Din Psikolojisi Final 2. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Her toplumda özel zamanlarda ve mekânlarda sabit, kalıplaşmış, sembolik
anlamları da olan kutlama ve törenler düzenlenir. Bunlar genel olarak
toplumsal yaşamın sembolik nitelikli ya da dar anlamda dinî nitelikli
eylemleri olabilir. 

bu açıklama ile hangi kavrama vurgu yapılmaktadır?


tören

uygulama

ibadet

davranış

inanış


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Tanrı kavramı ile ilgili doğru bir ifadedir?


Dini kavramlarla aynı süreci izlemektedir.

Tanrı bilinen kavramlar aracılığıyla kavramsallaştırılamaz.

Allah hakkında ancak benzetme yapmak mümkün değildir.

Tanrı ancak sezgi ile tasavvur edilebilir.

Tanrı, kişilik atfedilen bir varlık olmaktan uzaktır.


3.Soru

Sözlükte “Tanrı buyruklarını yerine getirme, Tanrı’ya yönelen saygı
davranışı, tapınma, tapınış, kulluk” gibi anlamlara gelmektedir. Terim olarak,
Allah’a karşı kulluk ve bağlılığı ifade eden sözler ve hareketler, O’na
yaklaşmak için yapılan dinî davranışlar diye tanımlanır.

yukarıda sözü edilen tanıma ait kavram aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak gösterilmiştir?


dua

ibadet

namaz

oruç

zekat


4.Soru

“Ben kimim? Niçin buradayım? Hayatın amacı nedir? Neye inanabilirim? Neye değer verebilirim? Nasıl yaşamalıyım? gibi soruların sorulduğu ergenlik dönemi dini gelişimde belirleyi faktörlerden  hangisinde gerçekleşmektedir ?


Kişisel faktörler

Sosyal faktörler

Bilişsel faktörler

Psikolojik faktörler

Arkadaşlık faktörleri


5.Soru

I. İmanın bir iç-güdü olduğu görüşü
II. İmanın, iç-güdülerin yönlendirilip olgunlaştırılması sonucu ulaşılan insani bir gelişim olduğu görüşü
III. İmanı, insanın sonsuz olanla karşılaşmasının sonucu olarak gören ve onu sonsuzluk duygusuna dayandıran görüş
IV. İmanın, aslında sonlu olanı idrak olduğu görüşü
V. İmanın, varlığı idrak olduğu görüşü
Yukarıda verilenlerden hangisi/hangileri Batı’ya göre imanın psikolojik kaynakları ile ilgili varsayımların arasındadır?


II, III ve V

I, II, III, IV ve V

II, IV ve V

I, III, IV ve V

II, IV ve V


6.Soru

İnsanı dine yönelten biyolojik, psikolojik ve sosyo-kültürel kaynaklardan söz edilmektedir. Aşağıdakilerden psikolojik kaynaklar arasında gösterilebilir?


Toplumsallaşma

Sinir sistemi

Sosyal öğrenme

Engellenme ve çaresizilik

Eğitim


7.Soru

din değiştirme süreci kaç aşamadan geçmektedir?


1

2

3

4

5


8.Soru

"İnanç esaslarındaki bazı farklılıklara rağmen, dinlerin üzerinde temellendikleri inançların birkaç ortak alan etrafında dönme eğiliminde oldukları yönünde bazı görüşler ileri sürülmektedir." Bu ifadeye göre aşağıdakilerden hangisi bu ortaklıklardan birisidir. 


İbadet biçimleri namazdır

Oruç tutmak vardır ve uygulanış şekli müslümanlıkla benzerdir.

Tüm dinlerde kurtuluş ve özgürleşme kavramları vardır.

Mutlak gerçeklik yoktur.

Hepsi tüm peygamberlere de inanır.


9.Soru

Olaylar ya uzaktan kendi doğal akışı içerisinde, ya da araştırmacının kendisi de olayların içinde yer alarak anlaşılmaya çalışan din psikolojisinde kullanılan yöntemlerden biri olan teknik aşağıdakilerden hangisinde yer almaktadır?


Kişisel dokümanların sistemli incelenmesi

Anketler

Sistemli gözlem

Davranışların analizi

Tutum ölçekleri


10.Soru

Baldwin teorisi kaç evreden oluşmaktadır?


1

2

3

4

5


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Tanrı tasavvuru konusunda ilişkisel tezin ileri sürdüğü varsayımlardan biridir?


Tanrı tasavvurunda dikey yönlü ilişki daha önemlidir.

 Allah ile diğer varlıklar arasındaki ilişki nesneldir.

