Çağdaş Felsefe 2 Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bergson’un “sürem” kavrayışını derinden etkileyen nedir?
Madde ve Hafıca bilincini |
Temsil Terimi anlayışını |
Realist düşünce sistemini |
Yaratıcı Tekamül anlayışını |
Evrim Teorisi ileri safhasını |
Bergson’un “sürem” kavrayışı onun “yaratıcı tekâmül” anlayışını derinden etkiler. Sürem, Yaratıcı Tekâmül’de kozmolojinin temeli hâline gelir.
2.Soru
Heidegger’e göre duygulanım ile anlama arasında nasıl bir ilişki vardır?
Duygulanım ile anlama tamamen farklı şeylerdir. |
Duygulanım ile anlama iç içe geçer. |
Her duygulanımın bir anlaması, her anlamanın da bir duygulanımı olmayabilir. |
Kendimizi birden bire bir duygulanım içinde bulmayız. |
Bir kez bir duygulanım yaşıyorsak, dünya bize kendisini o duygulanımdan başka bir tonda açar; kendini belli bir tarzda anlaşılmayı zorlaştırır. |
Heidegger’e göre duygulanım ile anlama iç içe geçer; bunlar aslında aynı şeylerdir. Her duygulanımın bir anlaması, her anlamanın da bir duygulanımı vardır. Duygulanımın ilginç yanı, kendimizi onun içinde buluvermemizdir. Başlangıcını veya sonunu biz tayin edemeyiz, nereden çıkmıştır bu duygu, ne zaman bitecektir bilemeyiz. Ancak bir kez bir duygulanım yaşıyorsak, yani bir hâldeysek dünya bize kendisini o duygulanımın tonunda açar; kendini belli bir tarzda anlaşılmaya sunar. Görüldüğü gibi doğru yanıt B seçeneğinde verilmiştir.
3.Soru
Bergson’un ahlâkın ve dinin hangi kaynaklardan itibaren günümüze dek evrildiklerini açıklığa kavuşturmayı amaçladığı eseri hangisidir?
Madde ve Hafıza |
Ahlakın ve Dinin İki Kaynağı |
Şuurun Dolaysız Verileri Üzerine Deneme |
Sürem ve Eşzamanlılık |
Gülme |
Bergson’un Ahlâkın ve Dinin İki Kaynağı başlıklı eseri Yaratıcı Tekâmül’de geliştirilen biyoloji modelli metafiziğe ait fikirlerle özellikle de evrim fikriyle devamlılık içinde bulunur. Bergson’un amacı ahlâkın ve dinin hangi kaynaklardan itibaren günümüze dek evrildiklerini açıklığa kavuşturmaktır. Doğru yanıt B seçeneğidir.
4.Soru
Aşağıdaki sorulardan hangileri Bergson’un kendisine sorduğu sorulardır?
I. Madde ve tin nasıl var olmuştur?
II. Ben ile evren arasındaki ilişki nasıldır?
III. Zaman bilince nasıl verilmektedir?
IV. Evren nedir?
V. Ben neyim?
I-II-III-IV |
II-III-IV-V |
I-II-IV-V |
I-II-III-IV |
II-IV-V |
İngiltere’den Fransa’ya göç eden bir Yahudi ailesinin çocuğudur. Lise yıllarında önce matematiğe, sonra felsefeye ilgi duymuştur. École Normale Supérieure’de felsefe eğitimini sürdürürken Herbert Spencer’in evrimciliğinden etkilenmiştir. Bir yandan Platon’un felsefesini okurken diğer yandan da doğa bilimlerini, özellikle de biyolojiyi araştırıyordu. Bergson École Normale Supérieure’de ders vermeden önce çeşitli liselerde felsefe öğretmenliği yaptı. 1914’te Fransız Akademisi’ne üye seçildi. Collège de France’da görev yaptı. 1924’ten sonra sağlık sorunları sebebiyle inzivaya çekilen Bergson, 1941 yılında Paris’te öldü. Bergson’un felsefesi başlıca dört eserinde bulunur: 1. Şuurun Dolaysız Verileri Üzerine Deneme (Essai sur les données immédiates de la conscience (1889)). 2. Madde ve Hafıza (Matière et mémoire (1896)). 3. Yaratıcı Tekâmül (L’Évolution créatrice (1907)). 4. Ahlâkın ve Dinin İki Kaynağı (Les deux sources de la morale et de la religion (1932)) Bu dört eserden başka filozofun Gülme (Le Rire, (1900)), Sürem ve Eşzamanlılık (Durée et simultanéité (1922)) gibi iki kitabı da vardır. Bu eserler Bergson’un genel öğretisini özel sorunlara uygulamaktadır. Bunlardan başka, Zihin Kudreti (L’Énergie spirituelle (1919)) ve Düşünce ve Devingen (La Pensée et le mouvant (1919)) başlıklı kitaplar, Bergson’un kendisi tarafından derlenmiş, yukarda saydı- ğımız dört temel esere ışık tutan makale ve konferans bildirilerini içerir. Bergson, son hâlini almamış metinlerinin, ders notlarının, mektuplarının vefatından sonra yayınlanmamasını vasiyet etmiştir.
