Antropoloji Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İnsansı bir tür olan Australopitek fosilerine hangi kıtalarda karşılaşılmıştır?
Afrika |
Asya |
Avustralya |
Afrika ve Avustralya |
Asya ve Afrika |
Australopitekler, fosillerine yalnızca Afrika kıtasında rastlanan bir cinstir. Bu türe çoğunlukla Doğu ve Güney Afrika’da, Etyopya, Kenya, Tanzanya, Güney Afrika gibi ülkelerde rastlanmıştır. Australopitekler iri çene ve dişleri buna karşın küçük beyin hacmiyle karakterize olan bir cinstir.
2.Soru
Aşağıdaki kan gruplarından hangisi çiçek hastalığı konusunda O ve B kan gruplarından daha fazla hassastır?
A |
B |
O |
AB |
BO |
İnsanda yalnızca görülebilir özellikler üzerinden değil genotipik özellikler açısından da biyolojik çeşitlilik ve uyarlanmanın kanıtlarını saptamak mümkündür. Bu özelliklerden belki de en fazla üzerinde durulanı kan gruplarıdır. Bilindiği gibi kan A, B ve O olmak üzere üç farklı tipi bulunan bir yapıya sahiptir. Kan grupları AA, BB, OO, AO, BO, AB, olmak üzere 6 farklı biçimde bulunabilir. Kan gruplarından bazıları farklı hastalıklara daha hassastırlar. Örneğin, A kan grubu, çiçek hastalığına O ve B kan gruplarından daha fazla hassastır. A ve AB kan tiplerinin içerisindeki bir antijenin çiçek hastalığına benzemesi nedeniyle, çiçek hastalığına karşı antikor oluşturmazlar. Eğer bu antikoru oluşturmuş olsalardı, antikorlar A tipi antijene karşı da harekete geçerek kendi kendine zarar verecek ve bireyin ölümüyle sonuçlanacaktır. Bu olgudaki gibi farklı kanser türlerine karşı farklı kan gruplarının daha hassas oldukları, diğerlerine karşı daha dirençli oldukları ve seçilimsel bir avantaja sahip oldukları bilinmektedir.
3.Soru
Kültürün bütün insanlığa ait belirleyici, ortak bir olgu olması onun hangi özelliğiyle ilgilidir?
Kapsayıcı olma |
Toplumsal olma |
Soyutlama |
Evrensel olma |
Dinamiklik |
Kültür olgusunun dışında bir insanlık tanımlanamaz. O yüzden kültür bütün insanlığa ait belirleyici, ortak bir olgudur. Dolayısıyla kültür özel olduğu kadar evrenseldir.
4.Soru
Kültürel gelenekler ve yaşam tarzlarını kaç etken ile açıklamak mümkündür?
Çevresel koşullar, Psikolojik etkenler ve Tarihsel bağlantılar. |
Psikolojik etkenler, Tarihsel bağlantılar ve Din |
Din ve Psikolojik etkenler |
Tarihsel bağlantılar ve Hümanizm |
Çevresel koşullar |
Kültürel gelenekler ve yaşam tarzlarını üç etken ile açıklamak gerekir: çevresel koşullar, psikolojik etkenler ve tarihsel bağlantılar. Bunlardan öncelikli olan ise tarihsel bağlantılardır. Kültürü anlamak toplumun tarihinin anlaşılmasıyla mümkündür. Kültürün coğrafi bağlamından soyutlandığın anlaşılamayacağını savunan Boas, bu fikriyle de kültürel göreceliğin kurucularından biri olarak görülür. Kültür kendi tarihinin ürünüyse tek çizgide ilerleyen bir insanlıktan söz edilemez. Üstün, geri, ilkel, çağdaş gibi terimlerle kültürler karşılaştırılamaz ve buna bağlı olarak genel bir kültür kuramına da varılamaz.
5.Soru
Hangisi ırk sınıflandırmlarında temel alınan özelliklerden biri değildir?