Allah tasavvurunun temellendirilmesinde tek taraflı bağlılık/bağımlılık önemlidir

İnsanı tanrıya çağıran yatay sahadır.

Tanrı tasavvuru bir yönüyle sosyal bir inşadır.


12.Soru

Tanrıyla daha çok kişisel ilişki ve biçimsel amelî düşünceyle ilgili soyut fikirlere karşı bir güvenin söz konusu olduğu inanç aşaması aşağıdakilerden hangisidir?


Aşama Öncesi Dönem veya Temel İnanç

Sezgisel–Yansıtıcı İnanç

Öyküsel–Lafzî İnanç

Yapay–Geleneksel İnanç

Bireysel–Düşünceye Dayalı İnanç


13.Soru

İnsanoğlunun hangi özelliği, insanın kendini aşarak özünü aramaya ve o öze ulaşmak için çabalamaya mecbur bırakır?


Farkında olduğunun farkında olması

Yaratılanların en üstünü olması

İnanç sistemlerine sahip olması

İnanan bir varlık olması

Bilimsel incelemeler yapması


14.Soru

bir dinden başka bir dine dönmek anlamına gelen ve bireyin bir dine olan inanç ve bağlılığının başka bir dine geçiş yapması anlamına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?


budizm

taoizm

inanç özgürlüğü

ateizm

din değiştirme


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ibadet-ruh sağlığı ilişkisi kapsamında değerlendirilebilir?


İbadet insanı, olumsuz kişilik özelliklerinden uzaklaştırıp, olumlu kişilik özellikleri geliştirmesine yardımcı olur.

Bilinçli bir şekilde ibadet eden birey yanlış ve kötü davranışlara kolayca sürüklenmez. Sürüklendiğinde ise yanlışlarla inancı arasındaki çelişkiyi fark ederek psikolojik bir çatışma yaşar.

İbadet bireye farkındalık bilinci kazandırır. Onu inanç değerleri çerçevesinde sorumluluklarını düşünmeğe iter ve yaptıklarının da yapamadıklarının da farkına varmasında etkili olur.

İbadet yoluyla insan Allah’la iletişim kurmaktadır. Bu da insana Allah’a yakınlık hissi, güven duygusu vermekte, onu yalnızlık duygusunun yol açtığı kaygı ve endişeden korumaktadır.

İbadeti dinî bir görev kabul eden inançlı insan, bu görevini zamanında ve uygun şekilde yerine getirmediğinde rahatsızlık duyacak, psikolojik çatışma yaşar.


16.Soru

Aşağıdaki sözcüklerden hangisi ibadeti tanımlamak için kullanılabilir?


Yardım istemek

Yalvarmak

Yakarmak

İstemek

Tapınmak


17.Soru

Din psikolojisinin başlıca alanlarından olan Erdem psikolojisinin konuları aşağıdakilerden hangisidir?


Farklı bilinç yapıları ve ben ötesi deneyimler; dini ve mistik tecrübe

Dindarlık ve manevi yaşamın duygusal temelleri, erdemler, din, ahlak ve ruh sağlığı ilişkisi; sevgi, diğerkâmlık, şükran, bağışlayıcılık, alçakgönüllülük gibi temel değerlerin görünümleri ve psikolojik yansımaları

Denetim odağı, dogmatizm, otoritecilik, köktencilik

Dini kurumlar ve organizasyonlar, dini liderlik

Dindarlığın fizik ve ruh sağlığına etkileri, psiko sosyal uyum


18.Soru

Din değiştirme tipleri arasında entellektüel tip ile ilgili aşağıdakileren hangisi doğrudur?


Kendini etkileyen doğaüstü bir tecrübe yaşamıştır.

Yeni dini ilk başta denemek ister.

Daha önce yaşadığı olaylarla ilgili yaşadığı duygular ön plandadır. 

Sosyal baskı ve zorlamaya maruz kalmış olabilir.

Kritik etme, sorgulama ve değerlendirme özelliği vardır.


19.Soru

Eleştiri ve itiraz niyeti olmaksızın, dinî bilgi ve kavramların gerçekliğini ve sebeplerini araştırma ve tatminkâr cevaplar bulma arzusuyla ortaya çıkan ve daha çok çocukluk döneminde görülen dini şüphe çeşidi aşağıdakilerden hangisidir?


Bencillik şüphesi

Sadakat şüphesi

Arayış şüphesi

Bilimsel şüphe

Kavramsal şüphe


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Baldwin Teorisi’nin ilk evresidir?


Entelektüel (zihinsel) aşama

Fiziksel kendiliğindenlik

Ahlâki aşama

Estetik deneyim

Zor teşebbüs