Çocuk Ve Drama Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Öğrenme güçlüğü gösteren çocuklarda drama etkinlikleri bu çocukların hangi becerilerini geliştirir?
Problem çözme becerilerini |
Anlama ve uygulama becerilerini |
İletişim ve etkileşim becerilerini |
İletişim ve problem çözme becerilerini |
Anlama ve etkileşim becerilerini. |
Öğrenme güçlüğü gösteren çocuklarla drama etkinlikleri iletişim ve etkileşim becerilerini geliştirmektedir. Sosyal uyum problemi gösteren bu çocuklar uygulanan drama çalışmalarıyla sosyal becerilerini geliştirebilme imkânı bulabilmektedirler. Buna ek olarak,
drama çalışması içerisinde çocuklar hareket etmeye olanak buldukları için rahatlayarak
kendilerini kontrol etmeyi öğrenebilmektedirler.
2.Soru
Çocuklara hareket özgürlüğü ve ses deneyimi için eşsiz bir ortam sağlar. Özellikle kapalı mekânlarda yaşamını geçiren çocukların iç dengelerini yakalayabilmeleri için hareketli olacakları ve yüksek ses kullanabilecekleri çalışmalara geniş yer sağlayan drama mekanı aşağıdakilerden hangisidir?
Kütüphanede Drama |
Müzede Drama |
Doğada drama, |
Tiyatro Performansı Sonrası Drama |
Antrepoda Drama |
Doğada drama, cocuklara hareket özgürlüğü ve ses deneyimi için eşsiz bir ortam sağlar. Özellikle kapalı mekânlarda yaşamını geçiren çocukların iç dengelerini yakalayabilmeleri için hareketli olacakları ve yüksek ses kullanabilecekleri çalışmalara geniş yer verilmelidir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama paylaşımlarının gerçekleştirileceği ortamın özellikleri seçilirken önem verilen konular arasında yer almamaktadır?
Dramanın amacı |
Dramanın içeriği |
Dramanın yazarı |
Çalışılacak grubun özelliği |
Liderin belirlediği etkinlikler |
Drama paylaşımlarının gerçekleştirileceği ortamın özellikleri drama liderinin belirlediği etkinliklere, birlikte çalışacağı grubun özelliklerine, içeriğe ve amaçlara göre değişebilmektedir. Dramanın yazarı bu noktada önem göstermemektedir. Doğru cevap C'dir.
4.Soru
- Cezaevleri
- Kütüphaneler
- Hastaneler
- Mülteci kampları
- Yetiştirme yurtları
Yukarıdakilerden hangileri çocuklar ile drama çalışması yapılan farklı yaşam alanlarındandır?
I, II, III, V |
I, II, IV, V |
I, III, IV, V |
I, IV, V |
I, III, V |
Bazı ortamlar öğrenmeye güdüleme, kendini ifade etme, yaratıcılığını ortaya koyma, çevresindekilerle etkileşime girme gibi bilişsel, psikolojik ve sosyal alanlarda olumlu yönde etkiye sahipken bazıları tam tersi bir etkiye de sebep olabilir. Liderin bu durumu gözden kaçırmayarak planlama yapması önemlidir. Diğer alanlar özel ilgi duyan çocuklar için drama yapılabilecek farklı yaşam alanları olabilecekken kütüphane bunlardan biri değildir.
5.Soru
I. Sözel yönergelerin ayrıntılandırılması
II. Çocukların dokunarak keşfine izin verilmesi
III. Çalışmalara yerde oturarak başlanması
Yukarıda sıralanan maddelerden hangisi ya da hangileri, görme yetersizliği olan çocuklarla yapılacak drama çalışmalarında dikkate alınması gereken faktörlerdendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I, II ve III |
Görme yetersizliği olan bireylerle drama yapılırken dikkat edilmesi gerekenler: Drama yapılacak ortamın iyi düzenlenmesi, dramayı uygulayacak kişinin verdiği sözel yönergeleri ayrıntılandırması, ifadelerin sözle resim yapar şekilde verilmesi, çocukların dokunarak keşfetmesine izin verilmesi ve hatta teşvik edilmesi, birbirlerini yönlendirme amacıyla ve güven açısından ikili eşlerle çalışılması, çalışmalara yerde oturarak başlanması ve ayağa geçişe kadar yumuşak bir geçiş
izlenmesidir. Doğru yanıt E'dir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yaşam bilimi kapsamında ele alınan konulardandır?
