Antropoloji Final 25. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi polijini örneğidir?
Kişinin eşinden boşandıktan sonra yeni biriyle evlenmesi. |
Kişinin aynı anda birden çok erkekle evli olması. |
Kişinin aynı anda birden çok kadınla evli olması. |
Kişinin tek bir kişiyle evli olması. |
Kişinin yaşadığı toplumun dışından bir kişiyle evli olması. |
Çokkarılılık (polijini) aynı anda birden fazla kadınla evli olma durumudur. Doğru cevap C'dir.
2.Soru
Modern insanın kökeninin 2 milyon yıl öncesinde olduğunu, Homo erectusların bölgesel olarak evrimleşerek bu bölgelerde yaşayan modern insanlara dönüştükleri ileri süren hipotez hangisidir?
Tek merkezli evrim |
Çok merkezli evrim |
Afrika’da oluş |
Moleküler saat |
Biyolojik saat |
Çok merkezli evrim: Modern insanın kökeninin 2 milyon yıl öncesinde olduğunu, Homo erectusların bölgesel olarak evrimleşerek bu bölgelerde yaşayan modern insanlara dönüştükleri hipotezidir.
3.Soru
"Bir halkın yaşam tarzını, gelenek görenek ve inanç biçimlerini kökten değiştirmeye yönelik siyasal müdahaledir."
Yukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
"Bir halkın yaşam tarzını, gelenek görenek ve inanç biçimlerini kökten değiştirmeye yönelik siyasal müdahaledir."
Yukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Kültürleşme |
Kültür Devrimi |
Özcülük |
İlksel Topluluk |
Değişme Örüntüsü |
Tanımı yapılan kavram kültür devrimidir. Doğru seçenek B'dir.
4.Soru
Akraba adlandırma sistemleri arasında en fazla ayrımcılık içeren , bütün kuzenlere farklı ad verilen sistem aşağıdakilerden hangisidir?
Hawai sistemi |
Eskimo sistemi |
Sudan sistemi |
Omaha sistemi |
Crow sistemi |
Akraba adlandırma sistemleri arasında en fazla ayrımcılık içeren , bütün kuzenlere farklı ad verilen sistem Sudan Sistemidir. Doğru cevap C'dir.
5.Soru
- Kestirilebilir
- Tarihsiz
- Deneysel olmayan
- Gözlenebilir
Yukarıdakilerden hangileri doğaüstünün özelliklerindendir?
I, II |
II, III |
I, IV |
I, II, III |
I, II, III, IV |
Doğa üstü alan kestirilemeyen, gözlenemeyen ve deneysel olmayan bir alandır; tarihsizdir yani öncesi ve sonrası yoktur.
6.Soru
I. Alet üretme ve kullanma II. Eller yardımıyla yürüme III. Küçük de olsa bir beyin yapısı IV. Konuşabilme Evrimsel anlamda insan sayılabilmek için bunlardan hangilerine sahip olmak gerekir?
I ve II |
II ve III |
III ve IV |
II ve IV |
I ve IV |
Evrimsel anlamda insan sayılmak ya da Homo cinsine dahil edilmek için, başta alet üretimi ve kullanımı olmak üzere, dik yürüme, iri bir beyin, konuşabilme yetisi gibi özelliklerin bütününe sahip olmak gerekmektedir.
7.Soru
Vücudun orta hattından uzanan merkezi sinir sistemine ne ad verilir?
Korda |
Braşiyasyon |
Braşiyas |
Prosimiyen |
Üye |
Korda: Vücudun orta hattından uzanan merkezi sinir sistemidir.
8.Soru
Göçebe-hayvancı geçim ve yaşam tarzı (pastoralizm) ile ilgili aşağıda verilenlerden hangileri doğrudur?
I. Ortadoğu, Orta Asya, Moğolistan ve Afrika’da yoğun olarak koyun, keçi, deve ve kısmen sığır otlatıcılığı görülür.
II. Güney Afrika kıtasında lama ve alpaka çobanlığı egemendir.
III. Tibet yaylasında, Doğu Türkistan ve Moğolistan’ın bir kısmında yak, Sibirya ve Alaska’da ise ren geyiği çobanlığı egemendir.
