Antropoloji Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir topluluğun hayatı sürdürmek için kullandığı bütün araç ve gereçlerden oluşan ve onların teknolojik durumlarını, doğanın önlerine çıkardığı sorunları karşılamaktaki yeterliliklerini gösteren, insan mamulü ürünlerin toplamına ne ad verilir?
Dilgi |
Alet takımı |
Takım |
Alet çantası |
Silah |
Alet çantası: Bir topluluğun hayatı sürdürmek için kullandığı bütün araç ve gereçlerden oluşan ve onların teknolojik durumlarını, doğanın önlerine çıkardığı sorunları karşılamaktaki yeterliliklerini gösteren, insan mamulü ürünlerin toplamıdır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fransızca, İspanyolca gibi dillerin ait olduğu büyük dil ailesidir?
İber ve Bask Dilleri |
Hint-Avrupa Dilleri |
Hami-Sami Dilleri |
Hoin-San Dilleri |
İncit-Aleut Dilleri |
Hint-Avrupa Dilleri: Dünyada en yaygın dil grubu Hint-Avrupa grubudur. Roman dilleri alt grubuna giren İtalyanca, Fransızca, İspanyolca, Katalanca ve Romence girmektedir. Doğru cevap B'dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, fonetik alfabelerden biri değildir?
Çin |
Kril |
Hint |
Ermeni |
Süryanî |
Kimi alfabeler belirli kavramları temsil eden işaretlerle yazılır. Bunlara da idyografik alfabe adı verilir. Geleneksel Çin alfabesi böyle bir alfabedir.
Sesleri temsil eden işaretlerden kurulu alfabelere fonetik alfabeler denir. Örneğin bizim alfabemiz fonetik bir alfabedir. Bütün fonetik alfabelerin (ki Latin, Arap, Kril, Yunan, Gürcü, Hint, Ermeni, Aramî-Süryanî alfabeleri böyledir) kökeni Fenike alfabesidir.
4.Soru
Feminist Antropoloji yöneliminin ilk temsilcisi kimdir?
Clifford Geertz |
Margaret Mead |
Marvin Harris |
Maurice Gaudelier |
Claude Meillasoux |
Ünlü antropolog Margaret Mead feminist antropolojinin ilk temsilcisi sayılmaktadır.
5.Soru
Genel bir ilkeye ya da yasaya yönelik bilgi üretimi ya da verilerin ve bulguların bu amaçla değerlendirildiği yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Nomotetik yaklaşım |
İdyografik yaklaşım |
Sempatik yaklaşım |
Sezgisel yaklaşım |
Yorumlamacı yaklaşım |
Nomotetik yaklaşım: Genel bir ilkeye ya da yasaya yönelik bilgi üretimi ya da verilerin
ve bulguların bu amaçla değerlendirildiği yaklaşımdır. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
1856 da bulunan ilk buzul çağı insanı hangi isimle anılmaktadır?
Homo sapiens |
Homo heidelbergensis |
Homo neanderthalensis |
Homo erectus |
Homo antecessor |
Almanya’da Düsseldorf kenti yakınlarında, Ren nehrinin bir kolu olan Düssel ırmağının aktığı Neander adlı bir vadi vardır. 1856 yılı ağustos ayında, bu vadinin yamaçlarında bulunan Feldhofer Grotto adında bir mağarada kireç taşı çıkarmaya çalışan işçiler bir iskeletle karşılaşırlar. işçiler bu iskeletin kafatasını, kol ve bacak kemiklerini ve bir kaç kaburga kemiğini alıp bir kenara ayırırlar. Kireç taşı ocağının sahibi de bu kemikleri doğa tarihine meraklı olmasıyla tanınan matematik öğretmeni Fuhlrott’a götürür. Fuhlrott, bu kemiklerin farklı bir insana ait olduğunu hemen anlar. Bir kere bu kemikler çok kalındır. Kafatasının alın kısmı geriye doğru basık, kaşların bulunduğu yerdeki kemik çok fazla çıkıktır. Fuhlrott, bu değişik kemikleri Bonn Üniversitesi anatomi profesörü Hermann Schaaffhausen’e gösterir. Kemikler bu anatomi profesörünün de ilgisini çeker. Schaaffhausen, 1857 yılında Bonn’da düzenlenen bir bilimsel toplantıda bu kemikler üzerine bir bildiri sunar ve kemiklerin sahibinin Germenlerle Keltlerin atası olan eski ve vahşi bir kuzey Avrupa kavmine ait olduğunu öne sürer. Ardından bir ingiliz bilim insanı, Thomas Henry Huxley 1863 yılında bu kemiklerin soyu tükenmiş eski bir insana ait olduğunu söyler. Başka bilim insanları da farklı yorumlar yaparlar. Örneğin bazıları bu kemiklerin raşitizm hastalığı nedeniyle böyle göründüğünü öne sürerler. Ancak daha sonraki yıllarda Belçika’da ve Avrupa’nın başka yerlerinde de bu kemiklere benzeyen başka fosil kemikler bulunur. Sonunda bu fosillerin eski bir insan türünü temsil ettiği anlaşı- lır ve bu tür, ilk bulunduğu yere atfen Homo neanderthalensis olarak adlandırılır. Bundan sonra dünyanın çeşitli yerlerinde fosiller bulunmaya devam eder ve soyu tükenmiş başka insan türlerinin de olduğu saptanır.