Yerçekimi yasaları |
Kimyasal olaylar |
Bitki türlerinin davranışları |
Mıknatıslar |
Işık |
Bitkiler, yaşam bilimi kapsamındadır.Doğru cevap C'dir.
7.Soru
- Drama lideri/öğretmeni özel gereksinimler hakkında
- yeterli bilgi ve donanıma sahip olmalıdır.
- Drama lideri/öğretmeni drama hakkında yeterli bilgiye sahip olmalıdır.
- III. Küçük gruplarla çalışılmaya başlanmalıdır.
- Kurgulamada basitten karmaşığa, kolaydan zora ilkesi benimsenmelidir.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri etik değerleri benimseyen drama lideri/öğretmeninin öğrenenlerin kapasitesini güçlendirme ve durumunu dikkate alma sorumluluklarındandır?
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri etik değerleri benimseyen drama lideri/öğretmeninin öğrenenlerin kapasitesini güçlendirme ve durumunu dikkate alma sorumluluklarındandır?
I-II ve IV |
Yalnız IV |
Hepsi |
III ve IV |
I ve II |
Yukarıdakilerin hepsi etik değerleri benimseyen drama lideri/öğretmeninin öğrenenlerin kapasitesini güçlendirme ve durumunu dikkate alma sorumluluklarındandır.
8.Soru
I. Dikkat süreleri kısadır.
II. Özgüvenleri yüksektir.
III. Yeni ortamlara alışmakta güçlük çekerler.
IV. Ben merkezcidirler.
V. Yönergelere uygun davranmaları güçtür.
Yukarıda verilen özelliklerden hangisi / hangileri zihinsel yetersizliği olan çocuklarda karşılaşılan özelliklerdendir?
I-III-V |
I-IV-V |
II-IV-V |
II-III-IV |
III-IV-V |
Zihinsel yetersizliği olan çocuklar, çevrelerine uyum sağlamakta zorlanan, bunun için dışarıdan desteğe ihtiyaç duyan, becerileri normal gelişim gösteren akranlarına oranla daha yavaş öğrenen ve kavramları daha geç ve güç öğrenen çocuklardır. Dikkat süreleri kısadır ve ilgileri kısa sürelidir. Yönergeleri anlamaları ve bu yönergelere uygun davranmaları güçtür. Doğru cevap A'dır.
9.Soru
Görsel materyalleri ve görsel mesajları içeren matematik süreç standartı hangisidir?
Problem Çözme |
Akıl Yürütme ve İspat Etme |
Bağlantı Kurma |
İletişim |
Temsil Etme |
Çocukların problemleri daha kolay çözmesine ve bilgileri günlük yaşama daha hızlı transfer etmesine katkı sağlayan Temsil etme standartı görsel materyalleri ve görsel mesajları içermektedir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi zihinsel yetersizliği olan çocuklarda drama uygulamalarında öğretmenin çalışmanın etkinliğini artırmak açısından dikkat etmesi gereken unsurlardan biridir?
Onlara farklı seçenekler sunmaya ve bu seçeneklerde onları özgür bırakmaya, |
Gruplar halinde çalışılması, |
Problem durumları, gerilim unsurları geliştirmeye, |
Uygulamalarda model olma, ipucu verme, genelleme yapma, sözel ve fiziksel destek sağlama gibi yöntemleri kullanın. |
Grup içerisinde birbirlerini dinlemelerine dikkat etmelidir. Buna ek olarak, çocukları anlamaya çalışmalı, onlara saygı duyduğunu göstermelidir (McCaslin, 1990). |
Zihinsel yetersizlikten etkilenmiş çocuklarla drama uygulaması planlayan bir liderin/ öğretmenin ise aşağıdakilere dikkat etmesi, çalışmanın etkililiğini artırmak açısından önerilmektedir:
• yönergeyi açık ve net olarak verin: Karakter kim Bu karakter nasıl yürür? Karakter şimdi ne yapıyor Bunu nasıl yapıyor? Karakter ne söylüyor vb.
• Verdiğiniz yönergeyi tekrar edin.
• Becerileri tekrar edin.
• Uygulamalarda model olma, ipucu verme, genelleme yapma, sözel ve fiziksel destek sağlama gibi yöntemleri kullanın.
