Çocuk Ve Drama Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Dramada teknikler canlandırma aşamasında ve liderin amaçlarına ulaşmasında, liderin dikkat etmesi gereken noktalardan biri değildir?
Hangi tekniğin hangi amaçla kullanılabileceğini bilmek |
Teknik kullanımını planlayabilmek |
Tekniği uygulayabilmek |
Teknik kullanımının sonucunu öngörebilmek |
Teknik kullanımını değerlendirebilmek |
Dramada teknikler canlandırma aşamasında liderin amaçlarına ulaşmasında etkilidir.
Liderin dikkat etmesi gereken nokta hangi tekniğin hangi amaçla kullanılabileceğini bilmek,
teknik kullanımını planlayabilmek, uygulayabilmek ve değerlendirebilmektir. Lider,
amacına uygun, katılımcıların yaşları, gelişim düzeyleri, ilgileri, gereksinimleri ve hazır bulunuşluğuna göre drama sürecinde kullanacağı teknikleri tercih etmelidir. Doğru cevap D'dir.
2.Soru
Dramanın Türkiye'deki öncülerinden hangisinin kitabının içeriğinde çocuklara yönelik parmak oyunu, sözsüz dramatizasyon, (metinden) bağımsız dramatizasyon, (metne) bağlı dramatizasyon, kukla oyunu gibi drama türleri sıralanmıştır?
Selahattin Çoruh |
Emin Özdemir |
Tamer Levent |
İnci San |
Avni Akyol |
Türk Dil uzmanı olan Emin Özdemir Pamukpınar Köy Enstitüsü, Gazi Eğitim Enstitüsü Edebiyat Bölümü’nden mezun oldu. Emin Özdemir’in 1965’te yayınladığı “Uygulamalı Dramatizasyon” isimli bir kitapçığın sınıfta dramatizasyon bölümünde “hangi türlüsü olursa olsun dramatizasyonun temel gereği eğlendirerek öğretmektir” sözleri yer almaktadır. Bu kitap kılavuz özelliği taşımaktadır. İçeriğinde çocuklara yönelik parmak oyunu, sözsüz dramatizasyon, (metinden) bağımsız dramatizasyon, (metne) bağlı dramatizasyon, kukla oyunu gibi drama türleri sıralanmıştır. Özdemir bu dramatizasyon türlerini açıklayarak, içerik özelliklerini anlatmaya, uygulanabilmesi için ipucu vermeye çalışmıştır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi üst düzey üst düzey bilişsel beceriler arasında değildir?
Eleştirel düşünme |
Yaratıcı düşünme |
Problem çözme |
Empati kurma |
Rol oynama |
Üst düzey bilişsel beceriler arasında rol oynama yer almaz.
4.Soru
“Kişiliğin Yedi Boyutu” olarak adlandırılan çembersel gelişim modelinden yola çıkarak drama uygulamalarının önemini vurgulayan drama öncüsü aşağıdakilerden hangisidir?
Gavin Bolton |
Winifred Ward |
Brian Way |
Henry Caldwell Cook |
Peter Slade |
Brian Way dramanın insanların bireysel gelişimiyle ilgili olduğunu belirtmiştir. Ayrıca aşamalı ve uzun süreli yaratıcı drama uygulamalarının, “Kişiliğin Yedi Boyutu” olarak adlandırılan çembersel gelişim modelinden yola çıkarak, yedi noktanın yani yoğunlaşma, duyular, düş kurma, öz-bedensellik, konuşma, duygular ve zekanın geliştirilmesindeki önemini vurgulamıştır.
