Çağdaş Felsefe 2 Final 4. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdaki düşünürlerden hangileri Derrida ile birlikte Fransız akademisinin marjında kalan özel düşünürler kuşağına mensuptur?


Foucault – Deleuze

Husserl – Edmond Jabes

Foucault – Husserl

Edmond Jabes – Georges Bataille

Georges Bataille – Deleuze


2.Soru

Dekonstrüksiyon ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


Metafiziği dekonstrüksiyona uğratabilmek için temel ve tek ilke düşüncenin metafizik geleneğinin dışında kalmasıdır.

Dekonstrüksiyon “Felsefi olan” olarak gördüğü ögelere doğru hareket ederek metafiziğin dışına çıkar.

Tarihsel düşünme biçimlerinin değerini sorgular. 

Dekonstrüksiyon, metafiziğe dışarıdan bir eleştiri getirir

Dekonstrüksiyonun temel sınırlılığı tarihsel düşünme biçimlerinin değerini sorgulayamamasıdır.


3.Soru

“Différance yapısının ortaya çıkmasıyla birlikte, ……………… dili yıkılmaya başlar.”

Boş bırakılan yere aşağıdaki kavramlardan hangisi getirilmelidir?


Fenomenolojik redüksiyon

Aşkın bilinç

Konstitüsyon

Post-fenomenoloji

Fenomenoloji


4.Soru

Dekonstrüksiyon ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


1800’lerde üniversite yerleşkelerinde moda akımdır.

Arkeoloji alanına önemli etkisi olmuştur.

Tüm sosyal bilimler tarafından sahiplenilmiştir.

İlk önce Almanya’da ses getirmiştir.

Bütün alanları psikolojiden beslenirler.


5.Soru

Aşağıdaki görüşlerden hangisi Levinas’ın metafizik anlayışını belirleyen bir nitelemedir?


Fiziğin ötesi hakkında yapılan felsefi bir araştırmadır.

Başlıca konuları Tanrı, ruh ve evrendir.

Duyularla değil akılla bilinebilenin araştırılmasıdır.

İhtiyaca indirgenemeyen arzulamanın başkaya yönelimidir.

Varlık olarak varlığın felsefesidir.


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Sartre’ın varoluşçuluğu nesnel değerlere dayanan bir ahla^k içeremeyecek olmakla eleştirilmesinin sebebidir?


Sartre'ın dindar olması

Yaşadığı dönemde kabul görmemesi

Sartre'ın zengin olması

Sartre'ın ateist olması

Sartre'ın akli dengesinin yerinde olmaması


7.Soru

Yaratıcı Tekamül ile ilgili hangi ifade yanlıştır?


Bergson, süremi anların bütünselleşmesi hareketi olarak anlıyor.

Bergson’a göre şimdi, geçmişin bir sonucu değildir.

Sürem, Yaratıcı Tekâmül’de kozmolojinin temeli hâline gelir

Evren dinamik bir bütün olmadığı için statik bir tarzda ele alınmalıdır.

Bergson Neo-Darwinizmin mekanikçiliği ile Neo-Lamarkçılığın erekselciliği arasında bir üçüncü yol bulmaya çalışır.


8.Soru

Derrida, felsefi yolculuğunun başında aşağıdaki düşüncelerden hangilerine karşı mesafe almıştır?


Varoluşçuluk – Fenomenoloji

Fenomenoloji – Pragmatizm

Yapısalcılık – Girişimcilik

Girişimcilik – Varoluşculuk

Pragmatizm – Yapısalcılık


9.Soru

Sartre, Les Temps Modernes dergisini aşağıdaki isimlerden hangileriyle birlikte çıkarmıştır?


Paul Steinberg, Simone de Beauvoir

Paul Steinberg, Simone de Beauvoir, Martin Heidegger

Martin Heidegger, Albert Camus

Simone de Beauvoir, Albert Camus

Simone de Beauvoir, Albert Camus, Maurice Merleau-Ponty


10.Soru

Derrida ölmeden önceki son derslerinde hangi sorunu tartışır?