• Taklit yeteneklerinin iyi olduğunun farkında olun.
• Motivasyonlarının düşük olduğunu gözden kaçırmayın.
• Normal gelişim gösteren akranlarına oranla daha fazla yardıma ihtiyaç duyduklarını unutmayın.
• Dikkat sürelerinin kısa olduğunun farkında olarak kısa süreli dikkat gerektiren etkinlikler planlayın.
• İletişim becerilerinde iyi olmadıklarından ses ve hareket kullanarak yapılan sözsüz
iletişim yöntemlerini kullanın.
• Isınma oyunlarında müzik kullanmak, oyunlarla başlamak güven ortamının kurulmasına yardımcı olacaktır.
• Basit hikayelerin canlandırılması için zamana ihtiyaç duyabileceklerini unutmayın.
• Başlangıçta ödüllendirmelere sıklıkla yer verin.
• Müzik,resimli kitaplar,ritim gibi görsel-işitsel algıyı geliştirecek etkinliklere yer verin.
• Çalışmalarınızda ritim çıkaran aletleri kullanın ve çocukların kullanmalarına izin verin.
• Rol oynamalarında destekleyin (Aral ve Yaşar, 2014, McCaslin, 1990).
• Soyut düşünceyi algılama ve geliştirmede problem yaşadığının farkında olun.
• Grup oyunlarında kendilerini daha iyi hissedeceklerinden, başlangıçta grup etkinlikleri planlayın.
• Bireysel olarak kendine ait bir rol belirlediğinde grup etkinliklerinden çıkmaya hazır olduğunu gösterir. Bir sonraki adım olan bireysel rollerin alındığı etkinliklere
geçebilirsiniz.
• Hikayeler sunulurken çocuğun yaşamına anlam katacak bir hikaye olmasına dikkat edin (McCaslin, 1990).
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, drama uygulamaları gerçekleştirmek için öncelikli olarak çalışılabilecek farklı gruplardan biri değildir?
Göç eden çocuklar |
Mülteci çocuklar |
Yetiştirme yurtlarında kalan çocuklar |
Cezaevlerinde kalan çocuklar |
Evlerinde bakıcılar tarafından yetiştirilen çocuklar |
Gelişimsel süreçte farklı yaşam koşullarına maruz kalmış olan; göç eden, mülteci, yetiştirme yurtlarında ya da cezaevlerinde kalan çocuklarla çeşitli drama etkinlikleri düzenlenebilmektedir. Bu kapsamda, kendi evlerinde bakıcılar tarafından yetiştirilen çocukların öncelikli olarak çalışılması beklenen grupta olmadıkları söylenebilir. Doğru yanıt E’dir.
12.Soru
- Farkındalık kazandırır.
- Bağımsız düşünmeyi sağlar.
- III. İşbirliği yapabilme özelliğini geliştirir.
- Olaylara geniş bir perspektiften bakabilmeyi sağlar.
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri dramanın önemleri içerisinde yer almaz?
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri dramanın önemleri içerisinde yer almaz?
Yalnız II |
I ve II |
Yalnız III |
III ve IV |
Yalnız IV |
Dramanın Önemi: Farkındalık kazandırır, bağımsız düşünmeyi sağlar, işbirliği yapabilme özelliğini geliştirir, sosyal ve psikolojik duyarlılık yaratır, dört temel dil becerisini (konuşma, dinleme, okuma, yazma)geliştirir, sözel olmayan iletişimin öğrenilmesini sağlar, yaratıcılık ve estetik gelişimini sağlar, etik değerlerin gelişmeisne olanak sağlar, kendine güven duyma-karar verme becerilerinin gelişmesini sağlar, kaslarını hareket ettiren yeni yöntemleri bulmayı-denemeyi ve bedenini çok yönlü geliştirmeyi sağlar, hata yapma korkusu olmaksızın yei davranışlar geliştirmeyi sağlar, sanat formlarına duyarlılık göstermeyi sağlar, duygunun sağlıklı ve kontrollü boşalımına olanak sağlar, kendini tanımayı sağlar, kendini ifade etmede güven kazandırır, bilgiye ulaşmaya ve onu kullanmaya istekli duruma getirir. Olaylara geniş bir perspektiften bakma ise; drama liderinin müzede yer alan bir dönem veya eserden yola çıkarak yapacağı drama çalışmasında çocuğun kazanacağı bir kavramdır.