5.Soru
Drama sürecinde değerlendirme aşamasına ilişkin aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Drama sürecinin sonunda mutlaka yapılmalıdır. |
Mutlaka sözel olarak yapılmalıdır. |
Amaç çocuğa olayın tamamlandığını hissettirmektir. |
Ne zaman yapılacağına katılımcıların ihtiyaç duymalarına göre karar verilebilir. |
Tartışmanın açılması ve soru cevap etkileşiminin başlaması değerlendirmenin somut başlangıcı olarak kabul edilebilir. |
Drama sürecinde değerlendirme her zaman sözel olarak gerçekleştirilemeyebilir. Resi yapma, süreçte çekilen fotoğrafların incelenmesi ya da mektup yazma gibi farklı yöntemlerle de değerlendirme gerçekleştirilebilir. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
Oyun kurma adını verdiği yöntemle okul çağındaki çocuklarla doğaçlamaya dayalı dramanın yeni kullanımını savunan, ‘Yaratıcı Drama’, ‘Çocuklar için Tiyatro’, ‘Çocuklarla Oyun Kurma’, ‘Dramatize Etmek için Öyküler’ kitapçıklarının yazarı aşağıda adı geçen drama öncülerinden hangisidir?
Gavin Bolton |
Winifred Ward |
Brian Way |
Dorothy Heathcote |
Peter Slade |
Winifred Ward ‘oyun yaratma’ veya ‘oyun kurma’ adını verdiği yöntemle okul çağındaki çocuklarla doğaçlamaya dayalı dramanın yeni kullanımını savunan ilk Amerikalıdır. Ward, ‘Yaratıcı Drama’, ‘Çocuklar için Tiyatro’, ‘Çocuklarla Oyun Kurma’, ‘Dramatize Etmek için Öyküler’ kitapçıklarının yazarıdır.
7.Soru
- Tarihte Türkiye’de drama alanında birçok gelişme yaşanmıştır.
- Çağdaş Drama Derneği kurulmuştur.
- İlkokul Programında dramatik gösteriler dersler için bir öğretim aracı olarak ele alınmıştır.
- Öğretmenlik programlarında drama dersi zorunlu dersler arasında yer almıştır.
- “Okulda Dramatizasyon” kitabı Selahattin Çoruh tarafından yazılmıştır.
- İlköğretim okullarına seçmeli drama dersi konulmuştur.
Tarihte yaşanan bu gelişmelerin oluşum sırası seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Tarihte yaşanan bu gelişmelerin oluşum sırası seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
IV, II, I, III, V |
II, IV, I, III, V |
IV, III, II, V, I |
II, IV, I, V, III, |
II, IV, III, V, I |
Çağdaş Drama Derneği 1990 yılında kurulmuştur. 1926 yılında İlkokul Programında dramatik gösteriler dersler için bir öğretim aracı olarak ele alınmıştır. 1997 yılında öğretmenlik programlarında drama dersi zorunlu dersler arasında yer almıştır. Selahattin Çoruh “Okulda Dramatizasyon” kitabını 1943 yılında yazmıştır. 1998 yılında ilköğretim okullarına seçmeli drama dersi konulmuştur. Bu durumda doğru sıralama 1926, 1943, 1990, 1997, 1998 yani II, IV, I, III, V olacaktır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dramada liderin role girmesinin önemli katkılarından birisidir?
Motivasyonu artırmak |
Etkinliği sonlandırmak |
Rolleri dağıtmak |
Süreci durağan bir çizgiye taşımak |
Empatiyi artırmak |
Liderin role girmesinin en önemli katkılarından biri çocukların motivasyonunu artırmasıdır. Süreci monotonluktan kurtarmak, çatışmayı yaratmak gibi durumlarda da liderin role girmesi etkili olabilir. Etkinliğin başında, çocukları davet etmek ya da toplamak, rolleri dağıtmak ve etkinliği başlatmak için yönlendirici olabilir. Ancak etkinlik başladıktan sonra lider de çocuklar gibi belirlediği bir role girebilir.
9.Soru
Çocuklar içinde bulundukları sosyal çevre ile ilgili etkili bilgilenmeyi, o çevredeki modelleri gözlemleyerek, modellerle birlikte aynı çevre içinde yaşantılar geliştirerek ve modellerin davranışlarının taklit edilmesi yoluyla gerçekleştirebilirler. Drama grubundaki çocuklar birbirleri için model olarak ve birbirlerini doğrudan gözlemleyerek öğrenirler. Bu drama öğrenme türüne ne ad verilir?
