Çocuk Ve Drama Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi erken çocuklukta matematik öğretiminin kazandırılmasının en önemli nedenlerinden birisidir?
Problem çözme becerisi kazandırır. |
Olaylara karşı farklı bir bakış açısı kazandırır. |
Tartışma ve muhakeme yeteneği kazandırır. |
Olaylar arasında neden-sonuç ilişkisi kurmasına yardımcı olur. |
Matematik yaşamın soyutlanmış bir biçimidir. |
Küçük yaşlarda matematik öğretimine başlamanın başlıca nedenleri vardır. Bu nedenlerden en önemlisi matematiğin yaşamın soyutlanmış biçimi olmasıdır. Bir diğer ifadeyle matematik çevresel olaylarla paralellik gösterir. Erken yaşta matematik eğitiminin verilmesiyle çocuk çevresinde gerçekleşen olayları daha kolay anlamlandırabilir. Bu sayede çocuk çevresel olaylara karşı başa çıkma becerisini kazanacaktır. Aynı zamanda matematik öğretimi bireyin problem çözme becerisini geliştirir. Problem çözme becerisinin desteklenmesi ile bireyin düşünme, tartışma ve muhakeme etme yetenekleri de aynı doğrultuda gelişecektir. Aynı zamanda problem çözme becerisi kapsamında çocuklar alışılmamış problemleri fark edecek, bu problemleri çözmek için nasıl bir yol izleyeceğini belirleyecek, problemi çözmeye çalışırken sesli düşünecek, problemler hakkında neler düşündüklerini ve nedenlerini anlatabileceklerdir. Genel olarak bir düşünme yolu olarak da tanımlanabilen matematik, çocukların düşünme becerisini geliştirmektedir
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi işitme yetersizliği olan çocuklarla drama çalışması planlayan bir öğretmenin hazırlık aşamasında dikkat etmesi gereken noktalardan birisi değildir?
Sözel iletişime önem vermelidir. |
Liderin, Çocuğun ağız hareketlerini görebileceği bir yerde olması gerekmektedir. |
Dramada kullanacağı müziğin tüm çocuklar tarafından duyulabileceği bir ortam hazırlamalıdır. |
Ritme uygun dans edebilecekleri unutulmamalıdır. |
Sözsüz etkinlikler uygulamaya özen göstermelidir. |
İşitme yetersizliğinden etkilenmiş çocuklarla drama uygulaması planlayan bir liderin/öğretmenin aşağıdaki noktalara dikkat etmesi önerilmektedir:
• Ortam düzenlemesinde çocuğun gereksinimleri göz önünde bulundurulmalıdır.
• İşitme yetersizliği olan çocuğun, drama liderinin ağız hareketlerini görebileceği bir yerde, karşısında olması gerekir.
• Sözel iletişim önemlidir.
• Pandomim, kullanılabilecek önemli bir tiyatro tekniğidir. Bu tekniği basit, rutin etkinliklerle başlatmalı devamında daha zor durumların canlandırmasına geçilmelidir.
• Müziği hissedemese de ritmi hissedebilen bu çocuklar ritme uygun dans edebilirler.
• Bütün sözsüz etkinlikler bu çocuklarla uygulanabilir
3.Soru
Farklı yiyeceklerin tatlarını test ederek onları benzerliklerine göre ayıran çocuk hangi bilimsel süreç becerisini kullanmaktadır?
Tahmin Etme |
Ölçme |
İletişim/Verileri Kaydetme |
Sonuç Çıkarma |
Sınıflandırma |
Sınıflandırma becerisi, gözlem yoluyla toplanan verilerin düzenlenmesi olarak tanımlanabilir.
4.Soru
Ayşe üstün yetenekli bir çocuktur. Öğretmeni Ayşe’nin arkadaşlarıyla birlikte çalışma konusunda sık sık sorun yaşadığını fark etmiştir. Aşağıdakilerden hangisi Ayşe’nin bu sorunu yaşamasına neden olan karakter özelliğidir?
Yaratıcı entelektüel olma |
Asi olma |
Sosyal lider olma |
Dikkati toplayamama |
Yüksek başarı beklentisi içinde olma |
Üstün yetenekli çocukların karakter özellikleri dört baslık altında incelenebilir. Bunlar yüksek düzeyde dikkat, sosyal lider olma, yaratıcı entelektüel olma ve asi olmadır. Asi olma özelliği üstün yetenekli çocukların arkadaşlarıyla birlikte çalışma konusunda zaman zaman sorun yaşamalarına neden olmaktadır. Doğru cevap B'dir.