13.Soru
1965 yılında yazdığı, “ Uygulamalı Dramatizasyon” adlı kitabında “Hangi türlüsü olursa olsun dramatizasyonun temel gereği eğlendirerek öğretmektir” diyen eğitimci aşağıdakilerden hangisidir?
Selahattin Çoruh |
Emin Özdemir |
İnci San |
Tamer Levent |
Cavit Kavcar |
1965 yılında yazdığı, “ Uygulamalı Dramatizasyon” adlı kitabında “Hangi türlüsü olursa olsun dramatizasyonun temel gereği eğlendirerek öğretmektir” diyen eğitimci, Emin Özdemir'dir.
14.Soru
Canlandırma aşamasını diğer aşamalardan ayıran en önemli özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Yaparak yaşayarak öğrenme |
Aktif katılım |
Gözlem yapma |
Değerlendirme yapması |
-mış gibi yapma |
Canlandırma aşamasını diğer aşamalardan ayıran en önemli özellik “-mış gibi” yapmadır. Yani canlandırma aşamasında birey roldedir ve kendisini başka canlı veya cansız varlık veya nesne yerine koyarak rol yapar.
15.Soru
Arkadaşları arasında birlikte çalışma noktasında uyumsuz olabilen üstün yetenekli çocuklar hangi karakter özelliğini drama etkinliğine yansıtmaktadır?
Yüksek düzeyde dikkat |
Asilik |
Yaratıcı entellektüelite |
sosyal liderlerlik |
Zorlayıcılık |
Üstün yetenekli çocukların karakter özelliklerinin drama etkinliklerine yansıması dört başlık altında incelenebilir. Bu başlıklar açıklamalarıyla birlikte aşağıda verilmiştir.
Yüksek düzeyde dikkat: Üstün yetenekli çocuklar, diğer alanlarda olduğu gibi drama çalışmalarında da ciddi çalışma gösterirler. Doğaçlamalarda detaylandırma ve yapılandırma söz konusudur. Buna ek olarak çok iyi oynamaya odaklanmışlardır. Çoğunlukla ulaşmada başarılı oldukları amaçları iyi bir ürün, ciddi katılım ve ortalamanın üstünde bir performanstır.
Sosyal liderler: Çalıştıkları grupların içinde baskındırlar. Çok çalışırlar ve arkadaşları tarafından istendik bir sonuca varma konusunda takip edilirler.
Yaratıcı entelektüeller: Özgündürler. Durumları seçme özgürlüğü isterler ve çoğunlukla gülünç olan özgün çalışmalarda bulunurlar.
Asiler: Grup içerisinde kurallara uymayanlar, düzeni bozuyor gibi algılansalar da zaman zaman destekleyici de olabilmektedirler. Uygun bir yönlendirmeyle farklı ve ilginç sonuçlar ortaya çıkarabilirler. Ancak zaman zaman arkadaşları arasında birlikte çalışma noktasında uyumsuz olabilirler.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özel gereksinimli çocuklarla drama planı hazırlayan bir lider/öğretmenin benimsemesi gereken etik değerlerden birisidir?
Küçük gruplarla çalışmaya başlanmalıdır. |
Çalışmalara duyu etkinlikleriyle başlanmalıdır. |
Drama konusunda yeterli bilgi ve donanıma sahip olmalıdır. |
Drama lideri/öğretmeni her bireyi ciddiye almalıdır. |
Her özel gereksinim grubunun, diğer gruplardan ayrı gereksinimleri bulunmaktadır. |
Özel gereksinimli çocuklarla drama planı hazırlayan bir lider/öğretmen sorumlu oldukları etik değerleri benimsemeli, bu etik değerlere aykırı tutum ve davranışlar göstermemelidir. Bu etik değerler şöyle sıralanabilir:
• Bu etik değerlerden ilki insan onuruna saygı duymadır. Drama lideri/öğretmeni
her bireyi ciddiye almalıdır.
• İkinci etik değer, uluslararası düzenlemeleri (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.) bilmesi ve uygun hareket etmesidir.
• Üçüncü olarak, katılımcıların dünyayı algılayışlarında, estetik değerlerinin gelişiminde onlara yeni ufuklar açması; iyi hissediş ve kendini her alanda geliştirmenin diğer bütün faydalardan önceki amaç olmasıdır.