IV. Mevsimlik göçebelik biçiminin örneklerini İspanya ve Fransa’nın Pirene dağlarından Alp dağlarına gözlemleriz.
I ve II |
I - II - III |
II - III - IV |
I - III - IV |
I ve V |
Doğru cevap D olacaktır. Sayfa 134 de Temel Tarım ve Toplumsal Örgütlenme Biçimleri konu başlığındaki " Ortadoğu, Orta Asya, Moğolistan ve Afrika’da yoğun olarak koyun, keçi, deve ve kısmen sığır otlatıcılığı görülürken, Güney Amerika kıtasında lama ve alpaka çobanlığı, Tibet yaylasında, Doğu Türkistan ve Moğolistan’ın bir kısmında yak, Sibirya ve Aaska’da ise ren geyiği çobanlığı egemendir. " şeklinde açıklanmaktadır
9.Soru
Neolitik devirle ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
Üretimcilik terk edildi. |
Tarımsal hayat önemini yitirdi. |
Avcı-toplayıcı hayat hızla gelişti. |
Hayvancı geçim ve yaşam tarzı egemen hale geldi. |
Avcı-toplayıcılıkla geçinen insan topluluklarının sayısı arttı. |
Neolitik devirde hayvancı geçim ve yaşam tarzı egemen hale geldi. Doğru yanıt D’dir.
10.Soru
Tarım çağı aşağıdakilerden hangisi ile sona ermiştir?
Fransız İhtilali |
Rönesans |
Endüstri Devrimi |
Birinci Dünya Savaşı |
İkinci Dünya Savaşı |
Neolitik Devrim’le başlayan Tarım Çağı, 18. yüzyılda ivme kazanan bilimsel devrimin izinde ortaya çıkan Endüstri Devrimi ile sona erdi ve topluma, yaşam ve geçim biçimlerine yön veren yeni bir çağ, Endüstri Çağı başladı.
Doğru cevap C seçeneğidir.
11.Soru
Arapsaçı bitkisi Ege bölgesinde sevilen ve tüketilen bir ot olmasına rağmen Güneydoğu Anadolu bölgesinde tanınmamasının ve tüketilmemesinin sebebi nedir?
Bölge insanının damak zevkine hitap etmemesi |
Bölgenin coğrafi koşullarının arapsaçı bitkisinin yetişmesine imkan vermemesi. |
Bölge insanının kültürel besin listesinde yer almaması |
Bölgenin biyolojik taşıma kapasitesinin yetersiz olması |
Bölgede et yemeklerinin daha çok tercih edilmesi |
Kültürel besin listesi: Bir kültürün yenebilir saydığı beslenme ürünlerinin tamamıdır. Her kültürün bir beslenme rejimi vardır ve bu kültürlerde hangi bitki ve hayvan türlerinin tüketilebilir olduğuna ilişkin bir bilgi vardır. Örneğin Türkiye’nin başka yerlerinde yenebilir sayılmayan bazı bitkiler, örneğin ısırgan otu, Doğu Karadeniz bölgesinde yenen bir ottur. Arapsaçı otu da Güneydoğu Anadolu insanının kültürel besin listesinde yer almamaktadır. Buna göre doğru cevap C seçeneğidir.
12.Soru
Aşagıdakilerin hangisi mitosların işlevleri arasında yer almaz?
Toplumun dayanışma, birliğini ve kimliğini kurmak |
Toplumların geçmişte yaşadıkları olayları güncel kuşaklara aktarmak |
Geçmişteki kutsal ve tarihsel kimliklere ilişkin öykülerle,onların üzerinden ahlak öğretisi oluşturmak |
Mitosların simgeler içermesi, ve her simgenin insanın hayattaki rolünü ve nasıl doğru davranması yönünde hatırlatan bir işlevinin olması. |
Kişilerin dünyayı algılama biçimlerinin, tutumlarının ve davranışlarının belirli kalıplara sokmamayı sağlamak. |
Mitosların çeşitli işlevleri vardır. Bunların başında mitosların bir toplumun dayanışmasını ve birliğini, dolayısıyla kimliğini kuran tarihsel öyküler olması gelir. Toplumların göçleri, geçmişleki toplumsal varoluş biçimleri, yaşadıkları doğal afetleri bu mitoslar aracılığıyla güncel kuşaklara aktarılır böylelikle birliği ve toplumun kimliğini yeniden kurar. Mitoslar, aynı zamanda geçmişte yaşadığı varsayılan tarihsel ve kutsal kimliklere ilişkin öyküler olarak, onların hayatları üzerinden doğru hayatı anlatan birer ahlak öğretisi oluşturur. Kısacası mitoslar, kişilerin dünyayı algılama biçimlerinin,tutumların ve davranışların toplumun öngördüğü kalıplara uydurulmasını sağlar. Doğru cevap E'dir.
13.Soru
Kültürel ögelerin kültür bütünü içerisinde nasıl bir fonksiyon icra ettiğini ve bütünle nasıl uyum sağladığını antropolojik araştırmanın temel nesnesi olarak gören ve antropoloji içerisinde uzun süreli alan araştırmasını ilk uygulayan kuram aşağıdakilerden hangisidir?