Arkadaşlık

Konukseverlik

Terör

Küreselleşme

Egemenlik


11.Soru

Levinas’ın dikkatini Alman İdealizminde sonlu ile sonsuzun ilişkisinin nasıl yeniden düşünüldüğüne, özellikle de Hegel’in bu ilişkiyi nasıl ele aldığına çeken neden nedir?


Franz Roseinzsweig’ın Kefaret Yıldızı adlı eseri

Descartes, Spinoza ve Leibniz gibi modern felsefenin rasyonalist kolu

Monsieur Choucahi ile sohbetleri

Eski Yunan’daki sonlu evren anlayışı

Ortaçağ filozofları


12.Soru

Derrida, Bağımsızlık Bildirgeleri makalesinde  siyasete genel çerçevesini çizen, hukukun dayandığı temelin ne olduğunu ileri sürer?


Bir hak transferi

Bir haktan vazgeçiş

Kendini bir bütüne verme

Kurucu bir edimin performansı

Tinin tarihte somutlaşmış hali


13.Soru

1967 yılında yayımlanan Yazı ve Fark, Ses ve Fenomen ile Grammatolojiye Dair adlı eserlerin yazarı olan ünlü düşünür kimdir?


Foucault

Nietzsche

Levinas

Blancho

Derrida


14.Soru

 Bilinç ile ilgili Sartre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


Sartre’a göre bilinçte saf, transandantal bir ego yoktur.   

Sartre 'a göre saf bir ego’nun yokluğu, bilincin transandantal işlevini ortadan kaldırır. 

Bilincin yönelimselliği dünyanın bilince belirişini koşullar.

Bilincin yönelimsel yapısı olmasaydı, dünya bilince beliremezdi.

Transandantal bir egonun örgütlemediği bilinç bir güçler, karmaşık yönelimler oyununa benzer.


15.Soru

Sartre'ın, Husserl fenomenolojisinde en çok önemsediği fikir aşağıdakilerden hangidir?


Kutsallık

Yönelimsellik

Hümanizm

Öz-nesne

Varlık


16.Soru

Liberalizmi, siyasetin kararcı özünü yok sayıp onu ikiyüzlüce evrensel ahlaki kurallara indirgediği için eleştiren düşünür kimdir?


Marx

Derrida

Carl Schmitt

Hobbes

Locke


17.Soru

Olmaktan Başka Türlü’nün Levinas’ın başkasıyla ilişki açısından getirdiği yenilik aşağıdakilerden hangisidir?


Aşkınlılığın doğurganlıkta somutlaşması

Etik öznenin özgür olması

Öznenin başkasının ihtiyaçlarını karşılamakla yükümlü olması

Öznenin birliğinin ontolojik olarak temellendirilmesi

Sorumluluğun “biri-diğeri-için” yapısına bağlı tarifi


18.Soru

Levinas'ın kutsalın şiddetinin karşısına koyduğu şey nedir?


Etik

Mutlağın azizliği

Adem-i merkeziyetçilik

Şeylerin sıradanlığı

Çoğulculuk anlayışı


19.Soru

Sartre’ın Diyalektik Aklın Eleştirisi’nde önerdiği politik fenomenoloji tekil bir olgunun karmaşıklığını hem yatay hem de dikey olarak çözümlemiştir.  Buna göre yatay çözümlemenin tanımı aşağıdakilerden hangisidir?


Bir olgunun karşımıza çıktığı koşulların çözümlenmesidir.

Bir olgunun çıkardığı sorunlara hazırlıklı olmaktır.

Bireyin kendisiyle ilgili olan sorunlar konusunda fikri alış-verişi.

Kendini yetiştirme adına sorunlarla uğraşma ve çözümleme.

Olguda verili koşulları aşmaya yönelik hesaplamalar.


20.Soru

Derrida ''metnin dışı yoktur'' önermesini neden ortaya atmıştır?


Sanatsal bir göndermede bulunmak için

Gerçekliğin göreceliğini vurgulamak için

Ontolojik bir soruna çözüm bulmak için

Differance kavramına açıklık getirmek için

Nesneyi öncelemek için