5.Soru
Bergson'un, ben ile evren arasındaki ilişkinin ne olduğu sorusunu ele alan eseri hangisidir?
Madde ve Hafıza |
Zihin Kudreti |
Şuurun Dolaysız Verileri Üzerine Deneme |
Düşünce ve Devingen |
Yaratıcı Tekâmül |
Bergson, Madde ve Hafıza’da ben ile evren arasındaki ilişkinin ne olduğu sorusunu ele alır.
6.Soru
Aşağıdaki belirlemelerden hangisi Bergson’un “felsefe” anlayışının dışındadır?
Felsefe bir bilimdir. |
Felsefe biyoloji bilimini model almalıdır. |
Felsefe, her türlü metafizikten bağımsız olmalıdır. |
Bilimler ile felsefe arasındaki fark bir yöntem farkı değildir. |
Felsefenin amacı evrenin dinamizmini kavramaktır. |
Bergson’un ikici (düalist) bir varlık anlayışı vardır. Varlık, mekânsal olan madde ile zamansal olan tinden meydana gelmiştir. Bu iki varlık tarzı arasındaki fark yapısal bir farktır. Dolayısıyla birbirinden farklı olan bu iki varlığa ilişkin bilme tarzları da farklıdır. Bilinç hayatında yaşantılar sürekli bir değişim içinde bulunurlar. Bilinç yoğunluklardan ibaret bir çokluktur. Ancak, bu çokluk aynı zamanda da parçalanmaz bir birliktir. Zekâ maddeyi bölünebilir ve parçalanabilir niceliklerden müteşekkil olarak kavrayabildiği hâlde yaşantılar ve bilinç hâlleri ancak sezgi ile bilinebilirler. Eski felsefe ve bilim, bu değişimi mekâna bağlamış, harekete indirgemiş ve saat kadranlarının da gösterdiği bu harekete “zaman” demiştir. Oysa gerçek zaman “sürem”dir. Bilinç hâllerimizin değişiminde anların birbirini içermesidir. Sürem hem değişken hem de özdeştir. Sezgiyle yakalanan bu gerçeklik hem varlık hem de değişimdir. Bergson değişimi reddeden varlık felsefelerini de varlığı reddeden değişim anlayışlarını da eleştirir.
7.Soru
Husserl’in yaşam dünyası kavramı bizi özneler arasılık mefhumuna nasıl ulaştırır?
Yaşam dünyasından başkalarının mevcudiyetini çıkarsarım |
Nesnel bir beden kavramı yoluyla |
Yaşayan beden kendisini çevreleyen dünyayı önceden bilince verir |
Beden kendi kendisini hisseden bir varlıktır |
Yaşam dünyasında başka benler bize doğrudan verilir |
“Yaşayan beden” dünyayı ve kendi kendisini algılayan, hisseden bir varlıktır.
Dünyanın bilince verilişi “yaşayan beden” sayesindedir. Husserl’in bedene ilişkin bu dü- şünümü, özneler-arasılık üstüne düşünümüyle bağlantılıdır. Husserl, nesnelliğin anlamını özneler-arasılıkta bulur
8.Soru
BErgson'da "yaşam hamlesi" ne anlama gelmektedir?