7.Soru
İnsanı bütün canlılar ve cansızlar dünyası içinde merkezî bir değer olarak alan, insanın bu varsayılan değeri üzerinden diğer canlı ve cansız dünya üzerindeki tahakkümünü ve denetimini meşrulaştıran görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Bütüncülük |
Oryantalizm |
Etnosantrizm |
Homosantrizm |
Karşılaştırmacılık |
Homosantrizm: İnsanı bütün canlılar ve cansızlar dünyası içinde merkezî bir değer olarak alan, insanın bu varsayılan değeri üzerinden diğer canlı ve cansız dünya üzerindeki tahakkümünü ve denetimini meşrulaştıran görüş; herşey insan için ilkesidir.
8.Soru
Evliliğin oluşmasındaki en temel görev aşağıdakilerden hangisidir?
Kadın ve erkek arasındaki duygusal yoğunluğun tatmini |
Cinsel arzuların karşılanması |
Aile soyunun devam etmesi |
İktisadi olanakların iyileştirilmesi |
Kendi evinde oturma arzusu |
Evlilik, başta soyun devamını sağlamak ve diğer temel cinsel ve iktisadî ihtiyaçları gidermek için kadın ve erkek arasında toplumun onayladığı birliktelik olark tanımlanır.Doğru cevap C'dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çokkocalılığın görüldüğü yerlerden birisi değildir?
Hindistan |
Nepal |
Avustralya |
Tibet |
Sri Lanka |
Çokkocalılık çok ender görülen bir durumdur. Genellikle Hint alt kıtasında yer alan Hindistan, Nepal, Tibet ve Sri Lanka gibi ülkelerde yaşayan topluluklarda görülür. Hindistan’da yaşayan Toda’lar ve Tibetliler geleneksel olarak bir kadının bir grup erkekle evlenmesine izin verirler. Pasifik Adaları’nın Markezan erkekleri de birden çok sevgilisi ya da kocası olan bir kadınla evlenmeyi tercih ederler. Çünkü böylelikle o erkeklerle müttefik olarak davranabileceklerini düşünürler. Güney Afrika’nın Dobe Kung! topluluğu da bu tür evliliği hoşgörüyle karşılarlar.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, “Bütün dillerde, sözcüklerin aynı dili konuşanlar için anlamlı cümleler oluşturacak şekilde nasıl dizileceğine ilişkin standartlaştırılmış uzlaşmalara denir.” tanımını karşılayan terimdir?
Sentaks Kuralları |
Evlilik Kuralları |
Akrabalık Kuralları |
Sınıflandırma Kuralları |
Davranış Kuralları |
Bütün dillerde, sözcüklerin aynı dili konuşanlar için anlamlı cümleler oluşturacak şekilde nasıl dizileceğine ilişkin standartlaştırılmış uzlaşmalar vardır. Bunlara sentaks kuralları denir. Sentaks kuralları genellikle bilinçli bir şekilde öğrenilmez. Ana dil kullanılırken, kurallarını bilinçli olarak sıralayamasak da genelde doğru sentakslar, yani anlamlı cümleler kurarız.