• Dördüncü etik değer, katılımcıların paylaştığı özel bilgilerin korunması, üçüncü kişilerle paylaşılmamasıdır.
• Beşinci olarak, bağımlılık oluşturacak her türlü yasak maddeyi kullanmama, bu konuda örnek davranış oluşturmama, önüne geçmek üzere ise eğitim vermeleridir.
• Altıncı etik değer kapsamında, kültürler arası iletişime değer vererek insancıl bakış açısıyla hareket etmelidirler.
• Son etik değere göre ise bilimsel olarak kendilerini geliştirmeli ve hatta bu bilimsel bilgiyi katılımcılarıyla paylaşmalıdırlar.
Diğer seçeneklerde yer alan ifadeler ise Etik değerleri benimseyen drama lideri/öğretmeninin öğrenenlerin kapasitesini güçlendirme ve öğrenenlerin durumunu dikkate alma sorumlulukları içinde değerlendirilmektedir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi farklı bir yaşam alanında drama oturumu planlayan liderin özellikleri arasında yer almaz?
Gruptaki katılımcıların gönüllülüğünü sağlamalı |
Sessizliği sağlamalı |
Drama oturumunu planlarken katılımcıların ilgi, ihtiyaç, gereksinim ve gelişim düzeylerini dikkate almalı |
Uygulamanın yapılacağı alanı önceden ziyaret etmeli |
Gerekli izinlerin ve güvenlikle ilgili önlemlerin alınmasını sağlamalı |
Farklı bir yaşam alanında drama oturumu planlayan lider: Gruptaki katılımcıların gönüllülüğünü sağlamalı,drama oturumunu planlarken katılımcıların ilgi, ihtiyaç, gereksinim ve gelişim düzeylerini dikkate almalı, uygulamanın yapılacağo alanı önceden ziyaret etmeli, katılımcıların özelliklerini bilmeli, gerekli izinleri ve güvenlik önlemlerini almalıdır. Sessizliğin sağlanması ise; dramanın kütüphanede sağlıklı bir şekilde uygulanabilmesi için gerekli bir durumdur.
18.Soru
- Paylaşımlı düşünme
- Araç kullanma
- Sembolleri kullanma
- Genellenmiş beceri ve bilgi
Yukarıdakilerden hangileri Resnick'e göre resmi öğrenmenin boyutlarındandır?
I ve II |
III ve IV |
I ve III |
II ve III |
II ve IV |
Resnick (1987) çalısmasında bilissel antropologlar, sosyologlar ve psikologların
yaptıkları araştırmaları analiz etmiş ve resmi ve resmi olmayan öğrenmeyi dört boyutta karşılaştırmıştır. Buna göre, sembolleri kullanma ve genellenmiş beceri ve bilgi resmi öğrenmenin boyutlarındandır.
19.Soru
"Liderin dramaya başlamadan önce mekânın neresini nasıl kullanacaklarına dair katılımcılara bilgi vermesinde fayda vardır. Çalışılan yaş grubu küçüldükçe mekân kullanımına dair kuralların daha net olması gerekir". Sözü edilen özellik seçeneklerden hangisi ile ilgilidir?
Gürültü |
Katılımcı Sayısı |
Alanın Genişliği |
Güvenlik |
Seyirci |
Alanın genişliği ile ilgili bir özelliktir. Doğru cevap B'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama çalışmaları sonucunda bireylerde olması beklenen kazanımlar arasında yer almaz?
Farklı yaşantıları tanıma |
Farklı olay ve durumlarla ilgili deneyim kazanma |
Yaşamın çok yönlü algılanmasını ve araştırma isteğinin gelişimini sağlama |
Doğal yaşamın parçası olarak insanı algılama |
Öğrenilenlerin kalıcı olması |
Farklı yaşantıları tanıma, farklı rollere girerek farklı olay ve durumlarla ilgili deneyim kazama, yaşamın çok yönlü algılanması ve araştırma isteğinin gelişimini sağlama, yaparak, yaşayarak öğrenme, öğrenilenlerin kalıcı olması, drama çalışmaları sonucunda bireylerde olması beklenen kazanımlar arasında sayılabilir. Doğal yaşamın parçası olarak insanı algılama ise; doğa eğitimlerinin alt amaçlarından biridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