Deri Rengi |
Vücut Boyutu |
Düşünme Biçimi |
Vücut Biçimi |
Burun Biçimi |
Düşünme Biçimi ırk sınıflandırmalarında temel alınan özelliklerden biri değildir.
6.Soru
İnançları doğrultusunda mağara duvarlarına çeşitli hayvan resimleri çizen tür aşağıdakilerden hangisidir?
Modern Homo sapiensler |
Homo sapiensler |
Homo erectuslar |
Neandertaller |
Homo habilisle |
Modern Homo sapienslerle birlikte karşımıza çıkan en etkileyici arkeolojik buluntular onların inanç sistemlerini ve değerlerini yansıtan heykelcikler ve mağara resimleridir. Mağara resimleri Orta Avrupa’da 150’den fazla mağarayla tanınmaktadır. Mamut, geyik, yaban atı, domuz, bizon gibi hayvanların sıklıkla resmedildiği mağara duvar resimlerinin çizilmesi için genellikle karanlık ve kuytu bölgeler tercih edilmiştir.
7.Soru
Genetik özelliklerin bir kuşaktan diğerine nasıl aktarıldığını bezelyeler üzerinde yaptığı çalışmalarla keşfeden bilim insanı kimdir?
Alfred Russel Wallace
|
Thomas Malthus
|
Francis Galton
|
Gregory Mendel
|
Charles Darwin
|
8.Soru
Antropolog Franz Boas kültürel gelenekleri ve yaşam tarzlarını açıklamak için üç temel etkeni incelemenin gerekli olduğunu öne sürüyordu. Aşağıdakilerden hangisi bu etkenlerden biridir?
Birbirini destekleyen ögelerin karşılıklı ilişkileri |
Tarihsel bağıntılar |
Ortak bilinç |
Kültürün iç tutarlılığı |
Bireysel farklılıklar |
Boas, kültürel gelenekleri ve yaşam tarzlarını açıklamak için üç temel etkeni incelemenin gerekli olduğunu öne sürüyordu. Bunlar çevresel koşullar, psikolojik etkenler ve tarihsel bağıntılar idi. Boas bunlar içinde en büyük ağırlığı tarihsel bağıntılara tanıdı. Boas’a göre toplumlar ve kültürler, kendi özgül tarihlerinin ürünüydü. Dolayısıyla kültürü anlamak ancak o toplumun tarihinin incelenmesiyle mümkündü. Kültürler ayrıca kendi coğrafî bağlamlarından soyutlanarak da anlaşılamazdı. Bu açıdan bakıldığında Boas’ın kültürel göreciliğin kurucularından biri olduğu görülür ve 19. yüzyıl evrimciliğine karşı en ciddi kuramsal konumu oluşturduğu belirlenebilir. Kültürel göreci yaklaşıma göre eğer her kültür kendi tarihinin ürünüyse, tek çizgide ilkelden gelişmişe doğru uzanan tekil bir insanlık tarihinden bahsetmek olanaklı değildir. Bu nedenle üstün, geri, ilkel, çağdaş gibi terimlerle kültürler arasında karşılaştırma yapmanın hiçbir geçerliliği olamaz ve buna bağlı olarak genel bir kültür kuramına da varılamazdı.
9.Soru
Mutasyonların ortaya çıkmasına ve birikimine dayalı olarak türlerin birbirilerinden ayrıldığı zamanın belirlenmesine ne denir?
Moleküler saat |
Evrim |
Köken |
Çağ |
Biyolojik saat |
Moleküler saat: Mutasyonların ortaya çıkmasına ve birikimine dayalı olarak türlerin birbirilerinden ayrıldığı zamanın belirlenmesidir.
10.Soru
Kültür-Kişilik Kuramı'nın öncüsü kimdir?
Gordon Childe |
Leslie White |
Julian Steward |
E. E. Evans-Pritchard |
Ruth F. Benedict |
Kuramın öncüsü Ruth F. Benedict (18891948), hem kültürlerde ve hem de bireyin ruh hallerinde karşılık bulan ortak tema ve başa çıkma yollarının var olduğunu öne sürmüştür.
