Zihin Felsefesi Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
- Nesne
- Zihin
- Nesnenin zihinde oluşturulmuş idesi
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Locke'ın algı kuramında yer alır?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Locke’nın algı kuramını; nesne, zihin, nesnenin zihinde oluşturulmuş idesinden oluşmuş üçlü bir algı kuramı şeklinde düşünebiliriz. Locke’a göre, ideler zihinsel olmayan maddi dünyayla algılayan bilinçli zihin arasındaki aracılar gibidir. Doğru cevap E'dir.
2.Soru
Antikçağ Yunan düşüncesinde, zihin hakkındaki ilk tasarımları bulabileceğimiz bir kaynak olan, Homeros’un İlyada isimli destanıyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
İlyada’da zihin kavramı doğrudan ele alınır. |
İlyada’nın kahramanlarının, bugün anladığımız anlamda, özerk bir bilince sahip bireyler olarak davranmak yerine, tanrılara ve kahinlere danışarak davrandığı görülür. |
Destanın konusu bireyin nerede kendi istenci, özerk bilinciyle hareket ettiği, nerede Tanrıların yönlendirmesiyle hareket ettiğinin net olmasıdır. |
İlyada’nın karakterlerini eyleme geçiren şey, bilinçli planlama, akıl yürütme ve güdülenmedir. |
İlyada’nın diline baktığımız zaman bugün kavrama, algılama, hissetme, bilinçli olma gibi zihinsel kavramlarla ilgili ifadeler yoktur. |
"İlyada’nın kahramanlarının, bugün anladığımız anlamda, özerk bir bilince sahip bireyler olarak davranmak yerine, tanrılara ve kahinlere danışarak davrandığı görülür." ifadesi İlyada ile ilgili doğru bir ifadedir.
3.Soru
Fizik biliminin dilini bütün öteki bilimlere uygun evrensel bir dil haline getirmek isteyen öğretiye ne ad verilir?
Kartezyen Felsefe |
Epistemolojik Ölçüt |
Yanılmazlık |
Birinci şahıs önceliği |
Fizikalizm |
Fizik biliminin dilini bütün öteki bilimlere uygun evrensel bir dil haline getirmek isteyen öğretiye fizikalizm adı verilir.
4.Soru
Hume’un bilginin bütün içeriğini ya da bütün anlamlı önermeleri ya ide ilişkileriyle ya da olgu ilişkileriyle ilgili iki sınıftan birine girecek şekilde ayırmasına ne ad verilir?
Hume’un bilginin bütün içeriğini ya da bütün anlamlı önermeleri ya ide ilişkileriyle ya da olgu ilişkileriyle ilgili iki sınıftan birine girecek şekilde ayırmasına ne ad verilir?
Hume çatalı |
Hume'un usturası |
Hume sarkacı |
Transendental bilinç |
Tabula rasa |
Hume’un bilginin bütün içeriğini ya da bütün anlamlı önermeleri ya ide ilişkileriyle ya da olgu ilişkileriyle ilgili iki sınıftan birine girecek şekilde ayırması Hume C¸atalı olarak bilinir.
5.Soru
Tüm bilginin kaynağının izlenimler ya da deneyim olduğunu ve insan zihninin dolaysız olarak sadece kendi zihninin içeriklerini, idelerini bilebileceğini ileri süren görüş hangisidir?
Epistomoloji |
Deneycilik |
İzlenimcilik |
Dışavurumculuk |
Algı kuramı |
Deneycilik epistemolojik bir görüştür. Eski Yunanda “deney” “deneyim” ve “duyu verisi” anlamlarına gelen emperiadan türetilmiştir. Tüm bilginin kaynağının izlenimler ya da deneyim olduğunu ve insan zihninin dolaysız olarak sadece kendi zihninin içeriklerini, idelerini bilebileceğini ileri sürer.
6.Soru
Locke'a göre, cismin bizde katılık, uzam, şekil, hareket, hareketsizlik ve sayının yalın idelerini üreten, her ne durumda olursa olsun asla cisimden ayrılmaz olan niteliklerine ne ad verilir?
