Din Psikolojisi Final 23. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde dua türleri hakkında yanlış bir bilgi verilmiştir?
Dualar bireysel olarak da toplu olarak da (cemaat halinde) yapılır. |
Dua her zaman sözlü olarak yapılmaz. Sözsüz dualar da vardır. |
Bireysel dualarda daha çok bireyin duygu ve düşünceleri ön plana çıkar. |
Sözsüz dua olmaz. İnsan dua ederken isteklerini, sıkıntılarını, muhakkak dile getirmelidir. |
Toplu dualarda daha çok cemaat bilinci ön plana çıkar. |
Dualar bireysel olarak da toplu olarak da (cemaat halinde) yapılır. Bireysel dualarda daha çok bireyin duygu ve düşünceleri ön plana çıkar. Toplu dualarda dua formu ve içeriği dinlere ve toplumlara göre değişiklikler gösterir. Bu dualarda daha çok cemaat bilinci ön plana çıkar. Dua her zaman sözlü olarak yapılmaz. Sözsüz dualar da vardır. Bazı anlar vardır ki insan konuşmadan zihniyle ve kalbiyle Allah’a yönelir. Allah’a duyduğu sevgi, saygı, bağlılık, minnettarlık, hayranlık, şükran duygularını söz kalıplarına dökmeden kalbiyle sunar.
2.Soru
Tövbe ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Tövbede endişe ve korku yaşanır.
|
Tövbe pişmanlıktır.
|
Tövbe dinî değişime karar veriştir.
|
Tövbede zihinsel bir değişim yaşanır.
|
Tövbe bir özürdür.
|
3.Soru
Dua sırasında uyulması gereken dinlerce belirlenmiş bazı durumlar vardır. Örneğin, ellerin havaya kaldırılması gibi bu gibi durumların gerçekleşmesi dua güdülerinden hangisini ifade etmektedir?
Bir çaresizliğin giderilmesi |
Allah’ın nimetlerine şükrün ifadesi |
Günahların bağışlanması |
Allah’ın yüceliğine duyulan hayranlığın vurgulanması |
Duanın şekli ve kabulü |
Duanın Şekli ve Kabulü : Dua sırasında uyulması gereken dinlerce belirlenmiş şekiller vardır. Örneğin,ellerin havaya kaldırılması gibi. Yine nasıl dua yapılacağına dair önceden hazırlanmış dua sözleri de olabilmektedir. Ayrıca birey bir aracı ile (bir şahıs, bir sembol veya put gibi) dileğini Allah’a iletmekte ya da doğrudan doğruya Allah’tan taleplerde bulunmaktadır.
Allah’ın Yüceliğine Duyulan Hayranlığın Vurgulanması : Bazı insanlar belirgin bir ihtiyacı olmadan, Allah’ın Yüceliğine duyduğu hayranlığı belirtmek, sevgisini, saygısını, güvenini arz etmek ve Allah’ın razı olduğu bir kul olabilmek için dua ederler.
Günahlarının Bağışlanması: Allah’ın isteklerine, emir ve yasaklarına uygun davranışlarda bulunamadığı, hatalarının, günahlarının olduğu bilinciyle birey, Allah’ın kendisini bağışlaması için O’na dua eder, yalvarır.
Allah’ın Nimetlerine Şükrün İfadesi: Allah’a karşı duyulan sevgi, saygı ve bağlılığın, O’nun nimetlerine şükrün ifadesi olarak dualar yapılmaktadır.
Bir Çaresizliğin, Mahrumiyetin, Sıkıntının Giderilmesi: İçinde bulunduğu çaresizliği ve mahrumiyeti gidermek için Allah’tan yardım talebinde bulunmak duanın önemli bir güdüsüdür. Dua ile çaresizlik ve sıkıntı arasında çok yakın bir ilişki vardır
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi vahiy kaynaklı dinlere mensup olan toplumlarda Allah olgusuna ters düşen bir durumdur?
Allah’ın bütün insanlığa hitap etmesi inancı |
Allah’ın babalık sembolüne büründürülmesi ve buna inanılması |
Allah’ın evreni ve evrenin içerdiği her şeyi yaratığı düşüncesi |
Allah’ın tüm insanlığın adil yargıcı olduğu inancı |
Allah’ın ezeli ve ebedi olduğu inancı |
Vahiy kaynaklı dinlerde Tanrı, insanla ve evrenle ilişkili, bilinçli ve faal bir varlıktır. Çeşitli sıfatları ve isimleri mevcuttur. Ezeli ve ebedidir. Her şeye kadirdir. Her şeyi bilir. Evreni ve evrenin içerdiği her şeyi yaratan, her yerde hazır ve nâzır, hayatı ihsan eden, merhametli ve bağışlayıcıdır. Aşkın ama aynı zamanda içkindir. Hesap gününde tüm insanlığın adil yargıcı, ebedi mükâfatı veya cezayı veren tek varlıktır. Hristiyanlıkta ise genellikle diğer din ve kültürlerde olmadığı şekilde, Tanrı’nın “baba”lık sembolüne, büyük bir ayrıcalık tanınmıştır. Bu durum asıl olan Allah inancıyla ters düşmektedir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini değişimin zihinsel güdüleri arasında yer alır?