11.Soru
Farklı kültürel yapılardan gelen kişilerin başka bir kültürel alana gelmeleri durumunda ya da geldikleri yerde yeni bir uyarlanma ihtiyacıyla karşılaştıklarında, ne içine girdikleri kültürde bulunan ne de ait oldukları kültürde var olan yeni bir öğe ortaya çıkarmalarına ne ad verilir?
Kültürlenme |
Kültür Şoku |
Kültürel Yayılma |
Kültürleşme |
Kültürel Gecikme |
Farklı kültürel yapılardan gelen kişilerin başka bir kültürel alana gelmeleri durumunda ya da geldikleri yerde yeni bir uyarlanma ihtiyacıyla karşılaştıklarında, ne içine girdikleri kültürde bulunan ne de ait oldukları kültürde var olan yeni bir öğe ortaya koymaları, yeni bir bireşime varmaları durumuna “Kültürlenme” denir.
12.Soru
Yaşayan ve nesli tükenmiş insan ve insansıları temsil eden aile hangisidir?
Hominid |
Hominoid |
Homo Habilis |
Homo Sapiens |
Homo Rudolfensis |
Yaşayan ve nesli tükenmiş insan ve insansıları temsil eden aile Hominid’dir. Hominoid, primatlar takımı içerisinde bir üst aile, Homo Habilis, Sapiens ve Rudolfensis ise birer insan türüdür.
13.Soru
Taksonomi nedir?
Bitkilerin sınıflandırılmasıdır.
|
Hayvanların sınıflandırılmasıdır.
|
Canlıların sınıflandırılmasıdır.
|
İnsanların sınıflandırılmasıdır.
|
Kültürlerin sınıflandırılmasıdır.
|
14.Soru
Yeni Bilim başlıklı eserinde, medeni toplum dünyasının tamamen insan eliyle yaratılmış olduğunu ve insanın kendi yarattığı bu dünyayı bilmek ve tanımak isteyeceğini söyleyen filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Wallerstein |
Cohn |
Vico |
Dilthey |
Herder |
İtalyan filozofu Vico (1668-1744), Yeni Bilim başlıklı eserinde, medeni toplum dünyasının tamamen insan eliyle yaratılmış olduğunu ve insanın kendi yarattığı bu dünyayı bilmek ve tanımak isteyeceğini söyleyerek, sosyal bilimler için bir hareket noktası sağlamıştı. Doğru cevap C'dir.
15.Soru
Antropolojide yapısalcı düşünce kim tarafından geliştirilmiştir?
Edward Tylor |
Franz Boas |
Bronislaw Malinowski |
Alfred R. Radcliffe-Brown |
Calude Lévi-Strauss |
Antropolojide yapısalcı düşünceyi kazandıran bilim insanı Claude Lévi-Strauss’dur. Edward Tylor evrimci, Farnz Boas difüzyonist ve tarihsel özgücü, Bronislaw Malinowski işlevselci, Brown ise Yapısal-işlevselci’dir.
16.Soru
I. Kültür gelişip değişen bir varlıktırII. Kültürler kendi özgül tarihlerinin ürünüdür III. Kültür maddi ve manevi ögelerden oluşmaktadırIV. Kültür toplumsal etkileşimler sonucu ortaya çıkmaktadırV. Kültürel değişim tüketilen enerji türüyle paralellik göstermektedir Yukarıdaki kültüre ilişkin ifadelerden hangileri difüzyonist kuramın savunularındandır?
Yalnız I
|
Yalnız IV
|
II ve V
|
I, II ve III
|
I, III ve IV
|
17.Soru
Canlıların yapılarının sabit değil, değişebilir olduğu görüşü hangisidir?