Etkileşim yoluyla öğrenme |
Aktif öğrenme |
Sosyal öğrenme |
Tartışarak öğrenme |
Keşfederek öğrenme |
Çocuklar içinde bulundukları sosyal çevre ile ilgili etkili bilgilenmeyi, o çevredeki modelleri gözlemleyerek, modellerle birlikte aynı çevre içinde yaşantılar geliştirerek ve modellerin davranışlarının taklit edilmesi yoluyla gerçekleştirebilirler. Drama grubundaki çocuklar birbirleri için model olarak ve birbirlerini doğrudan gözlemleyerek öğrenirler. Bu drama öğrenme türüne sosyal öğrenme adı verilir.
10.Soru
Araç ve gereçler ile ilgili liderin dikkat etmesi gereken durumlardan hangisi dikkat dağınıklığı yaratması ihtimali sebebiyle önemlidir?
Fazla miktarda kullanılan araç ve gereçler |
Yaratıcılığı geliştiren araç ve gereçler |
Farklı kitap türlerinin kullanılması |
Müzik ile yapılan çalışmalar |
Gereksinimleri ve gelişim özelliklerine göre araç-gereçler |
Gereksiz ve fazla miktarda kullanılan araç ve gereçler ana temanın kaybolmasına ve karakterlerin yok olmasına neden olabilir. Bu nedenle, araç ve gereç kullanımında dikkatli olunması gerekmektedir.
11.Soru
I. Teknikler canlandırmalara bir sanat formu vermek amacıyla kullanılabilir.
II. Teknikler drama sürecine yeni bilgiler eklemek için kullanılabilir.
III. Teknikler süreç için bir odak bulmayı kolaylaştırmak amacı ile kullanılabilir.
IV. Teknikler süreci monotonluktan çıkarmak için kullanılabilir.
Tekniklerle ilgili olarak yukarıda verilenlerden hangileri doğrudur?
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
II, III ve IV |
Verilen ifadelerin hepsi tekniklerin kullanım amaçlarındandır. Doğru cevap D hepsi seçeneğidir.
12.Soru
Aşağıdaki tekniklerden hangisi, Görünen nedenler ve görünenin altında yatan nedenleri ayrıştırılarak somut hâle getirilebilir?
Buz Dağı. |
Aradaki Boşluk. |
Mektup. |
Sıcak Sandalye. |
Bilinç Koridoru. |
Buz Dağı: Tahtaya veya kağıda buzdağı çizilir. Dramada ele alınacak soruna ait metinden alıntılar buz dağının üst kısmına ve alt metin çıkarımları buz dağının su altında kalan kısmına yazılır. Görünen nedenler ve görünenin altında yatan nedenler bu teknik yoluyla ayrıştırılarak somut hâle getirilebilir.
13.Soru
Çocukların, başkalarını olduğu gibi kabullenme, farklılıklara saygı duyabilme ve problemleri çözmede gözlemleyerek öğrenme fırsatı buldukları gelişim alanı hangisidir?
Bilişsel gelişim |
Motor gelişim |
Dil gelişimi |
Sosyal-duygusal gelişim |
Fiziksel gelişim |
Drama grubunu oluşturan çocuklar birbirlerinden farklı özelliklere sahiptir. Drama sürecinde çocuklar arasındaki bu farklılıklar çocukların kendilerini ve diğer çocukları tanımalarına olanak sağlar. Drama çocuklar arasındaki bireysel farklılıkları avantaja çevirerek eğitim ortamını zenginleştirir, böylece çocuklar farklılıklara saygı duymayı öğrenir. Drama sürecinde farklı yasam deneyimleri olan çocuklar bir araya gelerek farklı problem durumlarında problemleri nasıl çözmeleri gerektiğini birbirlerini gözlemleyerek öğrenme olanağı bulurlar.
14.Soru
Drama çalışmalarını planlarken ve uygularken liderin dikkat etmesi gereken ve çalışmalarda olumsuz etki yaratabilecek faktör aşağıdakilerden hangisidir?