5.Soru
I. Gözlem yapma
II. Sınıflandırma
III. Ölçme
IV. Veri kaydetme
V. Tahmin etme
Yukarıda verilen bilimsel süreç becerilerinden hangisi "çocuğun tüm duyu organlarını kullanarak çevresinde gerçekleşen olayları ve kavramları anlamlandırması" olarak tanımlanmaktadır?
I |
II |
III |
IV |
V |
Gözlem yapma becerisi en temel becerilerden birisidir. Tüm duyu organları ile gerçekleşmekte ve çocuğun tüm duyu organlarını kullanarak (görme, duyma, tatma, dokunma, koklama) çevresinde gerçekleşen olayları ve kavramları anlamlandırması olarak tanımlanmaktadır.
6.Soru
Özel gereksinimli çocuklarda odaklandığı süreç bakımından Augusto Boal’ın ünlü eseri “Ezilenler Tiyatrosuna”na benzerlik gösteren drama modeli hangisidir?
Yaratıcı- Etkileyici Model |
Pandomim |
Görevler ve Beceriler Modeli |
Kendini Savunma Modeli |
Doğaçlama |
Kendini Savunma Modeli, Augusto Boal’in “Ezilenlerin Tiyatrosu” kitabında belirttiği zor durumlarla baş edebilme ve öğrenmede tiyatro tekniklerini kullanma odağıyla benzerdir. “Ezilenlerin Tiyatrosu” da bireylerin hissettiklerini sergilemesini ve hem gerçek hem de hayali dünyanın özerkliğini ortaya çıkarmasını amaçlamaktadır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama liderinin, öğrenenlerin kapasitesini güçlendirme ve durumunu dikkate alma sorumluluklarından birisi değildir?
Ortam güvenliği ön planda olmalıdır |
Engelin türü ve derecesine uygun gruplar oluşturulmalıdır |
Küçük gruplarla çalışmaya başlanmalıdır |
Katılımcıların paylaştığı özel bilgiler korunmalıdır |
Ailelerin katılacağı etkinlikler planlanmalıdır |
Katılımcıların paylaştığı özel bilgilerin korunması liderin uygulaması gereken etik değerler arasında bulunmalıdır. Öğrenenin kapasitesi ile ilgili değildir. Doğru cevap D'dir.
8.Soru
Yazılı bir metin üzerinden hareket etmeyen, sonucu öngörülemeyen, sürecin önemli olduğu ve genişletilebilen drama tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Uzman mantosu |
Ezilenlerin tiyatrosu |
Süreçsel drama |
İmge tiyatrosu |
Forum tiyatrosu |
Cecily O’Neill, Dorothy Heathcote ve Gavin Bolton tarafından da kullanılan Süreçsel Drama kavramını geliştirmiş farklı bir forma sokmuştur. Bu teknik, yazılı bir metin üzerinden hareket etmez, sonucu öngörülemez, süreç önemli ve genişletilebilirdir. Yazılı ve
önceden belirlenmiş bir metin olmasa da bu teknikte güçlü bir ön-metin vardır. Ön-metin bazen bir cümle, bazen bir gazete haberi bazen de bir resimdir. Sunulan bu ön-metin zaman, ortam, olay ve kişi gibi drama için önemli bilgilerin ya hepsini ya da bir kısmını
içerir ve dramayı başlatan işte budur. Drama çalışmasının devamı ise her zaman planlanmaz, doğaçlama olarak devam eder.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama liderlerinin sorumluluklarından değildir?
Ortam güvenliği ön planda tutacak şekilde düzenlenmelidir. |
Çalışmalara bilişsel etkinliklerle başlanmalıdır. |
Ritim, hareket ve müzikli oyunlardan faydalanılmalıdır. |
Çocukların role girmelerini kolaylaştıracak maske, kostüm gibi materyaller kullanılmalıdır. |
Aile katılımı çok önemlidir. Ailelerin de katılacağı etkinlikler planlanmalıdır. |
Özel gereksinimi olan çocuklarla drama etkinlikleri yapılırken başlangıç aşamasında bilişsel değil, duyu etkinliklerine öncelik verilmelidir. Doğru cevap B'dir.
10.Soru
Çocuğun topladığı veriler ile düşünme becerisinin kesiştiği noktada meydana gelen beceri aşağıdakilerden hangisidir?