Zorunlu toplumsallık hali, insanın yabanıl rekabet duygusunu da törpüler, ehlileştirir ve rekabetten ziyade dayanışmayı öne çıkarır. Bu toplumsallık kültürün içinde kararlılık kazanan belirli değerler, normlar ve kurallarla yürür. Evlilik ve akrabalık kuralları, toplumsal cinsiyet rolleri, şiddeti kullanma biçimleri, hak ve adalet duygusu, geçim biçimine ilişkin ilkeler, serveti biriktirme ve tüketme tarzları, topluluğun dışlama ve içerme mekanizmaları böylelikle ortaya çıkar. Taksonomi sınıflandırma araştırması demektir. Diğer yaşam formlarına katı sınıflandırma kuralları uygular, ama en iyi bilmemiz gereken türe gelince özel sorunlarla karşılaşırız. Kendi türümüzü genellikle ırklara ayırırız. Taksonomi kurallarına göre, bir türün biçimsel alt bölümlerine alt türler denir. Dolayısıyla insan ırkları Homo sapiens’in alt türleridir. Mitoslardaki tarih anlatısı, belirli çıkar gruplarının ya da belirli kurumların haklılıklarını ve toplum içindeki varoluşlarının isabetini vurgulayabilir. Böylelikle güncel toplumsal düzeni kutsal bir geçmişe bağlar ve davranış kurallarını belirler.
11.Soru
Antropologların ilgilendikleri ve inceledikleri dinsel inanç biçimlerine yönelik yaklaşımları aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Dinsel inançların doğru ve yanlış oluşuyla ilgilenirler. |
Tanrının varlığıyla ya yokluğuyla ilgilenirler. |
Hangi ibadet biçiminin dinen doğru ibadet biçimi olup olmadığıyla ilgilenirler. |
Mitolojik bir hikâyenin doğru ve yanlış oluşuyla ilgilenirler. |
Belirli bir inanç biçiminin ortaya çıkış ve varoluş nedenlerini inceleme; onların diğer dinsel inançlarla, toplumsal alanla, tarihsel koşullarla ve ekolojik etkenlerle ilişkisini anlamaya çalışmakla ilgilenirler. |
Antropologlar, dinsel inançların doğru veya yanlış oluşuyla, tanrının varlığıyla ya da yokluğuyla veya hangi ibadet biçiminin dinen doğru ibadet biçimi olup olmadığıyla ilgilenmezler. Çünkü bu konular bilimsel bilgi alanının değil inanç alanının sorunudur. Bu konular kanıtlanamaz ya da yanlışlanamaz. Antropologlar, dinsel inançların toplumsal alanla, tarihsel koşullarla ve çevresel etkenlerle olan ilişkisini gözlemlemektedir. Doğru cevap E'dir.
12.Soru
İnanç sistemlerinin yanaşılmasını, dokunulmasını, yenilmesini, hatta kimi zaman adlarının anılmasını yasakladığı canlı ve cansız varlıklara ne denir?
Kült |
İnanç |
Mitos |
Din |
Tabu |
Tabular inanç sistemlerinin yanaşılmasını, dokunulmasını, yenilmesini, hatta kimi zaman adlarının anılmasını yasakladığı canlı ve cansız varlıklardır.
13.Soru
İnsan topluluklarının vücut boyutu açısından farklılıklar göstermesinin en önemli sebebi nedir?
Coğrafi bölgelerdeki yükseklik farkı
|
Coğrafi bölgelerdeki su kaynakları bakımından görülen farklar
|
Coğrafi bölgelerdeki ısı farkı
|
İnsan toplulukları arasındaki kültürel farklılıklar
|
İnsan toplulukları arasındaki yerleşim biçimi farklılıkları
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Akraba adlandırma sistemleri"nden biri değildir?
Hawai sistemi
|
Eskimo Sistemi
|
Sudan Sistemi
|
Omaha Sistemi
|
Türkiye sistemi
|
15.Soru
Küçük gelenek nedir?
Köylülerin yazıya ve kesin kurallara dökülmemiş gelenekleri |
Metropoller dışındaki yerleşim yerlerinde uygulanan gelenekler |
Toplumun nüfusça küçük bir kesiminin uyguladığı gelenekeler |
Sosyal statü olarak rağbet görmeyen dezavantajlı grupların geleneği |
Geçerliğini yitirmiş, kaybolmuş toplumların eski gelenekleri |
Büyük gelenek-küçük gelenek terimleri Redfield tarafından geliştirilmiştir. Kavramlar, kentli seçkinlerin yazılı gelenekleri (büyük gelenek) ile köylülerin yazıya ve kesin kurallara dökülmemiş olan gelenekleri (küçük gelenek) arasındaki karşıtlığı vurgulamaktadır. Bu ayrım, aynı zamanda yazılı kültür-sözlü kültür karşıtlığına karşılık gelmektedir. Örneğin divan şiiri bir büyük gelenek ya da yazılı kültür ürünüyken, âşık geleneği bir küçük gelenek veya sözlü kültür ürünüdür. Öte yandan büyük gelenek, yöneticilerin temsil ettiği resmî ve ortodoks dünya görüşünü yansıtırken, küçük gelenek daha gevşek ve daha bağdaşmacı gelenekleri bünyesinde barındırmıştır. Doğru yanıt A’dır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Orta Doğuda evcilleştirilmiş hayvanlardan birisi değildir?