Aile katılımına önem verilmesi |
Olayların nerede, ne zaman geçtiği ve olaylarda kimlerin olduğu gibi durumların önceden belirlenmesi |
İlk kim yaptı, ilk kim söyledi, en güzel kim yaptı gibi ifadeler kullanma |
Dramada sonuç değil sürecin önemli olduğu |
Dramanın başarılı olabilmesinde eğitim ortamının düzenlenmesi |
Drama sürecinde ilk kim yaptı, ilk kim söyledi, en güzel kim yaptı gibi ifadeler çocukların heyecanla dramaya katılmalarını önlemektedir. Bu nedenle bu tür ifadelere yer verilmemelidir.
15.Soru
Liderin drama planı yapmasında ve belirtilen amaçlarla süreci yönlendirmesinde göz önünde bulundurması gereken faktörler için aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Tekniklerin yapıları birbirinden farklıdır ve bu yapılar dikkate alınarak tekniğin sürecin neresinde kullanılacağına karar vermek gerekmektedir. |
Teknikleri kitaplardan okuyarak ya da başka bir liderden öğrenebilir. |
Teknikler drama sürecinde hiçbir zaman amaç değildir, amaca giden yolda araç olarak kullanılırlar. |
Her bir tekniğin hangi amaçla kullanıldığının bilinmelidir. |
Teknik kullanmada herhangi bir eğitsel amacın olmaması sürecin etkili geçirilmesinin önünde bir engel olacaktır. |
Liderin yaşantı yoluyla öğrendiği teknikler onun drama planı yapmasında ve belirtilen bu amaçlarla süreci yönlendirmesinde göz önünde bulundurması gereken faktörler vardır:
• Tekniklerin yapıları birbirinden farklıdır ve bu yapılar dikkate alınarak tekniğin sürecin neresinde kullanılacağına karar vermek gerekmektedir.
• Teknikler drama sürecinde hiçbir zaman amaç değildir, amaca giden yolda araç olarak kullanılırlar.
• Her bir tekniğin hangi amaçla kullanıldığının bilinmesi drama sürecine katkı sağlar. Bir drama çalışmasında ne kadar sayıda teknik kullanılacağı, tekniklerin nasıl kullanılacağı ve hangi amaca ya da amaçlara hizmet edeceğinin farkında olunmalıdır.
• Teknik kullanmada herhangi bir eğitsel amacın olmaması, sırf kullanmış olmak için süreçte bazı tekniklere yer verilmesi sürecin etkili geçirilmesinin önünde bir engel olacaktır.
• Teknikleri sadece kitaplardan okumak ya da başka bir liderden duymak yeterli değildir.
B seçeneği yanlış bilgidir.
16.Soru
Harriyet Finlay Johnson, yönteminin temelinde önemli bir nokta olan, çocukların daha iyi öğrenmesi için yapılması gerekenin aşağıdakilerden hangisi olduğunu savunur?
Oyun etkinliği yaratmak |
Çocuklarda istek uyandırmak |
Kişisel oyunlar yaratmak |
Çembersel gelişim modeli uygulamak |
Çocukların sorunlarını merkeze almak |
Harriyet Finlay Johnson'a göre yönteminin temelinde bulunan önemli bir nokta, çocukların daha iyi öğrenmesi için çocuklarda istek uyandırılmasıdır.
17.Soru
Genellikle grup hâlinde hastalıkları tedavi etmek amaçlı terapi
yöntemi olarak uygulanan drama türü aşağıdakilerden hangisidir?
Sosyodrama |
Drama |
Psikodrama |
Eğitimsel drama |
Eğitici drama |
Psikodrama genellikle grup hâlinde hastalıkları tedavi etmek amaçlı uygulanan bir terapi yöntemidir. Psikodramada amaç psikodramatik yöntemler kullanarak gerçeği bulmaktır.
18.Soru
Aşağıdaki drama tekniklerinden hangisi " yazılı olsun ya da olmasın başı-ortası-sonu belli olan, bitmiş olan, çocukların kendilerinden fazla bir şey katamayacağı bir öykü ya da durumun olduğu gibi, değişiklik yapılmadan, aslına sadık kalınarak canlandırılması"nı ifade eder?