Yalın ideler |
Doğuştan ideler |
Bileşik ideler |
İkincil nitelikler |
Birincil nitelikler |
Locke'a göre, cismin bizde katılık, uzam, şekil, hareket, hareketsizlik ve sayının yalın idelerini üreten, her ne durumda olursa olsun asla cisimden ayrılmaz olan nitelikler kökensel ya da birincil nitelikler’dir (II, 8, 9:180).
7.Soru
Zihin felsefesi ile ilgili aşağıda verilen kavramlardan hangisi yanlıştır?
Zihin felsefesi genel olarak felsefe içinde merkezi bir yere sahiptir. |
Zihin kavramı zihin felsefesinin temel kavramıdır. |
Zihin felsefesi felsefenin diğer disiplinleriyle birçok noktada ayrışır. |
Zihin felsefesinin büyük oranda örtüştüğü alanlardan birisi dil felsefesidir. |
Zihin felsefesinin en çok örtüştüğü alan metafiziktir. |
''Zihin felsefesi felsefenin diğer disiplinleriyle birçok noktada ayrışır.’’ ifadesi yanlıştır. Bu ifade ''Zihin felsefesi felsefenin diğer disiplinleriyle birçok noktada kesişir.’’ Olmalıdır. Buna göre doğru cevap C’dir.
8.Soru
Aristoteles Anima’nın dinamizmi, eylemi ve süreci ifade eden çok yönlü bir kavram olduğunu ve farklı niteliklere sahip olduğunu belirtir. Aşağıdakilerden hangisi Anima’nın niteliklerinden biri değildir?
Salt bedenin içinde bulunan bir şey değildir; bedene içkindir. |
Durağan bir şey olup, biçimlendirici bir güce sahiptir. |
Yaşamsal işlevlerin tümünü içerir. |
Bedene canlılık veren ilkedir. |
Bedendeki organların işlevlerini yerine getirmesini sağlar. |
B seçeneğinde yer alan ifade, ‘’ Durağan bir şey olup biçimlendirici bir güce sahiptir.’’ ifadesi ‘’Durağan bir şey değildir; biçimlendirici bir güce sahiptir.’’ Olması gerektiğinden yanlıştır. Buna göre doğru cevap B’dir.
9.Soru
Aşağıdaki tanım zihin felsefesinin hangi temel kavramı ile doğru şekilde tamamlanır?
…………………. en genel anlamda “bir birey olmak”, yani kişinin olduğu kişi olmasıdır.
Zihin |
Bilinç |
Bireysellik |
Öznellik |
Kendilik |
Tanımın doğru şekli ‘’Bireysellik en genel anlamda “bir birey olmak”, yani kişinin olduğu kişi olmasıdır.’’ olacağından boşluğa gelmesi gerekli olan zihin felsefesinin temel kavramı bireyselliktir. Bu durumda doğru cevap C’dir.
10.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Descartes'in açık seçik ideler kavramlarıyla ilgili doğru bir ifadedir?
Bir karenin ne olduğunu anlamak için, bir kare gördüğümüzde onun kare olduğunu bilebilmemiz, kareler hakkında fikir yürütebilmek için de zihnimizde bir kare idesine sahip olmamıza gerek yoktur. |
Descartes akılcı bir düşünür olarak ideyi kavram anlamında kullanır ve zihnimizde meydana geliş nedenlerine bağlı olarak üç türlü ide bulunduğunu söyler. |
“Bu idelerden bazıları benimle doğmuş, diğer bazıları yabancı olup dışarıdan gelmiş, bazıları da bizzat benim tarafımdan yaratılıp uydurulmuş gibi görünüyor.” diyerek kendisine dışardan, duyular aracılığıyla gelen ideler hakkında asla yanılmayacağını iddia etmektedir. |
Descartes’a göre açıklık ve seçiklik, zihnin kavrayışında en yüksek nokta ve bir şeyin doğruluğunun yanılabileceğinin bir kanıtıdır. |
Descartes, açık seçik ayrımını iyi ya da kötü yargılarda bulunmamanın yollarını araştırmak amacıyla yapmaktadır. |
Descartes’ın açık seçik ideler kavramı, onun zihin kuramında çok önemli bir yere sahiptir. Descartes’ın zihin kuramına göre ideler zihnin nesneleridir. Örneğin; bir karenin ne olduğunu anlamak için, bir kare gördüğümüzde onun kare olduğunu bilebilmemiz, kareler hakkında fikir yürütebilmek için de zihnimizde bir kare idesine sahip olmamız gerekir. Nasıl fiziksel nesneleri gözümüzle görebiliyorsak, zihnimizin nesneleri olan ideleri de zihnimizin gözüyle görürüz. Her ne kadar Descartes’a göre ideler zihnin nesneleriyseler ve aynen fiziksel nesnelerin göze görünmesi gibi zihne görünüyorlarsa da bu, asla zihnimizde bir fiziksel nesneyi canlandırmak anlamında değildir. Descartes akılcı bir düşünür olarak ideyi kavram anlamında kullanır ve zihnimizde meydana geliş nedenlerine bağlı olarak üç türlü ide bulunduğunu söyler.
