gazetecilik
|
Esnaflık
|
Siyaset
|
Din |
Yeni Osmanlılar, önce İstanbul’da sonra da Avrupa’da çıkardıkları gazeteler üzerinden meramlarını anlatmaya çalışırlar. Osmanlı’da sürmekte olan rejim anlayışını eleştirirler. Çalışmalarına İstanbul’daki baskılar özellikle de Kararname-i Âli yüzünden Avrupa’da devam eden Yeni Osmanlılar, 1867 yılından itibaren faaliyetlerini yoğunlaştırırlar.
16.Soru
Islahat Fermanı’na Tanzimat Fermanı’nın mimarı olan Mustafa Reşit Paşa’dan gelen tepki aşağıdakilerden hangisi olmuştur?
Gayrimüslim tebaaya eşitliği sağlamak amacıyla verilen hakların Osmanlı ülkesinde uygulanmasının mümkün olmadığını gerekçesiyle itiraz
|
Gayrimüslim tebaaya eşitliği sağlamak amacıyla verilen haklara yönelik övgü ve takdir
|
Müslüman tebaaya yönelik kısıtlamalardan dolayı itiraz ve eleştiri
|
Müslüman tebaaya verilen haklardan dolayı takdir ve övgü
|
Her iki tabaaya da verilen haklardan dolayı takdir ve övgü |
Islahat Fermanı’na ilk önemli itiraz Tanzimat Fermanı’nın mimarı olan Mustafa Reşit Paşa’dan gelmiştir. Reşit Paşa özellikle de gayrimüslim tebaaya eşitliği sağlamak amacıyla verilen hakları eleştirerek Osmanlı ülkesinde bunların uygulanmasının mümkün olmadığını belirtmiştir.
17.Soru
Osmanlı Devleti’nin en önemli belgelerinden birisi sayılan Tanzimat Fermanı’nın belli başlı noktalarından biri değildir?
Osmanlı İmparatorluğu sınırları içerisinde yaşayan insanlar, hangi din ve milletten olursa olsun can, ırz ve namus garantisine sahip olacaklardır
|
Askerlik hizmeti her yerin nüfusuna oranla belirlenecek
|
Vergi yükümlülüğü eşitlik ilkesine göre belirli ve adil oranlarda olacaktır
|
Herkesin mülkiyet hakkı bulunacak
|
Müslüman olmayanlar daha fazla vergi verecekler |
Osmanlı Devleti’nin en önemli belgelerinden birisi sayılan Tanzimat Fermanı’nın belli başlı noktalarını şu şekilde özetlemek mümkündür: Osmanlı İmparatorluğu sınırları içerisinde yaşayan insanlar, hangi din ve milletten olursa olsun can, ırz ve namus garantisine sahip olacaklardır. Herkesin mülkiyet hakkı bulunacak ve devlet bu hakkın savunucusu olacaktır. Vergi yükümlülüğü eşitlik ilkesine göre belirli ve adil oranlarda olacaktır. Askerlik hizmeti her yerin nüfusuna oranla belirlenecek ve belli süre için yapılacaktır.
18.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Osmanlı’da Batı musikisi ile ilgili olarak doğru değildir?
İlk opera bestelerini yapan Dikran Çuhacıyan’dır. |
İlk Türk bandosunun kurucusu Giuseppe Donizetti’dir. |
Abdülaziz Dönemi’nin başında Batı müziğine eğilim Abdülmecid Dönemi’yle kıyaslanamayacak derecede geriler. |
II. Mahmut Dönemi’nde Muzika-yı Humayun (Mızıka-yı Humayun) kaldırılıp Mehterhâne-yi Humayun kurulmuştur. |
Batı müziği ilk etkilerini saray çevresinde gösterir. |
II. Mahmut’un Mehterhâne-yi Humayun’u kaldırıp Muzika-yı Humayun (Mızıka-yı Humayun)’u kurması ile devam eder (1826-1828). Batı müziği ilk etkilerini saray çevresinde gösterir. Çünkü bu müzikle ünsiyet edebilecek kitle ancak burada mevcuttur. İlk Türk bandosunun kurucusu Giuseppe Donizetti, Batı müziğinin yaygınlaşmasında en önemli isimlerden birisidir. Abdülaziz Dönemi’nin başında Batı müziğine eğilim Abdülmecid Dönemi’yle kıyaslanamayacak derecede geriler. Bu dönem ve ardından Türk müziğinin Batı’ya açılma serüveni, ilk opera bestelerini yapan Dikran Çuhacıyan (1836-1898)’ın, Kemanî Haydar Bey (1846-1904)’in eserlerinin katkılarıyla ve Güllü Agop’un tiyatrosunda zaman zaman sahnelenen operalarla devam eder.
19.Soru
Osmanlıda medeniyet değişimi hareketleri ilk hangi alanda başlar?
Askeri |
Ekonomi |
Eğitim |
Kültürel |
Edebi |
Osmanlı’nın özellikle Ruslar karşısında almış olduğu yenilgi bir uyanış yaratır. Öncelikle askeriyeye kendi içinde nizam verme arayışının içine girilir
20.Soru
I. Türkiye’nin ilk güzel sanatlar okuludur.
II. Resim sanatının gerçek anlamda gelişimini ve profesyonel bir biçimde icrasını sağlamıştır.
III. Eğitmenlerin tamamı Türk’tür.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi Sanayi-i Nefise Mektebi ile ilgili olarak doğrudur?
Yalnız I |
I, II |
I, III |
II, III |
Yalnız III |
Türkiye’nin ilk güzel sanatlar okulu olan Sanayi-i Nefise Mektebi (1883)’nin müdürlüğü ile görevlendirilen, okulun binasını da Mimar Vallaury ile birlikte tasarlayan Osman Hamdi Bey’in kurduğu akademik kadro ve bu kadronun yetiştirdiği mimarlar, Türk mimarisinin daha güvenli yol almasında bir milat olacaktır. Resim sanatının gerçek anlamda gelişimini ve profesyonel bir biçimde icrasını sağlayacak kurumsa “Sanayi-i Nefise Mektebi” olur. Eğitmenler de çoğunlukla yabancıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