Başka dine bağlı bir kimse ile evlenme |
Ekonomik mahrumiyet |
Anlam boşluğu, amaçsızlık ve anlam arayışı |
Suçluluk ve günahkârlık duygusu |
Başka dine bağlı kişilerin olumlu davranışları |
A, B, D ve E şıkları duygusal ve sosyo-kültürel güdülerle ilgilidir.
6.Soru
Dini kavramlar Piaget tarafından tanımlanan hangi temel dönemde tam olarak kavranabilmektedir?
12 yaş ve üstü |
10-12 yaş arası |
7-12 yaş arası |
2-7 yaş arası |
0- 2 yaş arası |
Bilişsel Psikolojide Piaget tarafından tanımlanan ve Din Psikolojisinde dini düşünce ve kavram gelişimi konusunda sık sık başvurulan dört ardışık temel dönem, duyusal-motor dönem (0-2 yaş), işlem-öncesi dönem (2-7 yaş), somut işlemler dönemi (7-12 yaş) ve soyut işlemler dönemi (12 yaş ve üzeri) olarak adlandırılmaktadır. Dini kavramlar, çoğunlukla soyut oldukları için bunlar ancak en son dönemde tam olarak kavranabilmektedir.
7.Soru
Ergenlik döneminde dine olan ilginin zayıflaması çok çeşitli sebeplerle ilişkili olabilir. Aşağıdakilerden hangisi bu sebeplerden birisidir?
Bu dönemin başlarından itibaren dinî yaşantıda bir dengelenme, yeniden yapılanma, eski inanç ve alışkanlıkların gözden geçirilerek düzenlenmesi yönünde gelişmeler yaşama |
Kültürel mirasın bir parçası olan dinî inanç ve değerlerin önemini daha iyi kavrama |
Genellikle üniversiteyle birlikte girilen yeni bir sosyal çevre, yeni bir arkadaş grubu ve okulun başka bir şehirde olması durumunda dine yönelme |
Hayatını şekillendirmede dine yönelmek yerine daha dünyevi davranma |
Yaşanan dinî şüphe, kararsızlık ve çalkantılarda durulma ve zamanla ortadan kalkma |
Ergenlik ve ilk yetişkinlik döneminde dine olan ilginin zayıflaması çok çeşitli sebeplerle ilişkili olabilir. Bu bağlamda şöyle bir görüş dile getirilmiştir: Ergenlik dönemi, özellikle 17-22 yaş arası gencin ailesinden uzaklaştığı bir devredir. Genellikle üniversiteyle birlikte girilen yeni bir sosyal çevre, yeni bir arkadaş grubu ve okulun başka bir şehirde olması durumunda ailesinin yaşadığı şehirden uzakta bulunmanın getirdiği serbestlik ortamı, bu uzaklaşmayı hızlandıran etkenler olabilmektedir. Bunların etkisiyle ergenin, hayatını şekillendirmede dine yönelmek yerine daha dünyevi davranacağı kabul edilmektedir.
8.Soru
Yaşlılık dönemi dindarlığı ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Allah inancının kesin ve kararlı bir şekil alır |
Ölüm sonrası hayata ilişkin düşünceler artar. |
Yaşlılık döneminde temel problem alanı kimlik arayışıdır. |
Yaş ilerledikçe bir bütünleşme söz konusudur. |
Dine karşı daha olumlu bir tutum ortaya çıkar. |
Kimlik arayışı problemi yaşlılık döneminde değil ergenlik döneminin bir problem alanıdır. Kimlik yaşlılık döneminde daha kararı bir yapı gösterir. Doğru cevap C seçeneğidir.
9.Soru
I. Hayattaki konumunu olumlu yönde belirleyecek nihai anlama kavuşmak
II. Manevi duyguları en üst seviyede yaşayabilmek
III. Varlığını anlamlandırma ihtiyacını gidermek
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri hakikat arayışında insanın temel hedeflerindendir?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız II |
I ve III |
I, II ve III |
Anlam arayışı düşünce, tutum ve davranışları belirleyen en önemli güdülerdendir. Hakikat arayışı olarak da tanımlanan bu arayışta insanın temel hedefi hayattaki konumunu olumlu yönde belirleyecek nihai bir anlama kavuşmak ve böylece varlığı anlamlandırma ihtiyacını gidermektir.