Rol kartları |
Dramatizasyon |
Doğaçlama |
Rol içinde yazma |
Rol oynama |
Dramatizasyon: Dramatizasyon, yazılı olsun ya da olmasın başı-ortası-sonu belli olan, bitmiş olan, çocukların kendilerinden fazla bir şey katamayacağı bir öykü ya da durumun olduğu gibi, değişiklik yapılmadan, aslına sadık kalınarak canlandırılmasıdır. Dramatizasyonda, yaratıcılık diğer tekniklere göre daha sınırlıdır. Katılımcı belirli bir olaya sadık kalmak zorunda olduğu için, olaya kendinden fazlaca bir şey katamaz. Ancak, öğreneni pasif olmaktan çıkarıp aktif hâle getirdiği için, geçmişte etkili bir teknik olarak kullanılmıştır. Günümüzde ise drama çalışmalarında dramatizasyon, belli bir doğaçlamayı tekrar ve olabildiğince aynı şekilde oynamak istendiğinde kullanılan bir teknik olarak teknikler arasındaki yerini almaktadır. Dramatizasyon başta çocuklar olmak üzere bireylerin öykünme, devinim, dille ifade gibi güçlerine dayanan, doğal, kültürel ve toplumsal tüm olayların, imgelerin daha yoğun olduğu bir ortamda canlandırıldığı bir öğrenme yoludur. Dramatizasyon çocukların yaşamında geniş ölçüde yer alır. Çocukların oynadıkları oyunların hemen hepsi kendi kendine bir gelişimi olan ve öykünmeye özgü özelliği nedeniyle dramatizasyonu destekler. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “sözsüz oyun”un özelliklerinden biridir?
Grupta bulunan katılımcıların belirli bir anın fotoğraf karesini oluşturmaları ile gerçekleşen bir tekniktir. |
Bu teknikte, drama sırasında önemli bir oluşum gerçeklestirilirken, liderin grubu durdurması ve grubun “o an” üzerine tartışması söz konusudur. |
Duygu ve düşünceleri söz kullanmadan ifade etmektir. |
Bu teknikte, olaylar bir muhabir aracılığıyla aktarılır. |
Lider telefon görüşmesi ile süreci yönlendirebilir, çatışma yaratabilir, süreci monotonluktan kurtarabilir. |
Sözsüz oyun; duygu ve düşünceleri söz kullanmadan ifade etmektir. Katılımcıların sözcükler olmadan hareketlerle bir şeyi anlatması ya da oynaması şeklinde tanımlanabilir. Çocukların dikkatlerini vücut hareketlerine yoğunlaştırmaları açısından önemlidir. Sözsüz oyunda canlandırılacak durum ya da olayın çocuklar tarafından anlaşılması önemlidir. Sözsüz oyun, çocukların deneyimlerini, algıladıkları şeyleri hatırlamalarını ve zihinsel olarak oluşan imajlara biçim vermek üzere konsantre olmalarını gerektirir.
20.Soru
Drama çalışmalarında en çok kullanılan ve önemli temel teknikler aşağıda yer alan şıklardan hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Donuk imge-Fotoğraf karesi |
Liderin rolde olması-Rol değiştirme |
Doğaçlama- Rol oynama |
Dramatizasyon-Sözsüz oyun |
Rol içinde yazma-Rol kartları |
Drama da en önemli teknikler doğaçlama ve rol oynama teknikleridir. Diğer teknikler ise şu şekilde sıralanmaktadır: Liderin rolde olması, rol değiştirme, rol içinde yazma, rol kartları, dramatizasyon, sözsüz oyun, donuk imge, fotoğraf karesi, röportaj, geriye dönüş, telefon görüşmeleri, toplantı düzenleme, dedikodu halkası, bilinç koridoru, duvardaki rol, düşünce takibi, forum tiyatro, liste yapma, aradaki boşluk, buz dağı, mektup, özel mülkiyet, bitmemiş nesneler, sıcak sandalye, resim yapma, yaşam çemberi.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