11.Soru
Zihinsel ve fiziksel olan arasında yapmış olduğu bu ayrımla modern felsefede ikicilik (düalizm) akımının öncüsü olan filozof kimdir?
René Descartes |
Sigmund Freud |
Franz Brentano |
Ludwig Wittgenstein |
Gilber Ryle |
René Descartes zihinsel ve fiziksel olan arasında yapmış olduğu bu ayrımla modern felsefede ikicilik (düalizm) akımının öncüsü olmuştur.
12.Soru
suyu varlığın temeli olarak kabul eden Miletli düşünür kimdir?
Anaximandros |
Thales |
Anaksimenes |
Herakleitos |
Parmenides |
Miletli düşünürlerin ilki olan Thales, suyu varlığın temeli olarak kabul eder. Suyun gaz, katı madde, sıvı hallerinin hepsini alabildiği düşünüldüğünde bu düşünce akla yakındır.
13.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Platon ve Antik Bilişsel psikoloji ile doğru bir ifadedir?
Platon’un felsefi görüşlerinin şekillenmesinde evrende, süre giden değişim içinde bir töz olduğu görüşünü ileri süren Herakleitos‘un ve duyum dünyasının görünüşten ibaret olduğunu ileri süren Elealı Parmenides’in etkisi büyüktür. |
Sofist Gorgias’ın iddia ettiği gibi, şeylerin bilgisine sahip olmak imkansızsa duyumun geçici, değişen nesnelerinin ötesinde, değişmeyen ve mükemmel nesneler dünyası olmalıdır; filozofun amacı da bu dünyayı keşfetmektir. |
Antik Yunanda, sistematik felsefe anlayışının ilk temsilcisi olarak kabul edilen Platon’un felsefesinin temelinde, duyularımızla bildiğimiz dünyanın, tam olarak gerçekliğinin olmadığı inancı yatar. |
Platon, Herakleitos’un ve Parmenides’in birbirinden farklı yollardan gösterdiği gibi, duyularla algılanan dünyanın değişemez olduğunu, mükemmel olduğunu, değişmeyeceğini düşünür. |
Öte yandan, kesin olan, hataya açık olmayan bilgi, Platon’a göre, kalıcı ve mükemmel olmayan bir şeyin bilgisi olmalıdır. |
Antik Yunanda, sistematik felsefe anlayışının ilk temsilcisi olarak kabul edilen Platon’un felsefesinin temelinde, duyularımızla bildiğimiz dünyanın, tam olarak gerçekliğinin olmadığı inancı yatar.
14.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Protagoras'ın Deneyciliğiyle ilgili doğru bir ifadedir?
Protagoras’a göre, herkesin deneyimi nesneldir. |
“Gerçeklik”sadece bir tanedir, nettir. |
Protagoras’ın realistliği onu, nesnel bir yaklaşıma götürmüştür. |
Protagoras, bütün bilgimizin, yalnızca deneyimimizden geldiğini savunan en ünlü sofistlerden biridir. |
Protagoras da diğer sofistler gibi, hakikatin göreceli olmadığını ve sadece tek bir doğru olduğunu savunur. |
"Protagoras, bütün bilgimizin, yalnızca deneyimimizden geldiğini savunan en ünlü sofistlerden biridir." ifadesi doğrudur.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aurelius'un 11. kitabı sonunda ortaya çıkan felsefi çıkarımı anlatmaktadır?