10.Soru
Dindarlığın psikolojik etki ve işlevlerı konusunda aşağıdakilerden hangisi daha doğrudur?
Dinin tedavi edici etkisinin bulunması
|
Dinin ruh sağlığına etkisinin daha çok koruyucu tarzda ortaya çıkması
|
Dindarlığın ruh sağlığını olumsuz yönde etkilemesi
|
Dindarlık ile ruh sağlığı arasında önemli bir ilişkinin bulunmaması
|
Dış güdümlü dinî yönelimin iç güdümlüye oranla ruh sağlığını daha olumlu yönde etkilemesi
|
11.Soru
“Bu dönemde birey, artık hayatını kurguladığı ve şekillendirdiği inanç ve değerleri sorgulamak, tecrübe etmek ve yeniden yapılandırmak zorundadır. Bu değer ve inançlar, artık düşünülmeden, irdelenmeden ve eleştiriye tabi tutulup sorgulanmaksızın kabul edilmeden daha çok, açık ve kesin bir şekilde bilinçli olarak seçilmiş ve eleştiri süzgecinden geçirilmiş bağlılıklar anlamına gelmektedir.” Yukarıda ifade edilen tanım Fowler’ın inanç aşamalarından hangisini açıklamaktadır?
Aşama öncesi dönem veya temel inanç |
Öyküsel-Lafzi inanç |
Bireysel-Düşünceye dayalı inanç |
Birleştirici inanç |
Evrensel inanç |
Fowler, inancın, insan merkezli çok boyutlu bir yapı sergilediğini ortaya koymaya ve bu yapıyı tasvir etmeye çalışır. İnanç, hem bilinçli hem de bilinçsiz süreçleri kapsar, içinde gönül ve akıl dinamiğini birlikte barındırır. İnanç bir etkinliktir fakat bu geleneksel olarak temel inanç sistemlerine sahip olma ya da dini faaliyetlere katılma değil; inancın aktif, değişen, gelişen bir niteliğe sahip olduğu görüşünü ön plana çıkarır. İnanç aşamalarından birisi de bireysel-düşünceye dayalı inançtır. Bu dönemde birey, artık hayatını kurguladığı ve şekillendirdiği inanç ve değerleri sorgulamak, tecrübe etmek ve yeniden yapılandırmak zorundadır. Bu değer ve inançlar, artık düşünülmeden, irdelenmeden ve eleştiriye tabi tutulup sorgulanmaksızın kabul edilmeden daha çok, açık ve kesin bir şekilde bilinçli olarak seçilmiş ve eleştiri süzgecinden geçirilmiş bağlılıklar anlamına gelmektedir.
12.Soru
* 2-7 yaş arasındadır.* Çocuğun algıladığı şey realiteye eşittir. şeklinde özelliklere sahip olunan Piaget'in gelişim dönemi aşağıdakilerden hangisidir ?
Duyuşsal dönem |
Somut işlemler dönemi |
Soyut işlemler dönemi |
İşlem öncesi dönem |
Formel dönem |
Piaget’in bilişsel gelişim teorisinin ilk aşaması 0-2 yaş aralığına tekabül eden duyuşsal devimsel evredir. 7-11 yaş arasında bulunan çocuklar, somut işlem aşamasındadırlar. 12 yaş sonrası ise formal dönem olarak ifade edilir. 2-7 yaş arası dönem ise işlem öncesi dönemdir. Doğru cevap D seçeneğidir.
13.Soru
Dua ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğru bir ifadedir?
İslam dininde dua edilmesi için özel yerlere gerek duyulmaktadır. |
Bir aracı vasıtasıyla Allah’a dua edilmemektedir. |
Dua etmenin belli şekilleri vardır. |
Eller yukarı kaldırılmadan dua edilmez. |
Duada Allah’a karşı duyulan samimi inanç, bağlılık ve güven, içtenlik önemlidir. |
Duada Allah’a karşı duyulan samimi inanç, bağlılık ve güven, içtenlik oldukça önemlidir. Sözlerin kalp tarafından onayı gereklidir. Kur’an’da insanların tabii özelliği olarak, başlarına bir sıkıntı geldiğinde, darda kaldıklarında Allah’a yalvardıkları, kurtulup nimete kavuştuklarında ise, Allah’ı unutarak kendi çabalarıyla bunları elde ettikleri gibi çelişkili bir tutum takındıklarından bahsedilmektedir.
14.Soru
Günümüz dünyasının post – modern şartları Kadir’i Mutlak Tanrı tasavvurunun hangi olumsuz şeklini yansıtmaktadır?