Tahmin Yapma |
Sınıflandırma |
Sonuç Çıkarma |
Gözlem Yapma |
İletişim/Verileri Kaydetme |
Tahmin yapma; bir olayın sonucunu bireyin bulunduğu verilere ya da geçmişteki deneyimlerine dayanarak önceden kestirmesidir. Sınıflandırma; gözlem yoluyla toplanan verilerin düzenlenmesidir. Gözlem yapma; çocuğun tüm duyu organlarını kullanarak çevresinde gerçekleşen olayları ve kavramları anlamlandırmasıdır. İletişim/Verileri kaydetme; öğrenilmesi hedeflenen şeyi ne kadar öğrendiğinin ortaya çıkarılmasıdır. Sonuç çıkarma ise; çocuğun topladığı veriler ile düşünme becerisinin kesiştiği noktada meydana gelen beceridir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi alternatif mekandaki personelle yapılacak işbirliği kapsamına girmez?
Çalışma öncesinde ve sonrasında veya çalışma süresince nelerin gerekli olduğunu görevli personelden öğrenmek |
Görevli personelden çalışma ile ilgili öğretmene düşen görev ve sorumlulukları öğrenmek |
Çocukların özellikleri ve hazırbulunuşlukları hakkında görevli personel ile karşılıklı olarak bilgi alışverişinde bulunmak |
Yapılacak çalışma ile ilgili görevli personelden ön bilgi almak |
Eserlerin yerlerini değiştirerek drama çalışması için gereken boş alanı oluşturmak |
Yaratılacak sağlıklı bir iş birliği şunları kapsamaktadır: Çalışma öncesinde ve sonrasında veya çalışma süresince nelerin gerekliği olduğunu öğrenmek, çalışma ile ilgili varsa öğretmene düşen görev ve sorumlulukları bilmek, çocukların özellikleri ve hazırbulunuşlukları hakkında karşılıklı olarak bilgi alışverişinde bulunmak. Bunların hepsi alternatif mekânda yapılacak drama çalışması süresince çocukların herhangi bir kötü sürprizle karşılaşmamaları ve güzel bir deneyim yaşamaları için gereklidir. Öğretmenin drama çalışmasını gerçekleştireceği alanla ilgili öncelikle görevlilerden yardım alması gerekmektedir. Drama etkinliklerini gerçekleştirmeye uygun bir alan olmadığı takdirde öğretmen görevlilerle ve varsa eğitim uzmanıyla birlikte mekanda drama çalısması için bir düzenleme yapılıp yapılamayacağını görüşmelidir. Eğer eserlerin yerlerini kısa süreliğine değiştirmek mümkünse drama için gerekli alan oluşturulabilir. Eğer bunun mümkün olmadığına karar verilirse mekanda dramanın gerçekleşebileceği boş bir avlu, koridor, seminer odası veya kullanılabilecek bir kafeterya, hava koşulları uygunsa mekanın bahçesinin olup olmadığı konuşularak mekanın içi ile dışının birlikte kullanılması durumu tartışılabilir. Doğru cevap E şıkkıdır.
12.Soru
Üstün yetenekli çocukların drama etkinliğinde çalıştıkları grupların içinde baskın olmaları, çok çalışmaları ve arkadaşları tarafından istendik bir sonuca varma konusunda takip edilmeleri gibi özellikleri onların hangi özelliği kapsamındadır?
Yüksek düzeyde dikkat |
Zerafet |
Asilik |
Yaratıcı entellektüellik |
Sosyal liderlik |
U¨stün yetenekli çocukların karakter özelliklerinin drama etkinliklerine yansıması dört başlık altında incelenebilir. Bu başlıklar açıklamalarıyla birlikte aşağıda verilmiştir.
Yüksek düzeyde dikkat: U¨stün yetenekli çocuklar, diğer alanlarda olduğu gibi drama çalışmalarında da ciddi çalışma gösterirler. Doğaçlamalarda detaylandırma ve yapılandırma söz konusudur. Buna ek olarak çok iyi oynamaya odaklanmışlardır. C¸oğunlukla ulaşmada başarılı oldukları amaçları iyi bir ürün, ciddi katılım ve ortalamanın üstünde bir performanstır.
Sosyal liderler: C¸alıştıkları grupların içinde baskındırlar. C¸ok çalışırlar ve arkadaşları tarafından istendik bir sonuca varma konusunda takip edilirler.
Yaratıcı entelektüeller: O¨zgündürler. Durumları seçme özgürlüğü isterler ve çoğunlukla gülünç olan özgün çalışmalarda bulunurlar.