Beden ve soluğun aksine, yalnızca aklın ya da zihnin tam anlamıyla insana ait olduğu |
Akıl yürütmeyle yargıda bulunma arasında bir farklılık olmadığı |
Herkesin öleceğine ve Tanrıların yanına gideceğine |
Kendisinin bir beden, bir soluk ve bedenimizi yöneten kısım olan zihinden oluştuğumuzu |
Doğal olan, evrensel doğanın düzen ve aklıyla uyumlu olan |
On birinci kitapta, akıllı ruhun avantajlarını kendi kendini görme, kendi kendini devindirme, kendini kendi istemine göre biçimlendirme, ölüm onu hangi anda yakalarsa yakalasın, önüne koyduğu hedefi tam anlamıyla gerçekleştirme olarak tanımlayan Aurelius, doğru akıl yürütmeyle yargıda bulunma arasında bir farklılık olmadığı sonucuna varır.
16.Soru
Dünyayı, her bir varlığın bir diğeriyle bağlantılı olduğu, canlılar âlemi içindeki işbirliği ve bütünlüğün, bütün evrende işlemekte olan akıl ilkesinden kaynaklandığı bir yer olarak gören hangi filozoftur?
Platon |
Aristoteles |
Herakleitos |
Augustinus |
Marcus Aurelius |
Marcus Aurelius, her bir varlığın bir diğeriyle bağlantılı olduğu, canlılar âlemi içindeki işbirliği ve bütünlüğün, bütün evrende işlemekte olan akıl ilkesinden kaynaklandığı bir yer olarak görür.
17.Soru
Antik Yunan’da, şair Homeros’un yazdığı varsayılan Truva savaşını anlatan büyük destanın adı nedir?
İlyada |
Odysseia |
Apollon ve Dafni |
Titanomahia |
Prometheus |
İlyada Antik Yunan’da, şair Homeros’un yazdığı varsayılan Truva savaşını anlatan büyük bir destandır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi deneyci zihin anlayışının en önemli ve tutarlı temsilcisidir?
David Hume |
Rene Descartes |
John Locke |
Immanuel Kant |
George Berkeley |
David Hume deneyci zihin anlayışının en önemli ve tutarlı temsilcisidir. Kendinden önce gelen Locke’un görüşlerini daha öteye taşımış, kendinden önceki bütün metafizik kurguları hedef alan eleştirel deneyci bir felsefe geliştirmiştir.
19.Soru
Ruhun ve bedenin esas olarak birbirinden farklı olduğunu, insanın aslında ölümlü bir bedende geçici bir süre için hapsolmuş, ölümsüz bir ruhla özdeş olduğunu öne süren felsefeci kimdir?
Aurelius |
Platon |
Sokrates |
Eflatun |
Aristo |
Platon, ruhun ve bedenin esas olarak birbirinden farklı olduğunu, insanın aslında ölümlü bir bedende geçici bir süre için hapsolmuş, ölümsüz bir ruhla özdeş olduğunu öne sürmüştür.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi IV. Meditasyon’u açıklamaktadır?
İnsan zihninin özünü anlamaya ve zihni tanımanın bedeni tanımaktan daha kolay olduğuna ilişkindir. |
Maddesel şeylerin özünün, bir kere daha Tanrı ve Tanrının varlığına ilişkinliğidir. |
Tanrı’ya ve Tanrının varlığına ilişkindir. Descartes’ın zihin üzerine düşünmesi onu, Meditasyon’da Tanrı üzerine düşünmeye sevk etmiştir. |
Maddesel şeylerin varlığına ve insanın ruhuyla bedeni arasındaki gerçek ayrılığa ilişkindir. |
Doğruya ve yanlışa ilişkindir. İnsanların yaptıkları hataların kökenini araştırmaya ve bu yanlışlıklardan ve hatalardan Tanrının sorumlu olmadığını göstermeye yöneliktir. |
IV. Meditasyon doğruya ve yanlışa ilişkindir. IV. Meditasyon insanların yaptıkları hataların kökenini araştırmaya ve bu yanlışlıklardan ve hatalardan Tanrının sorumlu olmadığını göstermeye yöneliktir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