Yaşamın özdeşliği tüm varolanların aynı amaca yönelmesiyle sağlanmaz, bir itkiden kaynaklanır. |
zamanı nedensellik ilişkisyle anlamaktır. |
Geçmişin şimdide yok olmasıdır. |
akışkanlık veya devinim varlığın sürekliliğinin kaybına işaret etmesidir. |
süremi anların bütünselleşmesi hareketi olarak anlamak. |
Yaşamın özdeşliği tüm varolanların aynı amaca yönelmesiyle sağlanmaz, bir itkiden kaynaklanır.
9.Soru
Husserl'in aşağıdaki eserlerinden hangisinin bir baskısı Alman askerleri tarafından 1939 yılında yakılmıştır?
Mantıksal Araştırmalar |
Ideen |
Deneyim ve Yargı |
Kakülüs Varyasyonlarına Katkılar |
Zamanın İçsel Bilinci Üzerine Dersler |
1938’de Husserl hastalanıp öldükten sonra el yazmaları gizlice Belçika’ya kaçırıldı ve savaş bitene kadar da orada saklandı. 1939’da Prag’a giren Alman askerleri Deneyim ve Yargı’nın bir baskısını tamamen yakmışlardır. Doğru yanıt C seçeneğidir.
10.Soru
Husserl’e göre felsefe neden bilimlerin bilimidir?
Bilimin dayandığı ilkeleri temellendirdiği için |
Bilimlerde olduğu gibi ölçülebilir bir kesinliği olduğu için |
Bilimsel yöntemleri kullandığı için |
Bilimlerin temeli olan kavramları temellendirdiği için |
Bilimlerin vardığı sonuçları bütünleştirdiği için |
Bilimlerin temeli olan kavramları temellendirdiği için
11.Soru
Bergson maddeyi “kendinde varolan bir imge” (une image qui existe en soi) olarak ele almayı önermesinin nedeni nedir?
madde ile ilişkimizin algı tarafından kuruluyor olmasıdır. |
Maddeyi sezgiliyor olmamızdır. |
Realist kavrayışa göre ise madde bizde temsillerin oluşmaktadır. |
Madde idealist bir biçimde kavrandığı zaman temsile indirgenmektedir. |
Tinin değil sadece maddeninkendi gerçekliği vardır. |
Bunun sebebi madde ile ilişkimizin algı tarafından kuruluyor olmasıdır. İmgeleri algılarız, bunlar doğa yasaları uyarınca birbirini etkisinde kalan, birbirini etkileyen imgelerdir.
12.Soru
Husserl'in 1891'de yayınladığı Aritmetik Felsefesi ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Mantıksal çözümlemenin temel bazı önermelere dayandığını söyler |
İlişkisel kavramlar somut bazı fenomenlerden soyutlanmışlardır. |
İlişkisel kavramların kökenini öznel etkinlikte, zihinsel öznel, psikolojik süreçlerde bulur. |
Aritmetiğin temellerinin psikolojide bulunduğunu |
Matematiğe ve mantığa nesnel temeller kazandırmayı hedefler. |
Husserl’in aritmetik felsefesi alanındaki çabasının hedefi aritmetiğin temellerinin psikolojide bulunduğunu
reddetmektir. Doğru yanıt D seçeneğidir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Husserl’in Post Fenomenolojik akımları doğmasına neden olan bir görüşüdür?
Bilgi kuramı |
Değer kuramı |
Fenomenolojik yöntemi |
Duygucu ve rasyonalist geleneklerden yararlanması |
Filozoflar cemaati kurma düşüncesi |
Husserl fenomenolojinin keşfedilmeyi bekleyen uçsuz bucaksız bir felsefi alan aç-
tığını ve tek bir filozofun ömrünün bu alanı betimlemeye yetmeyeceğini söyler.
Bu yüzden fenomenoloji bir filozoflar cemaatinin işi, bir işbirliği akımı olmalıdır.