Yapısalcılık
|
Difüzyonizm
|
Amerikan Tarih Okulu
|
İngiliz İşlevselciliği
|
Sosyobiyoloji Kuramı
|
14.Soru
Jeolojik katmanlar arasındaki soyları tükenmiş canlıların varlıklarına dayanarak, katmanlar arasındaki bu farklılıkların sel, deprem, volkanik patlamalardan kaynaklı tufanlarla açıklanabileceğini belirten ve tufan kuramını geliştiren bilim insanı aşağıdakilerden hangisidir?
Cuvier
|
Carl von Linné
|
Jean-Baptiste Lamarc
|
Charles Lyell
|
Charles Darwin
|
15.Soru
Kültürün gelişim ve değişiminde en önemli etkenin başka kültürlerden gelen maddî ve manevî ögelerin o kültüre girmesiyle gerçekleştiğini öne süren kuram aşağıdakilerden hangisidir?
Tarihsel özgücü yaklaşım |
Yapısal-işlevselcilik |
Yapısalcılık |
Difüzyonizm |
Kültür-kişilik kuramı |
Difüzyonizm, kültürün gelişim ve değişiminde en önemli etkenin başka kültürlerden gelen maddî ve manevî ögelerin o kültüre girmesiyle gerçekleştiğini öne sürer. Difüzyonizm, özellikle teknolojik yeniliklerin her kültürde kendi başına gerçekleşemeyeceğini söyleyerek, kültür içinde özgün buluşların ortaya çıkmasının istisnaî ama başka kültürlerden almanın genel kural olduğunu savunur.
16.Soru
Kültürün özellikleri dikkate alındığında, aşağıdakilerden hangisi doğru eşleşme değildir?
Evrensellik - Öğrenilebilirlik
|
Toplumsallık - Süreklilik
|
Dinamiklik - Soyut olma
|
Kalıtsallık - Bütünleştiricilik
|
Değişim - İhtiyaç karşılama
|
17.Soru
Dinlerin sınırları belirlenmiş yorumunun dışına çıkarak kişisel deneyimlere yer açan ve mistik arayışlara girişen uygulamalara ne ad verilir?
Heterodoksi |
Ortodoksi |
Senkretizm |
Tabu |
Darma |
Dinlerin kitabi biçimde tebliğ edilmiş, sınırları belirlenmiş yorumuna ortodoksi, bu yorumun dışına çıkarak kişisel deneyimlere yer açan ve ahlaki ve mistik arayışlara girişen uygulamalara da heterodoksi adı verilir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Primatlar ın ilk olarak ortaya çıktığı Senozoyik çağın evrelerinden değildir?
Paleosen |
Pleyistosen |
Eosen |
Miyosen |
Oligosen |
Primatlar yeryüzünde Paleosen olarak adlandırılan Senozoyik çağın ilk evresinde ortaya çıkmışlardır. Bu çağ, Paleosen, Eosen, Oligosen, Miyosen ve Pliyosen olmak üzere beş evreden oluşur. Yaygın şekliyle dinozorlar olarak da bilinen iri sürüngenlerin yeryüzünden yok olduğu bu dönemde, memeliler ve kuşlar yayılmışlardır.
İklimin günümüzdekinden daha soğuk olduğu ve iklimsel dalgalanmalar gösterdiği Paleosen dönemde, memelilerin sayısı hızla artmaya başlamış, ilk primat benzeri memeliler de bu evrede ortaya çıkmışlardır.
19.Soru
I. Stanley Diamond
II. Claude Meillasoux
III. Maurice Gaudelier
IV. Meyer Fortes
Marksçı antropoloji yukarıdaki isimlerden hangisi tarafından kuramsallaştırılmıştır?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
II ve IV |
I, II, III ve IV |
Esas olarak Fransız antropolojisi içinden kök alan Marksçı antropoloji Stanley Diamond, Claude Meillasoux ve Maurice Gaudelier gibi antropologlar tarafından kuramsallaştırılmıştır. Doğru cevap C'dir.
20.Soru
Kutsallık sadece doğaüstü ya da göksel bir nitelik değildir. Somut olarak bazı insanlarla özdeşleşebilir, bazı insanlar tarafından temsil edilir. Bu çerçevede iki tür din kişisi vardır. İlki ayinleri ve çeşitli dinsel uygulamaları gerçekleştiren, bunları yönetme yetkisi bulunan, uzmanlardır. Buna göre Avcı-toplayıcı ve göçebe-çoban toplumlara özgü uzman tipi aşağıdakilerden hangisidir?
Şamanlar |
Peygamberler |
Buda |
Kızılderililer |
Ruhbanlar |
Şamanlar, avcı-toplayıcı ve göçebe-çoban toplumlara özgü bir uzman tipidir. Onların en ayırt edici özelliği, trans (esrime) yoluyla doğaüstüyle ilişki kurdukları yolundaki iddiaları ve bunun toplumca kabul edilmesidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