Asiler: Grup içerisinde kurallara uymayanlar, düzeni bozuyor gibi algılansalar da zaman zaman destekleyici de olabilmektedirler. Uygun bir yönlendirmeyle farklı ve ilginç sonuçlar ortaya çıkarabilirler. Ancak zaman zaman arkadaşları arasında birlikte çalışma noktasında uyumsuz olabilirler. Doğru cevap E'dir.
13.Soru
Yazılı bir metin üzerinden hareket etmese de bir cümle, bir gazete haberi, bir resim gibi ön-metinlerin kullanıldığı, sonucun öngörülemediği drama tekniği hangisidir?
Paylaşımlı düşünme |
Farkındalık |
Süreçsel drama |
Doğaçlama |
Forum tiyatrosu |
Paylaşımlı düşünme, gayriresmi öğrenmenin bir özelliğidir. Farkındalık, drama sürecinde ve sonrasında kazanılması beklenen bir beceridir. Doğaçlama, drama etkinlikliklerinde kullanılır. Forum tiyatrosu, ezilenlerin tiyatrosu yaklaşımına ait tekniklerden birisidir. Soruda belirtilen drama tekniği süreçsel dramadır. Doğru cevap C'dir.
14.Soru
- Mekanın sahip olduğu özellikleri dersin amaçlarına yönelik kullanma
- Sınıf ortamında elde edemeyeceğimiz çıktıları daha kolay elde etmek
- Mekânın birçok uyaranla dolu olması
- İyi bir planlama gerektirme
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri alternatif mekanlarda drama etkinliği yapmanın hem avantajını hem dezavantajını yansıtmaktadır?
Yalnız I |
Yalnız IV |
I ve III |
II ve IV |
III ve IV |
Sınıfta hep aynı şekilde işlenen bir ders monotonlaşmaya mahkumdur. Bu nedenle de çocukların motivasyonlarının aynı düzeyde kalmasını bekleyemeyiz. Aynı durum drama için de geçerlidir. Drama ilgi, merak ve heyecanı ayakta tutmayı başarmalıdır ki dramatik süreci öğrencilerin katılımı ile aktif bir şekilde gerçekleştirebilsin. Bu nedenle uygun durumlarda, dramayı alternatif bir mekana taşımak öğrencilerin motivasyonunu arttıracak ve doğal olarak ilgi, merak ve heyecan oluşturacaktır. Bunun yanında tavsiye edildiği gibi mekana bağlı bir içerikte drama oturumu gerçekleştirmek, dramadaki ortamı daha gerçekçi bir şekilde destekleyerek çocukların eğitsel çıktılara ulaşmasını kolaylaştıracaktır. Eğitim öğretim için zengin bir alternatif mekanda drama yapmak, kalıcı öğrenmeyi sağlayacak bir yaşantı oluşturabilecektir. Bahsedilen mekanın özelliklerinden ve barındırdığı zenginlikten faydalanmak adına o mekan için özel yapılandırılmış bir drama planı ile çalışmak gerekmektedir. İyi planlanmamış bir etkinlik, amacını tam olarak karşılayamayacaktır. Ayrıca mekanın çok fazla uyaranla dolu olması öğrenciye zengin bir öğrenme yaşantısı sunarken diğer insanlardan gelen uyaranlar gürültü oluşturduğundan bu durum, öğrencinin dikkatinin dağılmasına neden olabilmektedir. Doğru cevap E şıkkıdır.
15.Soru
I.Drama etkinlikleri sayesinde çocuk kendisi hakkında beceriler elde etme olanağı bulur.
II. Drama çocukların duygularını gizleme ve sır saklama becerilerini geliştirir.
III. Drama çocukların kelime dağarcığının zenginleşmesini sağlar.
Dramanın çocuklar üzerindeki yararlarıyla ilgili yukarıda verilen bilgilerden hangisi veya hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I-II |
I-III |
II-III |
I-II-III |
Drama etkinlikleri sayesinde çocuk kendisi hakkında beceriler elde etme olanağı bulur. Drama çocukların kelime dağarcığının zenginleşmesini sağlar. Drama ile ilgili verilen "Duygularını gizleme ve sır saklama becerilerini geliştirir." ifadesi ise doğru değildir.
16.Soru
I. Farkındalık kazandırır
II. İş birliği yapabilme özelliğini geliştirir
III. Sosyal ve psikolojik duyarlılık yaratır
IV. Bağımlı düşünmeyi sağlar
V. İki temel dil becerisini geliştirmeyi sağlar
Dramanın önemi ile alakalı olarak yukarıda verilen seçeneklerden hangileri doğrudur?