Ancak Husserl daha hayattayken takipçisi olduğunu düşündüğü en parlak asistanı
Martin Heidegger’in onun fenomenolojisinin temel yönünü değiştirerek başka
bir yola girdiğini görecektir
14.Soru
Heidegger’in “Varlıkla ilişki, Dasein’ın anlamasında değilse hiçbir yerdedir” düşüncesinden duyduğu kaygıyla Varlık ve Zaman da yazdıkları üzerinde yeniden düşünmesine yol açan problem aşağıdakilerden hangisidir?
İlişkiyi özneden başlayarak kurma gerektiği |
Varlığı anlamak için neden destrüksiyon gerektiği |
Varlığın tarihsel yorumunu göz ardı etmemek gerektiği |
Varlığı anlamanın ontolojik temelllerini açıklamak gerektiği |
Varlıkla ilişkinin temelini öznellikten kurtarmak gerektiği |
Heidegger, insanın varlıkla ilişkisini öznellikten kurtarmak gerektiğini düşünür. Varlık ve Zaman
özne felsefesine karşı bir başkaldırı olduğu hâlde, Heidegger onu tamamladıktan sonra,Varlık ve Zaman’ın Dasein anlamasına dayandığı için, başlangıç noktasını yine de “öznel” bulacaktır.
Bu öznelliği varlık tarihinden yola çıkarak aşma girişiminde bulunur.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Bergson’un savlarından biridir?
Felsefenin açıklamaları fiziğin açıklamaları kadar doğru olamaz. |
Felsefi bilgi, tümevarım yöntemini kullanmalıdır. |
Metafizik, evrensel bir matematiktir. |
Matematik bütün bilimlerin ortak dilidir. |
Metafiziğin görevi yaşama uygun yeni kavramlar üretmektir. |
Bergson, ikici bir başlangıç noktasından, “tin” ve “madde”nin tözce, yapıca farklılığından hareket etmektedir. O hâlde birbirinden farklı olan bu iki töz arasında nasıl bir ilişki kurulmaktadır? Madde ve Hafıza’da bu sorunun yanıtını aranır. İdealist bakış açısından “madde” zihinsel bir temsilden (söz, kavram, tümel, simge) ibarettir. Realist bakış açısına göre ise madde zihindeki temsilleri oluşturan şeydir. Bergson’a göre bu iki bakış açısı da hatalıdır. Bedenim ve beynim maddi evrenin bir parçasıdır. Bu nedenle, “madde” ne bütünüyle “ben merkezli” olarak ne de “ben” den bağımsız olarak kavranabilir. Evren bir imgeler bütünüdür. Onu bedenimle dıştan değil, içten tanır ve bilirim. İmge ne temsil ne de şeydir. “İmge” şeyden biraz az, temsilden biraz fazladır. Temsil ile imge arasında yalnızca bir derece farkı vardır. Algı, imgelerle; zekâ ise temsillerle işler. Sezgi hafızadır. Algı, maddenin genel kütlesini insan eyleminin yararına ayrı cisimlere böler. Fakat sezgi, algıdan çok farklıdır. O da alışkanlıklarla örgütlenmiş olarak ihtiyaç- lara göre yönlenir. Sezgi bir akli görü değil, bir içgüdüdür. Madde ile bilinç arasındaki ilişkiyi hafıza kurmaktadır.
16.Soru
Heidegger Dasein’in varlığının temel hali olarak nitelediği “dünyada olma”nın a priori yapılarına ne ad verir?
Egzistansiyal |
Nihilizm |
Pozitivizm |
Materyalizm |
Epistomoloji |
Varlık ve Zaman’ın birinci kitabının ilk yarısında Heidegger Dasein’ın varlığının nasıl kurulduğunu araştırır. Onun varlığının temel hali olarak nitelediği “dünyada olma”nın a priori yapılarına “egzistansiyal” adını verecektir. Egzistansiyal imkânlar Dasein’ın varlığına ait imkânlardır, buna karşın “egzistansiyel” terimi şu veya bu Dasein’a özgü imkânları belirtir.
17.Soru
Heidegger’e göre, varlıkla düşüncenin birbirini sahiplenmesi olayına ne ad verilir?