Neanderthal |
Çok merkezli evrim |
Tabakalaşma |
Transformizm |
Mutasyon |
Transformizm: Canlıların yapılarının sabit değil, değişebilir olduğu görüşüdür.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, “bütün kültürlerde temel ihtiyaçların giderilmesine yönelik yollar bakımından ortaklıklar bulma özelliğini”, işlevselci kültür kuramına ilham kaynağı olarak kullanmış olan antropologdur?
Bronislaw Malinowski |
Franz Boas |
Auguste Comte |
Marvin Harris |
Emile Durkheim |
Eğer ilk başta kültür yoluyla temel ihtiyaçların giderilmesi söz konusuysa, bütün kültürlerde bu ihtiyaçların giderilmesine yönelik yollar bakımından ortaklıklar bulmak mümkün olacaktır. Örneğin İslâm’da ibadet için oruç tutma davranışı bir ayla ve günün aydınlık saatleriyle sınırlanmıştır; Hıristiyanlıkta da oruç sadece hayvansal ürünlerin yenmesinin yasak olduğu bir ayla sınırlıdır. Kültürler neden birbirlerine benzerler? sorusununu cevabı da burada yatmaktadır. Kültürün bu özelliği, Britanyalı antropolog Bronislaw Malinowski’nin işlevselci kültür kuramının ilham kaynağı olmuştur. İngiliz İşlevciliğinin kurucusu ve başta gelen kuramcısı Bronislaw Malinowski’dir (1884-1942). Polonya asıllı olan Malinowski, İngiltere’de antropoloji eğitimi görmüş ve Yeni Gine yakınlarındaki Trobriand adalarında üç yıl boyunca alan araştırması yapmıştır.
Franz Boas (1858-1942) modern antropolojinin kurucusu ve antropolojideki bütüncü yaklaşımı kişiliğinde barındıran öncü bilim insanıdır. Auguste Comte, pozitivizmin kurucusudur. Marvin Harris, Marksizmin tarihsel maddeciliğiyle ve bir ölçüde Marksçı antropolojiyle buluşan kültürel maddeci yaklaşımın günümüzdeki en önemli temsilcisidir. Emile Durkheim, toplumsal gerçekliğe ilişkin herhangi bir unsurun ancak toplumsal gerçekliğe ait bir başka unsurun sonucu olduğunu söyleyen toplumsal belirleyicilik ilkesini getirmiştir. Dolayısıyla, toplumun karşılıklı ilişkiler içinde olan bireylerden oluştuğunu kabul etmekle birlikte, bu bireylerin bireysel davranışlarıyla açıklanamayacağını öne sürmüştür.
19.Soru
Bir topluluğu biyolojik, toplumsal ve kültürel yönleriyle bir bütün olarak anlamaya ve kültürlerin farklılıkları kadar benzerliklerini de içerecek evrensel bir kültür bilgisine ulaşmaya çalışmak antropolojinin aşağıdaki hangi yaklaşım ve ilkesiyle ilintilidir?
Bütüncülük |
Evrensellik |
Bütünleşme |
Uyarlanma |
Kültürel Görecelilik |
20.Soru
Kültüre dair aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Kültürsüz insan yoktur |
Kültürler zaman içerisinde değişebilirler ve birbirlerinden etkilenebilirler |
Kültür ürünleri modern zamana ait sistemli ve karmaşık ürünleri ifade etmektedir |
Kültür toplumsal olarak yaşanılır ve aktarılır |
Kültür sürekliliği olan bir olgudur |
İnsan yaratımı olan hiçbir şey kültürün dışında değildir. Taş çağlarında atalarımızın
yaptığı basit aletlerden uzaya yolladığımız mekiklere kadar herşey karmaşıklığı
ve teknolojisi ne olursa olsun, birer kültür ürünüdür. Bunun gibi, basit bir
halk masalından en karmaşık matematik sistemine, birer dizelik manilerden en
çetrefilli mitolojilere, dinsel sistemlere, çeşit çeşit dillere kadar zihinsel ve manevî
alana ait herşey de kültürün kapsamı içindedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