Domuz |
Sığır |
Tavuk |
Koyun |
Keçi |
Domuz, sığır, koyun ve keçi Orta Doğuda evcilleştirilmiş hayvanlarken tavuk Güneydoğu Asya'da evcilleştirilmiştir.
17.Soru
I. İnsanların hayvanlarla kurduğu özel mistik bir ilişkinin adıdır. II. İnsanların bütün doğayı canlı olarak algılamasıdır. III. insanlarda ve diğer canlılarda var olduğu düşünülen ruhların fiziksel çevrede bulunan her türlü nesnede de bulunduğuna inanılmasıdır. Yukarıdaki tanımlar sırasıyla aşağıdaki hangi kavramlara denk düşmektedir?
Animatizm - Animalizm - Animizm |
Animatizm - Animizm - Animalizm |
Animalizm - Animatizm - Animizm |
Animizm - Animalizm - Animatizm |
Animizm - Animatizm - Animalizm |
Animalizm, insanların hayvanlarla kurduğu özel mistik bir ilişkinin adıdır. Animatizm, İnsanların bütün doğayı canlı olarak algılamasıdır. Animizm, insanlarda ve diğer canlılarda var olduğu düşünülen ruhların fiziksel çevrede bulunan her türlü nesnede de bulunduğuna inanılmasıdır. Cevap: C
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mitosların özelliklerinden değildir?
Toplumun kimliğini yansıtan tarihsel öykülerdir. |
Sözlü gelenek yoluyla gelecek nesillere aktarılır. |
Mitoslar simgelerle doludur. |
Sadece kutsal masallardır. |
Mitoslar birer ahlak öğretisi oluşturur. |
Mitos, sadece kutsal bir masal değildir. Her mitos, mitosun içinde yer aldığı daha genel bir inanç sisteminin kabullerini, insan hayatı ve deneyimleri örneğinde öyküleştirir. Mitosların çeşitli işlevleri vardır. Bunların başında mitosların bir toplumun dayanışmasını ve birliğini, dolayısıyla kimliğini kuran tarihsel öyküler olması gelir. Mitoslar, aynı zamanda geçmişte yaşadığı varsayılan tarihsel ve kutsal kişiliklere ilişkin öyküler olarak, onların hayatları üzerinden doğru hayatı anlatan birer ahlak öğretisi oluşturur. Her şekliyle mitoslar simgelerle doludur ve her simge, insanların hayattaki rollerini ve nasıl doğru davranacaklarını hatırlatan birer işaret gibi işlev görür.
19.Soru
Kutsal olarak tanımlanmış varlıklar etrafında oluşmuş inanç ve tapınma biçimlerine ne denir?
Tabu |
Şinto |
Meditasyon |
Kült |
Ortodoksi |
Kültler, kutsal olarak tanımlanmış varlıklar etrafında oluşmuş inanç ve tapınma
biçimleridir. Bu varlıklara saygı duyulur, tapınılır, zaman zaman kurbanlar sunulur
ve onlar için ayinler düzenlenir.
20.Soru
Renkleri ve görünüşleri nasıl olursa olsun tüm insanların aynı türün üyesi olduklarını ve Âdem ve Havva’dan geldiklerini, ancak sonradan farklı çevrelere uyum sağlayarak değişik görünümler kazandıklarını savunan görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Poligenizm |
Braşiyasyon |
Prosimiyen |
Monogenizm |
Polimorfizm |
Avrupalılarla Avrupalı olmayan yerli halkların aynı kökenden gelip gelmedikleri ve aynı tür içerisinde sınıflandırılıp sınıflandırılamayacakları sorunu monogenizm ve poligenizm adıyla anılan iki görüşün doğmasına neden olmuştur. Monogenizm renkleri ve görünüşleri nasıl olursa olsun tüm insanların aynı türün üyesi olduklarını ve Âdem ve Havva’dan geldiklerini, ancak sonradan farklı çevrelere uyum sağlayarak değişik görünümler kazandıklarını savunan görüştür. Poligenizm ise insan ırklarının hepsinin Âdem ve Havva’dan gelmediğini, dolayısıyla ayrı türler olarak değerlendirilmeleri gerektiğini savunan görüştür.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