A priori |
Ereignis |
Etik |
Dasein |
Aletheia |
Ereignis, Heidegger’e göre, varlıkla düşüncenin birbirini sahiplenmesi olayıdır. Bu öyle bir olaydır ki, içinde bizi varlık tarihinin dışına çıkaracak, yeni a priori’leri, varolanların deneyimlenmesini önceleyen ön kavrayışı taşır. Başka deyişle, artık tüm varolanlarla ilişkilerimizi dolayımlayacak olan bir tarzı icat eder, ilk kez ortaya çıkarır.
18.Soru
Heidegger’e göre varolana felsefenin yaklaşımıyla bilimin yaklaşımı arasındaki farklar değerlendirildiğinde aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Felsefe ile bilim arasında bir ayrım düşünülemez |
Felsefe, varlığın anlamını sorgulayan bir düşüncedir |
Bilimin işi ise olguları sorgulamaktır |
Düşünce bilimin aradığı anlamda bir kesinlik aramaz |
Düşünce, varoluşun olayın kendisinde beliren apriori koşullarını inceler |
Heidegger’e göre felsefe bilim değildir. 1930’larda felsefeyi, destrüksiyona tabi tutularak aşılması gereken metafizik bir gelenek olarak tanımlayan Heidegger, “düşünce”nin dönüştürücü ve kurtarıcı gücüne inanır. Bu anlamda “düşünce”, bilimsel faaliyetin aradığı kesinliğe benzer bir kesinlik aramaz; onda bir zaaf olarak görülemeyecek bir muğlâklık bulunur. Düşünce sorgular. Bilimin nihai işi olgularladır; “düşünce” ise varlığın anlamı sorusuyla uğraşır, varolanların belirişinin öznenin bilincinde değil, varoluşta, tarihte, olayın kendisinde bulunan a priori koşullarını inceler. Dahası, Heidegger’e göre varlığı anlama duygulanımlarla iç içe geçer. Örneğin Platon’un varlık anlayışı erosla, Aristoteles’in varlık anlayışı hayretle, Spinoza’nın varlık anlayışı sevinçle, Kierkegaard’ınki kaygıyla modern çağın varlık anlayışı ise sıkıntı duygusuyla iç içe geçmiştir. Varlık insana bu duygulanımlarda açılır.
19.Soru
Evrimin yolu önceden verili değildir, burada yolu vareden şey, o yoldan geçilmesi etkinliğidir. Yaşamın özdeşliği tüm varolanların aynı amaca yönelmesiyle sağlanmaz, bir itkiden kaynaklanır. Bergson buna aşağıdakilerden hangisinin adını verir?
Evrim Teorisi |
Hayat hamlesi |
Hayat yolu |
Sezgisel hamle |
İnsan Doğası |
Evrimin yolu önceden verili değildir, burada yolu vareden şey, o yoldan geçilmesi etkinliğidir. Yaşamın özdeşliği tüm varolanların aynı amaca yönelmesiyle sağlanmaz, bir itkiden kaynaklanır. Bergson buna hayat hamlesi adını verir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Bergson'un "Şuurun Dolaysız Verileri Üzerine" adlı eseri ile ilişkili görüşler arasındadır?
Sürem” fikrinde yalnızca “süreklilik”, “varlıkta devam etme” anlamları bulunmaz; süren yıpranmaya, eskimeye, yaşlanmaya, yok olmaya karşı direnirken değişmekte, devinmektedir. |
Zihin beden ilişkisi sorununu, zihin maddi gerçeklik ilişkisi sorunsalının çözümünde merkezî bir yere koymasıdır |
“Bütünün tabiatı benimkiyle aynıdır.” önermesiyle ilişkilendirebilir. |
Toplumsal ahlâk bize kendi toplumumuzun tarihsel ve kültürel birtakım değerlerini kazandırmakta ve bunları hayata |
Ahlâk ve din kapalı ahlâk ve dinden ibaret değildir. |
Bergson’a göre süremdeki bir an yok olmaz, onu takip eden anda erir. Anların birbirini takip etmesi sürekli bir bütünselleşmedir. Öyleyse, yaşadığım her şu anda, her şimdide geçmişim de bütünüyle mevcuttur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