İnsanın her türlü müdahalesini boş kılan bir kadercilik |
Varoluşunu Tanrı’ya teslimiyet |
Tabiat karşısında sınırsız bir güç atfetmek |
Her türlü sebeplilik bağının kaybolduğu tam bir pasif dünya anlayışına götürmek |
Şiddet ve güvensizlik yaşamak |
Kadir-i Mutlak Tanrı tasavvuru, olumsuz anlamda ikili bir anlayışın oluşmasına yol açabilir. Bu tasavvur, bir taraftan insanın her türlü müdahalesini boş kılan bir kaderciliğe, diğer taraftan her türlü sebeplilik bağının kaybolduğu tam bir pasif dünya anlayışına götürebilir. Günümüz dünyasının post-modern şartları, Kadir-i Mutlak Tanrı tasavvurunun olumsuz şekillerinden, daha çok ikincisini yansıtmaktadır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini değişimin zihinsel güdülerinden biridir?
İnsanların eşitliğine dayalı esaslardan rahatsızlık duyma
|
Anlam arayışı içinde olma
|
Olum korkusu yaşama
|
Travmatik olaylara maruz kalma
|
Endişe ve kaygı içinde bulunma
|
16.Soru
İnsanoğlunun hangi özelliği, insanın kendini aşarak özünü aramaya ve o öze ulaşmak için çabalamaya mecbur bırakır?
Farkında olduğunun farkında olması |
Yaratılanların en üstünü olması |
İnanç sistemlerine sahip olması |
İnanan bir varlık olması |
Bilimsel incelemeler yapması |
İnsan, inanan bir varlıktır. Çünkü yeryüzünde “farkında olduğunun farkında olan” tek canlı türü insandır. Biyoloji kaynaklı bu yeti onu, kendini aşarak özünü aramaya ve o öze ulaşmak için çabalamaya mecbur bırakır.
17.Soru
Batı dünyasında yapılan bir araştırmada kadınlar; dinin inanç, ibadet ve duygu boyutunda; erkekler ise, bilgi boyutunda daha yüksek puan almışlardır. Söz konusu araştırmayı yapan düşünür kimdir?
Fukuyama |
Walt |
Kennedy |
E.Carl |
J.Smith |
Batı dünyasında dinî hayatın çok boyutluluğunu esas alarak yapılan çalışmaların sonuçlarına göre bazı boyutlarda kadınların, bazılarında ise erkeklerin daha dindar olduğu ortaya çıkmıştır. Ancak, erkek ve kadınların hangi boyutlarda daha önde oldukları, çeşitli faktörlere bağlı olarak değişmektedir. Örneğin Fukuyama’nın tespitlerine göre kadınlar; dinin inanç, ibadet ve duygu boyutunda; erkekler ise, bilgi boyutunda daha yüksek puan almışlardır.
18.Soru
Yetişkinlilk ve yaşlılık dönemi dindarlığı üç evreye ayrılmaktadır. Aşağıdakilerin hangisinde bu evreler doğru olarak sıralanmıştır?
Geç yetişkinlik- orta yaş- ileri yaş |
İleri yaş- yaşlılık- orta yaş |
Genç yetişkinlik- orta yaş- yaşlılık |
Orta yaş- genç yetişkinlik- geç yetişkinlik |
Yaşlılık- genç yetişkinlik- orta yaş |
Yetişkinlilk ve yaşlılık dönemi dindarlığı üç evreye ayrılmaktadır. Bu evreler genç yetişkinlik, orta yaş ve yaşlılık dönemleri şeklinde kabul edilmektedir. doğru seçenek C'dir.
19.Soru
Tanrı konusundaki düşüncelerini belirlemek amacıyla yaşları 3 ile 18 arasında değişen 5000’den fazla çocuk üzerinde bir araştırma yapan isim hangisidir?
Elkind |
Loe |
Piaget |
Bowlby |
Harms |
Tanrı konusundaki düşüncelerini belirlemek amacıyla yaşları 3 ile 18 arasında değişen 5000’den fazla çocuk üzerinde bir araştırma yapan Harms, söz konusu araştırma için 3 adımlı bir teori geliştirmiştir.
20.Soru
İnanmada birlikte etkide bulunan üç boyut aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Bilişsel, duygusal, sosyal |
Bilişsel, sosyal, iradi |
Entelektüel, duygusal, felsefi |
Bilişsel, duygusal, iradi |
Duygusal, iradi, sosyal |
İnanmada, bilişsel, duygusal ve iradi boyutlar birlikte etkide bulunur. Din Psikolojisinde “Dinî Tecrübe” başlığı altında bu boyutlardan duygusal boyut daha ayrıntılı olarak incelenip tartışılır. Bu, inançta aklın/bilişin veya iradenin yeri olmadığı anlamına gelmez. Din Psikolojisinin duygu temelli öznel/subjektif yaşantılara daha fazla önem vermesi ile ilgili bir durumdur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