I ve III |
II ve IV |
I, II ve III |
II, IV ve V |
I, III, IV ve V |
Dramanın Önemi:
- Farkındalık kazandırır,
- Bağımsız düşünmeyi sağlar,
- İşbirliği yapabilme özelliğini geliştirir,
- Sosyal ve psikolojik duyarlılık yaratır,
- Dört temel dil becerisini (konuşma, dinleme, okuma, yazma) geliştirir,
- Söze lolmayan iletişimin öğrenilmesini sağlar,
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Türkiye'de okul öncesi eğitim programı çerçevesinde matematiğe yönelik çocukların hangi kavramları ve konuları bilmeleri ve ne yapabilmeleri gerektiğine dair NCTM'nin (Amerika Matematik O¨ğretmenleri Ulusal Konseyi) oluşturduğu içerik standartlarından biri değildir?
Sayılar ve İşlemler |
Cebir |
Geometri |
Madde döngüleri |
Ölçme ve Veri Analizi |
Türkiye'de okul öncesi eğitim programı çerçevesinde matematiğe yönelik çocukların hangi kavramları ve konuları bilmeleri ve ne yapabilmeleri gerektiğine dair içerik standartı bulunmaktadır. NCTM'nin (Amerika Matematik O¨ğretmenleri Ulusal Konseyi) oluşturduğu içerik standartları şu şekildedir:
- Sayılar ve İşlemler
- Cebir
- Geometri
- Ölçme ve Veri Analizi
- İstatistik
18.Soru
Kişisel ve sosyal perspektifte bilim neyi amaçlar?
İnsanlar ve teknoloji arasındaki birçok ilişkinin anlamlandırılması |
Teknoloji ve doğa arasındaki birçok ilişkinin anlamlandırılması |
Hayvanlar ve doğa arasındaki birçok ilişkinin anlamlandırılması |
Bitkiler ve doğa arasındaki birçok ilişkinin anlamlandırılması |
İnsanlar ve bilim arasındaki birçok ilişkinin anlamlandırılması |
Kişisel ve sosyal perspektifte bilim özellikle insanlar ve bilim arasındaki birçok ilişkinin anlamlandırılması için önem taşımaktadır.
19.Soru
I. Çocukların ilgi ve ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmak II. Çocuklara farklı seçenekler sunmak ve bu seçeneklerde onları özgür bırakmak III. Problem durumları, gerilim unsurları geliştirmek IV. Bireysel etkinliklere öncelik vermek Yukarıdakilerden hangileri üstün yeteneklilerle drama etkinlikleri gerçekleştirilirken dikkate alınması gereken özelliklerdendir?
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Drama etkinliklerinin özü grup etkinlikleri planlamaktır. Bu nedenle bireysel etkinlikler şıkkı yanlıştır. Doğru cevap C'dir.
20.Soru
- “-mış gibi” öğesinin oluşturulması
- Kuruluşla ilgili ortak bir amaç duygusu oluşturulması
- III. Kuruluşun tarihi öğelerinin tanıtılması
- Uygun olan her aşamada zorunlu öğelerin oluşturulması
- Çalışmanın çocukların olduğu kadar öğretmenin de yaratıcılığına bağlı olarak ilerlemesi
Hangileri Uzman Mantosunun aşamalarındandır?
Hangileri Uzman Mantosunun aşamalarındandır?
II, III, IV, V |
I, II, III, IV, V |
II, III, IV, V |
II, III, IV |
I, III, IV, V |
Uzman mantosunun aşamaları dairelerle ifade edilir. Bu aşamalar: Daire 1: “-mış gibi” öğesini oluşturmak (Katılımcılarla birlikte bir kuruluşa dönüşmenin onaylanması) Daire 2: Programı yürütmek için kuruluşla ilgili gerekli zorunlu öğeler öğretmen tarafından önceden belirlenir. Daire 3: Kuruluşla ilgili ortak bir amaç duygusu oluşturmak. Bu kısmen ilk görevler aracılığıyla başarılabilir. Daire 4: Kuruluşun tarihi öğeleri tanıtılır. Daire 5: Uygun olan her aşamada zorunlu öğeler oluşturulur. Daire 6: Çalışma çocukların olduğu kadar öğretmenin de yaratıcılığına bağlı olarak ilerler. Daire 7: Öğretmenin rol alması, kuruluş içindeki düzenlemeyi değiştirebilir. Verilenlerin hepsi dairelerle ifade edilmekte olan Uzman Mantosunun aşamalarındandır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